Voorlopen op school (tips)

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Deliana, 30 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Ik had een onderwerp geopend om tips voor een oudergesprek te vragen. Gaat er ook over dat dochter voorloopt en ik me zorgen maak om volgend schooljaar. Daar staan misschien ook wel tips bij waar jij ook iets aan hebt.
    Om duidelijkheid te krijgen hebben wij wel een gesprek gevraagd met de nieuwe juf én IBer voor het einde van het schooljaar.

2. Deliana

Deliana Niet meer actief

@belize: dat klinkt wel heel erg goed allemaal, er wordt echt gekeken naar wat een kind nodig heeft en aan kan. Is dit een beleid op school of komt het meer bij de leerkracht vandaan?

Ik denk dat het feit dat dochter min of meer de enige in haar klas is ook meespeelt. Er zaten 2 jongens in de klas die ook voorliepen, maar beiden zijn na de herfstvakantie alsnog versnelt naar groep 4 gegaan. Er zijn nog 3 klasgenoten die de zon-lijn hebben gevolgd, maar volgens haar juf was onze dochter duidelijk een stap verder (kon ze natuurlijk niet veel meer over zeggen).

Ik heb het net nog even met man besproken en we gaan in het nieuwe schooljaar meteen een gesprek met haar nieuwe juf van groep 4 aanvragen.

3. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113

Mijn zoon is in groep 3 getest, en toen geplaatst in de plusgroep en krijgt een aangepaste leerlijn met compacten en verrijken.
    Hij is ook AVI uit en leest gewone boeken tijdens de leesles. Volgende week horen we wat de plan van aanpak is voor groep 4.

Hebben jullie hier goede gesprekken over gehad met de IBer en onderbouwcoordinator?

4. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63

dat is het beleid. volgens mij geldt het voor alle scholen in de stad. onze juf krijgt ook begeleiding door HB adviseur van de stad.
    maar je hebt wel heel veel ouders die toch bij de juf aanklagen en verrijking voor hun kind eisen. zeker als het kind een jaar daarvoor op de verrijking gezeten heeft.
    heb je al gevraagd waarom je dochter niet door ging met die 2 jongens?
    heb je ook gevraagd waarom ze geen compacten krijgt og verrijking?

je zei dat ze avi-uit is. zeg je dat zelf? of was ze getoetst door de juf en dat was haar lees score?
    mijn zoon kan de toetst fysiek niet aan( voor elk school jaar 2 kaarten voorlezen, om avi uit te kunnen zijn vanaf eigen schooljaar. daar zijn ze dus heel streng in. Hij ziet de stopwatch en wordt helemaal opgejaagd. omdat hij goed wil scoren. hahahah. zoon zit op M5, in september dus daarvandaan beginnen met de toetst. M5, E5,M6 E6 M7 E7 etc. de juf gaat niet beginnen van e6 of zo. maar in de klas zit hij bij oud avi 6 groep. dat kan dus e5 of e6 betekenen met andere clib nivoo's.

er is dus niet zo veel dat de juf mag bepalen. hun regels zijn streng. ze gaan een kindje niet zomaar op een extra lijn werkjes zetten. af en toe iets aparts geven doen ze wel. (mijn zoon mocht 2-3 keer een vriendje mee nemen naar zijn speciale uur, de kinderen wilden het ook niet, eerlijk gezegd, omdat wat ze doen met zoontje toch wel heel anders is dan wat zij in de klas doen, die kids komen weer teleurgesteld terug naar de klas na 10mn, dat is dus niet de bedoeling)
    nu dat meisje wil dus heel erg graag mee. en de juf denkt dat het echt kan werken. maar ik zag haar toevallig, hoe moeilijk ze keek naar het werkje in het kamertje. de dingen die zoon al gedaan heeft moet hij ook aan het meisje laten zien, uitleggen. dat ging wel goed volgens zoontje. maar ik weet niet hoe de juf daarvan denkt.
    zoon werkt veel beter als je hem echt moeilijke dingen geeft zo ergens tussenin vindt hij het ergste. liever dan het makkelijkste werk zodat hij snel klaar is, daarna lekker spelen.
    het is dus best problematisch om dat alles te reguleren, voor de juf. kan niet zomaar alleen met jufs eigen initiatieven. moet wel met een beleid gebeuren, en met kennis van het kinds nivoo.

5. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik bedoel, als de juf haar niet getoetst (avi lezen) heeft kan ze ook officieel niets doen met avi nivoo. moet wel op papier staan allemaal bedoel ik. tenminste bij ons. anders wordt het een gedoe straks. snapt niemand meer van.

6. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Beter nog.. Beide juffen met jou aan tafel.
    Warme overdracht noemen ze dat.

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.818
    113
    Mijn zoontje is ook niet meer avi getoetst. Was niet nodig zei ze, want dat hij goed kon lezen was wel bekend. Kun je dus niet zoveel mee.

8. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Onze ene zoon loopt ook voor op de klas. Hij is in maart 8 jaar geworden en gaat na de zomervakantie naar groep 5. Gewoon bij zijn eigen leeftijd dus. Al heel jong kon hij rekenen ed. Hij krijgt extra uitdaging vooral op rekengebied. Hij werkte afgelopen jaar met het boekje 'rekentijgers' lekker pittige opdrachten waar hijzelf mee aan de slag kon. Helemaal geweldig vind hij het.
    Zeker niet afwachten, maar het gesprek op school aangaan!
    Succes met jullie slimme meid!

