Ik snap m ook nog niet helemaal, maar de therapeut schijnt kinderfysiotherapeut te zijn, die ook sensomotorisch integratie therapie kan toepassen en helpt wanneer kinderen faalangst ontwikkelen doordat dingen motorisch niet lukken. Dat zou haar passiviteit bij een aantal werkjes verklaren. Gekke is alleen dat ik dat thuis niet zo ervaar. Wel dat ze de lat hoog legt. Maar goed, volgende week hoop ik meer te kunnen vertellen over wat ze nu precies gaan bekijken.
senso motorische integratie is niet iets dat jij thuis makkelijk kun opmerken. zoontje krijgt daarin ook hulp. dat zijn de combi bewegingen in grove of fijne motoriek die symmetrisch/asymmetrisch gaan(kruip beweging, schrijfdans). handen-voeten en links-rechts signaal moeten normaal gesproken in tegenovergestelde richting kunnen uit te voeren zijn, dus spiegelbeeld bewegingen. wanneer een kind veel te vroeg zijn dominante hand kiest(of nooit kruipt, of weinig, billen schuivers) ontwikkelt een achterstand bij de linker kant(zoontje was als baby al rechtshandig en pen vast houdend etc). bij elke opdracht stuurt de hersenen de signalen naar beide handen en het kindje onderdrukt de linker kant om zijn rechter hand te kunnen gebruiken. je ziet dus dat de linkerhand af en toe heel licht bewegen tijdens werken of dat het kind een houding heeft om linkerhand te stil te krijgen(bij zoontje, hij houdt zijn kin vast met linkerhand bijvrbeeld) google schrijf dans en probeer eens zo een opdracht en kijkt of ze een mooie symmetrische tekening kan produceren als ze met beide handen tegelijk tekent. wanneer het hele jonge kinderen gaat denken ze eerst aan de executieve vaardigheden als het kind daarin niet opvalt kijkt men naar de motorische ontwikkeling. ik zou eerlijk gezegd eerst kijken naar haar leerniveau en cognitieve ontwikkeling. als je dat kunt elimineren dan pas de rest checken.
Mja het blijft een complex verhaal denk ik. Ben wel heel benieuwd wat zijn conclusie gaat zijn. Iemand merkte ergens op dat als je niet begint.. je ook geen fouten maakt. En dat herken ik wel.
Bonnie wat voor een therapeut is het dan precies en wat gaan ze nou doen? Heb je zelf ook het idee dat er iets motorisch kan zijn? Hier gaat het mwah. Tijdens de Sinterklaas periode is er volgens mij weinig extra of anders aangeboden. Q verveelde zich duidelijk. Volgende week vrijdag is ze vrij omdat de juf vrij heeft en ze geen vervanging kunnen regelen 😏. Q was helemaal blij tien ze dat hoorde... Verder ben ik erg benieuwd wat er na de vakantie uit de cito's gaat komen. Ze kreeg ook rekentoetsen mee terug, een 10 en 2 keer een 8,5. Netjes dus. Thuis is ze nu ook eens een ander boek aan het lezen 'de wraak van Lorre'. Volgens haar een erg leuk boek, ze verteld elke dag wat ze heeft gelezen, dus voor degenen die nog eens iets anders zoeken is dit misschien leuk.
Nu na het verhaal van Belize wel. Juf had het er namelijk over dat ze bij schrijfdans niet uit de verf komt. Thuis merken we het inderdaad niet. Behalve dat ze niet wil fietsen. Cognitief is er niets mis denk ik. Qua intelligentie zowiezo niet. Gekke vind ik wel dat de juf haar concentratie en fijne motoriek de eerste maanden op school zo prees. Nu dus niet meer. @debq; vervelend dat Q haar weer verveelt. Zou de juf gedacht hebben dat dit toch al zo'n drukke periode is dat extra uitdaging niet nodig is.
Bonnie hopelijk komt er dan iets uit waar je mee verder kan! Ik denk idd dat de juf dat dacht ja. Al weet ze dat Q niet in Sinterklaas geloofd dus ik denk wat dat betreft een inschattingsfout. Ik laat het nu maar even zo. Na de vakantie is de juf er zelf nog een week niet, daarna zal er, hoop ik, wel weer eea gebeuren.
mijn zoon had dus met fijne motoriek ook helemaal geen achterstand. maar dat krijg je dus later als dit niet gecorrigeerd wordt. zoals ik zei het kind onderdrukt de linker kant(of rechter kant) voortdurend en het kost hem 3 keer meer moeite om iets te doen, schrijven, vast houden etc. de hele dag, met alles. erg frustrerend en vermoeiend. hij weet ook niets anders natuurlijk zodat er nooit geklaag komt. fysio gaat het je goed uitleggen wat het precies is hoe de combi bewegingen er uit moeten zien. hele leuke oefeningen.
Mijn dochter is 5,9 jaar. Zit nu in groep 2. Ze leest avi start boekjes thuis en laat dit nu ook op school zien. Ze krijgt al vanaf het begin extra uitdaging maar in januari gaat ze met nogmiemand anders een nieuwe leesmethode voor kleuters uitproberen... ben benieuwd is voor iedereen nieuw. Ze zit op t hoogste niveau qua lvs. Wat fijn om hier alles te lezen! Ik vind het fijn om te lezen hoe dit bij anderen gaat!
