Ik las net op een ander topic een opmerking, die ik even quote: Wie weet hier meer over? Tijdens m'n zwangerschapscursus werd dit namelijk nog wel verteld en door mn kraamzorg ook...ben nu dus wel benieuwd hoe dit zit.
Nee, het idee dat er aan het begin waterige melk komt en aan het einde (of eigenlijk na de toeschietreflex) vettere melk, is niet achterhaald. Alleen is het niet zo dat er een heel scherpe scheiding tussen die 2 is, wat vroeger wel gedacht werd. Of en hoeveel voor- en achtermelk er komt en hoe groot het verschil tussen die 2 melken is hangt heel sterk af van het borstenmanagement. Tijdens en gedurende de eerste 1,5 na een voeding maken de melkklieren de meeste melk. Een deel van het vet uit de melk zet zich al vrij snel af op de wanden van de melkkanaaltjes (datzelfde zie je ook als je een flesje gekolfde melk een tijdje laat staan: het vet komt bovendrijven). Het vet komt na de toeschietreflex weer in de melk. Door het explosieve verwijden van de melkkanaaltjes wordt het vet weer in de melk 'geslingerd'. Hoe langer er tussen 2 voedingen zit, des te meer vet zet zich af en des te 'magerder' wordt de melk. In het recente verleden werd nogal eens aangeraden om vanaf het begin 4 uur tussen de voedingen te houden. Door het tijdsverschil was de scheiding tussen voormelk (vetarm, vocht en lactoserijk) en achtermelk (vetrijk) vrij groot. Tegenwoordig laten de meeste moeders, zeker in het begin, veel minder tijd tussen de voedingen, waardoor er zich minder vet kan afzetten, en de eerst melk vettiger is dan na 4 uur. Als er minder dan 1,5 a 2 uur tussen het aanleggen zit, dan is er nog nauwelijks verschil tussen voor- en achtermelk. Met als uitzondering als een moeder hyperlacteert (erg veel melk maakt). Omdat de huidige inzichten zijn om zeker in de eerste weken er voor te zorgen dat een kindje 10-12 keer per 24 uur aangelegd wordt schreef een lactatiekundige een jaar of 3 geleden inderdaad dat het idee van voor- en achtermelk achterhaald is. Die heel sterke scheiding heb je bij goed borstenmanagement inderdaad niet, maar het idee dat voormelk achterhaald is is ondertussen ook al weer achterhaald. Er is verschil tussen de melk die een kind aan het begin van een voeding drinkt en aan het einde. Tijdens het verloop van een voeding verandert de samenstelling van de melk, dat wordt o.a. beïnvloed door de tijdsduur, maar ook door de manier van drinken (aan het begin van de voeding gretig, en later in een wat rustiger tempo). Om die reden is het ook belangrijk om (goed aangelegd) een baby ook goed te laten nasabbelen, omdat juist dan er veel vette melk vrijkomt. En tijdens het nasabbelen, of bij een toetje een kwartier of zo na een voeding, komen naast vette melk (verzadigend, krampjesstillend) ook kalmerende hormonen vrij in het lichaam van moeder en kind, o.a. CCK, een galhormoon, waar je loom en slaperig van wordt. Dus: het werd achterhaald gevonden, maar dat idee is inmiddels al weer achterhaald.
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord, duidelijk verhaal. Hahaha das om het makkelijk te houden zeker? Alle adviezen zijn overal al zo vreselijk tegenstrijdig, en nu wordt het helemaal ingewikkeld
maar ga jij er maar als moeder van een druk zijnde gezin er maar eens aanstaan om je kind om de 1,5 - 2 uur aan te leggen om ervoor te zorgen dat het beide binnen krijgt... heb je niets anders te doen dan is het nog wel mogelijk maar als je ook nog eens 2 kinderen hebt, werkt etc etc nou dan kan ik best wel geloven dat zulke dingen achterhaald zijn en dat je kind niet aan die achtermelk toekomt doordat je het niet "genoeg" aanlegt.... mijn melk was in het begin spierwit...en na die bekende "regeldagen" begon ook dat mijn melk wel "water leek" en ook ik heb die dagen gehad van en aanleggen, en tussendoor kolven om ervoor te zorgen dat alles "goed" liep maar veel dingen (pijnlijke tepels e.d.) mochten gewoon niet baten waardoor ik nu bijna volledig over ben op fv en zij alleen nog bij me "hangt" puur voor mijzelf en bijna al niet meer voor haar, omdat ik het idee heb dat ze er echt van in de war raakt.. hoe het ook zit met voor en achtermelk, blijft zo te lezen toch voor ieder persoon verschillend...
Klopt Smoekie, dat is gewoon ontzettend moeilijk! En jammer genoeg is ons land er niet zo op ingesteld om moeders die eerste weken echt de hulp te geven die ze eigenlijk nodig hebben. We hebben een heel goed systeem van kraamhulp, iets waar ze in andere landen heel jaloers op zijn. Maar juist die weken daarna, die zijn nog zo moeilijk! En dan sta je er in je eentje voor. Toen ik in Australië woonde was het heel normaal als juist die eerste 6 weken de kinderen door buren of andere moeders naar en van school gebracht werden, werden peuterbrusjes bezig gehouden door buurvrouwen, vriendinnen etc. Kreeg je als kraamvrouw vaak van verschillende mensen regelmatig een 'casserole' (eenpansmaaltijd) zodat je je niet druk hoefde te maken over het eten, kwam er altijd wel even iemand langs die de was meenam, of voor je deed. Was er NOOIT kraamvisite die de handen niet uit de mouwen stak. En dat heeft er alles mee te maken dat er geen kraamhulp bestaat daar. Iedereen bevalt in het ziekenhuis, gaat naar huis en moet het alleen doen, maar omdat iedereen weet dat dat niet kan, wordt er hulp geboden. Meid, ik wou dat je me buurvrouw was, dan was ik allang even langsgekomen om je te helpen!
Dat voor - achtermelk momenteel achterhaald is komt van mij af. Ik heb recent borstvoedingscursussen moeten volgen ivm het behalen van het borstvoedingscertificaat voor onze afdeling. Om dat certificaat te behalen moet de afdeling aan allerlei voorwaarden voldoen waaronder scholing, toetsing, etc etc. Tijdens de cursus wordt dus verteld dat het wel achterhaald is en wij mogen het onderscheidt tussen voor - en achtermelk niet meer gebruiken bij de voorlichting. Wat verteld werd is dat in achtermelk de vetten zaten waardoor de kleine juist gaat groeien. Maar ook in de voormelk zitten voldoende stoffen voor de groei van een baby. Tevens werkt het vaak verwarrend voor een verse kraamvrouw. Dat is iets wat we in de praktijk merken. Dat dit advies dus ook alweer achterhaald is...betwijfel ik. Maar adviezen die verschillen zullen we altijd houden. Kwebbel