vooroordeel over je hond

Discussie in 'De lounge' gestart door Dyja, 24 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aszz

Aszz Niet meer actief

Hmmm ik snap dat die man er van schrikt.

Ik zelf zou er niet zo snel van schrikken, maar ik als het gebeurt dan zorg ik dat ik er tussen sta.

Wij hebben ook zo'n ' enge ' hond, een Amerikaanse Stafford, maar tot nu toe nog geen nare reacties gehad.
    Maar, hij is altijd aangelijnd ( het is niet zo'n grote andere honden vriend ) en hij reageert ook niet zoveel op mensen.

Ik zelf heb echt een SCHIJThekel aan los lopende honden. En dan vooral van die lui die op de achtergrond schreeuwen: ' Hij doet niks hoor!'
    Nee joh, daarom zit hij ook te fixeren op onze hond, en heeft hij een kam.
    Hoe vaak we dat al niet mee gemaakt hebben.
    En prima als hun hond niks doet, maar die van ons kan wel wat doen. Als hij er niet van gediend is om 1 of andere hysterische poedel om zijn kop te hebben dan wil hij nog wel eens waarschuwen.

2. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Volgens mij heeft de reactie van de vader weinig met het vooroordeel over een ras te maken, maar meer uit angst.. Ik zou ook doodsangsten uitstaan als mijn kind al eens in het gezicht is gebeten.. Sowieso hou ik niet van onbekende honden die op mij of mijn zoontje afvliegen.. Ik vind dat een hond ten alle tijden aangelijnd moet zijn (behalve op plekken waar dat is toegestaan)..

Ik snap je punt over het vooroordeel wel.. Wij hebben een Bullterriër.. Een schat van een beest.. maar als we haar uitlaten en een uur met haar gespeeld hebben op het veld, hijgt ze als een gek.. Dan lijkt ze op een losgeslagen moordmachine met haar brede bek en tanden volop in zicht.. Mensen die het ras niet kennen zien alleen een vechthond voor zich, wat ze dus niet is (en het ras ook niet trouwens).. Ze mag alleen op mensen/kinderen aflopen die ze kent en die haar kennen.. Ze is ook altijd aangelijnd.. Met andere honden had ze nooit een probleem, tot een tijdje geleden.. Tijdens mijn zwangerschap kwam er een herdershond op me afgevlogen en ze sprong ertussen (ontzettend beschermend en waaks).. Dat klerebeest heeft haar in de nek gebeten en sindsdien is ze schijtsbenauwd voor herders.. Zodra ze er één ziet gaan haar nekharen overeind en gromt ze als een gek.. De voornaamste reden om zo'n beest aan te lijnen..

3. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    niet alles gelezen.

heb een staff en rottweiler dus ja veel vooroordelen.
    vind het wel leuk dat je van andere staff eigenaren altijd complimentjes krijgt, doe ik zelf ook altijd.

heb al veel meegemaakt, politie agenten die dachten stoer te zijn (RAD).
    mensen die hun staff met de mijne wouden laten vechten:x

tja ik reageer niet meer of ik reageer met een hele goede opmerking.

4. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Nou...niet onterecht dus. Het kind was al eens gebeten door een hond, dus de terughoudendheid van die vader is wat mij betreft volkomen terecht.

Ik ben ook niet dol op (grote) honden in de buurt van mijn kind en als ik er eentje zie in het park loop ik mooi een paadje om als dat kan. Ik kan me een verhaal herinneren van een jongetje van 3 wiens hele gezicht kapot werd gebeten door zo'n 'lieve hond die dit normaal nooooooit doet hoor'. Het zal je maar overkomen, je kind voor de rest van zijn leven getraumatiseerd en onder de littekens. Nee, dat risico neem ik niet, hoe lief jij jouw hond ook mag vinden.

5. Aszz

Aszz Niet meer actief

Oh we hebben hier trouwens wel eens een hysterische mama + kind aan de deur gehad ( wat stiekem wel grappig was ...:D )

Ze kwamen met de collecte bus aan de deur, ik gaf de jongste een fles, de bel ging en voor ik op had kunnen staan had de oudste, die watervlug is, de deur al opengetrokken.
    Onze hond vliegt mee naar buiten. Kindje was doodsbenauwd voor onze hond, en de moeder ook.
    Die stonden te gillen en te janken, en Ollie liep er vrolijk kwispelend om heen.
    En ik maar ' sorry sorry sorry ' en ' hij doet echt niks hoor!' zeggen... :)

6. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    @devil weer eens met je!! Je verwoord t goed:)

7. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
    Ik ben zelf redelijk bang voor honden en ga ze ook liever uit de weg. Ik doe op zich niet panisch en probeer er het liefste zo snel mogelijk langs te lopen. Meestal met Rick precies aan de andere kant van de buggy. Ik breng de angst waarschijnlijk wel over, want hij vind honden en katten ook eng. Maar wat doe ik eraan?