Interessant topic! Ik ben op zoek naar praktische tips mbt verrijkingsstof. In het kort: Dochter kon al vlot lezen (groep 1) en heeft veel taalgevoel. Halverwege groep 3 had ze AVI uit (getest) en bleek ze met rekenen ook behoorlijk voor te lopen. Helaas hadden wij niet echt een klik met haar juf; die vond het eigenlijk allemaal wel best ("model leerling") en deed na meerdere verzoeken geen moeite om dochter extra uitdaging te geven. Gevolg: dochter zocht de uitdaging vooral thuis Nu zit ze in groep 4 en heeft ze een doortastende juf, die haar heel goed kan "lezen". Afgesproken dat ze voor zowel taal als rekenen met verrijking aan de slag gaat. Ze mag bijv. Klassikale lessen voor taal overslaan, of een dictee oid, en dan met haar verrijkingsstof aan de slag. Alleen haar juf brengt het (naar mijn mening) allemaal wel heel erg 'vrijblijvend'. Dochter mag bijv. Kiezen tussen een (voor haar makkelijk) dictee of werken met haar verrijkingsstof (moeilijker). Laatste mag ze dan in de hal (naast haar klaslokaal) doen, zodat ze zich beter kan concentreren. Ze is de enige in haar klas..... In 99% van de gevallen kiest ze dus voor de makkelijke weg Gevolg: van de verrijking komt nogal weinig terecht Dochter verveelt zich duidelijk in de klas vertelde haar juf me van de week, ze moet haar echt bj de les houden om te zorgen dat ze "niet in slaap valt". Ze begint faalangst te vertonen (gewend om bijna alles foutloos te maken), dus ik zou eigenlijk graag willen dat ze leert 'falen' en dat niet altijd alles even makkelijk gaat. Ben benieuwd hoe het met verrijkingsstof gaat op andere scholen! Na de kerst weer een gesprek met juf gepland....
Deliana, ik heb zo geen tips qua verrijkingsstof. Dat zouden ze op school toch moeten hebben? Er is wel verschil tussen verdiepingsstof en verrijkingsstof. De eerste zijn volgens mij de plusboeken, dus de verdiepende, net wat moeilijkere opdrachten aansluitend op de methode. Mijn dochter krijgt dit standaard en krijgt dus helemaal geen 'gewone' boeken. Dit werk wordt voor haar dan ook weer gecompact waardoor er tijd over blijft voor verrijking. Verrijking zijn de extra dingen, projecten, Spaans etc. Helaas is dit bij mijn dochter ook heel vrijblijvend, niet georganiseerd en de juf heeft vaak geen tijd om het te begeleiden. (op de plusklas na dan dat heeft ze 1 keer per week). Dat ze klassikale lessen mag overslaan is fijn, ze moeten wel opletten dat ze wel voldoende uitleg krijgt natuurlijk zodat ze geen dingen gaat missen. Mijn dochter heeft nu het geluk dat ze de enige in de klas is die groep 7 doet en ze daardoor altijd individueel, precies op maat instructie krijgt. Daardoor is haar tegenzin naar school echt veel minder geworden. Vind jouw dochter de verrijking die ze krijgt wel leuk en is die wel op het goede niveau? Ik zou anders eens een gesprek met de IBer aanvragen want er moet een duidelijker plan voor haar komen. Ze moet weten wat er van haar wordt verwacht, er moet ook iets verwacht worden!, en ze moet daar voldoende in begeleid worden.
Jaimo, bedankt voor je uitgebreide reactie! Dochter krijgt inderdaad zowel verdiepingsstof als verrijkingsstof Ze heeft voor zowel taal als rekenen een plusboek, maar juf wil dat ze eerst haar gewone opdracht maakt en wanneer ze dan klaar is mag ze in haar plus schrift werken. 9 van de 10 keer heeft ze dus geen tijd meer (zou me niets verbazen als ze extra gaat treuzelen, om niet met het plus schrift aan de slag te moeten ) Haar juf wil wel dat ze de gewone stof ook mee krijgt omdat ze ander inderdaad belangrijke dingen kan gaan missen. Verrijkingsstof zijn meer losse opdrachtjes, maar ook daar is weinig tot voor. Volgens mij heeft ze dit schooljaar 1x een opdracht gehad en verder niet. Juf zei wel dat ze onze dochter niet te veel wilde pushen, omdat ze faalangst begon te vertonen. We hebben 1x met haar erbij een gesprek gehad en toen haar faalangst ook besproken en ik moet zeggen dat het sindsdien veel beter gaat (thuis en in de klas). Na de vakantie dus nog maar een gesprek inplannen en een duidelijker plan van aanpak maken. Ik denk dat het allemaal veel te vrijblijvend is op deze manier en dat dochter inderdaad niet exact weet wat er van haar verwacht wordt. wanneer dat wederom niets uit haalt, kan ik dus gewoon een afspreek meken met de IBer?
