het heeft ermee te maken met hoeveel inkomstenbelasting je betaald blablabla, iig het heeft niet alleen met je hypotheek te maken maar ook met je loon,etc
Nauw de meneer mocht het eigelijk niet zeggen maar je kan hier idd beter te weinig inkomen opgeven dan teveel.. Bij toeslagen is het anders om.... Hij heeft gekeken en ik hoef me geen zorgen te maken dat me loon zo laag staat het is dus eigelijk alleen maar beter zo.. Ben benieuwd wat ze tegen daantje zeggen.
Je wel oppassen dat je niet te laag doet want dan kan een of andere korting krijgen waar je geen recht op hebt en deze dan weer moet terug betalen maar deze is bij ons niet van toepassing.. Het is best verwarend dus.
Vandaar dat ik dus al zei.... ben benieuwd Klavertje, je kunt best teveel of te weinig opgeven hoor. Maar na het jaar moet je je IB aangifte doen en zul je echt het correcte loon in moeten vullen. Dat kun je heel stug neit doen, maar zij hebben het gewoon geregistreerd staan dus een correctie ontvang je dan toch
het blijkt dat dat dus niet zo is ik heb dus nu voor het 2e jaar dat het te laag erop staat nau mijn maakt het niet uit nu meer net was het goed schikken maar nu ben er wel blij om hoop dat we dit nog een aantal jaar kunnen trekken haha. iedereen erg bedankt.
De meneer van de belasting zei dat ik niet de eerst was van die belde dus ik laat dit topic nog even open voor mensen die vanavond hun brief in de bus vinden.
hoe meer je verdient hoe minder je recht hebt op toeslagen!!!! de hypotheekteruggave die je maandelijks krijgt is zeg maar een toelage van de belastingdienst..... kijk maar naar zorgtoeslag, hoe hoger je inkomen, hoe lager je zorgtoeslag.....
Deze mevrouw van de belasting kan je vertellen dat dat wel zo is En ze kunnen, als je zelf geen aangifte doet, tot 5 jaar terug corrigeren dus juich maar niet te hard. Maar wellicht haal jij je verzamelinkomen en je brutoloon door elkaar. Hypotheekrente aftrek heeft niets maar dan ook niets met toeslagen te maken. Dat zijn twee totaal verschillende dingen. Toeslagen is een tegemoetkoming die inkomensafhankelijk is. Hypotheekrente aftrek is een aftrekpost in je inkomstenbelasting. Die (kan je) maandelijks ontvangen op vooruitbetaling. Eind van het jaar (voor 1 april het jaar daarna) vul je je aangifte IB in met alle definitieve gegevens (woz waarde-hypotheekrente, spaartegoeden, eventuele aftrekposten als lijfrente aov etc en al je totale inkomen) Aan de hand daarvan krijg je een definitieve berekening. Na 6 jaar belastingrecht studeren en 10 jaar in het vak schijn ik er wel iets vanaf te weten
Oorspronkelijk geplaatst door klavertje4 het blijkt dat dat dus niet zo is ik heb dus nu voor het 2e jaar dat het te laag erop staat nau mijn maakt het niet uit nu meer net was het goed schikken maar nu ben er wel blij om hoop dat we dit nog een aantal jaar kunnen trekken haha. iedereen erg bedankt. Sorry kan aan mij liggen,maar snap helemaal niets van dat alles wat je getypt hebt.
Ik ben een leek in dit soort dingen, maar is het nu zo dat hoe meer je verdient hoe meer je terugkrijgt of hoe meer je verdient hoe minder je terugkrijgt? Iedereen spreekt elkaar tegen namelijk haha Wij hebben nu 3,5 jaar een eigen huis en krijgen elk jaar minder terug. Bedankt alvast voor je antwoord!
Heb je bericht nog eens nagelezen en zie dat het dus echt te maken heeft met het invullen van de jaarlijkse belasting die je voor april moet doen?
Ik snap er echt niets van Klavertje. Het is toch nog altijd zo dat hoe meer je verdient (eventueel met fiscale partner), hoe meer je terug krijgt aan inkomstenbelasting voor wat betreft de hypotheekrenteaftrek. Tenminste dat is in ons geval wel zo. Daarnaast krijgen wij nu Evy er is ook nog de combinatiekorting. Ook die is meer naarmate je meer verdient. Dan is het juist toch goed om aangifte te doen en het juiste inkomen in te vullen als je 2 x zoveel verdient als op de aanslag vermeld staat? Dan krijg je juist meer.
Ik zal proberen het eea simpel uit te leggen, hoop dat het duidelijk lukt. Hypotheekrente aftrek kun je maandelijks vooruit laten uitbetalen of achteraf in 1x. Als je het vooraf laat uitbetalen ontvang je begin van het jaar (of op moment van aanvraag) een voorlopige aanslag met een bedrag die je in 12 termijnen zult ontvangen. De belastingopbouw zit zo in elkaar: Je hebt inkomen (loon, eigen bedrijf, bijverdiensten, pensioen etc) die vallen in Box I. In Box I heb je ook een aantal aftrekposten waaronder aftrek eigen woning (hypotheekrente, erfpacht etc, dit wel minus eigenwoningforfait berekend adhv de WOZ waarde) Je hebt ook nog aftrekposten van bv. bijzondere ziektekosten, aftreklijfrentepremie, aov verzekering etc. Verder heb je in sommige gevallen recht op heffingskortingen (combinatiekorting, alleenstaande ouderkorting etc.) Dat is een "korting"op je belasting. Je inkomen minus je aftrekposten is je verzamelinkomen. Over je loon word loonbelasting ingehouden maandelijks. Dit word gedaan adhv tarieven. Wij kennen in NL 3 verschillende tarieven. Bij je inkomstenbelasting reken je af over verzamelinkomen. Als je aftrekposten hebt is je verzamelinkomen dus lager dan je brutoloon waarover je hebt afgerekend en krijg je een deel terug. Het is dus inderdaad zo dat je terugkrijgt aan de hand van het tarief waar je onder valt. In bovenstaand verhaal heb ik even uitgesloten dat mensen vermogen hebben (box III ) en het heen en weer schuiven van aftrekposten tussen partners anders word het wel heel ingewikkeld. Wanneer een jaar is afgelopen moet je belastingaangifte doen. Je vult (of laat invullen) alle definitieve cijfers in en aan de hand daarvan word een "eindafrekening" opgemaakt. Hierin word verrekend wat je al hebt ontvangen eventueel. Ik heb geprobeerd het een beetje "in leken taal" te schrijven. Hoop dat dat gelukt is
Schommelt je inkomen heel erg? Heb je wel al definitieve afrekeningen gehad? Aangifte gedaan? Als je niet alles hier neer wilt gooien mag je ook PB'en hoor
Hey meid! Inkomen schommelt een beetje, laat zeggen zo'n 100 euro per maand in de afgelopen 3 jaar van ons 2 samen, dus niet gek veel. We doen elk jaar netjes aangifte en bij de definitieve afrekening komen we meestal op 0 uit ( dus niks ontvangen en niks terugbetalen) Wel krijgen we jaarlijks erg veel ( rond de 2000 euro) terug van de belastingdienst in juli als we aangifte hebben gedaan voor april wat te maken heeft met de hoge hypotheek die we hebben volgens de belastingadviseur die het voor ons invult.