voormelk kolven

Discussion in 'Borstvoeding' started by Ma2Be, Feb 28, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ma2Be

Ma2Be Bekend lid

Oct 13, 2006
    994
    0
    0
    Hoi,
    Weet iemand dit? Wegens overproductie en een baby die niet stopt met drinken (ja inderdaad, we zijn dr weer, krampjes zijn nog een stuk minder, maar nu werd er ineens veel gespuugd) kolf ik nu de eerste melk ca 30cc af, zodat de toeschiet niet te sterk is, en ze sneller de achtermelk krijgt.

Nu vind ik het zonde om die melk weg te gooien. Maar is het wel geschikt om op te sparen en later bij een voeding met de fles te geven? Of is het daarvoor niet voedzaam genoeg?

groetjes

2. Salapio

Salapio VIP lid

Jan 15, 2007
    13,917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik ben geen expert ... maar het lijkt me dat als je ook na je voeding iets kolft je het verschil opheft ... Of als je het bij een 'gewone' kolfsessie gooit zal het niet heel veel uitmaken. Anders zou je kindje ook die voormelk binnenkrijgen.

Bovendien hoor ik van verschillende kanten dat het 'voormelk/achtermelk' verschil achterhaalt is ... Maar daar weet ik niet het fijne van (en weet ook niet of het nu echt zo is) ...

Zo ... wat een hulp ben ik weer geweest :rolleyes: :)

3. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Idd, als je die eerste melk kolft en er ook wat laatste melk bij kolft heb je volgens mij een prima voeding voor die kleine.
    En ja dat voor en achtermelk schijnt achterhaald te zijn, maar ik weet er ook het fijne niet van :oops: .
    Wat ik begrepen heb, is dat die eerstemelk/voormelk wat minder vet is maar als de toeschietreflex geweest is, word het vetter en dat is dus de laaststemelk/achtermelk. Eerst werd er gedacht dat het bijv. 5minuten duurde voordat er achtermelk kwam maar daarvan zeggen ze nu dus dat het niet zo is, maar al komt na de tsr. Geloof ik ;) .

4. k3lly

k3lly Fanatiek lid

Feb 1, 2008
    2,091
    2
    38
    Female
    Kraamverzorgende
    Heerhugowaard
    je kan de voormelk ook gewoon geven aan die kleine voordat je haar aan de borst legt, doormiddel van een lepeltje of cupje (dop van fles) om de voeding op te sparen voor later kan wel, maar tegen de tijd dat ze aan de fles gaat heeft ze andere voedingsbehoefte dan de voormelk die je destijds gekolft hebt. De samenstelling van de borstvoeding veranderd steeds, naar behoefte van de kleine....

je kan borstvoeding trouwens wel 3 maanden bewaren in de vriezer, in speciale zakjes voor borstvoeding of in ijsblokzakjes....

ik merk wel het verschil tussen voor en achtermelk, voormelk is veel meer waterig en de achtermelk is echt vet en vaak geel....

Share This Page