Blijven zitten. Bepaalt school dat of heb je als ouders inspraak?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door buddy, 28 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. buddy

buddy Fanatiek lid

23 jan 2007
    1.004
    12
    38
    Noord-Brabant
    Hoi,

Wie weet wat voor inspraak je zelf hebt als de leraar van je kind wil dat hij/zij een schooljaar over moet doen?

2. tuc

tuc Niet meer actief

Onze school geeft aan (maar ik weet niet of dat altijd en voor alle scholen geldt) dat je als ouders altijd het laatste woord hebt.

Als je als ouders echt lijnrecht tegenover de leerkracht staat zou ik wel in gesprek gaan. Waar komt het verschil in mening vandaan. En praten met leerkracht, ib'er en evt directeur om te kijken of je eruit komt.

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.491
    36.450
    113
    Volgens mij heeft school officieel het laatste woord, maar hier heb je wel inspraak.

4. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.290
    25.758
    113
    Dat staat als het goed is in de schoolgids beschreven. Kan inderdaad per school verschillen.

5. Bloem85

Bloem85 Niet meer actief

Dat verschilt per school, maar over het algemeen is het zo dat ouders het laatste woord hebben. Hebben jullie als ouders een reeel beeld van jullie zoon op school? Zowel cognitief als sociaal-emotioneel? En wat zijn de redenen van school? Het lijkt mij dat zoiets niet ineens uit de lucht valt aan het eind van het jaar. Zijn er het afgelopen jaar gesprekken geweest?

6. Monique1985

Monique1985 Fanatiek lid

7 okt 2013
    1.472
    113
    63
    Almere
    Hier hadden wij het laatste woord .. of nog in groep 2 blijven ( hij was erge jongen leerling ) of naar groep 3
    We wisten nie hoe het zou uit pakken beide richtingen op .. zoon zelf wilde graag nog spelen en leren boeide hem niet .
    De juffen zeiden dat groep 2 misschien wel de beste oplossing was , maar zeker weten wisten ze het niet .
    Ik ben mee gegaan met de juffen ik bedoel hun volgen zijn leersyateem beter als ik.
    Hun zien het beter en vaker als ik en zoon gaf zelf aan nog niet naar groep 3 te willen dat gaf ook de doorslag ..
    uiteindelijk is het de beste keuze geweest en ben ik de juffen daar wel dankbaar voor .. nu scoort hij boven gemiddeld en gaat makkelijk Naar groep 4
    Dat extra jaartje heeft zoon in alles sterker gemaakt ..
    ik zou dus wel echt naar advies juf/meester luisteren . Hun hebben gewoon een beter beeld van je zoon/dochter..

Eerlijk mijn zoon van 5 gaat naar groep 3en heel eerlijk zie ik dat gewoon niet voor mij ( te speels denk ik ) juf vind wel dat hij die stap kan maken , wie ben ik dan om te zeggen dat hij in groep 2 moet blijven . Hij is geen vroege leerling ook geen late trouwens . Hij is van juni dus net goed . Maar toch, hij en naar gr 3

7. sweetdreams

sweetdreams Fanatiek lid

25 jan 2012
    3.497
    2.220
    113
    Foutje, rare gedachtenkronkel

8. sweetdreams

sweetdreams Fanatiek lid

25 jan 2012
    3.497
    2.220
    113
    Volgens mij heb je best wat inspraak maar is denk wel afhankelijk van de reden.

9. frums

frums Bekend lid

25 sep 2011
    644
    289
    63
    ik denk dat hij aankomende maand 6 wordt?

DastyQueen vindt dit leuk.
  10. sweetdreams

sweetdreams Fanatiek lid

25 jan 2012
    3.497
    2.220
    113
    Ja, heb mn post al aangepast. Ik dacht verkeerd.

frums vindt dit leuk.
  11. frums

frums Bekend lid

25 sep 2011
    644
    289
    63
    moet ook zeggen dat het mij opviel, omdat mijn zoon dezelfde leeftijd had eind groep 2, dus ik hoef niet te rekenen. En de post was makkelijker geweest als het had gestaan "bijna 6", in plaats van 5 jaar. ;)

12. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ik denk en vind dat jij als ouder zijnde daar het laatste woord over hebt. Jij als ouder kent je kind het beste ook al ziet een leraar de kinderen de hele dag.

Bij mijn jongste dachten ze ook dat hij vrij snel naar groep 3 kon, ik was het daar totaal niet mee eens en wilde dat hij nog een jaartje bleef kleuteren. Waren ze het eerst niet mee eens maar ik beslis zelf over mijn kinderen als ik vind dat beter voor ze zal zijn. Ik ben zo blij dat ik het toen gedaan heb, hij is inmiddels 7 en in groep 3 maar hij doet het zo ontzettend goed, loopt zelfs een beetje voor op de andere dus echt top. Ik ben van mening dat ze kinderen soms te snel door sluizen naar groep 3, ze kunnen ze beter een jaartje langer laten kleuteren.

