Hallo, Ik had een vraagje wat betreft de groei van je beeb. Nu ligt die van ons voor op de groei (namelijk 2 weken en 4 dagen), is het dan zo dat de orgaantjes zoals longen ook voor liggen op groei? Ik moet ingeleid worden wegens gebruik van bloedverdunners, waarschijnlijk in week 38. Maar als ukkie zo voor blijft lopen (wat ie eigenlijk al doet sinds de 12 weken echo, heb daarna nog een paar groeiecho's gehad), dan betekent dat hij dus eigenlijk 41 weken is als ik ga bevallen. Ik ben al vaak gecontroleerd op suiker, maar dat was allemaal goed. De gyn zegt dat het gewoon een groot kind is. Ze zei ook dat ze normaal vanaf 38 weken gaan inleiden, maar van mij mag het ook in week 37. Vandaar mijn vraag of dan de longetjes ook voor liggen op groei en dus eerder ontwikkeld zullen zijn dan een 'gewoon' kindje van 37/38 weken, en dan dus al rijp zullen zijn (dus te vergelijken met een baby van 40/41 weken). Beetje warrig verhaal, ik hoop dat mijn vraag duidelijk is. Liefs, Tanya
Hi Tanya, De longen (en alle andere organen) van een kindje zijn met 37 volledig volgroeid het kan niet nog meer volgroeien dus 37 of 41weken maakt geen verschil, wel 34 of 37 weken. Heb ik je vraag goed begrepen? SUCCES! Imke
Hoi Imke, Ja, ik bedoelde dus dat als ukkie voorligt op groei of dan de rijping van de longetjes ook voorligt qua groei. Dit moet ik eigenlijk aan mijn gyn vragen, maar waarom willen ze dan dat ukkie zo lang mogelijk blijft zitten als het qua rijping niet uitmaakt of je 37 of 40 weken bent? Ik ben zo bang, omdat ukkie zo ver voor ligt, dat de kans op een spontane bevalling groot is als ze lang wachten. Ik gebruik dus bloedverdunners, dus als het spontaan begint hebben we een klein probleempje. Liefs, Tanya
Hi Tanya, Omdat ze geen risco willen lopen zullen ze meestal pas vanaf 38 weken inleiden of een keizersnede plannen. DIt is inderdaad ook een goede vraag voor je gynaecoloog! Imke