Vitamine D slikken zwangerschap?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Tweekids, 7 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Vandaag bij de verloskundige stond op een folder slik tijdens je zwangerschap vitamine D, nou dit is bij de vorige zwangerschap nog nooit tegen me gezegd. ( is ook nog maar kort geleden...) Dus slik jij vitamine D?

2. naadje21

naadje21 Actief lid

19 okt 2012
    154
    0
    0
    Juf
    ROtjeknor
    K slik Gravitamon ( op advies van mijn huisarts) zit voldoende vitamine D in en ook foliumzuur etc...bespreek t anders met je huisarts of vk

3. Maira11

Maira11 Niet meer actief

Ik slik ook gravitamon, zit het ook in samen met foliumzuur en andere vitamines.

4. Netje84

Netje84 Actief lid

2 apr 2012
    296
    0
    0
    Ik heb die vitaminepilletjes van de Etos, speciaal voor zwangere vrouwen. Daar zit alles in wat je goed kunt gebruiken tijdens je zwangerschap!

5. Lola86

Lola86 Fanatiek lid

12 jan 2010
    1.660
    0
    0
    Ik slik vit D mee met mn dochter. Bij mn vorige zwangerschap heb ik het advies btw niet gehad.

6. anjamones

anjamones Fanatiek lid

14 jul 2012
    1.099
    0
    0
    werkzoekende
    Drenthe
    hier slik ik solgar prental nutrients.. dit is een zwangerschapsvitamine voor zwangere en zogende vrouwen, zit alles in

7. Jazziepooh

Jazziepooh Niet meer actief

Wist ik ook niet idd... Maar ik slikte wel die vitamines voor zwangere vrouwen. Denk dat daar ook wel alles in zit.

8. minimoon

minimoon Niet meer actief

Ik heb alleen de eerste weken zwangerschapsvitaminen geslikt, waar ook vit D in zit. Nu niet meer omdat ik last had van misselijkheid na die pillen. En dat advies is een advies. Dacht ik. Vorige keer ook niet gedaan en een gezonde dochter gekregen.

9. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.879
    2.881
    113
    Noord-Holland
    Ja.. ze raden 10mcg per dag aan dus dat gaat (minstens) naar binnen :)

10. Ises

Ises Actief lid

26 mrt 2012
    255
    0
    0
    Nee, ik niet. Niks aanvullends op foliumzuur na eerste trimester. Haal vitaminen uit gezond eten.

11. babycat

babycat Lid

11 jan 2013
    11
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee, ik slik ook niets meer na 12 weken foliumzuur. In die vitamines speciaal voor zwangere vrouwen zitten heel veel vitamines boven de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid, en dat terwijl je het ook wel uit gezonde voeding haalt als je maar goed eet (lijkt mij belangrijker...).
    Van sommige vitamines kun je ook teveel binnen krijgen.
    Zolang je niet ziek bent of bepaalde dingen niet eet zou ik die preparaten persoonlijk vermijden. Vitamineproducenten willen ook graag geld verdienen...

12. KateBlack

KateBlack Lid

14 aug 2012
    53
    0
    0
    Wormerveer
    Ik slik het nu wel omdat ik bijna niet meer buitenkom, maar in het begin moest ik juist van de vk stoppen met het slikken van vitamine D. Met een kwartiertje/ half uurtje per dag buitenzijn krijg je voldoende binnen. En vitamine D plas je niet uit wat je over hebt, dus juist gevaarlijk als je daar teveel van krijgt.

13. Mammie69

Mammie69 Actief lid

3 mrt 2009
    139
    0
    0
    Gorinchem
    Toevallig net een overleg met huisartsen gehad over vit.D. Vit. D. Is de enige vitamine waarvan ook het voedingsbureau zegt dat je dit ook met gezonde voeding onvoldoende binnenkrijgt. De zonkracht in Nld. Is het overgrote deel van het jaar veel te laag om te zorgen voor voldoende aanmaak van vit. D door het lichaam. Ca. 50% van de Nederlanders blijkt een tekort te hebben aan vit. D. en meer dan 90% van de 70 + ers.

Dus ja het is zinvol om vit.D te slikken en nee je haalt niet genoeg uit voeding of door zonlicht (in Nld). Toxiciteit is ook bij langdurig gebruik (5 jaar) van hoge doseringen (10000 ie) niet aangetoond.

14. mbeekje

mbeekje Bekend lid

9 jan 2012
    725
    1
    18
    Werk als sociaal pedagogisch hulpverlener en passi
    Groningen
    Ik slik pillen zwanger zijn van de etos. Hier zitten alle extra vitamines in ook d.

15. Brix

Brix Fanatiek lid

25 jan 2009
    1.969
    0
    36
    Ik slik in totaal 3500 IU vit D3, dus een stuk hoger dan de 400 IU de in de zwangerschap worden aanraden. Dit ivm herhaalde miskramen.

16. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

17 nov 2011
    1.858
    461
    83
    Ik heb tot voor kort VSM Puur Mama vitaminepillen geslikt, maar uit bloedonderzoek blijkt dat bepaalde vitaminen zoals B6 en zink enorm hoog zijn. Dit komt door die pillen, en omdat ik eigenlijk best gezond eet. Dus ik ben ermee gestopt. Als je gezond eet en niet al teveel braakt, komt je kindje echt niets tekort, is mij verzekerd door vk en dokter.

17. Babystew

Babystew Niet meer actief

Ik heb extra vitamine D omdat het bij mij veel te laag was. Als dat bij jullie niet het geval is (krijg je te horen bij het bloedprikken) dan hoef je het volgens mij niet nog extra te slikken. Maar het kan geen kwaad.

18. shahrazed

shahrazed Fanatiek lid

12 aug 2012
    1.638
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik slik altijd vit D, nu ik zwanger ben nog extra. Heel veel Nederlanders hebben een tekort aan vit D, en bovendien ben ik een huismus. De Nederlandse adviezen voor vit D zijn belachelijk laag. In de ons omringende landen liggen de adviezen minstens 4 keer zo hoog als hier. Dus de vrees voor een overdosis slaat helemaal nergens op. En in de meeste zwangerschaps-vitamines zit trouwens ook niet veel vit D.

Een tekort aan vit D is ondertussen is verband gebracht met verschillende auto-immuun ziektes, kanker en MS. Dus ik slik vrolijk 25 µg per dag. Mensen die wonen en werken in een tropisch klimaat, maken naar schatting 10.000 IE (250 µg) per dag aan, 100 maal meer dan de in Nederland aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor volwassenen. Een gezonde blanke huid is in in principe in staat om vrij snel grote hoeveelheden vitamine D aan te maken. Op de 52e breedtegraad, waarop Nederland ligt, wordt in de zomer (mei-september) midden op de dag bij onbewolkte hemel en heldere lucht al na enkele minuten blootstelling van een type-1 huid (blank), met 25% van het lichaamsoppervlak onbedekt en in horizontale positie, 25 microgram (1000 IE) vitamine D gemaakt. In de winter (november-maart) echter, is het op dezelfde breedtegraad onder geen enkele omstandigheid mogelijk om uitsluitend met behulp van zonlicht een adequate vitamine D-status te handhaven.

Deel Deze Pagina