Voormelk afkolven tegen krampjes?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Miekiej88, 22 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miekiej88

Miekiej88 Fanatiek lid

7 nov 2011
    1.262
    0
    36
    Gelderland
    Gisteren ben ik bij het consultatiebureau geweest en heb het volgende voorgelegd.
    Ons kleine meisje van ruim 4 weken lijkt veel last te hebben van krampjes en is erg onrustig s'nachts (kreunen/persen) ten gevolge hiervan.
    Als ik haar aanleg moet ze in het begin veel moeite doen om de melk op te vangen. Ik heb namelijk een sterk toeschietreflex (lees; de melk spuit meestal uit mijn borsten vooral als ze na paar seconden loslaat).
    Nu kreeg ik het advies van het cb om de eerste (voor)melk af te kolven om haar darmkrampjes (gekreun/gesteun) mogelijk hiermee te minderen. En hoeveel moet ik precies afkolven ik doe meestal 3min en dan komt ik op +-40/50cc totaal.
    Alleen eenmaal thuis blijf ik mij twijfels hebben over deze aanpak ik ben namelijk bang dat ik hierdoor nog meer melk ga produceren.
    Kent of heeft iemand ervaring met deze aanpak en hielp dit??

Extra info;
    Ze komt wel heel goed aan. Woog gister met 4 weken en 3 dagen 3360gram en haar geboortegewicht was 2510gram.

2. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Je zou het eerste toeschietreflex op kunnen vangen. Voormelk heeft namelijk ook een functie dus je wil ook dat ze daar wel wat van mee krijgt, maar teveel is inderdaad erg lastig voor een baby.

3. SmurfjesMama

SmurfjesMama Bekend lid

2 okt 2013
    684
    0
    16
    NULL
    NULL
    Als de kleine er echt moeite mee had liet ik het gewoon weglopen nadat hij los had gelaten. Dus heb het niet gekolfd, geen extra stimulans, maar wel het ergste "gespuit" even in een hydrofiel of zo. Heel af en toe als ik in de ochtend echt enorm vol zat kolfde ik wel eens een beetje...

4. LoveShineALight

LoveShineALight Fanatiek lid

16 feb 2014
    1.217
    116
    63
    Zoonlief was ook klein en had moeite met toeschietreflex. Liet die dan in flesje weglopen. Ik zou niet kolven want dan stimuleer je extra

5. Miekiej88

Miekiej88 Fanatiek lid

7 nov 2011
    1.262
    0
    36
    Gelderland
    Bedankt voor de reacties. Alleen het afkolven was bedoeld om de krampjes te voorkomen niet zo zeer voor het toeschietreflex. Was zo nieuwsgierig of anderen dat ook welleens geadviseerd of gedaan hadden en/of ze er baat bij hadden. Of dat het onzin is?

6. SmurfjesMama

SmurfjesMama Bekend lid

2 okt 2013
    684
    0
    16
    NULL
    NULL
    Lactatiekundige vertelde mij wel dat de voormelk meer krampjes kan veroorzaken, dus het klinkt mij niet gek in de oren. Alleen vraag ik me af of je het "probleem" oplost met kolven vooraf. Daardoor hou je de productie en dus dat vele voormelk in stant lijkt mij. Vandaar dat ik dus alleen na de toeschietreflex wat melk liet weglopen zodat de baby minder voormelk binnen krijgt zonder dat ik meer/teveel melk maak.

7. Zolief

Zolief Fanatiek lid

2 jan 2012
    1.413
    44
    48
    Onderin Nederland
    Misschien kun je je baby op je buik leggen terwijl jij op je rug ligt. De baby moet dan met de zwaartekracht meedrinken waardoor de toeschietreflex niet zo heftig is!
    Over voormelk wat krampen veroorzaakt heb ik nog nooit wat gelezen.

8. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Het gaat niet zozeer om de (voor) melk welke je wegkolfd, alswel om de ergste toeschietreflex, zodat het minder hard binnen komt.
    Daar krijgen ze krampjes van.
    Hier gaat rechts goed, maar links veel meer melk en dus ook veel druk op het begin van de voeding. Ik kolf dan wel 110 ml af, daarna gaat het rustiger lopen en kan ik aanleggen. Laatst 50 ml gekolfd en nog steeds krampjes en onrustig na de voeding :).
    Ik kolf die kant 1 x per dag ook helemaal leeg (ivm de overproductie aan die kant vooral) en dan kan ik na drie uur wel prima die kant aanleggen, dan is de spanning van die borst af ( en nog niet weer opgebouwd).
    Ik zou het gewoon een paar keer uitproberen en kijken wanneer het rustiger gaat lopen, dat je dan pas aanlegt. Na de voeding goed kijken naar je kindje hoe het dan gaat.
    Wanneer je meteen aanlegt na het kolven hoef je niet eens een extra toeschietreflex te krijgen en in die zin stimuleer je dan ook niet extra.
    Hier doe ik het dus wel... En dan gaat het een stuk beter ;).

Deel Deze Pagina