Positieve boost nodig voor geplande keizersnede

Discussion in 'Zwangerschap' started by Inkie27, Aug 31, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Inkie27

Inkie27 Fanatiek lid

Aug 14, 2008
    2,101
    1
    36
    Hallo,

Deze week is het zover en krijgen we een geplande ks.
    Ons kindje ligt in stuit (het is de eerste en een draaipoging met 35wk 5dgn is niet gelukt) niet heel erg lang want volgens mij heeft ie goed gelegen met een week of 31 maar weet het niet meer zeker.
    Feit is; een stuitbevalling willen we niet en hebben daar zo onze eigen redenen voor dus is er een ks gepland.

Nu was ik heel positief, ook totaal niet nerveus maar nu het zo dichtbij komt... :$ Ik heb vannacht ook niet goed geslapen en heel veel liggen denken aan hoe zal het gaan enzo.
    Ik zie erg op tegen het catheter en de ruggenprik maar ook ben ik bang dat ik iets van het snijden ga voelen enzo.. Haal me nu veel gekke dingen in m'n hoofd en wordt een beetje huilerig. Het hoort er een beetje bij hoor ik weleens maar heb gewoon even een positieve boost nodig.. Hopelijk kunnen jullie me daarbij helpen!

Inkie

2. wendelaa

wendelaa VIP lid

Nov 30, 2008
    8,641
    0
    36
    Noord Brabant
    Snap best dat je het allemaal eng vind...is ook niet niets natuurlijk!

KS, daar kan ik je niets over vertellen.
    Maar wel de ruggeprik.
    Je voelt echt niets van als ze t zetten...eerst krijg je een verdoving op de plek waar ze m zetten en dan pas de ruggeprik zelf. Catheter zetten ze pas nadat je de prik hebt gehad, tenminste was toen bij mij zo.En voel je dus niets van!

Wil jullie wel heel veel succe wensen en je kunt wel lekker deze week jullie kleintje eindelijk bewonderen!

3. butt3rfly

butt3rfly Actief lid

Mar 8, 2008
    434
    0
    0
    omgeving Gouda
    Wat vervelend dat je zo tegen de ks opziet!
    Ik heb zelf nooit een ks gehad, maar het is wel verstandig om bij je gynaecoloog en het OK-personeel (en dan met name de verpleegkundige én degene die de ruggenprik gaat zetten) te zeggen dat je er zo erg tegenop ziet. Zij zijn degene die je het beste gerust kunnen stellen en als jij het aangeeft, houden ze er vaak rekening mee.

De catheter geven ze pas ná de ruggenprik, dus daar merk je niks van.

Al met al blijft het natuurlijk gewoon hardstikke spannend, want je baby wordt strakjes geboren!

4. baboe

baboe Bekend lid

Jul 15, 2008
    587
    0
    0
    operatieassistente
    Hoi,
    Ik werk op de ok en ik heb al bij 100-en Sectio's gestaan. De ruggenprik, daar voel je meestal helemaal niets van. Ze verdoven van tevoren even je huid en dan gaat die prik er bijna pijnloos in. Het is echt niet erger dan een "normale" prik'. Vóórdat we gaan snijden testen we met een pincet (daarmee knijpen we in je velletje) of de verdoving goed zit. Dan begint de operatie. Als de ruggenprik gaat uitwerken (en dat duurt minimaal 4-6 uur, maar even voor jouw geruststelling) dan begint dat met een tintelend gevoel in je benen en buik. Alsof het "slaapt". Het is niet zo dat INEENS al je pijnsensatie terug komt. Dus stel dat jij het gevoel hebt dat je pijn begint te voelen, dan geef je dat aan en dan geven ze je nog wat verdoving bij. Ik heb dit nog nooit meegemaakt, maar theoretisch zou het kunnen. Je gaat absoluut geen vreselijke pijn oid hebben, daarvoor zijn er veel te veel controles. Je moet wel weten dat je goed kunt voelen dat ze bezig zijn, want je lichaam beweegt toch een beetje mee als ze bijv je kindje eruit halen. Het doet alleen op geen enkele manier pijn. Je voelt beweging, het doet geen pijn.
    Een vriendin van mij heeft laatst een sectio gehad en die kwam een week later op de ok haar kindje al laten zien. Ze had nauwelijks na-pijn en voelde zich heel fit en prima. En het grote voordeel is natuurlijk dat je totaal geen incontinentieproblemen hoeft te verwachten. Heel veel succes!

5. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,249
    36,039
    113
    Hee meid,

Ik heb 2 jaar geleden een spoed ks gehad. Ik vond het herstel wel zwaar, maar de ks zelf vond ik een eitje. Ik kreeg wel eerst de catheter in en dat is even een rotgevoel, maar zeker niet pijnlijk ofzo. Je hebt dan het gevoel alsof je moet plassen en het kan wat branden, maar idd in sommige ziekenhuizen krijg je eerst de ruggeprik en daarna pas de catheter.

Ik heb tijdens die bevalling 2 keer een ruggeprik gehad. Een keer tijdens de weeen en daarna nog een voor de ks. Beide keren kreeg ik eerst een verdovingsprikje, die voel je al bijna niet. De ruggeprik zelf heb ik helemaal niet gevoeld. Dat viel me echt 100% mee, ben namelijk bang voor naalden haha.

Toen naar de ok, heb zelfs nog gevraagd wanneer ze zouden gaan beginnen. Toen kreeg ik als reactie dat de kleine er al bijna uit was! Heb er dus echt helemaal niks van gemerkt!

Succes en het komt goed hoor! Deze week heb je je kleine in de armen.

6. Marisha

Marisha Fanatiek lid

Jul 15, 2006
    2,728
    0
    0
    Bediende
    België
    Hier ook een ks gehad en het viel me persoonlijk reuze mee... zo erg dat ik erover denk om nu zelf voor een ks te kiezen ;)

De ruggeprik ging bij mij wat moeizaam omdat ze niet tussen de wervels geraakten maar op zich geen pijn gehad daarvan (ik beet ook door omdat ik absoluut met epi wou bevallen en niet onder volledige narcose). De catheder hebben ze gestoken na de epi dus niets van gevoeld en toen ze aan de ks gingen beginnen bleef ik maar zeggen "ik voel nog" :) Maar ze spuiten zodanig bij tot je niets meer voelt hoor. Bij mij testten ze met een doekje met vloeistof of ik nog iets (kouds) voelde en wanneer dat niet meer het geval was (ik had niet door dat ze er terug mee bezig waren) zijn ze eraan begonnen.

Ik had een beetje schrik voor de hecthing tussen moeder en kind na de geboorte en idd het moment dat mijn zoontje eruit kwam was een beetje vreemd... plots was ie daar... maar dat ik na een paar uur ook helemaal goed gekomen!

7. Troeltje

Troeltje VIP lid

Oct 28, 2007
    10,662
    0
    0
    Precies wat voorgaande meiden al gezegd hebben en baboe, je voelt niks van de ruggeprik, ik dacht dat hij nog niet ingewerkt was en vroeg het ook en toen prikten ze met hun duim in mijn lies en ik zag het maar voelde niks, heel apart!
    Verder voel je wel dat ze met je buik bezig zijn om je kindje eruit te drukken dan vooral, maar voor de rest geen pijn.

Herstel van de eerste vond ik wel mee vallen maar van de 2e was helemaal appeltje eitje, maar denk niet dat je alles kan (zoals ik) want dan krijg je een terugval!

Heel veel succes en probeer er onbevangen in te gaan!

8. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

Jan 6, 2007
    8,553
    0
    36
    renkum
    hoi hoi ik heb ook geplande keizersnede gehad

de katheter ja die voel je omdat ze langs het kontje va de kleine gaan zij de verpleging maar meer schrik reactie ff van pijn meer niet

de ruggenprik ja ik kreeg geen verdoving van te voren wat wel beloofd was ze hebben hem 2 keer mis geprikt en ik heb het echt als flinke pijn ervaren terwijl ik een hoge pijngrens heb.
    ook na de keizersnede 3 weken lang amper wat kunnen doen
    de keizersnede zelf daar voel je echt niets van.

veder bij iedereen is het toch anders
    kortom ik heb geen leuke ervaring

9. jenna83

jenna83 Actief lid

Aug 2, 2008
    310
    0
    0
    deeltijd studente
    utrecht
    Mijn (spoed)keizersnede was een makkie...je zal NOOIt zoveel pijn ervaren als een echte bevalling en het is zo gepiept!!en die ruggenprik en die catheter, heb ik niet eens wat van gevoeld toen....

10. chrystel73

chrystel73 VIP lid

Jan 9, 2009
    6,302
    2,574
    113
    hier een ongeplande en een geplande ks gehad vanwege neurologische en bekkenklachten.

De eerste ks was echt beroerd omdat ik al 24 bezig was geweest en dus geen goed vergelijkingsmateriaal voor jou.

Bij Fleur zat de ruggeprik weer heel snel. Heel maf gevoel gevoel als je benen ziet maar niet voelt.
    Bij mij craste mijn bloedrdruk door de ruugeprik, was even erg beroerd, gebeurt biet zo vaak maar het kan dus wel. Er werd meteen van alles bijgespoten en na een paar minuten ging het allemaal weer.
    wANNEER ZE GAAN SNIJDEN IS JE KINDJE ER HEEEL SNEL. bIJ MIJ GING op het moment DATze geboren werden de doek naar beneden zodat we ze ook echt geboren zagen worden, heel mooi en helemaal niet eng.
    Rotmoment is even als je de kleine een kusje heb mogen geven en dan naar de afdeling gaat samen met papa. Daar lig je dan, de zusters zijn blijven bij je hoor en klesten gezellig om je af te leiden terwijl alles weer gehecht wordt.
    In ons ziekenhuis is het bewleid dat moeder en kind zo snel mogelijk herenigt worden en zodra je op de recovery stabiel bent de kleine bloot bij je wordt gelegd en je dus binnen een uur dje kindje kan aanleggen. Bij mij is bij allebei de meiden de bv heel goed op gang gekomen zonder enig getut.
    Mijn bloeddruk ging allebei de keren op de uitslaagkamer weer onderuit maar omdat ik mijn dochter al in mijn armen had merkte ik er toch weinig van.
    De eerste dag als de ruggeprik is uitgewerkt is beroerd maar na twee dagen als je je bed weer uit kan is de pijn aan je wond nog steeds niet fijn maar knap je ( als er niets geks gebeurt) snel op.

Vergeet niet dat je een grote buikok hebt gehad en het nog maanden kan zeuren de wond en je in het begin nog veel moe bent.

11. Momfulness

Momfulness Niet meer actief

@Marisha, ik wist helemaal niet dat je voor een ks mocht kiezen!

Ik heb wel besloten dat als mijn kindje in een stuit ligt, ik geen draaipoging wil laten doen en gewoon een keizersnede laat uitvoeren.

Maar als mijn kindje niet in stuit ligt prefereer ik een natuurlijke bevalling.

@Chrystel, kan het zijn dat ze een ks uitvoeren i.v.m. bekkenklachten? Ik heb zelf erg veel last van bekkeninstabiliteit maar mij is die optie nog niet aangedragen....

12. Momfulness

O ja Inkie, voor wanneer staat je ks gepland?
    Succes!

