vooroordeel over je hond

Discussie in 'De lounge' gestart door Dyja, 24 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. caroline16

caroline16 Niet meer actief

hier sluit ik me volledig bij aan..

2. Femmetje

Femmetje Bekend lid

24 mrt 2008
    815
    0
    0

Dus nu hebben de mensen die voorbij lopen het probleem???

3. Tamale

Tamale Niet meer actief

Ik geef die vader groot gelijk..
    Snap wel dat het jou raakt, maar ik had het ook echt niet kunnen waarderen.

4. Dyja

Dyja Actief lid

2 sep 2009
    151
    0
    0
    full time mama van 2 heerlijke zoons
    ergens in Nederland
    Nee dat zeg ik niet, maar als mensen zo raar reageren als ik ergens loop met mijn hond aangelijnd dan vind ik dat je een probleem hebt, je maakt kinderen onterrecht heel erg bang voor honden. En honden kom je overal tegen.

Liefs Dyja

5. vive2

vive2 Fanatiek lid

Ja, dat alleen al is een probleem.. Je kan je kont niet keren of er staat wel zo'n dier tegen je aan te rijden/kwijlen/springen/blaffen/piesen... Ik begrijp niet dat je als niet-hondenhouder het allemaal moet accepteren of zelfs leuk vinden.

6. Sannaa

Sannaa Fanatiek lid

12 jan 2009
    2.232
    0
    0
    Velsen
    Precies wat ik bedoel!!

7. Silmarien

Silmarien Actief lid

26 feb 2010
    195
    0
    0
    Vooralsnog fulltime moeder ;)
    Fryslan
    Ik vind deze situatie eigenlijk niet zoveel te maken hebben met vooroordelen over dit soort honden. Je hebt je hond naar mijn mening gewoon bij je te houden, ongeacht het ras. Ik vind het erg raar om nu de schuld bij die man te leggen. Hij vraagt er toch niet om om lastig te worden gevallen door jouw hond? :(

En nee, je kunt het je hond niet kwalijk nemen. Die maakt simpelweg gebruik van de vrijheid die hem wordt aangeboden. Vrijheid die hij niet hoort te krijgen als je je hond niet onder appèl hebt.

8. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik zou er ook niet van gediend zijn als een hond ongelijnd naar mijn zoontje toe komt lopen. Ik denk inderdaad dat ik dat minder zou hebben als het een maltezer betrof (al ligt dat aan de manier waarop de hond naar je toe komt). En misschien is die reactie van die vader niet erg handig richting het kind, maar ik snap het wel gezien zijn ervaring (als mijn kind al eens in het gezicht gebeten zou zijn, zou ik ook doodsangsten uitstaan).

9. danip

danip Niet meer actief

Ik zou werkelijk geen enkele hond die zo op mij, met of zonder kind, komt aflopen vertrouwen. Jij kunt wel zeggen dat hij niks doet, maar moet die man dan maar volledig op jou vertrouwen? Bij de meeste bijtincidenten zegt de eigenaar dat ze nooit hadden gedacht dat hun hond dat zou doen. Iemand kan me wel 100 x verzekeren dat het zo'n lief beest is, maar dat wil niet zeggen dat ik daar van op aan kan. Ik ken de hond en de baas niet. Misschien zei de eigenaar van de hond die wel heeft gebeten ook wel dat hun hond niks deed ;)

Begrijp me niet verkeerd hoor, die van ons is precies zo (stuiterbal), maar ik voorkom dit soort situaties gewoon. En mocht ze me toch eens ontkomen, dan zou ik helemaal begrijpen dat mensen daar niet van gediend zijn.

Kinderen moeten niet bang worden voor honden inderdaad, maar ook niet te enthousiast. Zo kwam er vorige week in de stad ineens een jongetje (jaar of 3,4) met open armpjes op onze hond aflopen en vliegt haar zo om de hals. Echt in 2 seconden! Gelukkig is ze wel kinderen gewend, en ze bleef kwispelend zitten, maar ik vind dat soort dingen echt vreselijk gevaarlijk. Niet elke hond bedoelt het goed. Dus dat ze leren dat wanneer een hond op hun af komt stormen (wat voor ras dan ook) dat dat niet goed is, dan lijkt me dat juist goed voor het kind. Als je ze ook maar positieve ervaringen geeft en leert hoe het moet ;)

10. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.827
    19.158
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Tja, moet hij dan eerst maar afwachten of die hond bijt of niet voor hij zijn kind optilt? Ik snap zijn reactie wel; hij weet niet dat jullie hond "nooit" bijt. Ik zet "nooit" expres tussen aanhalingstekens, want zeg nooit nooit, zeker bij een hond. Zodra je er maar op vertrouwt dat een hond nooit iets doet, ben je fout bezig. Er kan altijd ineens iets mis gaan.

