Voorlopig advies middelbare school

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door PurpleRosw, 19 jul 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.468
    8.617
    113
    Vrouw
    Nou zeg, ga je nu gewoon feiten verdoen? Ja het is een ander niveau, ja het is een lager niveau, en nee het een is niet beter dan het ander, mits je doet wat je kunt.

Zxcvb en evaleana vinden dit leuk.
  2. tuc

tuc Niet meer actief

Ik verdoe geen feiten, wie bepaald dat het lager is? En door hoog en laag te benoemen geef je het een oordeel.

3. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Hier was ik blij dat de leraar niet alleen naar de cito keek tijdens het advies.

Dochter is het laatste jaar enorm gepest waardoor ze haar cito een stuk lager heeft gescoord dan dat ze dat "normaal" deed. Uit de laatste cito kwam kader/tl terwijl ze de rest van haar schooltijd altijd op havo niveau scoorde. Leraar zei ook tijdens het advies gesprek als ik dit advies over ga nemen dan is ze binnen een half jaar dood ongelukkig en dus kreeg ze een Havo/Vwo advies.

De school die zij heeft uitgezocht maakt de eerste 2 jaar gebruik van combi klassen, dus basis/kader kader/tl tl/havo havo/vwo en vwo. Ze is nu over en in die 2 jaar is gebleken dat de havo beter bij haar past, zou ze vwo kunnen, jazeker maar dan moet ze er heel erg haar best voor doen en b.v het turnen laten vallen. Dat wil ze niet (en ik geef haar groot gelijk).

Denk dat het voor kinderen best belangrijk is om te weten dat er meerdere wegen naar Rome leiden, misschien dat de weg wat langer is maar het kan allemaal wel.

4. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.468
    8.617
    113
    Vrouw
    Sorry, maar je hebt nu echt een bord voor je kop. Of ga je nu ook beweren dat 4 niet lager is dan 7, maar anders?

smax vindt dit leuk.
  5. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    Er wordt nou eenmaal algemeen gesteld dat je verschillende niveaus van denken hebt waarbij het denkniveau toeneemt naarmate je van VMBO via havo naar vwo gaat, zoals je hier ziet
    https://docentenportal-farmacie.sites.uu.nl/onderwijsontwikkeling/leerdoelen-formuleren/

Dat wil niet zeggen dat de mensen die een hoger denk niveau hebben BETERE mensen zijn
    Er zijn er eenmaal verschillende mensen, en dat zie je op allerlei vlakken terug. Waarom moet daar zo moeilijk over worden gedaan?

Bloempjelief en evaleana vinden dit leuk.
  6. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.067
    3.861
    113
    Mijn kinderen zullen op regulier nooit op passend niveau zitten met een hoge intelligentie en o.a. dyslexie, wat alles complexer maakt. Dus als ze op VWO voor de meeste vakken willen zitten, dan zullen ze harder moeten trekken aan de talen, want daarvoor krijgen ze goede cijfers niet cadeau, willen ze voor talen op hun niveau zitten, dan zou het TL zijn of Havo.
    Dat moeten ze zelf weten.
    Op hun middelbare scholen kunnen ze voor sommige vakken ook bijles krijgen en daar kiezen ze uit zichzelf voor.
    Je zult wel heel veel bijles moeten geven op de basisschool denk ik om op een totaal verkeerd niveau te komen. Scholen kijken over het algemeen gelukkig ook naar meer dan alleen Cito.

7. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.067
    3.861
    113
    Maar die H en M in Havo of VMBO geven bijvoorbeeld toch ook al het niveau aan?
    Het is ook gewoon verschillend in niveau, ik heb ook verschillende niveaus gedaan, cognitief ligt het niveau gewoon hoger of lager, maakt toch ook niet uit.

Bloempjelief en suus1983 vinden dit leuk.
  8. tuc

tuc Niet meer actief

Het is theoretischer of practischer, niet hoger of lager.
    Ik doe daar moeilijk over ja, en het zou voor een hele hoop kinderen fijn zijn als meer mensen daar moeilijk over deden.

9. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.067
    3.861
    113
    Het niveau ligt cognitief gewoon hoger of lager.

Bloempjelief en suus1983 vinden dit leuk.
  10. tuc

tuc Niet meer actief

Lijkt mij een geweldig idee om daar iets aan te veranderen.

11. tuc

tuc Niet meer actief

Nou en? Wat doet het er toe om de nadruk erop te leggen of het hoger of lager is. Met termen als theoretisch onderwijs, wetenschappelijk onderwijs etc dekt het de lading ook en is dat veel prettiger voor veel mensen.

12. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.067
    3.861
    113
    Ik leg de nadruk daar niet op, dit zijn termen die de overheid heeft bedacht en met een reden, want er zitten gewoon verschillen tussen die niveaus, o.a. cognitief. Dat is gewoon een feit.

suus1983 en Fristi2012 vinden dit leuk.
  13. tuc

tuc Niet meer actief

Nogmaals sorry ts, dit is het laatste dat ik er over zeg.
    Wat er een tijd geleden gebeurde in dat café in (ik meen) Utrecht, is vreselijk. Mbo'ers die er niet binnen mochten omdat zij van een lager niveau zijn en niet studeren, walgelijk!

Hier een pleidooi wat ik belangrijk vindt. Als kritische noot snap ik dat niet iedereen Zwagerman serieus neemt, maar lees verder wat de onderwijsdeskundige er over zegt:

https://www.rtlnieuws.nl/lifestyle/gezin/artikel/4138606/noem-mensen-met-vmbo-en-mbo-niet-laag-opgeleid

14. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.067
    3.861
    113
    Maar nu haal je meningen en feiten door elkaar.
    Feit is dat die niveaus cognitief in hoogte verschillen. Dat er minder de nadruk op zou moeten liggen of mensen een hoger/lager niveau niet moeten verwarren met 'meer of minder of beter of slechter' qua personen, talenten, capaciteiten etc., dat is een mening die ik dan wel weer deel.

15. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.077
    12.030
    113
    Hier een zoontje die afgelopen jaar in groep 5 zat die er ook mee bezig was. Meerdere nichtjes en neefjes zitten al op het VO en een ander nichtje kreeg schooladvies. Dan gaan gesprekken daar wel eens over en hij vindt het VO reuze interessant.

Ik heb uitgelegd dat er verschillende scholen zijn, dat er VMBO - MAVO - HAVO - VWO is en dat je met die vervolgscholen een keuze kan maken wat je kan gaan worden. Met VMBO ga je meer praktijkgerichte vakken volgen, terwijl je met VWO meteen door kan gaan naar de universiteit voor bijvoorbeeld arts, maar dat je met alle opties overal kan komen. Vooralsnog wil hij leraar worden, hij weet dat dat altijd mogelijk is.

Kortom: hier herkenning dat het in groep 5 al speelt. Maar met hoog en laag heb ik ook veel moeite zoals @tuc ook benoemd, ik kan met mijn universitaire ’niveau’o_O maar weinig wat bijvoorbeeld vakmensen zonder opleiding wel kunnen.

Ontopic: als je de uitslagen van Cito’s niet vindt passen bij je kind, kan je altijd met school in gesprek gaan. Haalt ze bijvoorbeeld voor toetsen allemaal 10-en en voor Cito’s beduidend anders, dan kan er iets in de vraagstelling zitten of spanning, maar ik zou sowieso meenemen dat het helemaal niets uitmaakt en ze op meerdere manieren kan komen waar ze wil komen.

16. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.838
    113
    #76 suus1983, 20 jul 2023
    Laatst bewerkt: 20 jul 2023
    Mijn kind in groep 7 ook niet, terwijl hij dus idd al een broer en zus op het voortgezet onderwijs heeft.
    Mijn dochter zei het ook niks, maar mijn zoon vond het destijds wel héél belangrijk en dat had hij zeker niet van ons. Die vond zijn cito's in groep 4 al belangrijk en hij ging uit zichzelf oefenen voor de cito in groep 8. Hebben wij niks mee gedaan. Ik ben ook net zo trots op alledrie, ongeacht niveau.
    Maar ik denk wel dat sommige kinderen daar gewoon eerder mee bezig zijn en dat is prima.

evaleana vindt dit leuk.
  17. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.137
    8.869
    113
    Ik begrijp niet helemaal wat Bloom hiermee te maken heeft? Op alle onderwijsniveaus kun je op alle niveaus van Bloom leerdoelen formuleren?

18. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.137
    8.869
    113
    Hier ben ik het dan juist wel weer met je eens. Ik heb ook moeite met de termen hoger en lager. Hoger en lager in wat? Als je het enkel op het gebied van theorie bekijkt, dan klopt de indeling, als je het praktisch bekijkt, dan zou het andersom moeten zijn. Hoger en lager zegt dus eigenlijk niets.

Ik vind het onderscheid ook meer in de a van havo en de b van vmbo zitten: ‘algemeen’ en ‘beroeps’.

19. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.468
    8.617
    113
    Vrouw
    Ik heb nu vooral het idee dat jij vind dat een lager niveau ook minder goed zou zijn. Niemand heeft het daar namelijk over, behalve jij. Niks is beter of minder, zoals ik al zei, mits je doet wat er in je vermogen zit. Is dat vmbo? Prima. Is dat vwo? Ook prima.

suus1983 vindt dit leuk.
  20. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.468
    8.617
    113
    Vrouw
    Jij heb zoveel geweldige ideeën als iets je tegen staat. Doe er wat mee zou ik zeggen; de tweede kamer heeft vast nog ergens een vacature voor je.

Deel Deze Pagina