'Voorlopende / snellere' kinderen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door debq, 13 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.245
    7.286
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ja daar ben ik ook blij mee! Dochter is niet zo van het laten zien wat ze kan, dus begin van het jaar moest ik er zelf mee komen (na een paar weken) dat dochter al erg goed leest. Toen hebben ze nog heel even afgewacht en haar toen in het zonnegroepje gezet. Waar ze met nog 4 :) andere meisjes in zit en het hartstikke naar haar zin heeft :). En ze mag zelf boeken uitkiezen in de bieb en leest zo een boek of 4 per week op school. Thuis leest ze vooral de Donald Duckjes van haar zus ;)
    Compacten van de stof, ik weet niet wat ze nu nog krijgen in groep 3? Heb het idee dat ze alles al wel weet. Ze beginnen nu in de klas met aan elkaar schrijven maar dat doet ze zelf ook al. Dacht dat ze dat geleerd had op school maar niet dus ;). Verrijken, wat moet ik me daarbij voorstellen in groep 3? Ben er gewoon niet zo in thuis :)
    Projecten zal ik eens naar vragen als de juf er zelf niet over begint. Wat moet ik me daarbij voorstellen? Ze doet met het zonnegroepje al wel Humpie Dumpie, was voor haar ook een soort project, ze was zo trots toen ze die af had :)

2. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63

je kunt hier kijken wat voor verrijking je kind kan krijgen op gr3 en alle andere groepen.
    meestal komen die uit de levelwerk kist.
    https://www.eduforce.nl/levelwerk.html?page=shop.product_details&flypage=flypage_images.tpl&product_id=116&category_id=20&option=com_virtuemart&Itemid=103&vmcchk=1&Itemid=103

3. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    #503 amdaa, 22 feb 2017
    Laatst bewerkt: 22 feb 2017
    Ik zou even afwachten waar de juf mee komt.

Misschien willen ze haar compacte en verdiepte stof aanbieden, waardoor ze sneller door de gewone stof heen mag en vervolgens verdieping aangeboden krijgt wat boven haar niveau zit zodat ze leert om haar best te moeten doen om de stof te beheersen.

Is ze doorgetoetst door school?

Wij zijn daar in groep 3 mee gestart, zoon moest echt gaan 'leren leren'. Hij vond het ook prima op school zoals het ging, maar had 0 geduld om naar de stof te luisteren, en vond het heel makkelijk om binnen mum van tijd door zijn zon boek heen te gaan en vervolgens te gaan spelen.

Verrijking in groep 3 gaf wel uitdaging en rust, alleen wordt dat in groep 4 niet helemaal goed opgevolgd vind ik. Hij begint tegen problemen aan te lopen. Wij hebben morgen gesprek.

Succes!

4. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.172
    8.903
    113
  5. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.172
    8.903
    113
    Maar ik zou dus even afwachten waar school mee komt, best kans dat ze het eea hebben liggen op school. En verder zou ik ook ruimte laten voor het aanbod van groep 3 compacten. Kan ook door vooraf de methodetoets af te nemen en dan te kijken wat ze nog niet voldoende beheerst/waar nog hiaten zitten en dat ze dat dan mee doet. En in groep 3 kan een kind wat al goed kan lezen en schrijven ook prima een werkstuk maken of een boekbespreking of spreekbeurt houden.

6. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.191
    823
    113
    Hoi,

Hoe sliepen/slapen jullie kindjes?

Onze oudste is tot 3.5 jaar echt drama geweest (wel 3 of 4x per nacht wakker) nu 4.5 jaar oud en nog vaak 1xper nacht wakker.

Nu is onze jongste met 16 maanden nog steeds 4x wakker per nacht en loopt aardig voor qua ontwikkeling, op het bureau zeggen ze dat het kinderen die erg snel gaan in hun ontwikkeling heel vaak slechte/lichte slapers zijn? Hij praat bijvoorbeeld in zijn slaap en we hebben het idee dat hij ook al droomt maar kan dat wel bij 16 maanden?