11. Jenala

Jenala Fanatiek lid

16 apr 2010
    1.906
    60
    48
    Ik heb vaak last van het tegenovergestelde. Ik heb een wit harig hondje, ze is niet zo groot en ziet er erg knuffelbaar uit. Hoe vaak er geen vreemden naar haar toe gaan om haar te aaien (zowel volwassenen als kinderen), ik word er helemaal gestoord van. Mijn hond is hier absoluut niet van gediend. Als ze los loopt zorgt ze er wel voor dat ze uit de buurt blijft van deze mensen.
    Maar als ik met haar aangelijnd over straat loop, kan ze soms geen kant op. Ze blaft wel eerst als waarschuwing gelukkig en daar schrikken mensen wel van.
    Maar ik heb al meerdere keren een grote mond gehad van ouders waarvan ik de kinderen aansprak nooit zomaar een hond te aaien (veel ouders laten hun kinderen gewoon).
    En mijn hond is het type die dus wel bijt als ze niet weg kan (angst bijter). Echt ik kots ervan dat mensen niet met hun tengels van andermans dieren af kunnen blijven. Als het een keer mis gaat zit ik met de gebakken peren.
    Terwijl mijn hond super is opgevoed, netjes aan de riem loopt, andere mensen negeert en alleen los loopt op plekken waar dat mag. Maar anderen moeten het zo nodig verpesten....:x

12. blondi

blondi Fanatiek lid

3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    #32 blondi, 24 jan 2011
    Laatst bewerkt: 24 jan 2011
    Ik liep vanochtend om 6 uur mijn hond uit te laten komt er een stafford op mijn hond afgelopen.. Nou ik kneep hem toch wel hoor!
    Die hond mag dan misschien niks doen, maar wat als mijn hond begint of hem uitlokt? En ze gaan vechten? Sta ik daar te koekeloeren!

Ik haat het als mensen hun hond los hebben lopen...als de hond bij hun blijft oké maar er zijn zat mensen die hun hond gewoon naar je toe laten lopen.. niet mee eens!
    Dus ja.. ik begrijp de reactie van die man ook wel.. hij kan niet weten dat jouw hond zo lief is..! Niet persoonlijk opvatten!

edit; zoals andere ook zeggen, een hond blijft een hond.. hoe klein of groot of lief of braaf ook..

13. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.070
    3.862
    113
    @Janela, herkenbaar. Wij hadden vroeger een Hovawart, een blonde, die zag er ongeveer net zo uit als een soort grote Golden Retriever en mensen wilden die hond ook constant aanraken en knuffelen, maar daar was het totaal het type niet voor. Dat ras valt trouwens weer onder de waak- en verdedigingshonden, maar gewoon met een hoog knuffelbaarheidsgehalte om te zien.

Ik begrijp die vader wel hoor, ik hoef ook geen honden die naar mijn kinderen rennen en bovendien, ik ken er genoeg die totaal het karakter of de lichaamstaal van hun hond verkeerd inschatten en zeggen dat alles maar kan en mag, maar dat risico neem ik liever niet. Ongeacht het ras.
    Wij hebben zelf ook een hond hoor en dat gaat prima met de kinderen, maar onbekenden honden vertrouw ik niet. Die van ons vertrouw ik voor 99%.

14. Sjantalle

Sjantalle Actief lid

17 feb 2010
    375
    0
    0
    leerkracht bo
    mijn kind mag honden niet aaien zonder toestemming van de eigenaar.
    Bij loslopende honden neem ik mijn dochter bij de hand zodat ik haar evt omhoog kan trekken, mocht het nodig zijn.

En nee. Ik ben niet bang voor hond. Wel let ik op hun oren, staart en bek. Meestal verraad dit al een deel van hun gemoedstoestand. Ook ik ben eens gebeten door een hond die ik goed kende en gewoon bij mij op schoot zat. Vanaf dat moment heeft dat beest altijd naar me geblaft. Tja...dat beest dus nooit meer aangekeken of aangehaald

15. Mamalicious

Mamalicious Bekend lid

23 aug 2010
    730
    0
    0
    Overijssel

Helemaal mee eens! Wij hebben de hond, een lieve jack russel, altijd aan de lijn, maar steeds komen er mensen(met kinderen) naar onze hond en zeggen: Aaaaah, wat lief, aai het hondje maar even.. Terwijl ik gewoon aan het lopen ben en daar helemaal geen behoefte aan heb.. Straks begint hij te grommen ofzo en wie heeft het dan gedaan????........ Ikke waarschijnlijk.. ;)

16. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

25 jul 2010
    4.056
    884
    113
    Ik heb hier 2 Engelse Staffords, maar als ik een kind zou hebben, dan zou ik het zelf ook niet prettig vinden als er een vreemde hond op afrent. Die van mij mogen ook niet op andere mensen en kinderen afrennen en dat heeft niets te maken met het feit of ze iets doen, maar dat een ander daar misschien wel niet op zit te wachten of er bang voor is. Het zijn mijn honden, zij zijn mijn verantwoordelijkheid en daarom moet ik ervoor zorgen dat zij anderen niet lastig vallen. Ik heb ze dan ook geleerd om andere mensen en dieren zoveel mogelijk te negeren, hoewel dat voor een vrolijke staf inderdaad soms erg moeilijk is hihi!