13. Inkie27

Inkie27 Fanatiek lid

Aug 14, 2008
    2,101
    1
    36
    Danke. Voor deze week. Dé datum houden we nog even voor ons... Er lezen hier genoeg bekende mee ;)

14. Troeltje

Troeltje VIP lid

Oct 28, 2007
    10,662
    0
    0
    Volgens mij mag je er ook niet echt voor kiezen hoor bij een tweede. Ik ken heel veel meiden die een keizersnede hebben gehad maar de gyneacologen prefereren toch een natuurlijke bevalling.
    Hier trouwens net zo, de eerste keizersnede was geen vrijwaren voor de 2e automatisch ook een, alleen als er medisch echt iets mis zou zijn waardoor je bij de eerste al een ks moest.
    Maar goed ik wilde zelf ook graag natuurlijk bevallen omdat ik dat gevoel graag wilde ervaren, maar helaas...

15. Momfulness

Wow spannend voor deze week al!!! Lijkt me wel heerlijk om te weten dat je dan je kindje in handen hebt! hihi, ben wel een beetje jaloers hoor. Moet nog minimaal 6 en maximaal 8 weken.

Ik weet trouwens dat ze bij het koningshuis, Beatrix in ieder geval, Maxima weet ik niet, bewust gekozen hebben voor keizersnedes i.v.m. eventuele bijkomende complicaties bij een gewone bevalling. Het is maar net hoe je ertegenover staat. Je wordt nu dus gewoon behandeld als de koningin! haha ;)

Hoop dat je nog even laat weten hoe het allemaal is gegaan.:)

16. Troeltje

Troeltje VIP lid

Oct 28, 2007
    10,662
    0
    0
    Maxima is 3x natuurlijk bevallen!

17. Momfulness

18. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,249
    36,039
    113
    Je mag ook niet kiezen voor een keizersnede hoor in de meeste gevallen. Misschien als er iets heel problematisch verliep bij je eerste bevalling, maar dan nog niet altijd.

Heb zelf een behoorlijk vervelende eerste bevalling gehad die uitmondde in een ks, maar moet het toch echt weer eerst proberen, zelfs misschien weer met inleiding. Wil het zelf ook eerst proberen, daar niet van, maar ervoor kiezen mag hier in elk geval niet.

19. Momfulness

@Troeltje en Truus, dacht ook al dat je er zo niet voor mag kiezen. Ik zou er ook niet bewust voor kiezen maar een vriendin van mij zou er wel voor kiezen. Die ziet weer heel erg op tegen een natuurlijke bevalling. Dit omdat ze vaginistisch is.

20. suusje34

suusje34 Fanatiek lid

Mar 26, 2008
    1,389
    0
    0
    mijn keizersnee kwam na 48uur weeen enne tja dan is een ruggenprik zetten niets..weeen, moeheid, overgeven wat totaal beroerd maar ik denk als je er fit aan begint het wel meevalt!

Keizersnee zelf was zoo gedaan wat ik jammer vond is dat kleine en partner gelijk weg werden gehaald..daar lag ik dan alleen..maar goed ook dat duurde naar mijn mening niet heel lang.

Wat betreft de keizersnee. Heb met 16 weken zw.schap gesprek in ziekenhuis gehad. Daar werd gevraagd hoe ik zelf erin stond wb bevallen. Ik wil het liefste natuurlijk bevallen omdat je dan ws de volgende dag naar huis kan..dit wordt ook uitgangspunt maar moet wel groeiecho met 35 weken, als t een groot kind is wordt het een geplande keizersnee en ook als t niet met 41 weken spontaan begint worst dat het ook..dusse hier is t nog maar onzeker of het wel natuurlijk geboren gaat worden..
    oja daar keizersnee is bij mij borstvoeding niet goed op gang gekomen!
    Inkie heel veel succes enne wel een heerlijk idee dat je weet dat je deze week de kleine in je armen mag nemen..enne die slapeloze piekernachten heb je volgens mij ook als je natuurlijk gaat bevallen. Het is gewoon heel spannend!

Share This Page