vooroordeel over je hond

Discussie in 'De lounge' gestart door Dyja, 24 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ella27

ella27 VIP lid

22 jan 2010
    13.977
    1
    0
    of je voelt je even aangesproken ofzo??:(
    heb niet echt het idee dat dit ''zo'n soort discussie is????''

dat zwart gedrukte ben ik het gedeeltelijk met jouw eens....
    zoals ik al eerder zei , een dier is nooit helemaal te temmen naar mijn mening... het is en blijft een dier... al is het voor sommige bijna een kindje moet ik zeggen.
    En dat is prima hoor, ik ken ook genoeg mensen waarbij hun hond zo ongeveer een kind of persoon is... maar ik blijf het altijd zien als dieren.

2. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

9 nov 2009
    2.144
    0
    0
    NULL
    Ik heb niet zoveel met honden, zou er zelf nooit 1 willen. Maar als ik op straat loop, en er komt een hond aangestierd (niet aangelijnd) op mijn dochter van 2, dan ben ik echt wel voorzichtig. Ik ga er gewoon vanuit dat elke hond kan bijten en laat mijn dochter en alleen onder begeleiding bij, op afstand. Elke hondeneigenaar zegt: hij doet niks hoor, ze mag hem wel aaien. En dan denk ik ook: ja hij doet niks? Het zal de eerste keer zijn... Wat als mijn dochter iets te wild is, dat weten zij ook niet. Ik ben dus erg voorzichtig en ben dus bevooroordeeld tegenover alle honden die ik niet ken.
    Ik heb het zelfs met onze kat, superlief beest, zal nooit een vlieg kwaad doen. Maar baby's van anderen, daar hou ik dr bij uit de buurt. Ze zal een keertje toch uithalen. En ik denk dat iedereen zo moet denken, het blijven beesten en die kunnen heel onvoorspelbaar zijn.

3. ella27

ella27 VIP lid

22 jan 2010
    13.977
    1
    0
    ik had het niet tegen jouw.....

4. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Dus als ik het goed begrijp was die hond níet los maar aan een lijn en kwam jouw grote hond er los aanrennen?
    Begrijp me niet verkeerd hoor, die man reageerde niet op een verstandige manier door die hond omhoog te halen, maar uiteindelijk is er maar 1 hond los en dat is jouw hond.
    Dus hoe je het ook went of keert, jouw hond had daar niet los moeten zijn (al kan ik me voorstellen dat je die lijn over het hoofd hebt gezien hoor, maar dat kon die man niet weten)

5. ella27

ella27 VIP lid

22 jan 2010
    13.977
    1
    0
    maar tegen Samama , omdat ze schrijft dat ze ''doodmoe wordt van die vooroordelen''...

denk dat je dat kunt verwachten als je juist een hond aanschaft waar veel vooroordelen over zijn!

6. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis

ik vind het ook niet normaal als kinderen een hond gaan pesten en uitdagen... dat hoeven mijn dochters niet te proberen. ik wil dat ze respect hebben voor alles wat leeft... maar zomaar hondjes aaien doen we niet aan.. ook niet als het baasje zegt, toe maar hij doet niks hoor... dan zeg ik altijd ja dat weet je nooit zeker en mijn jongste is dol op hondjes.. als ze er 1 ziet word ze dolenthousiast en wil ze er gelijk op af... maar aaien doen we niet....

Mijn oudste houd er niet zo van... ook omdat ze eens bijna is aangevallen in de kinderwagen door een hond. zij loopt er met een boog omheen en kijkt er niet naar...

ikzelf hou er ook niet zo van... ben vroeger ook eens gebeten door de tekkel van mijn opa en oma.. was altijd een superlief beestje en zo ineens uit het niets werd ik in mn duim gebeten... sindsdien vind ik er al helemaal niets meer aan....

zelfde heb ik met katten hoor, we hebben er zelf 1 maar ook die kat is niet te vertrouwen bij kinderen... mijn dochters hebben hem eens aan zn staart getrokken en toen haalde het arme beest uit... tja best begrijpelijk maar ik hou ze nu zoveel mogelijk uit elkaar en overdag mag hij alleen in de keuken en is de tussendeur dicht.. als mijn dochters in bed liggen komt meneer er weer vrolijk aan en gaat dan lekker op de vensterbank liggen pitten in alle rust zonder drukke kids :p

ik leer ze dan ook lief te zijn voor dat beessie maar vertrouwen kan ik het nnog niet zolang ze klein zijn dus alleen als ik erbij ben en de kat het wil mogen ze ermee spelen.... brokjes geven en dat soort dingen....

