Hulp bij starten met borstkolven.

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Miekiej88, 8 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miekiej88

Miekiej88 Fanatiek lid

7 nov 2011
    1.262
    0
    36
    Gelderland
    Graag wil ik al gaan oefenen met kolven en dan flesje bv aan te bieden aan onze kleine dame ipv de borst. (Ivm aankomende uitstapjes in december)
    Ze is nu bijna 3weken oud en heeft de 1e dagen al bv en gekolfde melk gehad maar kon ik stoppen omdat ze na 4dgn meer dan genoeg begon aan te komen.

Nu heb ik vanmiddag geprobeerd een voeding te kolven en dit dan middels een flesje aan haar aan te bieden. Ik heb in 8min 110ml afgekolfd. Volgens berekening zou ze 150ml×3kg:8voedingen=56ml moeten krijgen. Flesje van 60ml had ze zo leeg maar vervolgens blijft ze erg onrustig en wil aan de borst. Dus maar aangelegd. Even was niet voldoende ze dronk evenlang als anders en blijft onrustig.
    Nu weet ik niet goed wat het is? Was die 60ml niet voldoende of wil ze gewoon graag aan de borst? Lastig. Hoe pak je dit aan?

2. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    hoe snel drinkt ze de fles?

Het is belangrijk dat ze er 20 minuten over doet, vanwege de zuigbehoefte en het gevoel van vol zitten.

Na 10 minuten oid heeft ze nog niet het vol gevoel en zal dus onrustig blijven

Overigens is bv onbeperkt, ze mogen dus zoveel ze willen, hoevaak ze willen

3. LoveShineALight

LoveShineALight Fanatiek lid

16 feb 2014
    1.217
    116
    63
    Van harte gefeliciteerd met je kleintje en wat fijn dat borstvoeding en kolven al lukt :) Als ik jou was zou ik nog even wachten met oefenen met de fles, de eerste weken dronk mijn mannetje nog onregelmatig en clusterde ook regelmatig. Had dus juist ook behoefte aan het lichaamscontact en de geborgenheid.

Ik zou nog twee weekjes wachten en dan verder oefenen. Dan is je borstvoeding iets meer afgestemd op je kindje. Proberen met een hoeveelheid in een flesje, als ze nog meer wil een beetje erbij. Mijn ervaring is dat het toch wat uitproberen is zo in het begin.

4. Moon89

Moon89 Actief lid

18 mrt 2014
    167
    1
    0
    NULL
    NULL
    Misschien drinkt ze wel meer bij jou aan de borst en was het flesje niet voldoende? Dit zou best kunnen. In de eerste week van mijn dochter hebben we haar gewogen wat ze dronk. Ze dronk ongeveer 120 cc terwijl ze in de fles (maar;)) 50 cc zou krijgen.
    Maar zie ook de vorige reacties dat zijn ook goede tips.

En kun of wil je geen 'live' borstvoeding geven bij die uitstapjes?

5. Miekiej88

Miekiej88 Fanatiek lid

7 nov 2011
    1.262
    0
    36
    Gelderland
    Bedankt voor je reactie.
    Ik denk inderdaad dat ze dat flesje wel in 10min ophad. Hoe kan je dit rekken tot 20min? Had al wel speentje met 1 gaatje.

6. Miekiej88

Miekiej88 Fanatiek lid

7 nov 2011
    1.262
    0
    36
    Gelderland
    Dank je wel!! We zijn helemaal in de wolken.💗
    Wou ook in eerste instantie wachten maar we zijn erg druk komende weken al dus vandaar dat ik dacht om al te beginnen.
    Deze kleine dame wil met name in de avond/begin nacht ook graag bij mij zijn en clusteren. Soms wel pittig want ze meld zich dan wel zeker om het uur.
    Het is inderdaad zoeken maar alle ervaringen zijn welkom.
    Wil het zo graag goed doen en twijfel snel aan mezelf.

7. Miekiej88

Miekiej88 Fanatiek lid

7 nov 2011
    1.262
    0
    36
    Gelderland
    #7 Miekiej88, 8 dec 2015
    Laatst bewerkt: 8 dec 2015
    Ja dat idee had ik ook. Misschien wel goed idee dat voor en naderhand wegen want deze week hebben we nog een weegschaal tot onze beschikking.
    Was bang dat als ik haar nu nog een flesje van 60cc zou geven (dubbele volgens die richtlijnen) haar zou overvoeden. Bedankt voor je tip.
    Livevoeding vind ik erg moeilijk misschien moet ik die drempel nog over. En heb volgende week etentje van mijn werk. Wil dan proberen max 4uur weg te blijven maar als de kleine meid zich dan eerder meld kan mijn man alvast een flesje geven.

8. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    ik weet niet welke fles je hebt

Ik heb een dr brown, die hebben een prematurenspeen, die kan je goed gebruiken :)

9. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    je hoeft niet te wegen hoor :)

en die richtlijnen geld voor flesvoeding :)

Tuurlijk moet je als ze zo klein zijn geen fles van 200 geven, maar over het algemeen geven ze prima aan wanneer ze vol zitten:)

je overvoed ze niet zomaar hoor :) volg je gevoel

10. Miekiej88

Miekiej88 Fanatiek lid

7 nov 2011
    1.262
    0
    36
    Gelderland
    Biny,
    Zal eens kijken naar dr Brown speentje. Ik heb nu 1 van Dilfrax.

Richtlijnen vond ik op Internet en stond bij dat dat voor borstvoeding was. Tot 1 maand 150ml×kg:aantal voedingen.
    Maar goed te horen dat je niet snel kan overvoeden. Heb soms het idee dat ze zich misselijk drinkt bij borstvoeding. Oogt soms wat ongemakkelijk en soms spuugt ze naderhand en altijd de hik na elke voeding.

11. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.946
    113
    Vrouw
    Als je een flesje wil geven om te oefenen, doe dat dan overdag.
    Op deze termijn is het beter om de avonden nu nog te reserveren voor onbeperkt aan de borst kunnen drinken. Je baby is nog maar pas geboren,je productie staat nog volledig in de kinderschoenen. Je hebt nog te maken met clusteren en regeldagen. Veel baby's uiten dit veelal in de avonduren. Een keer kolven is dan geen vergelijking met live voeden.
    o.a. daardoor is de "regel" eigenlijk dat het beter is om te wachten tot je baby ongeveer 6 weken is, en goed aan de borst drinkt.

De speen, inderdaad, gebruik een prematurenspeen.
    In principe kan je een kindje niet overvoeden, maar het is wel zo dat drinken uit een fles echt een totaal ander verloop heeft.
    Aan de borst is het eerst opwekken geblazen, dan de tsr met een stoot melk, doordrinken doordrinken, dan neemt de stroom af, meer druppels,en langzaam maar zeker is dat het teken voor baby: klaar!
    Met een fles is het een doorgaande stroom. Zeker als de speen dan niet klein genoeg is, kunnen borstbaby's dus wel flink doordrinken. Dus het is wel van belang dat dit niet gebeurd.

Wat betreft voeden in het openbaar...ga eens voor de spiegel zitten en kijk wat je ziet. Met een vestje en wat laagjes....Komt het helemaal goed hoor!
    Begrijpelijk dat je onzeker bent en vragen hebt, maar volgens mij doe je het supergoed allemaal!:)

12. Marrit1988

Marrit1988 Bekend lid

24 apr 2015
    737
    1
    18
    Vrouw
    Mijn dochter is nu 4,5 week en heeft vanaf dag 1 een mix gehad van live borstvoeding en flesje met gekolfde melk. De flesjes doen we meestal snachts, dat gaat sneller dan aan de borst, zo kunnen we beiden sneller terug slapen. En zo kan mijn man ook een voeding overnemen, zodat ik ook eens kan doorslapen. Ook al vanaf dag 1 een tutje (dat we enkel gebruiken om in slaap te vallen)
    Ze heeft dus geen problemen met de verschillende voedingswijzen, omdat ze het vanaf het begin gewoon is. In het ziekenhuis werden ook andere flessen gebruikt dat ik thuis heb.
    Ik vind het ook leuk dat ik mij niet moet spoeien als ik eens even weg ben naar de winkel ofzo, er staat altijd gekolfde melk in de frigo. Ook de diepvriesvoorraad is al goed aangevuld voor als ik terug ga werken.

In de fles drinkt ze 90ml op 6 minuten. En dan heeft ze terug honger na 3 tot 4 uur.
    Aan de borst drinkt ze 30 minuten en heeft ze terug honger na 2 uur.

13. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    De dr Brown spenen passen ook op de difrax flessen :)

14. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    6 minuten is echt heeeeeel snel:$

15. Marrit1988

Marrit1988 Bekend lid

24 apr 2015
    737
    1
    18
    Vrouw
    Vind ik ook! Maar dat is zonder smossen of verslikken, dus laat ik haar maar begaan... :)

16. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.946
    113
    Vrouw
    #16 Zoe123, 10 dec 2015
    Laatst bewerkt: 10 dec 2015
    Toch ter info:
    je weet dat (zeker als je productie, zoals bij jou het geval is, nog volledig in de opbouwfase zit) nachtvoedingen ver uit de allerbelangrijkste voedingen zijn?
    Kindjes drinken soms wel een kwart meer dan overdag. Doordat er bepaalde hormonen vrijkomen geeft het je productie een enorme boost.
    Als je niet zelf de voeding doet, is kolven dan eigenlijk wel een must..

Wat betreft die Difrax speen....das wel een bekende waarbij kindjes (zeker borstkindjes) erg snel mee drinken....
    De Dr Brown speen waar Biny het over heeft, das echt een aanrader! 6 minuten is echt (ondanks dat ze er nu blijbkaar nog geen last van heeft) te snel.