Ik vertrouw honden gewoon niet, hoewel ik voor sommige honden weer niet echt bang ben. Maar ik heb er gewoon niks mee.

Ik heb er dan ook echt een hekel aan als er een loslopende hond naar me toe komt, ik probeer dan echt hard door te lopen en hoop dat ie me niet achterna komt. Soms hou ik mn hart vast als zo'n hond gaat snuffelen bij Thijs in de buggy.

Ik heb het gemerkt bij de Jack Russel van mn schoonzus, was altijd lief en leuk totdat ie Rick ineens niet meer leuk. Vanuit het niets beet ie in z'n hand (gelukkig niet door, maar je zag wel een tandafdruk) en elke keer als Rick erbij in de buurt kwam snauwde of gromde hij naar Rick.. gevolg: we komen nu bijna nooit meer bij mn schoonzus, en als we er wel zijn gaat de hond naar boven of in de tuin.

8. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Zelfs de superlieve, zachtaardige golden retrievers van mijn moeder grommen naar mijn zoon, dus ook die vertrouw ik niet en ik wil ze niet in dezelfde kamer hebben.
    Zoals iemand hier eerder zei: dieren reageren vanuit instinct, en niet vanuit emotie of verstand.

9. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Sja, ik ben het ook met de meeste eens, het heeft niets met ras te maken, maar gewoon het feit dat je je hond onder controle moet houden. Ik heb een Samojeed, en serieus, superlieve en zachtaardigd hond, een echte goedzak, nog nooit een lip naar iets of iemand opgetrokken, maar in al zijn enthousiasme een enorme lomperik. Een kind schrikt ook gewoon van een hond, zeker jonge kinderen, en dat heeft dan niets met bijten direct te maken. Ze zijn er niet op bedacht en dat is zo'n bol wol op poten gewoon best een eng dier, zeker als hij op ooghoogte van het kind is. Dan is het gewoon een reus.

Ik snap het dus wel dat die vader zo reageert.

10. brenda1976

brenda1976 Niet meer actief

ik had een duitse herder, zeer goed opgevoed en superlief! Daarbij had mijn man een chowchow, niet te vertrouwen, viel uit en beet. aangezien we geen kinderen hadden konden we deze hond houden. maar totaal geen lieverdje.

Als ik mensen met kinderen tegen kwamen wilde ze perse de chow aaien, ondanks ik vertelde dat dit niet mocht omdat hij niet lief was.
    Ik zei dan, doe de herder maar aaien die is lief, maar dat mocht dan niet van de ouders.... die was gevaarlijk.
    Kon me zo boos om maken! En dan doordrammen om de chow te mogen aaien.
    zucht

11. Rayna

Rayna Actief lid

21 dec 2009
    314
    1
    0
    Studente
    Amsterdam
    Ik ben ook heel bang voor honden, dit komt mede door mijn moeder. Toen wij klein waren en buiten liepen en er kwam een hond voorbij gilde ze al KIJK UIT!! en dan liepen we er met een boog omheen. Ik hou er ook echt niet van om besnuffeld te worden.

12. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.555
    528
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ohzo herkenbaar, vrienden van ons hadden hetzelfde met een grote Ierse Wolfshond en een Kooikershondje... de grote was een grote goedzak en die kleine kooiker een ettertje. En ook altijd dat de ouders het beter wisten dan de baas... "dat kleine hondje kon best wel door kindjelief worden geaaid, want je die grote hè" :x

13. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    ik leer mijn dochter wel gepaste afstand houden. Ze mag een hond alleen aaien als het baasje in de buurt is..

In dit voorbeeld snap ik de angst van de vader heel goed. Als je kind in haar gezicht is gebeten is het kind niet alleen bang, maar ben je als ouder je ook kapot geschrokken en zul je angst hebben voor vreemde honden.

14. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.158
    8.135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Ach ja, als de chowchow het handje afbijt heb je iig de herder nog om het terug te brengen.