7. Marjanneke

Marjanneke Fanatiek lid

11 aug 2008
    1.477
    1
    36
    Thuiszorg medewerker
    Vlissingen
    Sorry, ik ben het niet met je eens. Ik weet juist wel zeker dat mijn hond dat nooit zal doen. Ik ben er allereerst zelf bij en kan mijn hond donders goed corrigeren als dat nodig is. Het blijven inderdaad dieren, maar een hond valt in 99 van de 100 gevallen niet zomaar uit, er gaat gewoon eerst iets aan vooraf. Een hond denkt niet; 'goh, dat meisje heeft een leuk mutsje op, lijkt me wel gaaf om dat 's even af te pakken en te mollen'. Nee, het uitvallen of springen of wat het dan ook wordt, gebeurt vaak als het kind met de muts gaat lopen zwaaien naar de hond bijvoorbeeld. Geen van beide bedoelt het dan kwaad, maar het is een kwestie van actie-reactie.
    En zoals ik al aangaf, mijn hond is 12,5 jaar, geloof me, die interesseert zich voor hele andere dingen dan kinderen over het algemeen, lol.

8. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Knap hoor dat jij dat van je hond kan zeggen....;)
    Nogmaals het zijn en blijven dieren en ook bij het allerliefste en leukste beste te corrigeren hondje kan er ineens iets snappen in die kop en dat hoeft niet perse bij een kind te zijn en dan is het hap...

9. ella27

ella27 VIP lid

22 jan 2010
    13.977
    1
    0
    ik denk altijd maar zo...
    bij wat voor dier dan ook... wees maar voorzichtig! al helemaal met kleine kinderen......

heb het zelf van dichtbij gezien dat mn zusje 4x werd gebeten... mn ouders zich doodschrokken dat zo klein beestje dat veroorzaakt kon hebben en mn zusje jaren later nog steeds met de littekens loopt...

10. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Dat geldt trouwens niet alleen voor dieren, maar ook voor mensen hoor ;)
    Ook mensen kunnen 'snappen'.
    Bij honden is het lastig omdat ze als ze bijten dat met een reden is die voor de hond gerechtvaardigd is, maar wij kunnen niet in de hersens van een hond kijken en zien daarom niet altijd aankomen welk moment in zijn ogen gerechtvaardigd kan zijn.

Ik ben het dus ook niet eens met Marjanneke, je kunt het nooit zeker weten. Met ouderdom kan ook dementie komen, ook bij honden en dat kan onvoorspelbaar gedrag opleveren.

11. Marjanneke

Marjanneke Fanatiek lid

11 aug 2008
    1.477
    1
    36
    Thuiszorg medewerker
    Vlissingen
    En uhhh ja... ik voel me aangesproken ja, kan 't ook niet helpen. :D

Ik heb toch ook respect voor mensen die niet van dieren houden? Waarom kan dat andersom dan niet eigenlijk. Er is schijnbaar altijd een reden voor commentaar op mensen met (bepaalde) honden of dieren, dat slaat toch nergens op? TS voelde zich ook aangesproken, ze vindt dat mensen haar - en haar hond - veroordelen puur om hoe het beestje eruit ziet toch?
    Lekker als we dat zouden vertalen naar de mensenwereld, afijn dat gebeurt ook genoeg.
    Soms moet je je ook een beetje openstellen voor iemand die er andere gedachtes op nahoudt dan jij, dat was mijn punt en niets meer dan dat.

12. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Precies, mooie vergelijking! Want ik heb met dementerende ouderen gewerkt en zelfs het liefste en leukste oma'tje (die mijn lieveling was) is een keer uitgevallen naar een andere bewoner.

