Veilig leren lezen kim-versie: vernieuwingen op een rij - Veilig leren lezen - Zwijsen Helemaal onderaan staat dat er inderdaad enkel nog ster, maan en zon is.
Wat zijn raketjes dan? Kinderen die net geen zon doen? Ga zo met de juf praten dus vraag ook wel even hoe of wat. Mijn dochter leest dus wel raket boekjes. Maar geen maan roos vis, zegt ze, die zijn te makkelijk.
Ja, zoiets inderdaad. Zwijsen Ouders - Leren lezen met maan roos vis (4): differentiatie in de maan-versie
Raketjes zaten inderdaad tussen maan en zon in. Mijn dochter heeft nu het zelfde als die van jou Snoopy. De maanboekjes zijn te makkelijk (en pakt vaak ook de raketboekjes of boekjes van een paar kernen hoger) en ze leest net nog geen zon.
Hier leest ze zon- en raketboekjes afgewisseld, maar is nu wel 'zon'. Ze mag pakken wat ze wil, het gaat er vooral om dat ze het lezen leuk blijft vinden op dit moment en weer even positiviteit op doet
Hier nu afgesproken dat ze mag pakken wat ze wil en ze gaan opletten dat ze niet te makkelijk pakt altijd (soms vind ik dat best prima). Bij de zonlijn zijn ze bang dat ze haar gaan overvragen, zit wel wat in. Heb ook aangegeven dat ze erg gevoelig is en liever niet opvalt en het ook wel makkelijk vindt als alles lekker (te) makkelijk gaat. Hier gaan ze ook op letten. Juf herkende het zelf wel van een van haar kinderen, school ging altijd makkelijk maar nu op het gym heeft ze het best lastig. Dus ze snapt heel goed wat ik bedoel.
Mijn kinderen waren ook raketjes en nog een paar in de klas. Mijn zoon zat vorig jaar in groep 3, dat is dan zeker met ingang van dit schooljaar veranderd.
Ligt vooral aan de methode die ze hebben; Veilig Leren Lezen en dan de oude (2e Maan) of de nieuwe (Kim) versie. En dan nog of een school met raket werkt of niet, want met de oude versie deden lang niet alle scholen dat.
@ afremmen van het leren lezen, op zich is dat best moeilijk heb ik gemerkt. Wat wij wel doen / deden is de focus verleggen naar andere, minder 'schoolse' dingen, door bijvoorbeeld redelijk veel naar musea te gaan, dan komen daar weer vragen over. En dat kan makkelijk vanaf een jaar of 2/3. @ werk op school wel of niet laten doen. Dat kinderen verschillende 'makkelijke' dingen moeten doen moet je vaak toch even kijken wat er nu precies speelt. Q zei bijvoorbeeld dat ze met rekenen als enige 2 boekjes moet maken. Nu blijkt dat ze van het standaard werkboek minder dan de helft moet maken en daarna uit het plusboek moet werken... @ al lezen voor groep 3, op zich is er met de zon versie wel wat mogelijk. Ik weet niet precies wat het lees niveau van Q is (nu in groep 3) maar ze leest met gemak boeken van M6 en Mees Kees leest ze ook gewoon maar vindt ze iets moeilijker, weet niet welk niveau deze boeken zijn. Voor haar is zon eigenlijk niet uitdagend genoeg.
Zou ik hier mee mogen schrijven? Mijn dochter is 7 jaar, zit in groep 4 en kan goed leren. Ze is pas gestart met de verrijkingsklas. Ik ben sinds dit schooljaar erg onzeker over de vaardigheden van mijn dochter door de opmerkingen van de juf van mijn dochter. Ze heeft al een paar keer gezegd dat ze instructie nodig heeft, dat ze fouten maakt en dan op een negatieve manier. Heel vervelend dus, want wij hebben altijd goed contact gehad met de leerkrachten van mijn dochter. Eigenlijk hoop ik hier dingen te lezen waarin ik mijn dochter herken. Maar het verhaal is voor mijn man en mij simpel: loopt ze niet voor, dan vinden we dat ook prima. Ze is goed zoals ze is. Je best doen is be!angrijker dan meedoen. Ik weet niet of de cito in groep 3 van belang zijn, maar die waren allemaal erg hoog. Ik merk dat ik een beetje zoekende ben momenteel en onzeker. Zo van: zijn wij van die ouders die willen dan hun kind de beste is?!
