ik denk dat ze daarmee bedoelen dat er iemand met hem gaat zitten met verrijking, 3x per week. de rest van de tijd zelf die werkjes doen. bij de kleuters was het zo dat zoontje 1x per week met een juf zat en ze kozen dan wat ze de hele week zouden doen uit de doos; leren hoe het moet; wat de bedoeling is. en elke dag het werkje zelf pakken, maken, daarna zelf ook beoordelen of hij het leuk vond of niet. 3x per week is dus best goed als er iemand met hem gaat zitten! maar als hij 3xper week aan zijn verrijking mag zitten en de rest van de tijd niet zou mogen, dat kan misschien niet werken. met 'wordt uitgedaagd' bedoelen zij denk ik dat er iemand met hem zit en hem uitdaagt. Toch?
Dat is hier ook niet het geval bij 'wordt uitgedaagd ' dat is alleen maar als aanduiding dat het werk op een andere manier wordt aangeboden.
Dat is ons dus niet helemaal duidelijk! Ik heb mijn zoon er ook naar gevraagd. Hij geeft aan dat er meestal meerdere kindjes bij zitten, variƫrend van 3 tot 8 kindjes. Maar ik weet het dus niet precies. Daarom gaan we daar nog naar vragen! En het kwam voor ons opeens uit de lucht vallen, nadat we contact hadden opgenomen met de IB-er. Maar goed, eerst maar eens overleggen met de juffen! Hij moet zich niet vervelen, dat is voor ons het belangrijkste!
https://www.bol.com/nl/p/slim-maar/1001004006485638/?Referrer=ENTcli_out_for_delivery2008093611 weten jullie dit boek? goed om te lezen,
best relevant voor slimme kinderen die vaak versneld zijn en meer moeten voor hun leeftijd qua executieve skills. Ik ga het ook lezen straks. het is dus met tips en praktisch boekje.
Oh laat nog maar even weten als je het gelezen hebt of het de moeite waard is. Mijn dochter moet eigenlijk ook meer dan ze kan op dat vlak. Jouw tip van sensorische integratie was trouwens ook een hele goede. Ik heb het opgezocht en het was ontzettend herkenbaar. Ik heb toen meteen een afspraak gemaakt met een ergo- en fysiotherapeut die de behandeling combineren en na 3 uur onderzoeken kwamen er heel nuttige dingen uit. Ze krijgt nu een gerichte behandeling.
ja dat heb je met de kinderen die heel vroeg de dominante hand kiezen, hier zeer het geval dus... over t boek: ik ben het aan het lezen en ik vind het helder, zo kun je in het boek duidelijk zien, aan de hand van de vragenlijsten, voorbeelden, concrete zaken dus, waar je oplet om te bepalen of je kind (met leeftijd katagorien) tekort komt in executieve vaardigheden en nog interessanter is voor mij persoonlijk dat er lijsten zijn voor de ouders of jij zelf zwak bent ergens in die vaardigheden en of je daarmee een gunstige match bent met je kind om hem/haar te kunnen helpen... ik heb nog een boekje daarbij besteld, weer van peg dawson en R guare dat is 'executieve functies bij kinderen en adolescenten een praktische gids vr diagnostiek en interventie' ook heel goed. maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening. ze zijn geen boeken om in de trein zomaar te lezen, zeg ik ook meteen. dus wel op goed nivoo. maar heel duidelijk en eenvoudig geschreven, iedereen kan t lezen denk ik. wat ik wel moet zeggen is dat deze boeken meer voor de kinderen met adhd autisme en leerstoornissen bedoeld zijn. maar versnelde kinderen hebben natuurlijk ook te maken met de kwestie omdat van hen meer verwacht wordt om te kunnen functioneren bij oudere kinderen en moeilijkere werkjes, dan kan die functies net zo belangrijk zijn.
Mijn zoontje zit nog in groep 2, er zijn afgelopen schooljaar 2 citotesten afgenomen waar mijn zoontje blijkbaar hoog gescoord heeft. Hoe en wat weet ik eigenlijk niet. Ik kreeg een brief thuis met het verzoek een vragenlijst in te vullen en dat hij uit een systeem sidi3 gesignaleerd werd. Vanuit school wordt hierover eigenlijk niks verteld, dus ik heb geen idee wat het inhoud. Natuurlijk ben ik gaan googlen, maar toch word ik er ook niet veel wijzer van. Hij heeft gisteren zijn rapport meegekregen en daarin stond ook als toelichting dat hij bij een plusgroepje zat, 1 ochtend in de week. Ik heb volgende week oudergesprek, ik vraag me eigenlijk af wat ik hier nu mee moet. Of ik ervoor moet zorgen dat hij meer werkjes krijgt, of dat ik het aan de school over moet laten? Veel info wordt er namelijk niet verstrekt.
sidi is een protokol. zo screen je leerlingen op vermoedelijke begaafdheid/hoogbegaafdheid zonder een iq toets af te nemen. of het kind meer uitdaging nodig heeft. bijvrbeeld kind scoort 3 keer A bij cito toets daar vink je dus aan. en de hele lijst waar de juf moet opletten. en de ouders moeten ook vragenlijst beantwoorden ook de juf straks. gegevens lijst dus waaruit een profiel ontstaat.een screening middel.
Zit je zoontje lekker in zijn vel? Vind hij school leuk? In dat geval hoeft er niet direct extra actie ondernomen te worden. Ik zou wel bij het oudergesprek extra uitleg vragen over die vragenlijst en hoe ze ertegenaan kijken. Gezien het feit dat ze er zelf mee komen en dat hij al in het plusgroepgje zit, denk ik dat ze je zoon goed in de gaten houden.
Hij zit lekker in z'n vel en gaat wel graag naar school. Soms ook niet maar dat hoort er denk ik ook wel bij. Dan laat ik het volgende week maar op me afkomen...
Datis fijn. En idd. Af en toe geen zin is heel normaal. Laat je maar goed informeren. En laat maar weten hoe het gegaan is.
Heb het boek ook besteld. Kan het ook goed gebruiken voor m'n werk. Daarnaast denk ik dat de oudste ook nog wat bijgeschaafd kan worden mbt executieve functies.
Gister avond hebben we het oudergesprek gehad. Ze kon er zelf ook nog niet zoveel over vertellen omdat ze net zijn gestart met dat sidi3 en het allemaal nog in de 'probeerfase' is. De Cito-score van mijn zoontje was op taal en rekenen beide A1. Ze noemde hem wel een aantal keren een 'meerbegaafd' kind maar ik denk dat ik het nog even op z'n beloop laat. Na de zomervakantie gaat ie naar groep 3, in een combiklas van groep 3/4/5 en misschien dat hij dan ook wel andere werkjes er nog bij krijgt.
En in de combiklas kan hij ook 'spieken'. Dat doet mijn zoon (combi 4 5) op vaak. Daar ijken ze op een vrijblijvende manier veel van op. En laatst mocht hij met rekenen een opdrachtje met groep 5 meedoen. Ze moesten in tweetallen werken, en zaten met oneven aantal. Hij Super trots natuurlijk Succes. Blijf het gewoon goed in de gaten houden. Het klinkt in elk geval alsof de school in de meewerkstand staat. En dat is en blijft super belangrijk