Voorlopen en niet willen leren lezen/schrijven

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Amarens, 16 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.089
    3.873
    113
    Onderpresteren zou kunnen, aan de andere kant, mijn zoontje zit er ook al een paar weken doorheen, klierig, baldadig, slecht luisteren, ik denk dat hij hard toe is aan vakantie. De klas is tegen het einde van het jaar ook extra vol en het is best druk.

2. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.523
    3.772
    113
    Dit is wat de juf denkt.
    Maar lieve dames, jullie reacties stellen mijn wel gerust. Dit schooljaar is toch bijna om en volgend schooljaar gaan wij hem goed in de gaten houden, ik wil natuurlijk wel dat hij gelukkig is op school en genoeg uitdaging heeft/krijgt.

3. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Het is bovenal een dun lijntje :)

Maar toen onze dochter zich heel erg aan de klas aanpaste kwam er thuis een heleboel frustratie uit en wilde ze liefst nooit meer naar school.
    Wij kijken dus vooral naar d'r humeur om te zien of het wel goed gaat.

4. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.156
    8.887
    113
    Meestal dmv AVI-toetsen van Cito. Verhaaltjes die ze binnen een bepaalde tijd en met een max. aantal fouten moeten lezen. Als dat lukt, dan hebben ze dat AVI-niveau gehaald.

Amarens, kan dat zijn interesse er niet ligt, dat het hem net boeit, dat hij het niet durft, ... Kan zoveel zijn dus. :) Lekker laten gaan, ze komen er vanzelf mee zodra ze er aan toe zijn, is mijn ervaring.

5. Saskia78

Niekekris: blijkbaar is dat dus vernieuwd...
    Ze moeten ook nog bijpassend woorden kiezen om te zien of ze het wel echt begrepen hebben.

Ontdekte ij vandeweek... :)

6. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.156
    8.887
    113
    Dat is ook een test: Toets Technisch Lezen, een leestempotoets. Volgens mij is dat een ander onderdeel dan de individuele AVI leesteksten? En dan heb je ook nog de Drie Minuten Toets (DMT) toets.

7. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    nieke; off topik:
    over meten gesproken:
    jij had toch de link voor de grote babies ooit, van de baby forum?de lijst die wij hadden bijgehouden met CB's wegen en meten? heb jij het nog? lijkt me zo leuk om daar naar nog te bekijken nu. zooo nostalgisch.
    zoontje was steeds in top 3 volgens mij. Gabrielle steeds als de nummer 1!

8. Janna

Janna Fanatiek lid

Misschien kun je op speelse wijze zijn interesse wekken door regelmatig verhalen voor te lezen. En dan verhalen van zijn keuze/interesse. Dan leg je verder helemaal geen druk op het feit dat hij zelf zou "moeten" lezen, maar laat je hem wel zien wat er zo leuk is aan lezen.

Overigens vind ik hem nog erg jong hoor. Als hij het nog niet wil, zou ik er voor nu niet te veel druk op leggen. Tenzij je echt denkt dat het een "symptoom" is van een breder iets, waar je je zorgen over maakt.

9. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.156
    8.887
    113
    @belize: Ik moet die lijst nog wel ergens hebben, maar geen idee meer waar... Heb net gezocht, maar kan ik ook niet vinden...zal straks nog even verder zoeken.

@Lezen: Hier doen boekjes het trouwens een stuk beter dan losse woordjes.

10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.500
    36.455
    113
    Hier precies hetzelfde verhaal. Een jongetje dat op rekengebied behoorlijk voorloopt en qua taal achterblijft (net zijn vader hihi). Hij heeft groep 2 nog een keer gedaan, met name omdat hij nog erg jong in zijn gedrag was en liever speelde.

Ik maak mij stiekem wel een beetje zorgen over komend jaar, want lezen interesseert hem nog steeds niet lijkt het en ik vraag mij ook af of hij het wel kan en of er niets is anders is? Zijn zusje van 2 jaar jonger heeft hem in elk geval al ingehaald qua lezen.

Bij mijn man is er trouwens jaren sprake geweest van onderpresteren, dus dat wordt bij ons wel in de gaten gehouden, maar ik denk niet dat dat het is. Hij lijkt er gewoon moeite mee te hebben.

11. Saskia78

@suus: beste vriendin van mijn dochter weigert ook maar iets te lezen.
    Ze vindt het gewoon echt niet leuk.
    Uiteindelijk op de Avi-test 2 weken terug haalde ze M5 als Avi/-niveau.
    Niet slecht als je in groep 3 zit :)

Haar moeder maakte zich dus ook nogal zorgen over leesvaardigheid.
    Niet geheel terecht dus :)

12. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.500
    36.455
    113
    @saskia: dat is dan wel weer goed om te lezen! Hij vindt het ook echt gewoon niet leuk en interessant. We kijken wel hoe het volgend jaar gaat, hopelijk ziet hij ineens hoe leuk lezen kan zijn haha (maar ja, als hij wat dat betreft ook op zijn vader lijkt.. die leest alleen maar scheikundeboeken (zijn werk en hobby) en verder niets).

Deel Deze Pagina