Ja, ook kinderen die voorlopen hebben begeleiding of (een korte) instructie nodig en maken fouten. Al gaat dat er bij veel leraren niet in. En 7 jaar, natuurlijk moet je dan nog een goede werkhouding krijgen, dat is een proces. Net zoals ze even moet wennen aan de werkwijze (en denkwijze) bij levelwerk en zo'n plusgroep. Je kunt andersom ook aan de juf vragen hoe zij daar mee omgaat en je dochter daarin begeleidt. Meestal heeft het gewoon tijd nodig en als ze gewend is gaat het vaak wel beter. Wie weet is het toch te hoog gegerepen, tja, dan kan ze altijd weer terug naar het vorige niveau, maar ik denk dat ze die conclusie nu nog niet kunnen/hoeven trekken.
Bedankt. Jij zegt precies wat ik voel: dat ze toch nog steeds instructie nodig heeft. Haar eigen juf geeft volgens mij geen pluswerk, of nauwelijks. Mijn dochter moet volgens haar zoveel mogelijk meedoen met de rest. De verrijkingsklas wordt door een andere juf verzorgd. Zij heeft nog niks laten weten, de ib'er ook niet (zij heeft vorig jaar met de juf van groep 3 gezegd dat dochter daar naartoe kon). Het is de juf van groep 4 die zegt dat ze een opdracht fout had in haar rekenwerk, dat flitsen op niveau 5 niet altijd vlekkeloos ging, dat dochter een fout maakte bij de digitale klok bij een beurt en dat dochter nog geregeld instructie nodig heeft.
Elk kind heeft instructie nodig. Slimme kinderen zijn toch niet helderziend? En als ze helemaal geen fouten maken dan leren ze ook niks
Hij gaat per februari naar school. En afhankelijk van hoe hij het die maanden tot aan de zomervakantie doet gaat hij na de zomer groep 2 doen. Voorbarig is het zeker niet, ik werk zelf op de school waar hij naar toe gaat, hij gaat regelmatig mee (en zit die tijd dan bij zijn toekomstige juf in de klas) als ik overleg of iets heb op mijn niet werkdagen. Ze kennen hem al en zijn kleuterjuf is sinds het 'balletje' is gaan rollen met 2,5 nauw bij alles betrokken geweest, overlegt met zijn juffen van de psz, etc. Op de psz kwam na na een maand al naar voren dmv observaties dat hij cognitief al op 4 jaar zat. Uit de observaties van de orthopedagoge in mei kwam zelfs naar voren dat hij cognitief tegen de 5 zit, toen was hij net een maand 3. Vandaar dat toen die iq test geadviseerd is om te kijken waar hij zou zitten. Maar dat was helaas geen succes.. Als het 'zomaar' een basisschool zou zijn die mijn zoontje helemaal niet zouden kennen dan zou dit bij alleen een intake inderdaad heel voorbarig zijn. Dit ligt allemaal een beetje anders, vandaar dat ik het in deze zeker niet voorbarig vind en alleen maar heel blij zijn dat ze er al zo over nagedacht hebben.
Miss T, vreemde instelling heefr die juf. Maar willen jullie dat ze ene klas gaat overslaan of alleen verrijking/verdieping krijgt? Hier zit onze 4,5 jarige in groep 1 en leest op E3 niveau. Hij kan simpele sommetjes als 9+3 en 8+4 bijvoorbeeld. Gewoon abstract dus zonder materialen. Verder kan hij klankzuivere woorden schrijven (woorden als mist, kast, ploeg enz. De letters heeft ie zichzelf aangeleerd en hij schrijft dus los want hij heeft geen schrijfonderwijs gehad). Ik ben heel benieuwd wat ze hem kunnen gaan bieden want hij moet nog een heel jaar groep 1, een heel jaar groep 2 en groep 3 waarvan hij dus nu al een groot deel van de lesstof beheerst. Binnenkort hebben we het gesprek met iber en juf.
Miss T, dat is een fout die veel leerkrachten maken, helaas. Ik sluit me aan bij wat de rest zegt. Misschien kan de ib'er of de juf van de verrijkingsklas eens een gesprekje voeren met de groep 4 juf om dit soort (basis)dingen uit te leggen?
Nee, man en ik willen liever niet dat ze een klas overslaat. Haar motorische ontwikkeling, spelling, het leren leren en angsten hebben aandacht nodig. Nog volop te leren dus. Daarnaast besteden we thuis weinig aandacht aan schoo!se zaken (thuis is om te spelen/ontspannen en om te zorgen dat de voorsprong niet groter wordt) op lezen na. We willen wel graag dat ze verdiepingsmaterialen krijgt. Dat ze leert hoe ze een opdracht maakt, dat ze leert doorzetten als het niet in één keer lukt. @Nienke: ik heb inderdaad besloten om een afspraak met de ib'er te maken.