Hallo, Ik wilde jullie eens om jullie mening vragen. Ik ben zoals jullie kunnen zien nu bijna 26 weken zwanger. Ik zit al geruimte tijd thuis vanwege BI (in combinatie met fibromyalgie) en merk gewoon dat ik niet veel kan doen want dan heb ik gelijk buikpijn (harde buiken). Ben ook extreem moe (slaap slecht). Ik heb in de afgelopen weken nu een paar keer wat bruin bloedverlies gehad, niet veel hoor. Meestal begint het met een beetje bij het afvegen (met afscheiding) dan doe ik voor de zekerheid een inlegkruisje in en merk ik dat ik gedurende een paar dagen af en toe ietwat bruin bloed verlies. Ik heb dit al een keer gemeld aan mijn verloskundige (heb extra controle gehad) en volgens haar hoef ik mij geen zorgen te maken zolang het geen helder (rood) bloed wordt. Dan hoef ik dus in principe ook pas weer te bellen volgens haar. Nu ben ik afgelopen woensdagavond voor een 3D echo geweest wat echt helemaal geweldig was. Zij zag dat mijn placenta aan de voorkant ligt waardoor het dus ook normaal is dat ik pas zo laat mijn kleintje ben gaan voelen (vanaf week 20 ongeveer). Hij ligt ook erg diep tegen mijn rug aan zeg maar en ligt in een stuit met zijn beentjes omhoog. Inmiddels voel ik ons kindje wel elke dag regelmatig schoppen. Mijn buik voelt al wekenlang erg gespannen en onprettig aan, heb (volgens mij) ook regelmatig eens een harde buik (vooral bij staan/lopen). Nu heb ik ook last van een spastische darm waardoor mijn buik sowieso al erg gevoelig is, komt bij dat dit mijn eerste zwangerschap is en ik dus niet alle pijntjes herken. De echo voelde ook niet echt bepaald prettig (was wel houdbaar). Ze moest behoorlijk met het apparaat duwen omdat het kindje erg diep ligt. Het duurde al met al ongeveer een half uurtje. Een paar uur na de echo ging ik naar de wc en zag ik bij het afvegen wederom wat afscheiding met bruin bloed, dit duurde donderdag en vrijdag ook nog en gisteren werd het minder en dacht ik dus dat het over was (net als de vorige keer), maar nu ging ik vanochtend weer naar de wc en wéér had ik bruin bloed bij het afvegen (zit ook steeds wat in mijn inlegkruisje, zijn echt steeds kleine beetjes, afscheiding denk ik). Ik kan het toch niet helpen dat ik er best wel onzeker van wordt. Ik doe al heel erg weinig maar heb het gevoel dat ik bij elk beetje inspanning al afgestraft wordt door buikpijn en vervolgens het bruin bloedverlies. Wat denken jullie wat dit bruin bloedverlies kan betekenen? Komt het doordat ik een voorliggende placenta heb? Er is niet gezegd dat ie voor de baarmoedermond ligt dus hij ligt niet (te) laag volgens mij. Zou het ook kunnen komen door het maken van de echo (het duwen van het apparaat) of door inspanning (heb het ook al eens na de verjaardag van mijn man gehad, ondanks dat ik me erg rustig hield)? Ter aanvulling; we hebben geen gemeenschap gehad de laatste tijd en volgens mij komt het ook niet van persen bij de ontlasting..... Mmmm, een heel verhaal zie ik maar ik ben gewoon benieuwd naar jullie mening hierin. Alvast hardstikke bedankt!
Hi Fibi, Het is heel normaal dat je je hier zorgen overmaakt of dit nu je eerste of tweede kindje is. Bruin bloed verlies is oud bloed verlies. Je baarmodermond is doordat het in je zwangerschap zeer goed is doorbloed ook erg kwetsbaar soms kan daardoor een haarvatje springen. Dit kan geen kwaad. Het is neit afkomstig van je placenta deze ligt niet over je baarmoedermond heen. Door de spastische darmen kan je baarmoeder inderdaad geprikkeld worden. Ik wil je adviseren je urine na te laten kijken bij de huisarts soms kan een blaasontsteking symptoomloos v erlopen in de zwangerschap maar kan wel voor een naar gevoel in je buik en harde buiken zorgen. Maak je je zorgen dan kan je altijd vragen of je een keertje extra het hartje mag horen. Doe het rustig aan meer kan je niet doen. Groetjes Imke
Hoi Immie, Hardstikke bedankt voor je reactie hoor. Altijd fijn om de mening van een expert even te horen! Het zou dan inderdaad ook prima kunnen komen van de spastische darmen aangezien ik daar de laatste tijd even weer last van heb. Ben maar weer begonnen met Yakult drinken 's morgens en heb het idee dat het nu weer op regel begint te komen. Maar de laatste keer dat ik bij de verloskundige was voelde ze ook wel dat mijn buik heel opgeblazen was van de darmen (lucht). Ik heb in mijn hele leven nog maar één keer blaasontsteking gehad en dat was gelijk aan het begin van deze zwangerschap. Toen had ik ook geen klachten behalve dan dat mijn urine echt heel penetrant stonk. Heb toen een kuur gehad en ben later "schoon" verklaard. Voor ongeveer een maand terug heb ik het ook nog laten testen maar toen was ik ook "schoon". Maar het kan natuurlijk geen kwaad om het nogmaals te laten testen, zeker omdat ik er de vorige keer geen klachten bij had. Zal eens kijken of ik morgenochtend wat urine op kan vangen... Nogmaals hardstikke bedankt hoor! Gr. Fibi O ja, enne.... ik heb een babysound dus wanneer ik even ongerust ben pak ik die er inderdaad wel eens bij....