Voorlopen en niet willen leren lezen/schrijven

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Amarens, 16 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.523
    3.772
    113
    Kan dat? Ik geloof dat ik het niet begrijp. Onze zoon loopt wat voor en volgens zijn juf (zij heeft het al een paar maanden geleden aangegeven) zou hij kunnen leren lezen maar hij wil/doet het niet. Het interesseert hem helemaal niet. Als ik wat woorden opschrijf, dan leest hij 1 a 2 woorden en daarna is het klaar. Hij zegt dan ik wil het niet, te moeilijk, ik weet het niet, zullen wij iets leuks gaan doen. Wel is hij erg bezig met cijfers en figuren. Zijn cito uitslag voor rekenen is dan verboven gemiddeld en voor taal gemiddeld neigend naar onder gemiddeld. Hem stimuleren helpt niet, hij vertikt het gewoon.

2. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    waarom moet hij lezen vind je?

3. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.523
    3.772
    113
    Moet niet, hoor. Ik voeg mij alleen af of het kan voorlopen en niet willen leren lezen. Past niet in mijn plaatje...

4. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    hahahah. Ok duidelijk. het kan heel goed. het kan liggen aan hoe je hem probeert te leren lezen, maar het kan ook zijn dat hij nog niet de hersens ontwikkeling afgerond heeft die er nodig is om te kunnen lezen.
    en 'kunnen' is iets anders dan 'willen'. een kind dat behoorlijk slim is betekent niet dat hij ook automatisch gaat 'willen' leren lezen, of rekenen of iets anders leren.

5. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    en harop lezen is iets anders dan stil lezen. mijn zoontje kon stil lezen. dat wist ik omdat hij vragen kon beantwoorden waarbij echt iets moest gelezen hebben. maar pas een jaar later wilde/durfde hij hardop lezen. en hij kon al goed schrijven.
    laat hem oefeningen maken van taal-oeffenen.nl waarbij hij stil lezend antwoorden kan geven. misschien wekt dat zijn interesse. maar als hij liever wil voetballen; laat hem dan!

6. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Eens met Belize!

7. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.089
    3.873
    113
    Kan prima, mijn zoontje is net zo. Kleuters ontwikkelen zich nu eenmaal niet gelijkmatig en op alle gebieden hetzelfde. Ik doe er dus ook niets mee, zal vanzelf wel een keer komen of niet, maar dat zien we wel tegen de tijd dat dat meer van belang is.
    Mijn dochter had het andersom, heel veel interesse in taal, weinig interesse in rekenen en nu in groep 3 is ze rekenen opeens ook leuk gaan vinden en blijkt ze er nog heel goed in te zijn.

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hij is een kleuter.. lekker laten gaan. Hij is geinteresseerd in andere dingen en dat hoort ook zo bij de leeftijd.

9. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.523
    3.772
    113
    Dank voor de reacties. Taal oefenen.nl ga ik wel eens proberen, misschien is het wat voor hem. Ik denk zelf dat het niet willen/desinteresse is. Al zei hij laatst dat hij het leuk vond om een nieuwe letter in de letterbak te krijgen.

10. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
  11. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    je hebt ook gr2 oefeningen en je kunt ook rekenen-oefenen openen. om te kijken wat hij ervan vindt.
    duizenden opdrachten zeg maar hehehe.
    deze was luisteren

12. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Same here... Losse woorden lukte wel maar over het geheel genomen was hey vooral stom.
    Na bijna een jaar in groep 3... Leest ze nu boeken voor groep 5.
    En qua tekst kan ze wel moeilijker... Maar de onderwerpen zijn niet echt geschikt meer dan :)

Maar we weten dat het kan doordat ze ook best ingewikkelde informatieboeken leest. Bijvoorbeeld over het menselijk lichaam of geschiedenisboeken.

13. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ja, hier ook wel enigszins herkenbaar.
    Dochter begon met bijna 4 te lezen, met net 4 las ze korte zinnetjes en dat vond ze ook leuk.
    Eigenlijk in de periode daarna tot voor kort (ruim 5jr) wilde ze (thuis iig) maar heel weinig lezen. Schrijven deed ze overigens wel best veel (en typen). Soms wel een (te? makkelijk) boekje, maar verder bleef t bij een paar zinnen meestal. Ik zag namelijk wel af en toe dat ze vooruit ging, doordat ze bijv niet meer spellend las, maar vloeiend.