Wat ik vervelend vind, is als mensen en kinderen zomaar op mijn honden aflopen en ze willen aaien. Ik heb al zovaak meegemaakt dat er kinderen op ze af komen rennen en onze reu denkt dan dat ze willen spelen en gaat blaffen, waardoor dat kind weer denkt dat hij vals is. ;)

Net zoals ik mijn dieren bij me moet houden, moeten volwassenen hun kinderen bij zich houden hihi! ;)

Maar ik begrijp wel wat je bedoelt met de vooroordelen die mensen over onze honden hebben. Dat wist je echter al toen je eraan begon, dus probeer je er niet te druk om te maken. Wij kunnen er ook niets aan doen dat sommige mensen niet een eigen mening kunnen vormen en alle honden over 1 kam scheren, beetje kortzichtig, maar dat is hun eigen tekortkoming en heeft niets met mij of mijn 2 schatten te maken! :)

17. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.230
    7.277
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou ook wel flink boos worden als er een (onbekende) hond zomaar op 1 van onze kinderen af komt lopen. Kan je wel zeggen dat hij nog nooit gebeten heeft, maar dat kan ik dan toch niet weten en je weet ook nooit of hij zal bijten, of dat nou door onze houding zou komen of niet, het is jouw hond, dus jij moet zorgen dat hij anderen niet tot overlast is. En dat kindje was al eens in haar gezicht gebeten, dan zou ik ook panisch zijn. Wij zijn trouwens helemaal niet bang voor honden, Eva mag ze van mij ook altijd aaien, nadat ze aan de eigenaar gevraagd heeft of ze de hond mag aaien.

18. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.158
    8.135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    #38 Devilschase, 24 jan 2011
    Laatst bewerkt: 24 jan 2011
    Nou sorry hoor maar als mijn kind al een keer in zn gezicht is gebeten door een hond zou ik ook niet zo even een hond op mn kind laten aflopen, niet meer dan logisch.

Sowieso hoor je op je hond te letten en hem vast te houden en als hij los loopt zorgen dat je hond goed luistert, klaar. Dieren zijn onvoorspelbaar, al hebben ze 10 jaar lang niemand gebeten, in 1 keer kan de koek opzijn en dan kan je lieve poeslieve hondje in 1 keer totaal omslaan.

Ik begrijp diegene zeker wel, en bang maken voor honden? Onzin.Dat heet je kind beschermen omdat je bang bent dat je nog een keer zo'n drama meemaakt. Je kan me niet vertellen dat als jouw kind in zn gezicht is gebeten door een hond, je een maand later vrolijk een hond op je kind laat afhuppelen.

Vooroordelen? Mensen gebruiken dat woord te vaak voor dit soort dingen. Een vooroordeel is een oordeel vellen terwijl je gebrek aan kennis hebt. Deze man heeft dit echter niet omdat hij al een keer zo'n situatie heeft meegemaakt, hij heeft dus de kennis, alleen is deze op een negatieve manier verkregen helaas. Deze man probeert dus alleen maar om zijn kind hiervoor te behoeden, Dit heet geen VOORoordeel, maar een VOORzorgsmaatregel, en dat is heel wat anders.

Denk eerder dat jij bevooroordeeld bent, aangezien jij er (naar mijn inzien) kennelijk gelijk vanuitgaat dat mensen dit zeggen omtrent het ras ipv eventuele nare ervaringen die zij hebben meegemaakt met honden.

19. Jenala

Jenala Fanatiek lid

16 apr 2010
    1.906
    60
    48
    Ik snap trouwens die reactie van die man ook heel goed hoor. Ik hou er ook absoluut niet van als er een vreemde hond op mij (of straks m'n dochter) af komt. 99% van de honden zullen heus niet zomaar bijten, daar ben ik ook niet zo bang voor. Maar er zijn genoeg lomperikken die kinderen omver rennen in hun enthousiastme, en die kunnen zich goed bezeren dan.
    Ik ben een aantal maanden geleden ook erg enthousiast begroet door een vreemde labrador, die sprong met zijn volle gewicht in mijn zwangere buik. Die heeft gelijk een goeie knie in z'n ribben gehad.

20. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.555
    528
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik denk ook niet dat de man reageerde vanuit een vooroordeel naar TS dr Stafford, maar puur vanuit de angst dat zijn kindje weer zou worden gebeten. Hij had het vermoedelijk bij ieder ander ras ook gedaan!
    Tuurlijk is het vervelend wanneer je tegen vooroordelen oploopt mbt je ras, maar het is ook uiterst vervelend wanneer een vreemde hond op je afkomt rennen en mogelijk tegen je opspringt.

Deel Deze Pagina