Bij mijn oudste wilde ze dat hij groep 8 oversloeg, niet omdat hij zo geweldig was, nee dat wilde ze omdat hij juist erg slecht was in rekenen en hij vond begrijpend lezen moeilijk, omdat deze twee vakken erg belangrijk zijn voor het voortgezet onderwijs hebben ze hier op de middelbare scholen ( misschien is het ook wel landelijk dat weet ik niet ) een soort eerste jaar instroom klas, kinderen die dus erg slecht scoren en waarvan scholen denken dat het in groep 8 niet beter zal worden kunnen dus al naar de middelbare school. Ik vind en vond dat echt zo ontzettend raar, ze kijken alleen naar de prestaties van een kind maar niet naar de rest, dus op emotioneel vlak bijvoorbeeld of juist het sociale gedeelte. Ik ga toch mijn kind niet groep 8 over laten slaan, als ik terug denk aan mijn groep 8 dan denk ik daar nog steeds met zoveel plezier aan terug, werkweek, de eind musical, de uitjes, het gezellige contact onderling en ga zo maar door. Uiteindelijk hebben wij als ouders besloten om hier dus niet mee akkoord te gaan en doet hij dus volgend jaar gewoon groep 8. En wat voor niveau hij dan heeft? Geen idee, vinden wij niet belangrijk, wij weten dat het een pienter ventje is alleen niet op reken gebied, boeiend! Zolang hij met plezier naar school gaat, gewoon goed zijn best doet en straks op VMBO in de laagste tak zijn diploma haalt prima! Wij zullen meer dan trots zijn. Hij heeft nu namelijk door heel hard werken en zijn uiterste best te doen ( deed hij al maar nu nog meer ) dus de eerste tak bereikt van het VMBO, maar hij kan zoveel meer, hij heeft zoveel meer kwaliteiten dan alleen maar rekenen en het is zo jammer dat een middelbare school daar niet naar kijkt, hij is heel handig met zijn handen bijvoorbeeld. Maar goed, daar gaat het nu allemaal niet om.

Ik blijf er dus bij dat jij als ouder echt wel het eind woord hier over mag geven, uiteraard kun je het advies van school in acht nemen maar uiteindelijk vind ik dat jij als ouder mag aangeven of je het wilt of niet.

smax vindt dit leuk.
  13. susanne85

susanne85 VIP lid

13 aug 2007
    9.830
    883
    113
    Noord Holland
    Hier zat juf met zoonlief ook met t dilemma. nog een jaartje gr 2 of toch naar 3. Ik heb uiteindelijk met juf om de tafel gezeten want hun vonden dat hij erg lekker kon spelen nog en wij zagen m thuis alleen maar groeien met lezen en tellen ed en de rusten regelmaat die in gr 3 is was voor onze een makkelijke keuze om toch naar gr 3 te gaan. Uiteindelijk is school met onze keus mee gegaan en dat is de beste keus geweest. Hij gaat nu alweer naar gr 5 maar in
    groep 3 zat hij in de hoogste leesgroep voor extra uitdaging en de rust in de klas doet m erg goed. Eigen plekje eigen spulletjes...

Om advies te geven.....Jij kent je kind t beste en als school denkt dat een jaartje kleuteren t beste is toch in gesprek te gaan. Misschien kun je nog een jaartje voor groep 2 kiezen maar wel alvast wat extra uitdaging laten bieden

14. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.921
    5.236
    113
    Home
    ik weet niet hoe het zit met overdoen
    maar hier geeft zijn juf aan dat hij groep 2 kan overslaan maar wij als ouders gaan hier niet in mee en onze keuze word daarin geaccepteerd

15. K0pjeThee

K0pjeThee Bekend lid

18 nov 2011
    990
    52
    28
    mh
    Zal wel per school verschillen, maar ik ken een school die geen boodschap heeft aan de mening van ouders en zelf beslissen.

16. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Lang verhaal,

Mijn dochter zat in groep 2, het hele jaar kregen we te horen dat ze het goed deed, ook bij de ouder gesprekken, we hadden in haar groep 1 begin groep 2 een heftige periode met Hg zwangerschap en een zoon die het daarna bijna niet gehaald heeft, in april kregen we nog een gesprek, ze vonden dat onze dochter dit niet kon dat niet sus niet kon en zo niet kon en ook nog veel te onzeker was om al naar groep te gaan..... op de vraag waarom we daar zo kort van te voren pas over horen zeiden ze dat dat was ivm onze heftige periode, ze wouden ons niet nog meer zorgen geven.

Voor ons kwam het echt uit de lucht vallen want alles wat ze niet kon volgens de juf dat kon ze thuis wel.
    De interne begeleider kwam er bij en uit eindelijk kwam uit dat gesprek dat hun zelf de bepalende factor zijn en onze dochter zou blijven zitten.