15. spikkeltje

spikkeltje Niet meer actief

Wil toch ook even reageren. Het KAN OOK anders zijn:
    Dit is echt gebeurd en een hond bijt niet zomaar, vaak doen ze dat omdat ze in het nauw worden gedreven.

Begin als een verhaaltje maar het is echt gebeurd.

Waren mensen met een hond. Die hadden ook een kind. Op een moment viel die hond het jongetje aan, bijten enzo. Nou vaak wordt dan de hond afgemaakt, omdat hij gevaarlijk is voor de omgeving. Dus zij gingen met de hond naar de dierenarts om hem in te laten slapen. Wat een verdriet.
    De hond werd in slaap gebracht waarna even later een prikje kreeg waar door hij helaas dood ging.
    Op het moment dat de dierenarts de hond weg wou brengen, kwamen ze tot ontdekking dat de hond zijn oor vol nietjes had. Dit had hun kind gedaan. Helaas te laat.
    Die hond wou het kindje niet bijten, omdat het een gemene hond is, nee hij wou zich verdedigen. Dat was zijn reactie.

Laat nooit je kind alleen met je hond. Moet je even de kamer uit. doe de hond even in een andere ruimte of neem je kindje mee.

Maar ik vind ook, dat volwassen mensen die bang zijn voor honden, kinderen niet bang moet maken. Kennissen van mij zijn bang voor honden, maar ze hebben die angst ook bij hun kinderen in gestampt, dus de kids zijn ook bang nu. Als jij rustig bent doet een hond niks, negeer hem, doe net alsof hij er niet is. Tuurlijk moet een kind niet zomaar op een hond aflopen. Maar laat het kind de baas van de hond vragen of het kind de hond mag aaien.

Ja ik ben een honden liever hebber en ja wij hebben een hond. Maar ik zorg er wel voor dat de hond tijdens het uitlaten niet tegen mensen op springt. En is 1 keer gebeurt dat de hond tijdens het rennen in het bos, tegen iemand op sprong. Nou die man heeft onze hond een flinke mep verkocht. Het is dat ik er niet bij was. Maar ik was woedend toen ik dit hoorde. Onze hond, is 9 maanden is erg enthousiast en zit nog in zijn leer periode. Hij volgt cursus. Maar dat geeft natuurlijk niet de reden dat hij springt, maar ik vind echt onbeschoft dat iemand onze hond slaat.
    En onze hond leert vanaf dag 1 dat hij hier is, met kinderen opgroeien, is erg blij als er kinderen zijn. Maar ik laat nooit kinderen alleen met de hond.

Dus het kan ook anders, vaak zijn er mensen die denken dat baasjes met honden, expres de hond laat springen, expres de hond op kinderen aflaten rennen. Nou das niet het altijd het geval.

16. Yukl

Yukl Niet meer actief

Mijn vader heeft trouwens een super lieve enthousiaste labrador. Zo'n schattige bruine. Nou, ik vind het maar niets zo'n grote hond in de buurt van mijn kleine zoontjes. Sterker nog, ik durf mijn kinderen om die reden niet bij mijn vader te laten logeren, omdat ze zelf de hond vertrouwen en in de buurt van de kinderen laten komen.

17. Yukl

Yukl Niet meer actief

@ eyore: dat is een broodje aap verhaal. Google maar eens.

18. spikkeltje

spikkeltje Niet meer actief

Nee hoor, dit is in mijn omgeving gebeurt, zal vast ook wel een broodje aap verhaal van zijn. Maar wat ik vertel is echt gebeurt hier in dorp...

19. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.268
    6.798
    113

Ja natuurlijk ;)

20. Vagans

Vagans Niet meer actief

Wij hebben 2 hondjes , een Mops en een kruising dwerg poedel x dwerg schnauzer. Ons kindje leert straks meteen al wat wel en niet te doen bij een hond, dit vind ik heel belangrijk! en ik wil zeker niet dat mijn kinderen bang worden van honden of andere dieren maja wij hebben er zooooo veel dat ik me daar niet al te druk om maak ;)

Buiten lopen ze ook wel is los, of aan de lange flex en dan snuffelt er ook wel eens een aan een kindje, moet kunnen vind ik als je er maar bij blijft.

Aan paniekerig doen heeft niemand wat, mensen en kinderen moet gewoon goed geleerd worden hoe met een hond om te gaan of je hem nou zelf hebt of niet, en andersom geld dit voor de hond ook vind ik!

Deel Deze Pagina