voorliggende placenta/ hoe bevallen?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Flashyfly, 3 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Flashyfly

Flashyfly Fanatiek lid

11 feb 2012
    1.947
    0
    0
    Werk fulltime
    Limburg
    Hallo dames,

Vandaag hebben we de 20weken echo gehad en onze frummel groeit goed, er waren geen bijzonderheden te ontdekken.
    Wel werd me verteld dat de placenta aan de voorkant ligt. Hij ligt net niet over de baarmoedermond heen maar er wel vlak tegen aan.
    De gyn zei dat de placenta in alle waarschijnlijkheid met de baarmoeder mee naar boven zal gaan groeien.
    Hij gaat het in ieder geval goed in de gaten houden.

Op mijn vraag wat dat betekend voor de bevalling kreeg ik geen antwoord, dat was nog te vroeg om te oordelen.
    Maar zoals ik al gedacht had - na wat google werk - zal dat waarschijnlijk een keizersnede gaan betekenen.
    En ik wil juist heel graag een natuurlijke bevalling zonder pijnstillers en ons kindje meteen op de blote borst laten leggen. Maar dat kan niet met een keizersnede.

Wie had / heeft er ook een voorliggende placenta en hoe ben je bevallen? Natuurlijk of via een keizersnede.
    En had je extra veel last van bloedverlies? Ik nl nog niet..
    Ik hoor graag jullie ervaringen.
    Bedankt alvast.

Groetjes Flash

2. Bentje

Bentje Actief lid

2 apr 2012
    279
    0
    0
    DH
    volgens mij maakt dat weinig verschil. mijn placenta ligt ook aan de voorkant en ik heb er nog niks over gehoort.

3. Flashyfly

Flashyfly Fanatiek lid

11 feb 2012
    1.947
    0
    0
    Werk fulltime
    Limburg
    Hoi Bentje, dat ligt er volgens mij aan hoe dicht de placenta tegen de baarmoederwond aanzit toch?
    Ik had wat info gevonden op de volgende site
    Voor- of laagliggende placenta - Babyopkomst.nl

Ik hoop zo dat je gelijk hebt en dat het helemaal niks uitmaakt. :)

4. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier ook aan de voorkant, maar ook gehoord dat hij meegroeit omhoog met de baarmoeder.. En aangezien hik nog zo'n week of 25 zal groeien hier (bij jou 20) zal hij vast genoeg omhoog gaan om normaal te kunnen bevallen. Zou me er nu dus echt nog niet druk om proberen te maken.

5. mar9

mar9 Actief lid

28 okt 2011
    348
    0
    0
    NULL
    NULL
    hoi!

Ik ben nog niet bevallen, maar heb ook een voorliggende placenta.
    Bij de 20-weken echo lag die aan de onderkant van m'n buik, maar gister een echo gehad, en de onderkant van de placenta komt nu ongeveer tot m'n navel. Zit dus helemaal boven in m'n buik.
    Als het goed is, beval ik gewoon thuis op de normale manier. Als ik in het ziekenhuis moet bevallen of een keizersnee krijgen, heeft dat niks met de placenta te maken, die zit prima!
    Moet zeggen dat vk en gyn. er niks over gezegd hebben verder, omdat het geen belangrijk puntje was.

6. Bentje

Bentje Actief lid

2 apr 2012
    279
    0
    0
    DH
    oke, ja dat kan best. ik heb er verder niks over gehoort gelukkig.
    ook ik wil graag thuis bevallen dus ik hoop hier geen hinder van te ondervinden .. maar ik denk dat als dat zo was geweest ik wel iets van de vk had gehoort :)

7. Aloe

Aloe Niet meer actief

Er is een verschil tussen de placenta aan de voorkant ( van de baarmoeder dus niet voor de uitgang) en placenta preavia ( voor de bm), zoals in het geval van ts.

Placenta preavia spreekt men pas echt van na 26 weken. Er ligt bij jou maar een slipje voor dus de kans is groot dat het naar boventrekt. Dit kan gepaard gaan met bloedingen, waarvoor je altijd de gyn/ vk bellen moet. Echter in veel gevallen hebben vrouwen daar helemaal geen last van.

Je hoeft er dus zeker niet vanuit te gaan dat het een ks wordt want je hebt nog even de tijd. Meestal trekt het weg. Je bm moet nog erg oprekken namelijk. Ik denk eerder dat je van een normale bevalling uit kan gaan. Heel vaak is er namelijk met een slipje voor de bm nog ruimte om natuurlijk te bevallen.

Dit is althans hoe het mij toen verteld is.

8. fokje

fokje Fanatiek lid

14 mei 2007
    3.313
    0
    0
    verzorgende
    friesland
    en dat klopt aloe, de placenta groeit meestyal mee naar boven en dan ist geen probleem om normaal te bevallen.

9. Meijke

Meijke Niet meer actief

Een placenta praevia die niet optrekt komt maar voor in 0,3-0,9% van de zwangerschappen. En dat betreft dan meestal vrouwen waarbij de placenta totaal voor de uitgang lag, zoals bij mij. (placenta praevia totalis)

Komt vast goed!

10. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Wat een kul. Googlen is gewoon niet handig en onthou dat nou maar voor de komende 20 weken!