En sinds een paar weken leest ze opeens hele verhalen. In bed leest ze iedere avond verhaaltjes en van t weekend opeens een heel Jip en Janneke verhaal. Ik denk dat t met sprongen gaat ofzo. Dat ze opeens de concentratie meer heeft.

14. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.168
    2.283
    113
    Kan best. Mijn tweede zoon is 5 en gaat naar groep 2. Omdat de juf hem ook voor vond lopen, heeft ze hem ipv de CITO van groep 1, die van groep 2 afgenomen. En daar had hij gewoon A/B scores op, dus hij zit echt op het niveau van groep 2. Toch is hij vrijwel niet geinteresseerd in bijv. leren lezen. Hij vindt het wel even leuk om wat woordjes te doen, maar is er al gauw mee klaar en wil dan weer liever spelen.

Ik vind het prima, hij is nog een kleuter, kan nog lang genoeg leren en de juf heeft al beloofd dat ze hem in de gaten houden en zodra hij aangeeft dat hij er aan toe is, spelen ze erop in. Thuis doen we af en toe spelenderwijs wel eens wat met lezen (wat staat er op dit pak/bord/papier). En hij wil graag dictee mee oefenen met zijn grote broer, dus dan geef ik hem een eigen dictee met korte woordjes.

15. Saskia78

Klinkt prima luppy.
    Spelen hoort er ook bij :)

Hier een kind wat helemaal niet speelde in de kleuterklas juist omdat ze wel wilde werken en leren.
    Nu in groep 3 doet ze thuis weinig anders dan spelen en knutselen.
    Heerlijk is dat :)
    Na 2 jaar gemodder en Juf Mama... Speelt ze nu gewoon lekker met playmobil en speelt het liefst veel buiten.

Hoort er wat mij betreft toch ook bij.
    Voor je het weet is die tijd voorbij en "moet" je ineens puberen en je volwassen gedragen :)

16. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.991
    4.008
    113
    Voorlopen hoeft niet ook te betekenen dat een kind toe is aan leren lezen. Een kind kan een uitgebreide woordenschat hebben en een goed taalbegrip, maar voor het leren lezen is meer nodig. Als belangrijkste motivatie! Spelen is erg belangrijk om de voorwaarden voor het lezen te ontwikkelen, dus lekker laten doen!
    Je hebt ook een hele categorie kinderen die best toe zouden zijn aan lezen, maar gewoon nog veel liever (buiten) spelen. Sommige houden dat..

17. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.523
    3.772
    113
    Erg fijn om jullie reacties te lezen!

Ik maak me nu toch een beetje zorgen (en dat doe ik echt niet snel). De juf heeft namelijk aangegeven dat hij mogelijk onderpresteert. Nu moet ik zeggen dat zoonlief lui is aangelegd, wat niet hoeft, zal ie niet snel uit zichzelf gaan doen. Hij luistert erg slecht de laatste maanden, huilt vaak, is erg jaloers, baldadig op school. Ik dacht dat hij gewoon moe is maar mogelijk is er mee aan de hand. Zo lastig… :(

18. Saskia78

Kan best hoor dat de juf gelijk heeft...
    Maar het kan. Natuurlijk ook gewoon dat hij liever speelt.
    Of niet wil afwijken van de klas

Maar als ze dat echt denkt zal ze hem zo ver moeten krijgen dat hij er lol in krijgt om te werken.
    Zolang hij spelen leuker vind (of leuker denkt te vinden) gaat hij heus niet lezen.

Hier ook zo'n muts. Met 4 las ze korte woordjes... Tot half groep 3 heeft ze geweigerd te lezen.
    Vandeweek hebben ze haar met Avi testen haar tot groep 6 laten door gaan en ze vond het nog leuk ook.

Alleen omdat ik zei dat lezen niey stom is maar dat boeken best stom kunnen zijn en dat ze dan dus iets leukers moest uitzoeken om te lezen. :)
    Soms is het willen een groter issue dan het kunnen :)

19. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    Saskia hoe testen ze de avi lezen? lijkt me zo ingewikkeld. want ze moet steeds een boekje uit lezen en steeds een nieuwe boek?

20. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    amarens ze zijn echt moe denk ik,het is bijna is het eind van het school jaar. maar zoontje stempelde vandaag op school, zijn naam stempelen. hahaha. kleuters mogen dat gewoon. af en toe van die fases.

Deel Deze Pagina