'Voorlopende / snellere' kinderen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door debq, 13 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.689
    853
    113
    Vrouw
    Dank je Gitta :)
    Ik vind het gedoe met mijn dochter lastig te combineren met mijn studie. Maar ik houdt me staande. Op het moment ben ik een beetje lamgeslagen door de nieuwste ontwikkelingen. Mijn escape plan was haar het laatste basisschooljaar (aankomend schooljaar) fulltime naar de plusklas te laten gaan maar die mogelijkheid is nu weg.
    Mijn jongste doet het goed, gaat graag naar school. Ze loopt wat voor maar niet extreem. De juffen hadden door dat ze graag de makkelijkste weg kiest en gaan haar uitdaging geven door haar verplicht uit moeilijkere werkjes te laten kiezen.

2. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.689
    853
    113
    Vrouw
    @Veense, midden van het land is te ver voor ons helaas. Ik heb je pb gestuurd.

3. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Een oplossing heb ik niet, maar bewegingsdrang hoort wel bij de overexcitabilities van Dabrowski. Ik zag laatst op internet een constructie voorbij komen van aan de tafelpoten gebonden rubberen banden, waarop een kind zijn voeten kon zetten en dan kon trappelen.

4. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.096
    3.879
    113
    Wiebelkussen?

5. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.558
    14.111
    113
    Vrouw
    Een wiebelkussen heeft hij al maar ook dat werkt niet.
    Dat van die rubberen banden aan de tafelpoten ga ik aankaarten. Nu maar hopen dat hij ze niet als een soort voetbal gaat gebruiken. 😂

Overigens heb ik besloten om volgende week ook maar even langs de huisarts te gaan om te praten over mijn zoon. Want ondanks het feit dat hij tegenwoordig weer zonder tegenzin naar school gaat vind ik hem wat somber en futloos. Het liefst zit hij op de bank te gamen en als zijn tijd is afgelopen moet ik hem zowat naar buiten sleuren. Dan speelt hij wel met andere kinderen. Zelf vindt hij het onzin want je hebt geen vrienden nodig om te kunnen spelen?! Zo vond hij disney ook maar stom omdat je 90 minuten moet wachten om vervolgens 2 minuten in de achtbaan te mogen zitten. En nee dat hebben wij hem niet ingefluisterd. Kortom niet echt normaal gedrag voor een 6 jarige.

6. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.172
    8.903
    113
    Jaimio, wat verdrietig. :( Hopelijk vinden jullie een oplossing!

@Cin85: Geen idee of het vergelijkbaar is, maar mijn oudste dochter heeft ook jaren voornamelijk staand gewerkt. Vooral in groep 3 reageerde de juf daar gelukkig heel positief op en liet haar af en toe gewoon staan en als het niet kon, dan mocht ze even op de gang heen en weer lopen tot ze weer kon zitten.

Er zijn ook skippyballen met 'pootjes' waar een kind op kan zitten, dat geeft misschien nog meer mogelijkheid tot beweging dan zo'n kussen. En verder zou ik hem ook regelmatig gewoon even een loopje 'geven'.

Het futloze herken ik ook van de oudste. Die kijkt ook het liefst de hele dag tv en computert het liefst de hele dag. Ik heb het idee dat het een beetje 'pubergedrag' is, hoe jong ze dan ook nog mogen zijn. En zeg eerlijk, als je alles analyseert, dan ís er toch ook maar weinig echt leuk en zinnig? :)

Maar goed, mijn oudste dochter speelt wel ook graag buiten en speelt graag met andere kinderen. Ze komt wel steeds vaker thuis met de mededeling dat het suf is of dat ze weer hetzelfde willen spelen ed, maar er zijn ook nog kinderen waarmee ze zich wel een middag weet te vermaken, zeker als ze haar de leiding laten nemen (dat doet ze nogal graag ;)). En ze sport, danst en zingt heel graag, dus dat is ook fijn. Maar echt spelen met speelgoed doet ze niet/amper.

7. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.689
    853
    113
    Vrouw
    Gitta ik heb die overexcitabilities van Dabrowski opgezocht en dat is echt heel herkenbaar!.

Mijn dochter is ook heel beweeglijk en energiek. Tijdens een atletiektraining blijft ze stuiteren tijdens een uitleg, ze komt dan niet uit de opgewondenheid van het sporten lijkt het. Maar ze kan wel heel rustig en geconcentreerd werken. Tijdens werken op school heeft ze daar dus over het algemeen geen last van zoals bij jouw zoon Cin.

We zijn er achter wat de weerstand op school veroorzaakt. Het zit hem in het rekenen dat vindt ze teveel. Ze wil nu sneller gaan leren hoofdrekenen zodat ze de 'grote' sommen dan sneller kan uitrekenen.