Ik ben twee natuurlijk bevallen met een voorliggende placenta (waarvan één keer thuis). Niets aan de hand. Een placenta ligt OF voor OF achter.. er is niets bijzonders aan. Alleen een placenta die voor de uitgang ligt is een probleem. Jouw buik gaat nog zoveel groeien dat het niet waarschijnlijk is dat de placenta precies voor de uitgang zal liggen.

Relax.... en spreek even een liggingsecho af met een week of 34

11. Moekje

Moekje Fanatiek lid

29 apr 2012
    1.021
    1
    38
    NULL
    Zuid-Holland
    Hoi Hoi,

Ik had precies hetzelfde bij de 20 weken echo.
    Er is toen gelijk een afspraak gemaakt voor een placenta lokalisatie.
    Als je placenta op te dicht op de uitgang zit kun je idd niet natuurlijk bevallen, echter groeit deze in 99% van de gevallen mee omhoog met je baarmoeder.
    Je placenta dient 2,5 centimeter van de uitgang verwijderd zijn om normaal te kunnen bevallen.

Maak je maar niet druk want de kans is heeeeeeeel groot dat het gewoon goed komt ;)

Succes!

12. Flashyfly

Flashyfly Fanatiek lid

11 feb 2012
    1.947
    0
    0
    Werk fulltime
    Limburg
    Thx ladies, jullie hebben me gerust gesteld :)

Ik weet dat je niet altijd moet googlen maar omdat de gyn er zo vaag over deed vond ik het vreemd. Gelukkig zijn hier ervaringsdeskundige! Mijn hoop op een normale bevalling is nog niet weg. Natuurlijk zal ik altijd doen wat het beste voor ons kindje is!

Over 4 weken heb ik een vervolg afspraak bij de gyn, ik zal het dan nog eens bespreken mocht ik hierover vragen hebben.

Ik heb inderdaad nog een aantal weken de tijd en hoop dat de placenta dan mooi naar boven groeit.
    Ik krijg een echo met 32 en 36 weken om de ligging te bepalen.

Bedankt voor al jullie reacties en succes met de zwangerschap en bevalling voor degene die zwanger zijn.

13. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Je gyn doet vaag omdat hij het nog niet weet... probeer vertrouwen te hebben in je arts... dat is handig als je nog moet bevallen ;)

14. Amethist

Amethist Niet meer actief

Ik heb bij beide zwangerschappen met de 20 weken-echo een placenta gehad die té dicht bij de bmm lag. Beide keren heb ik rond de 30 à 31 weken een extra echo gehad om de locatie van de placenta te bepalen en beide keren was de placenta mooi met de baarmoeder mee omhoog gegroeid en kon ik gewoon (thuis) bevallen. Ik heb overigens nooit last gehad van bloedverlies, maar dat komt ook voornamelijk voor als de placenta echt (gedeeltelijk) voor de bmm ligt. Dat was bij mij dus niet het geval en bij jou zo te lezen ook niet.

Ik zou me dus vooral niet druk maken en erop vertrouwen dat je placenta uiteindelijk gewoon mooi met de bm mee omhoog groeit. Zo gaat het namelijk in de meeste gevallen.

15. Moekje

Moekje Fanatiek lid

29 apr 2012
    1.021
    1
    38
    NULL
    Zuid-Holland
    Juistem :) mijn gyn was ook redelijk "vaag" maar dat doen ze gewoon om jou te beschermen. Als er iets is om je zorgen om te maken zijn hun de eerste die het zeggen.

16. Theebeeb

Theebeeb Niet meer actief

Mijn placenta ligt ook vooraan en te dichtbij de uitgang daarom bij 30 weken een lokalisatie echo vd placenta. Vk vermoed dat hij wel mee omhoog groeit maar als dat niet gebeurt weet ik het eigelijk niet want heb het niet gevraagd. Maar dat zie ik dan wel. Want kan wel allemaal speculaties doen maar misschien is dat straks helemaal
    Niet meer aan de orde. Ik vertrouw de vk.

17. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Hier ook een voorliggende placenta en gewoon bevallen. Zolang hij niet voor de uitgang ligt is er niets aan de hand.

18. tresje

tresje Fanatiek lid

13 jun 2011
    2.414
    0
    36
    ik had met 20 wkn ook een placenta voor de baarmoedermond. maakte me er ook druk om.
    hij lag ook nog eens helemaal voor! maar met 30 wkn weer een echo gehad en lag er toen een heel stuk vanaf!
    mij hebben ze ook niet veel verteld erover. in de meeste gevallen komt het gewoon goed! en heb trouwens nog geen een keer bloedverlies gehad.

19. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Het geen voorliggende placenta maar een laagliggende (zo noemde ze het bij mij iig) mijn placenta lag laag en achter en ook 1 mm van m'n baarmoedermond af. Ik kreeg een bloeding met 23wkn omdat er wat vaatjes waren geknapt waarschijnlijk. Kreeg toen te horen dat mijn placenta zo laag lag. Dit bleef tot 32 weken zo. Met 36 weken lag hij er ver genoeg vanaf en ben dus normaal zonder toeters en bellen bevallen. Ik kreeg alleen wel meteen een injectie om mijn placenta los te laten gaan, maar er zijn vk die dit tegenwoordig altijd doen. Ik kreeg hem iig ivm mogelijk niet goed loslaten door laagliggen vd placenta.
    Maak je geen zorgen alles kan dus nog!

Deel Deze Pagina