'Voorlopende / snellere' kinderen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door debq, 13 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Testen an sich zal niet het antwoord zijn.
    Advies van degene die de test afneemt richtjng school... kan natuurlijk wel waardevol zijn.

Want jij als ouder snapt er natuurlijk niks van (het gaat toch goed?)
    Maar dat is dan een professional die er voor heeft gestudeerd en dus misschien wel meer weet dan de juf over dergelijke situaties.

Althans... sommige juffen denken zo.
    Natuurlijk niet alle juffen :)

2. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.175
    4.324
    113
    Dit vraag ik mij ook af. Mijn zoon heeft geen HB kenmerken en is een echte kleuter van 4,5 maar hij leest, schrijft en rekent dus al wel (zie mijn eerdere post). Maar meer dan gewoon slim of ontwikkelingssvoorsprong zien we niet.

3. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.689
    853
    113
    Vrouw
    Ja dan kan testen helpen als je de juiste onderzoeksvraag stelt.
    Heb je al een goed gesprek gehad met bijvoorbeeld de IBer? Zien ze op school hetzelfde als jij? Want als zij zien dat hij zich verveelt maar er gewoon niks mee doen dan heeft testen ook geen zin, het beleid; niks doen met een voorsprong cq verveling zal dan niet veranderen. Maar ik vraag me dan af waarom worden andere kinderen wel doorgetoetst etc?

4. Saskia78

#184 Saskia78, 8 nov 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 nov 2016
    De vraag is.. wat zijn exact hb-kenmerken dan?

Brilletjes en spencer zijn niet aangeboren :)
    Zelfs niet als je hoogbegaafd bent.

5. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.175
    4.324
    113
    Hahahaha nee dat bedoel ik natuurlijk niet :D. Ik las Zoiets bijvoorbeeld:
    - Groot analytisch inzicht en probleemoplossend vermogen
    - Creativiteit en originaliteit
    - Denkt buiten reguliere kaders

En dat herken ik juist niet. Zijn interesses zijn ook echt kleuter interesses. Hij vraagt veel maar niet anders dan mijn andere zoon die geen intwikkelingsvoorsprong heeft.

6. Saskia78

Nouja ik moest denken aan mijn doodnormale kleuter... die WIJ altijd doodnormaal vonden.
    Tot bleek dat vulkanen voor de meeste kinderen niet verder ging dan mooie plaatjes kijken :)
    Soms is je eigen perceptie gewoon niet helemaal volgens de standaard :)

Ik ben op een zeker moment gaan lezen.. en echt van de ene verbazing in de andere gerold over wat er allemaal niet standaard en niet gemiddeld was. Maarja 1 kind... dan vind je alles normaal en volgens de norm :D

7. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.175
    4.324
    113
    Nou, ik heb er twee en het verschil tussen de twee is alleen dat de oudste alles pas op school leerde en de jongste thuis al. Maar de jongste heeft geen fascinatie voor iets, wetenschap, heelal of wat dan ook. Gewoon lekker spelen, boekjes lezen. Als ik de oudste help met rekenen moet ik hem ook sommetjes geven, of als ik de oudste dictee geef om te oefenen wil hij meedoen. Squla doet hij bijvoorbeeld op groep 3 niveau maar verder is hij wel echt gewoon.

8. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Hihi, herkenbaar...

En met testen en wat ze op school wel of niet doen, soms (tenminste bij ons) vinden juffen het juist fijn wanneer er een test is afgenomen zodat ze meer informatie krijgen van de tester over hoe het beste met jou kind om te gaan. En idd, ik zou geen reden zien om te testen wanneer er voldoende uitdaging op school geboden wordt en jevkimd goed in zijn vel zit.

9. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    En wat is dan precies gewoon.. ;)

10. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.172
    8.902
    113
    Op die leeftijd spreek je sowieso van een ontwikkelingsvoorsprong, omdat het nog alle kanten op kan. Op zich maakt het allemaal ook niet zoveel uit, als een school maar voldoende uitdaging kan bieden. Dat is ook voor 'gewoon slimme kinderen' belangrijk.

11. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.172
    8.902
    113
    En ik sluit me aan bij Saskia, wij vonden (en vinden) onze kinderen ook heel gemiddeld en 'normaal'...toch blijken ze daar enigszins annaf te wijken...

12. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.175
    4.324
    113
    Mijn iudste :D

Die heeft wat moeite met rekenen en moet ik dus thuis extra helpen. Op school krijgt hij soms verlengde instructie voor rekenen. Verder is hij heel gemiddeld en scoort op cito's van 1 (woordenschat en dmt) tot een vier voor rekenen. Maar komt in zijn groep gewoon mee en loopt zeker nietvoor. De jongste is dus ook gewoon behalve dat hij die drie zaken al kan maa verder nog een echte kleuter. Door mijn oudste denk ik dus niet dat mijn perspectief verkeerd is want niet allebei mijn kinderen hebben een voorsprong om te denken dat het gewoon is en dat alleen dat mijn referentiekader is.

13. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.175
    4.324
    113
    Snappen jullie het nog :D. Maar ik snap ook wT julie zeggen alleen is mijn referentiekader dus echt niet gekleurd.

14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.513
    36.473
    113
    Ik snap wat jullie bedoelen, ik herken mijn zoontje niet in de "standaard " voor hb kinderen. Die extreme kemerken zoals lezen met 3 jaar etc, dat speelde hier allemaal niet. Maar het is lastig te zeggen idd, want zijn beste vriendje zit ook in het hb klasje en is ook heel erg slim en mijn dochtertje blijkt ook heel erg slim. Zij scoort overigens nog hoger dan zoontje, foutloze cito's etc, maar zij heeft het ontzettend naar haar zin en dan is er ook geen issue natuurlijk. Nog niey althans haha.
    Verder is mijn zusje hoogbegaafd, wel ooit getest omdat ze tegen allerlei dingen aanliep en dat heeft alleen maar gedoe gekost, ik hoop daarom echt op gewoon slim. Man is ook hoogintelligent. We gaan het zien.

Overigens heeft mijn moeder ( ook juf, destijds ont zettend voorstander van zijn doublure) ook wel toegegeven dat dat waarschijnlijk niet de meest verstandige beslissing was.

15. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.172
    8.902
    113
    Maar hb en voorlopen gaan ook niet per definitie samen (zeker niet op schools gebied)?

En niet dat ik daarmee zeg dat al jullie kinderen hb zijn, ik zou het alleen niet uitsluiten, net als dat ik niet zou zeggen dat ze het absoluut wel zijn, zeg maar. ;)

16. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.513
    36.473
    113
    Snap het.

17. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.175
    4.324
    113
    Hmm , oke. DE juf zei laatst ook dat we hb niet meosten uitsluiten maar eigenlijk had ik meteen zoiets van dat speelt ect niet. Als ik kijk naar zijn ontwikkeling liep hij vroeg, praatte pas met 2 jaar. Toen tekende hij ineens cirkeld en kort erna koppoters. Met 2 kon hij rijmen. Ik zie wel dat dat in groep 1 en 2 echt geleerd moet worden. Toen hij drie was heeft hij zichself de letters aangeleerd en al gauw las hij hakkend en plakkend. Met 3 kon hij ook zijn naam schrijven. Eind 3 jaar kon hij lezen zonder te hakken en plakken en met vier jaar kon hij ook woorden die klankzuiver zijn schrijven. Op school valt dit allemaal echter niet op omdat hij gewoon rustig mee doet met wat de juf aanbied en hij heel verlegen is.

18. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.172
    8.902
    113
    #198 NiekeKris, 8 nov 2016
    Laatst bewerkt: 8 nov 2016
    Hij heeft op z'n minste een flinke ontwikkelingsvoorsprong. ;)

Maar ik blijf jet ook een lastige vinden, hoor...niet zo zeer die voorsprong, maar wel het wel/niet hb gebeuren.

19. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.172
    8.902
    113
    Maar juist onderpresteren vind ik wel een probleem...

20. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.175
    4.324
    113
    daarom staat er een gesprek gepland met ib en juf. Hij laat niets zien hit zichzelf. K wil twee dingen bespreken. Hoe ze hem sociaal sterker kunnen maken, welk plan ze daarvoor hebben en hoe ze omgaan met deze voorsprong.

Deel Deze Pagina