Ik heb de directeur gebeld dat ik een onafhankelijk iemand er bij wou, een ortopedagoog en een externe begeleider, ik wou dat er testen gedaan werden en de directeur ging akkoord,

Ze hebben haar Cito alleen afgenomen zonder de klas, en daarna dezelfde nogmaals maar dan in de klas .... en die in de klas heeft ze veel slechter gedaan, ze bleek te gevoelig voor de mening van anderen. De orthopedagoog en de eb-er hebben meerdere testjes gedaan en vonden dat onze dochter groep 3 aan zou kunnen mits zei de juiste bekeuring zou krijgen. De juffen vonden ze dat onze nog steeds niet over kon doen want die onzekerheid zou haar kapot maken en dat was dan mijn schuld. Wij hebben uiteindelijk eind juni de keus gemaakt haar wel naar groep 3 te doen, deze keus konden wij zelf maken omdat wij de orthopedagoog en de eb-er achter ons hadden staan, in de zomer vakantie heb ik de kast opgeruimd en vond daar een mijn oude ketting met diamantje, ik herinnerde mij dat ik die van mijn moeder kreeg, ze zei dat zij te veel durf had en die om moest zodat die diamant haar durf op zou zuigen maar bij mensen die durf nodig hadden .... hij die durf juist aan anderen zou geven die de ketting droegen .... dus ik probeerde ever zelfde bij mijn dochter, ik zei dat vee van oma haar durf er in zat en dat ik hem ook de hele vakantie zou dragen om een beetje extra durf van mij op te zuigen en dat als school begon zij de ketting om mocht ... dat onze durf aan haar gegeven werd. Niet het kunnen .... maar de durf om het te proberen..... het duurde 3 weken toen ze zei “ mam .... ik kan zonder de ketting ik weet nu dat ik het zelf kan “

Ik groep heb veel ouder gesprekken gehad om op de hoogte te blijven van haar vorderingen, zodat we snel op de hoogte zijn van eventueel achter lopen.
    Eind juni volgde het laatste gesprek... de juf vertelde mij dat ze dacht dat wij dwarse ouders waren die hun zin wouden door drijven en dat zij onze dochter op het gemiddelde moest houden .... maar het is helemaal niet nodig geweest zei, wat komt zij goed mee !! Ze is geen voorloper... zeker geen achter loper .... maar gewoon een lekker gemiddeld kind dat goed mee kan komen. En dat heeft ze ook in het rapport gezet, dat ze blij is dat ze toch naar groep 3 gegaan is omdat groep 2 veel te easy zou zijn geweest.

Nu zit ze in groep 4 en gaat ze hierna ook over naar groep 5. Het enige waar ze wat moeite mee heeft is de 10 voor of 10 over of 5 voor half of over half met klok kijken. Dit moet wat meer geoefend worden maar is zeker geen reden om te blijven zitten.

17. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.290
    25.758
    113
    Even als aanvulling: Ik kan me zo voorstellen dat de meeste scholen dit in goed overleg met de ouders doen. Maar soms zal school toch standvastig blijven als dat in het belang van het kind is. Op de school waar ik werkte, ging dat iig wel zo.
    In de overweging werd dan ook meegenomen dat als het kind al met een grote achterstand aan een nieuwe groep begon en er niet klaar voor was, dit behalve voor het kind zelf, ook nadelig kon zijn voor de hele groep.

Ouders hadden dan alsnog een keuze, nl. akkoord gaan of van school veranderen. Dat waren wel uitzonderlijke situaties hoor. En meestal werd het kind in die gevallen door ouders zeer overschat. En hoewel ik denk dat de meeste ouders hun kind heel goed kennen en hier zeker over mee moeten beslissen, is het ook wel realistisch dat er ouders zijn die meer willen dan hun kind aan kan. Net zo goed overigens dat school het wel eens bij het verkeerde eind kan hebben trouwens.

Maar belangrijk is wel dat school jullie tijdig op de hoogte brengt van bepaalde zorgen en eerst met een plan van aanpak komt. En daarbij ook tijdig aangeeft dat doubleren een reële kans is.

18. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.612
    2.406
    113
    Om welke groep gaat het? Is er kans dat je kind dyslectisch is? Indien er vermoeden is van dyslexie heeft groep 3 overdoen weinig zin.

We zijn ooit vlak voor eind schooljaar groep 3 overgestapt naar een andere school, zodat ze het jaar niet hoefde over te doen. Met de andere school viel niet te praten. Te onervaren leraren mbt dyslexie.

Angel1980 vindt dit leuk.
  19. Angel1980

Angel1980 Niet meer actief

Ik ben ook wel benieuwd naar welke groep jouw kind zit.

Deel Deze Pagina