Dit geldt ook voor ons. Het is echt erg moeilijk en verdrietig. Afstoten kunnen en willen wij niet, mede omdat het familie is.
Verder wordt er al snel gezegd dat iemand narcist is zonder dat dat klopt. Zag een keer in zo'n docu over vechtscheidingen (Zembla dacht ik) een advocate die zowat van ieder echtpaar hoorde 'zij is een borderliner' en 'hij is een narcist'.
Dit is zo herkenbaar! Zielig eigenlijk dat die mensen die leugens zelf geloven. Ik heb ook best medelijden met dat meisje. Ze manipuleert iedereen die bij haar in de buurt komt.
helemaal mee eens! Ik snap best dat iedereen wel iemand kent die (zeer) egoistsche trekken heeft, maar het lijkt me stug dat al die mensen gelijk ook een narcist zijn. Laat je "vriendin" voor wat ze is als je niks meer met haar te maken wil hebben en besteed je energie aan de dingen die het wel waard zijn.
Mijn vader heeft inmiddels een officiële diagnose hiervoor. Eindelijk.. De beste man zie ik niet meer.
Als je zo iemand kent weet je echt wel of het echt een narcist is of niet. Ik ken wel meer mensen die goed kunnen liegen en die egoistisch zijn maar dat is niks vergeleken bij een narcist. Een narcist kan mensen echt kapot maken met zijn/haar leugens en het gekke is dat ze dat zelf niet zien/niet erg vinden. Die 'vriendin' van mij vertelde bijv. dat ze zwanger was geweest en een miskraam heeft gekregen. Iedereen had zo met haar te doen.. Uiteindelijk bleek ze niet eens zwanger te zijn geweest. Dit is maar een voorbeeld van wat ze dus voor leugens vertelde. Wat me ook vaak opviel aan haar was dat ze zich nergens voor schaamde. Durfde alles te zeggen/te doen en dacht dat ze overal mee weg kwam. (wat ook nog zo was ook) Ik denk dat je eerst zo'n persoon mee moet maken voordat je het begrijpt. Je merkt dat er iets niet klopt. Het is niet iemand die gewoon vaak liegt maar er speelt veel meer mee.
Als iemand echt mijn vriend is dan nemen we elkaars problemen en afwijkingen, dus ook narcisme, of wat dan ook, op de koop toe. Vrienden ben je door dik en dun en door goed en kwaad.
Hier ook een ex.. Echt, wat hij allemaal niet verzonnen heeft.. Toen ik hem vertelde dat hij hulp moest gaan zoeken, heeft hij hele gesprekken met een psycholoog verzonnen en me zelfs een naam / adres gegeven zodat ik het 'kon controleren'. Hij heeft over mij ook héél veel gelogen, naar z'n vrienden en ouders toe. Het allerergst vond ik de keer toen ik z'n telefoon 's nachts een keer doorzocht en op facebook moest lezen dat hij, tegen het meisje waarmee hij blijkbaar vreemdging, vertelde dat ik psychisch niet in orde was, daarvoor onder behandeling was en dat hij alleen maar bij me was om m'n zoon in de gaten te kunnen houden omdat ik daar niet goed voor zou zorgen.. Tegen z'n ouders heeft hij ongetwijfeld ook zulke dingen verteld, want zij waren ook van mening dat Damiën maar bij me weggehaald moest worden.. Echt, absurd. Nog steeds zo blij dat ik daar vanaf ben! Wat dat betreft is mijn man echt mijn held geweest! ♥
Vervelend! Maar hun kunnen daar inderdaad niks aan doen, mijn schoonmoeder en schoonzus hebben hier ook kenmerken van. Mijn schoonzus nog net wat erger, zij heeft wel de diagnose gekregen van borderline maar geen narcisme denk dat dit voor een psychiater ook moeilijk te zien is maar wij merken het erg goed er zit gelukkig geen kwaad in maar het blijft inderdaad moeilijk dat ze jou proberen neer te halen om er zelf beter uit te komen. Vergeet in ieder geval niet dat deze stoornis er vaak door zware trauma gebeurtenissen in gekomen is, dus probeer ze enigszins een beetje bij te staan en trek sommige dingen niet te persoonlijk aan ik weet dat dat makkelijker gezegd is dan gedaan mijn humeur wordt er vaak ook goed door verpest.
Er wordt wel vaak en snel met termen gegooid vind ik. Even op Google en hup, daar is je lijstje die helemaal van toepassing is op A en B. Ik heb die uitzending over vechtscheidingen ook gezien en daar werd volgens een advocaat bijna elke man een narcist genoemd en elke vrouw borderliner. Zo simpel is het natuurlijk niet. Iemand met bepaalde trekken of kenmerken hoeft nog niet te lijden aan zo'n persoonlijkheidsstoornis. Een narcist is niet hetzelfde als een pathologische leugenaar. Dat is ook een ernstige ziekte waar niet eens narcistische trekken bij hoeven horen.
Dat vast en zeker, maar deze verhalen die ik hier allemaal hoor.. Heftig! Daar heb ik verder geen ervaring mee (gelukkig)
Natuurlijk denkt iedereen wel eens aan zichzelf maar personen met deze stoornis kan je daar niet mee vergelijken, ik denk dat zo'n persoon dicht bij je moet staan wil je hier mee toch te maken krijgen vaak gaan deze personen tot het uiterste. Mijn schoonzus die mag mij en ze houd van mij dat weet ik zeker, maar tegelijk kleineert ze mij, schuift ze haar eigen problematiek op mij, en praat mij zwart dit doet zij niet expres tevens probeert ze mij te helpen momenteel zet ik bijv. een bedrijf op en ze verspreid goede reclame voor me deze mensen kunnen gewoon heel dubbel over komen en dat is voor naaste erg lastig. Afgelopen zomer heeft ze bijv. een aantal dingen geflikt waar ik bijna aan onder door ging en zo haalde ze bijna het uiterste uit mij ik weet dat ze een illegaal verblijf adres heeft, onterecht een uitkering trekt, en tevens het dubbele van haar uitkering verdient met zwart werken ik was bijna in staat om dit te melden maar wat heb ik daar nou eigenlijk aan? Enigste ding wat ik kan doen is zulke fratsen mij niet te persoonlijk aan te trekken. Natuurlijk zal iedereen wel eens aan zich zelf denken, een leugentje hebben voor eigen bestwil of wat dan ook maar dat is absoluut niet te vergelijken met deze stoornis.
Ts, het enige dat hier duidelijk uit wordt is dat je best wel negatief over je vriendin denkt. Narcisme is een zeer ingewikkelde diagnose die alleen een hulpverlener kan stellen.