Deliana: laat de juf haar anders vooruit toetsen (dus aan begin van het blok de toets die ze anders op het eind zou maken. Dan kan juf zien of ze alles beheerst of niet) Aan de hand daarvan kan ze strepen in de lesstof voor dingen die ze echt niet meer hoeft te oefenen. Verder is er vaak meerdere keren klassikale uitleg over hetzelfde onderwerp... daar kan ze OOK in strepen. Ze heeft vast na 1 of 2 keer genoeg gehoord om het te begrijpen. In de tijd die daarmee vrijkomt... is er genoeg ruimte voor plus en voor verrijking. Juf blij want geen hiaten... (en dat kan ze gewoon zien doordat ze toetsen heeft met daarop precies wat ze wel en niet beheerst) En je kind blij want die uitleg 4x aanhoren is megasaai. En haar niet verplcihten moeilijker werk te doen... helpt juist faalangst in de hand. Faalangst is bang voor fouten. Enige manier om niet bang te zijn voor fouten is het MOGEN maken van fouten. Dus niet "als je alles goed hebt krijg je pluswerk en dat verwachten we dan ook foutloos". Nee het mag best pittig zijn en het is niet erg als er fouten worden gemaakt. gemiddelde leerlingen krijgen ook geen makkelijker werk omdat ze soms fouten maken. Want van fouten leer je. Maar dan moet je ze dus wel mogen/durven maken.
En ja.. ze zal heus tegensputteren als ze ineens moet nadenken. En misschieb zelfs wel denken dat ze toch eigenlijk niet zo slim is als ze ineens fouten maakt. Dat moet dan ook goed begeleid worden door zowel jullie als de juf.
Ik wilde net schrijven, denken dat de faalangst niet is als je haar makkelijker werk geeft is onzin, het is dan alleen niet zichtbaar... Beetje idee van 'wat je niet ziet, bestaat niet'. Klopt natuurlijk van geen kanten, ze moeten er juist mee om leren gaan en dat gebeurt alleen als ze moeilijker werk krijgen (wat Saskia uitgebreid beschrijft).
Saskia & Niekekris: bedankt, hier kan ik wat mee! Jullie beschrijven precies waar het "probleem" zit. Vooruit toetsen vind ik een hele goede! (Dat ik daar zelf niet opgekomen ben, ik ben nog steeds een beetje een leek op dit gebied ). Ze heeft inderdaad aan 1 keer klassikale uitleg of een korte instructie voldoende en ze moppert constant over het feit dat juf het steeds we opnieuw gaat uitleggen ('nu weet ik het wel hoor' en 'saaaaaiiii'). Haar juf herkende dit aan haar houding in de klas, en ziet ook aan haar toets resultaten dat ze de stof door heeft. Maar niet verplichten om moeilijker werk te doen dus? Dat is inderdaad wat juf nu doet, maar het resultaat is dat er dan dus niet terecht komt van het plus werk, omdat dochter voor de makkelijke weg kiest... Ze MAG in haar plus boekje gaan werken of mee doen met het klassikale dictee bijvoorbeeld. Dan kiest ze voor het dictee. Thuis gaat dat exact hetzelfde; we hebben bijv. Mini loco en ipv groep 4/5 opdrachtjes (begrijpend lezen, tafels of geld oid) kiest ze dan voor paardenspelletjes (schaduw bij plaatje zoeken oid). We benadrukken thuis inderdaad steeds dat fouten maken mag en dat het helemaal niet erg is wanneer iets niet meteen lukt. We laten zelf ook regelmatig zien dat we wel eens "falen" en dat we het dan gewoon nog een keer proberen (zo is papa van de week voor zijn motor rij examen gezakt, maar hij gaat gewoon nog een keer zijn best doen....) Ik ga juf iig vragen om haar vooruit te toetsen en de stof daarop aan te passen. Bedankt!!
Juist wél verplichten om moeilijker werk te doen (op school)! Ze moet ervaren dat fouten maken niet het einde van de wereld betekent en dat ze door te oefenen en door door te zetten ed die dingen kan leren. Daar heeft ze wat aan, voor de rest van haar leven. Thuis zou ik haar lekker laten ontspannen (en dus zoveel mogelijk zelf laten bepalen wat ze doet), maar naar school ga je om te leren, niet om dingen te doen die je al kunt.
Juist wel verplichten inderdaad! Faalangst is juist het uit de weg gaan van dingen doen waar je fouten zou kunnen maken. Dus moet ze ertoe gezet worden.
Bedankt, ik ga met de juf om de tafel en vragen om voortoetsen en een duidelijk plan. Ik begrijp niet zo goed waarom haar juf het zo 'vrijblijvend' heeft gehouden tot nu....
Omdat de juf ook niet beter weet waarschijnlijk Overal wordt gehamerd dat je vooral geen hiaten mag krijgen want dan loopt het kind later vast. Wat ze vergeten te vertellen (of te onthouden) is dat je dat best kunt checken En eh... wij hadden er ook geen verstand van en zijn ook met hulp van anderen wijzer geworden. Waarom zelf het wiel uitvinden als dat niet nodig is