Dochter doet dus op school gecompact haar werk verder hoeft ze niet veel. Ze leest heel veel Donald Duck's en zelf meegenomen boeken. Maar dat is geen voorbereiding op het VO natuurlijk. Ik had steeds in mijn hoofd dat dit dat dit schooljaar nog mocht duren. Als ze dan het laatste jaar weer passend onderwijs krijgt zodat ze leert wat te doen. Maar nu willen ze haar dus tot de middelbare school in het psychiatrie onderwijs laten zitten, als uitzondering want ze heeft geen diagnose meer en ze is uitbehandeld. Ongelooflijk dat het samenwerkingsverband dan zegt dat 'dat wel kan omdat ze het naar haar zin heeft'. En uitspraken als 'ze is nog jong, ze heeft nog genoeg tijd' daar wordt ik helemaal giftig van. Dus omdat ze zo slim is kan ze wel een paar jaartjes onderwijs missen :x

8. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.172
    8.903
    113
    Je zou woest worden van dat soort uitspraken... :x Juíst omdat ze jong is heeft ze recht op passend onderwijs en passende begeleiding. Je vraagt je soms wel eens af of mensen wel beseffen wat dit voor basis legt voor een kind...? ;)

9. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.096
    3.879
    113
    Hopeloos Jaimio, dat is inderdaad geen voorbereiding op de middelbare school.
    Ken je dit spel? Index Redirect gratis te downloaden, de betaalde versie is uitgebreider, maar de gratis versie biedt ook best veel. Overigens kun je ook plus/minsommen enz. doen, al laten ze die niet bij de demo zien.
    Mijn kinderen zijn er allebei sneller door gaan hoofdrekenen. Je hebt namelijk niet veel tijd om antwoord te geven. Je kunt het op verschillende niveaus instellen. Mijn kinderen vinden het leuk om te doen, misschien jouw dochter ook.

Ik denk dat mijn zoon heel hard tegen die elastieken aan zou gaan duwen, zodat ze met een klap terug springen. Overigens zijn mijn kinderen allebei wiebelkonten, het verschilt alleen per leraar of ze daar problemen mee hebben of niet. Van hun huidige leraren hoor ik weinig klachten, maar vorig jaar moest mijn dochter strafregels schrijven, 50 x 'ik mag niet wippen op mijn stoel' o.i.d....had ook zoveel nut ;).

10. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Jaimio dat kan toch ook niet, zulke uitspraken. Ik zou er ook heel boos om worden. Ik hoop voor je dat het toch nog beter zal worden!

11. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.689
    853
    113
    Vrouw
    De wonderen zijn de wereld nog niet uit :). Ze begint binnenkort op een nieuwe voltijds HB afdeling in de buurt.

12. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.096
    3.879
    113
    Wow, dat is mooi nieuws 😀👍🏼!

13. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    moest ze opnieuw getest worden?

14. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.689
    853
    113
    Vrouw
    Nee dat is niet nodig. Ze is al 2 keer getest en ze was al bekend bij het team dat deze school opzet.

Hoe gaat het met jullie zoektocht naar een nieuwe school?

15. Yan

Yan Bekend lid

10 dec 2012
    886
    0
    16
    Wat fijn Jaimio!!

Ik vind het nog wat vroeg om van school te veranderen. Mijn zoon zit nog maar in groep 2 en is niet getest.

Inmiddels contact met de IB-er en zij zegt dat hij 3x in de week extra wordt uitgedaagd. Volgens ons klopt dit niet helemaal en er zit al helemaal geen plan oid achter. Plus dat hij aangeeft zich te vervelen.
    Ik vind dit echt super lastig. Ik denk dat we het nog even aanzien dit jaar en in groep 3 gaan kijken hoe hij er voorstaat. Wel wil ik nog overleg met de juffen over die 3 momenten, hoe die goed benut kunnen worden. Ander soort werk, meer verdieping, zoiets.

Toevallig hoorden we deze week dat er een klasgenootje van mijn oudste zoon volgende week van groep 5 naar groep 7 gaat! Best wel een overstap!

16. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    we hebben een montesorrie gevonden bij het huis waar wij gaan wonen. ze vinden het niet erg dat een kindje ongecontroleerd onregelmatig af en toe zomaar voorspringt :))), ik bedoel sprongen maakt. didactische voorsprong is ook geen probleem en ze hebben een HB kind getrainde juf die gewoon luistert als je een vraag stelt, en heeft energie, heeft zin in haar werk! scheelt heel veel... we zullen zien.

17. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Wat een geweldig nieuws! Hopelijk blijft dat een stabiele situatie totdat ze naar de middelbare school gaat!

18. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.689
    853
    113
    Vrouw
    Wat fijn Belize, klinkt goed. Hij is denk ik nog niet begonnen daar?

Gitta dat mag ik wel hopen ja! Of ze een tussenjaar kan/gaat doen moeten we later nog maar even bekijken.

19. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.689
    853
    113
    Vrouw
    @Yan, 3x in de week extra uitdaging is best vaag inderdaad. Wat zien ze als extra uitdaging? Sowieso moet hij natuurlijk altijd werkjes krijgen die aansluiten bij zijn niveau, niet maar 3x in de week.

20. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    nee nog niet. ergens in mei begint hij.

Deel Deze Pagina