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.245
    7.286
    113
    Vrouw
    Brabant
    Bedankt voor jullie reacties! Kan ik een beetje voorbereid het gesprek in gaan ;). Een boekbespreking/verslag is bv iets wat ze wel leuk zal vinden om te doen en zal ook goed voor haar zijn. Even iets heel anders en uitdagends denk ik zo.

Annemeis, ik wist dat helemaal niet, jongste is hier ook een slechte slaper geweest, zelfde als wat jij omschrijft bij jouw oudste. Vanaf 4,5 jaar ging het wel veel beter, maar nu wordt ze nog wel eens wakker 's nachts. Maar ze is geen lichte slaper verder, ik dacht dat het veel wakker zijn en bevestiging zoeken door haar hooggevoeligheid kwam (kwam er pas vorig jaar ofzo achter dat ze hooggevoelig is).
    Over dromen bij 16 maanden heb ik geen idee, kan het me ook niet herinneren, te lang geleden ;)

8. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.172
    8.903
    113
    Dromen begint volgens mij voor zo ver bekend rond een maand of 9, kan met 16 maanden dus heel goed, denk ik.

Hier wel redelijke slapers, maar vooral kort. Vooral de oudste, die slaapt als het aan haar ligt van 23.00u/0.00u tot 7.00u ofzo.

9. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Oudste heeft veel moeite met in slaap komen. Heeft veel periodes gehaddat hij echt slecht sliep en vaak nog laat uit bed kwam met allerlei pijntjes, verdriet of smoesjes. Laatste tijd gaat het weer goed. Bedtijd is 8 uur, dan lees ik voor, daarna mag hij zelf nog wat lezen of tekenen in bed. Meestal slaapt hijtussen 9 uur en half 10.
    ' S morgens is hij vaak al voor 6 uur weer wakker. Vanaf half 7 mag hij zelf naar beneden.

10. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.716
    2.519
    113
    Hier de cito uitslagen gehad.(groep 2)
    Dat rekenen wat minder zou zijn was al bekend (C), maar dat taal slecht zou zijn!? Ze scoorde een D, terwijl juf zei dat haar letterkennis e.d. bijna foutloos is gemaakt. Dat verbaasd me echt enorm.
    De juf zal haar toch niet nu al kwijtgeraakt zijn?

11. Fietwordtmama

Ik denk eerder dat het cito haar kwijt is. Een toets is een momentopnameen kan doorallerlei factoren (nerveus, niet lekker, concentratie) worden beïnvloed. Als juf zegt dat haar taal goed is, dan geloof dat maar. Zeker als je dat zelf ook ziet.

12. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.191
    823
    113
    Hoi, de cito toetst kritisch luisteren en passieve woordenschat. Het kan dat kinderen heel goed zijn in geletterdheid en mondeling taalgebruik maar cito toetst onderdelen die als juf wat lastiger te observeren zijn, dat geldt niet bij rekenen, daar wordt getalbegrip en meetkunde getoetst en dat is ook in de klas goed te zien. De uitslag van cito Rekenen zou dis aardig overeen moeten komen met wat juf in de klas ziet.
    Ze kan al erg geletterd zijn maar dan hoef je verder niet voor te lopen. Kan ze al wel lezen?
    Hoe is het rapport dan? Ons meisje scoorde op beide citos een ruime A (46 van 48 goed en 43 van 46 goed).
    Haalt ze wel alle doelen van groep 2? Wat is haar leeftijdprecies?

13. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.716
    2.519
    113
    Ze heeft zichzelf toen ze net 4 was leren lezen. Nu is ze 5. Haar rapport is verder gemiddeld tot bovengemiddeld alleen die cito schijnt ze maar niet te begrijpen. Juf heeft een aantal vragen namelijk een paar dagen erna nog eens gedaan en ze maakte dezelfde fouten (was rekentoets). Juf had dat ook niet verwacht. Cito rekenen was C taal een D. Of ze alle doelen haalt weet ik niet, juf denkt dat ze het kan, maar niet laat zien. Ik denk wel dat haar ontwikkeling nu wat stil staat. Ze heeft ook niet meer zoveel interesse om iets te leren.

14. Fietwordtmama

Misschien de manier waarop de vragen gesteld worden?
    Maar als ze het verder in de klas goed doet en juf is tevreden, dan is er geen reden tot zorg?

15. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.191
    823
    113
    Voor taal moet je wel 20 of meer fout hebben voor een D
    Iets minder dan de helft is passieve woordenschat, dat gaat.gewoon zo: 'waar zie je een flat? Zet een streep onder de flat'. Daar is dus weinig begrip voor nodig. Kritisch luisteren gaat zo:' Loes en Piet zijn in de speeltuin, Loes wil op de schommel en Piet op de wip. Daarna gaan ze knikkeren en nu gaan ze touwtje springen' Vraag: 'wat deed Loes aps eerst?' dan moet je dus goed luisteren. Overigens zegt de juf elke vraag 2x.
    Weet je welk onderdeel vooral het meest fout gemaakt is?
    Zeker voorlopende kinderen moeten passieve woordenschat bijna foutloos kunnen maken.

Heeft ze de toetsen in 2 delen gemaakt of achter elkaar? Voorin weinig fout en achterin veel? Dit ivm de concentratie.
    Hoe groot is de groep die getoetst wordt? Als het goed is niet meer dan 12 kinderen tegelijk.

Zelf laten wij kinderen die moeite hebben met concentratie de toets in meer delen maken zodat je een eerlijker beeld krijgt.

16. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.716
    2.519
    113
    Dat is een goede vraag, volgens mij aan een stuk. Taal en rekenen wel apart. Juf zei wel dat ze de hele tijd met haar potlood achter haar oor zat en zich blind staarde op de makkelijkere vragen. Moeilijke had ze vrij snel ingevuld. Maar goed ik zal het eens navragen bij de juf want die weet precies wat goed en fout ging.

17. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.172
    8.903
    113
    Juist bij kinderen die voorlopen zie je vaak dat ze de makkelijke vragen fout maken, want zo simpel kan het toch niet zijn? Als je de antwoorden dan gaat analyseren/met ze bespreken, komen er vaak hele bijzonder en soms ook hele logische dingen uit.

De woordenschattoets in de kleuterklas ken ik niet, maar mbt de hogere groepen weet ik wel dat juist woordenschat door veel kinderen in verhouding vrij slecht gemaakt wordt. Omdat ze maar een heel beperkt aantal woorden vragen, die lang niet altijd even logisch zijn en omdat de normering erg streng is.

18. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Dit zit ook vaak in de wijze van de vraagstelling.

Onze zoon liet dit aspect duidelijk zien tijdens de IQtest.
    Volgens de toetser liep hij helemaal vast op de vragen: 'wat is een huis' en 'wat doe je als er brand uitbreekt'?

Hij had geen flauw idee wat ze nou wilde horen, en waar hij moest beginnen met antwoorden.

19. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.172
    8.903
    113
    En geef hem eens ongelijk. ;)

20. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.191
    823
    113
    Hoi,

Zijn hier mama's die hun kind hebben laten testen? IQ test? Op welke leeftijd en waarom? Wat kwam er uit?

De IB er vraagt namelijk aan ons of we hier toestemming voor willen geven voor onze dochter van 4,5 jaar. Wij vragen ons af of we het wel moeten doen, wat is wijsheid? Waarom wel? Waarom niet? Zelf denken we dat ze wel erg pienter is maar niet per we hoogbegaafd maar hoe kom je daarachter? En hoe belangrijk is het om dat te weten? Moet dat met een test?

Deel Deze Pagina