9. Deliana

Deliana Niet meer actief

Ja ze is getoetst. Halverwege het schooljaar zat ze op M5 en nu einde van het schooljaar AVI uit.

In januari heeft de juf haar ook de cito van groep 4 en 5 laten maken en voor beiden had ze een A score.

Maar omdat ze nogal onzeker was (in het algemeen), vond de juf het geen goed idee om er verder werk van te maken. Ze is in de afgelopen maanden op persoonlijk vlak heel erg gegroeid; geen onzeker meisje meer dat overver zich heen laat lopen en ze durft zich nu te laten zien in de klas.

10. Deliana

Deliana Niet meer actief

...

11. Deliana

Deliana Niet meer actief

Nee :)

Haar huidige groep 3 juf heeft (buiten doortesten op taal in januari) geen actie ondernomen (voor zover wij weten). Ook niets gezegd in de richting van verrijking of wat dan ook. Zoals ik al zei, hebben we het idee dat deze juf het allemaal wel prima vond....

Ik moet bekennen dat we deze juf ook niet echt prettig vonden. Toen ik in het begin van groep 3 aangaf dat ze al kon lezen, werd ik weggezet als ouder die haar kind pushte en per se in op ZON niveau wilde hebben. (Meerdere ouders vonden haar niet echt gemakkelijk in de omgang / lastig aanspkreekbaar op dit vlak).

Ik denk dat we het beste in het begin van groep 4 een gesprek met haar juf en IB er kunnen aanvragen, aangezien het dus blijkbaar niet vanuit school zelf gaat komen.

12. Deliana

Deliana Niet meer actief

Bedankt voor alle tips! Hier kunnen we zeker wat mee.

Kan je trouwens zelf een IB er inschakelen of gaat dat via de leraar?

13. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    als ze a scoort op gr4 en gr5! nou, hoe meer moet ze iets laten zien? kijk door toetsen is al geweest, nu moet er passend onderwijs komen toch? van m5 naar avi uit is ook een afstand zeg!
    hoe meer kan een kindje laten zien? gewoon een gesprek aanvragen, met de ib er. en protocol HB kind begint als een kind minimaal 1 jaar voorloopt op alle vakken, dus als het kind a scoort op de toets van volgend jaar.

14. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    de juf kan niet op aan doortoetsen gaan zonder dat er IB er bij betrokken is geweest. je moet wel met de juf praten en zeggen of een gesprek mogelijk is samen met de ib er. nog een week voor de vakantie zou dat niet lukken. maar een datum bepalen voor begin volgend jaar.
    dat een kind ver is met lezen kunnen ze zonder versnellen wel makkelijker managen in de klas. dat weet ik ook toevallig.

15. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    het is ook zo dat een school niet gaat doortoetsen als ze daarmee niets gaan doen. waarschijnlijk heeft je dochter al wel verrijking qua taal en las bij de les technisch lezen bij haar nivoo. als zoontje ons af en toe niet zegt dat hij iets bijzonders heeft gekregen weten we ook heel weinig van zijn werkjes. laatst bracht hij iets thuis van maanden geleden, we keken verbaasd naar het werkje, we wisten niet dat hij ook dat soort dingen maakte. papa van het meisje heeft het van mij gehoord bijvr beeld dat zij nu met mijn zoontje werkte...de juf had niets gezegd.

16. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Ik zou het in eerste instantie via de leraar doen als die meewerkt. Omdat je niet echt veel van deze docent hebt gehoord kun je ook direct een mail naar de IBer sturen en zeggen dat je een gesprek wil maar niet weet hoe de gang van zaken is mbt het aanvragen daarvan. Zo krijg je waarschijnlijk snel een reactie van de IBer en passeer je de docent niet echt..

17. Deliana

Deliana Niet meer actief

Klopt! Met technisch lezen las ze inderdaad op haar niveau, ze hoefde geen M3 boekjes te lezen of zo. Verder werkte ze gewoon in de standaard Zon werkboekjes.

Ik stond vandaag met een moeder van een vriendinnetje te praten, toen de de IB-er over het schoolplein liep. De moeder kent haar via haar zoontje en vertelde dus wie het was. Daarna ben ik dus gewoon brutaal op haar afgestapt ;) Ik heb haar in een notendop verteld wat er speelt, ik heb haar nummer gekregen en begin groep 4 maken we een afspraak. Ze vertrouwde me nog wel even toe dat haar nieuwe juf veel ervaring heeft op dit gebied en ook in plus klas helpt. Begin nu in ieder geval met een beter gevoel aan de zomervakantie ....

18. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    well done!

19. Deliana

Deliana Niet meer actief

Dank je wel :)

Nu nog even de zomervakantie doorkomen... Ze hebben altijd een proef uurtje in de nieuwe groep in de laatste week voor de vakantie en sindsdien heeft dochter het nergens anders meer over.... "Hoeveel weken duurt het nog voor ik naar groep 4 mag?" Tssssssssss :D

Deel Deze Pagina