'Voorlopende / snellere' kinderen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door debq, 13 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Heel herkenbaar dit. Toen onze dochter net op school zat sprak ze heel veel af, maar dat werd steeds minder. Ze zat toen in groep 0 en had daar toch niet veel aansluiting en ze is na de zomervakantie als enige van die klas doorgestoomd naar groep 2; daar heeft ze heel erg moeten wennen. Inmiddels kent ze iedereen en speelt er op school vaak wel leuk mee, maar afspreken lukt bijna nooit. Het komt idd altijd vanuit haar. Wel heeft ze een goede vriendin van vorig jaar, maar die zit nog gewoon in groep 1 en die ouders werken veel, dus daar kan ze maar weinig mee afspreken.

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Bonnie: ik stuur je een pb

3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.176
    8.903
    113
    Fietwordtmama: Wat fijn!

bonnie1, hebben jullie al eens stap voor stap doorgesproken hoe ze het beste af kan spreken? En anders misschien eens proberen 's ochtends of een of meerdere dagen van te voren al af te spreken (daar kun je haar ook bij helpen)? Daar los je het probleem dat het van haar uit komt niet mee op, maar wellicht wel dat ze niet af kan spreken. En wie weet wat er op een gegeven moment volgt.
    Zit ze in een aparte groep 1 of in een combiklas?

4. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.716
    2.519
    113
    NiekeKris ; ik heb inderdaad al twee keer met haar besproken dat ze 's ochtends af moet spreken met een kindje en dat we dat dan smiddags met de vader/moeder regelen. Dat vraagt ze wel, maar niet zo vaak als ze zou willen (vaak ook niet 1x per week) . Ik werk 3,5 dag dus ben er in de ochtend vaak niet bij, haal ze 's middags 3 van de 5 dagen wel op, dan staat ze vaak nog rond te kijken of ze af kan spreken. En dat is te laat.
    Ze zit trouwens in groep 2 (combi 1/2)

5. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.176
    8.903
    113
    Dan zou ik kijken of ik het meer kon sturen. Dus op een dag dat je haar wegbrengt vragen of ze af wil spreken (of degene die haar wegbrengt, al is dat met de BSO natuurlijk wat lastiger ;)), zo ja, met wie, en dan op school direct vragen. En als het die dag niet kan, dan meteen kijken of het de volgende dag of een andere dag in die week (of desnoods een week later) wel kan.

6. Saskia78

@bonnie: ze kan dan ook vragen voor de dag erop....
    voor ouders ook wel lekker want dan hoeven ze niet naar school te komen de volgende middag.

7. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Het afspreken zelf gaat hier vaak best goed. Het spelen gaat dan weer niet geweldig, vaak tenminste. Op de een of andere manier valt het vaak tegen tijdens het spelen. Het lijkt wel of ze niet echt kan levellen ofzo. Zo vindt Q Frozen bijvoorbeeld écht niet meer leuk en bijna alle meiden uit haar klas wel. Met 1 meisje gaat het eigenlijk altijd goed, ze spreken ook bijna elke week een keer af. Op de BSO heeft ze ook iemand waar het heel goed mee gaat. Op het schoolplein speelt ze bijna altijd met de meiden uit groep 4. Die komen wanneer school uit is via een andere uitgang dus daar heeft ze nog niet mee afgesproken.

8. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam

Ja, hier vraag ik het ook vaak s morgens aan dr wat ze wil, maar dan regelt ze het vaak pas eind van de dag en dan is het vaak te laat, met als gevolg vaak een verdrietig meisje uit school. Vooral als dr broer wel afspreekt.

Ik hoorde pas ook van een van de overblijfmoeders, dat ze bij haar was gaan zitten ipv te spelen.

9. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.716
    2.519
    113
    Ja ik zal er eens meer bovenop zitten. Het gebeurt al wel, maar er wordt niets definitief afgesproken. Ook ouders zeggen dan een 'ander keertje ' maar daar komt dan weinig van.

10. stokstaartje

stokstaartje Actief lid

19 dec 2012
    119
    0
    16
    Hier een zoon die dit jaar begonnen is in groep 3 met net 5 jaar oud. Hij spreekt elke week wel af maar het is altijd op zijn initiatief. Nooit vraagt 'n kind hem om te spelen en dat valt hem ook op. Ook mist hij 'n maatje. Ik heb 't idee dat in de klas al veel gevormde 2 tallen zijn en hij hangt er dan 'n beetje bij.... Blijft lastig... Vooral als je kind zo graag wil....

11. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.096
    3.879
    113
    Hier ook gemiddeld wekelijks een speelafspraakje. De vriendschappen op school zijn nogal oppervlakkig, ik merk dat hij een echte goede vriend(in) mist.

12. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.176
    4.324
    113
    Hier wordt er bijna nooit afgesproken maar si die behoefte er kennelijk ook niet want geen van beide heeft het nog gevraagd sinds de start van het schooljaar. Ookhebben ze het nooit over dat ze anderen horen afspreken en dat ook graag zouden willen ofzo. Als ze thuiskomen gana ze vaak met zijn tweeen spelen maar vaak zijn ze ookmoe van ene hele dag school (continurooster) dat ze gewoon rustig aan willen doen.

13. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.690
    855
    113
    Vrouw
    Mijn jongste dochter wilde ineens zelf lezen. Ik heb samenleesboekjes gehaald bij de bieb en dan kan zij steeds een paar woordjes op de linker bladzijde lezen. Het gaat echt hakkend en plakkend maar het lukt haar zo prima en ze is helemaal in haar nopjes :)

14. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Wat leuk Jaimio! 👍🏻

Hier komt het bij de jongste ook steeds meer: ze leest 'mee' met de middelste en herkent steeds meer letters om daar ook andere woorden aan te koppelen met dezelfde letter. Ook zoiets leuks waarmee ze helemaal in haar element is.

15. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.690
    855
    113
    Vrouw
    Ja heerlijk dat enthousiasme hè.
    Ze kan sinds kort de 'r' zeggen en die gaat helemaal rollend 'rrrrrrr-oo-s rrrrrrrroos! En dan roept ze helemaal trots 'mama ik kan de rrrrrrrr zo goed zeggen rrrrrrrrr rrrrrrrr!

16. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.246
    7.286
    113
    Vrouw
    Brabant
    Mijn jongste zit inmiddels toch in het zongroepje. Ze is een echte boekenwurm aan het worden, ze leest ook zo ontzettend snel en snapt ook echt wat ze leest. Is nu bezig met het grote Jip en Janneke boek, ze wil hem dit schooljaar uit hebben, maar dat gaat makkelijk lukken als ze zo doorgaat ;). Zijn 235 verhaaltjes en ze leest er 5 per dag ofzo :). Laatst bij een dansles (kijkles) van de oudste heeft ze alleen maar gelezen (1 uur) en in de auto ging ze gewoon weer verder ;)

17. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.690
    855
    113
    Vrouw
    Ja dan gaat het snel Snoopy!
    Mijn oudste dochter is ook echt een boekenwurm. Nu heeft ze een nieuwe serie ontdekt; Warrior Cats. Ik had verwacht dat ze het te spannend zou vinden en dan legt ze het vanzelf wel weg maar het blijkt een grote hit.

18. veense

veense Niet meer actief

Heerlijk, lezen! Mijn oudste is nu voor de tweede keer in Kruistocht in spijkerbroek begonnen.
    Afgelopen 3 weken is ze 3x een ochtend op haar toekomstige middelbare school geweest, speciale plusmorgens voor hoogbegaafde kinderen uit deze plaats. Ze vond het wat saai, maar voelt zich nu al wel helemaal thuis op die school. Dat bleek ook wel toen we de laatste avond naar een voorlichtingsavond waren, ze wist de wc al te vinden en was ook al dikke maatjes met de dame die de presentatie gaf (coordinator hoogbegaafdheid en coordinator onderbouw gymnasium, dus ze zit gebeiteld ;) )
    Ze is er met haar 10 jaar ook echt helemaal aan toe zegt ze zelf, het komende jaar basisschool is voor haar eigenlijk alleen maar de tijd uitzitten en nog een beetje werkhouding laten zien tot het advies binnen is (zelf twijfelt ze nog of het wel VWO-advies wordt ;) )

Jongste verbazen we ons ook steeds meer over trouwens, hij is anderhalf en wat hij gisteren deed: ik parkeerde de auto aan de achterkant vd Jumbo, daar had ik pas 1x eerder gestaan met hem, een week of 6-8 geleden. Toen stond daar achter een deur een dame met een hondje, dat vond hij helemaal geweldig, hij stond tegen het raam aan geplakt. Nu zette ik hem op de stoep neer om zelf een stukje te lopen naar de winkel, en hij liep direct naar die deur, maakte een hondengeluid en wees luid pratend en gebarend naar die deur! Hij heeft er ook echt een tijdje staan wachten of die hond toch niet kwam...
    Hij is wel in meer dingen scherp, maar hier was ik toch wel heel erg verbaasd over!

19. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ik denk dat hij heel graag een hondje wil :D

20. Saskia78

#240 Saskia78, 27 nov 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 nov 2016
    Hier bracht een vroege sint dit pakje.
    Drakenmeisje cadeaubox - Licia Troisi - 9789059242081 - Hardcover - AKO

we hadden deel 2 al omdat die ooit heel goedkoop bij dirk vd broek lag... en dochter hem niet los wilde laten.
    Nu deel 2 bij oma gelaten... want dan kan oma het ook eens lezen.

Maar ze gaat als een trein :)

Officieel is het young adult maar dat doet dr niks.
    Sophia is vooral een heel gevoelig meisje aldus dochterlief :)
    Toen ik vroeg waar het over ging.

Deel Deze Pagina