17. Louloute

Louloute Niet meer actief

sorry maar dat is zo'n dikke grote onzin :D
    sinds dat mijn zoontje 6 weken oud is, slaapt hij door. Nee ik begrijp het wel dat sommigen het zo leuk vinden om midden in de nacht op te staan:D, maar ik niet hoor. Ik hou van mijn rust en slaap! Nog voor die 6 weken kolfde ik wat melk af en deed mijn man de nachtvoedingen. Op die manier kon ik lekker blijven slapen.
    Wel voor dat je gaat slapen je borsten leeg kolven, en na het wakker worden weer.
    Wat velen zo vaak vergeten: rust is héél belangrijk voor je productie! ;)
    Ik heb dus geen last van verminderde productie. Mijn vriezer barst vol van voorraad :D

Marrit1988, als ze geen last heeft van zo snel drinken zou ik er niks aan doen. :)

18. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.946
    113
    Vrouw
    #18 Zoe123, 10 dec 2015
    Laatst bewerkt: 10 dec 2015
    Top dat het bij JOU zo goed is gegaan. Ik denk dat jij behoorlijk ruim in je melk zit en je productie zichzelf makkelijk aanpast.En als je kindje uit zichzelf doorslaapt is dat natuurlijk helemaal goed. Je borsten passen zich aan op de wens van je baby.

Maar om het af te doen als dikke onzin, sorry, maar dat klopt toch echt niet.
    Nachtvoedingen zijn volkomen normaal voor een baby zo klein. We hebben het hier niet over een baby van 6 maanden, maar 4,5 week. En dus ook een productie die nog maar net op gang is. Niet op vraag/aanbod voeden is gewoon een risico.
    Nogmaals top dat JOUW productie het aan kan. Maar je suggereert nu dat nachtvoedingen helemaal niet nodig zijn om je productie op gang te krijgen/te houden. En dat klopt gewoon niet.

Ik vind het eerlijk gezegd ook een rare opmerking, dat anderen het leuk vinden om midden in de nacht op te staan. Ook al zet je er een smilie bij.Er staan hier regelmatig topics met moeders die veel bezig zijn in de nacht (ook moeders die kunstvoeding geven).En daar best wel heel erg moe van zijn. Niet echt leuk om dan te lezen dat je dit voor de lol doet? Een baby heeft nu eenmaal honger. Nachtrust is heel fijn maar het komt wanneer het komt. Bij de 1 met 4 weken en voor de ander pas met 1 jaar. En van onze rust en slaap houden we allemaal.

19. Marrit1988

Marrit1988 Bekend lid

24 apr 2015
    737
    1
    18
    Vrouw

Mijn productie is al vanaf week 2 op volle toeren hoor! Mijn diepvriezer zit ook goed vol! Ik produceer veel meer dan ze opdrinkt! Dus kolven snachts is zeker geen must. Bij jou was dat misschien zo, maar hier geen problemen mee!

20. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.946
    113
    Vrouw
    Toch nog een reactie.

Ten eerste, ik heb nooit productieproblemen gehad. Hoe mijn productie was, in volledig irrelevant.
    Of jij of ik of wie dan ook een goede productie heeft of had, daar gaat het helemaal niet om. Top dat je veel melk hebt,en dat de boel op volle toeren loopt vanaf 2 weken. Dit zegt overigens niet per se iets over een stabiele productie. Dat zijn 2 verschillende dingen :)

Even wat informatie over de opstartfase van je productie:
    http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl/Borstvoeding/Informatie_per_onderwerp/Fysiologie/Hormonen
    Wat is vaak aanleggen? De eerste periode zo rond de 8/12 keer per dag.
    Belangrijk is om op verzoek te voeden. Immers, borstvoeding is een vraag/aanbod principe. Door de nachtvoeding te skippen (juist een voeding die heel belangrijk is voor je productie), ga je niet mee in dat principe. Punt.

Moeders vragen hier om advies. Belangrijk is, zeker in dit topic, om niet te veel naar je eigen situatie te kijken, maar je goed te informeren over hoe borstvoeding in het algemeen werkt.
    In een enkel geval is kolven in de nacht (met een kindje van deze leeftijd) geen must. Maar moeders komen op dit forum voor advies. En het advies is toch, dat kolven in de nacht in de meeste gevallen gewoon nodig is, zolang als je kindje niet zelf die voeding skipt.Want daar gaat het natuurlijk om.

Ik vind het jammer dat je zo reageert. En ook de dame van de post erboven, betrekt de situatie meteen op zichzelf. En dat is in het geval van borstvoeding soms prima, maar niet altijd. Gewoon omdat ieder stel borsten anders is, en iedere baby ook. En er worden al genoeg borstvoeding-ondermijnende adviezen gegeven door cb/vk/kv/ha.

Deel Deze Pagina