13. Dinnah

Dinnah Actief lid

9 mei 2008
    136
    0
    0
    Het is geen vooroordeel maar een feit. Een hond is een kuddedier en houdt zich aan de hiërarchie binnen de groep. Honden ruiken of een persoon een kind of een volwassene is. Kinderen acht de hond beneden zijn eigen hiërarchie en mag hem dus aanvallen. Dit is de aard van de hond. Totdat de hond heeft geleerd dat het hiërarchisch ondergeschikt is aan het kind blijft de hond gevaarlijk voor kinderen.

Als ik een hond zie afrennen op mijn dochter grijp ik ook in, desnoods met geweld. Beter 10x te vaak ingegrepen dan een keer door een hond gebeten. Want het zijn altijd "zeer aardige beesten, die noooooit een vlieg kwaad doen". Nee want de eerste keer is meteen ook de laatste keer.

Ik vergeet nooit dat verhaal van een paar jaar terug waarbij een 2 weken oud baby thuis in zijn bedje door de eigen hond van het gezin was doodgebeten. Google maar eens op "hond bijt baby dood".
    Nooit agressief geweest maar toch je eigen kind doodgebeten.

Dus wat de eigenaar ook denkt, mijn kind gaat boven ieder ander hond.

14. lucky

lucky Actief lid

22 jun 2006
    494
    0
    0
    Ook mijn hond word vaak afgerekend omdat het een duitse herder is. Wel kan ik begrijpen dat mensen met kinderen voorzichtig zijn, ik heb zelf dus een hond, en zeg ook tegen iedereen dat ik haar vertrouw maar het blijft toch een dier. Dat het een duitse herder is kwam vorige week wel weer erg goed uit. Bij ons is er ingebroken, ze zijn niet verder dan de vensterbank in de keuken gekomen, want daar stond ons hondje:D het raam werd echt dicht gesmeten en ze hebben gelukkig niks meegenomen. Groetjes lucky.

15. ella27

ella27 VIP lid

22 jan 2010
    13.977
    1
    0

oo ok wist niet dat ik niet respectvol reageerde???? ;););)
    volgens mij schrijf ik mijn mening gewoon netjes op... en reageer ik helemaal niet onrespectvol
    en ik stel mij niet open voor iemand die er andere gedachtes op nahoudt???
    hmmm miss moet je toch even beter leren lezen....

16. ella27

ella27 VIP lid

22 jan 2010
    13.977
    1
    0
    Lucky , dat is dan wel weer een voordeel zeg!!!!
    gelukkig ging de inbraak niet door!!!!

17. Marjanneke

Marjanneke Fanatiek lid

11 aug 2008
    1.477
    1
    36
    Thuiszorg medewerker
    Vlissingen
    Hmm.. aan wie ligt het dan dat de hond komt aanrennen? Allereerst de baas lijkt me... hij had hem aan kunnen lijnen of 'm zo kunnen opvoeden dat ie luistert zodat ie terugkomt als er wordt geroepen? Niemand - ook hondenbezitters - ziet graag een loslopende hond op zich afkomen, geloof me, daarin ben je niet de enige.
    Het heeft dan toch geen zin vooroordelen te hebben over de hond? Heb ze liever over de baas, maar ach dat wordt een heel nieuw topic. ;)

En ik kan het inderdaad over mijn hond zeggen dat ie 'dat' nooit zal doen. Ik ken mijn dier en ik ken mezelf, daar is niets knaps aan, daarvoor heb ik met 'm die cursussen en trainingen gevolgd en hij is nog verre van dement, maar mocht er een kronkel in z'n kop komen binnenkort, dan ben ik er altijd nog om 'm te corrigeren.
    Dàt is de verhouding zoals ie hoort tussen baas en hond, en zo zou hij ook moeten zijn tussen ouder en kind.

18. Marjanneke

Marjanneke Fanatiek lid

11 aug 2008
    1.477
    1
    36
    Thuiszorg medewerker
    Vlissingen
    Lol...
    Ik heb 't niet over jou hoor, ik zei het in het algemeen. Don't panic.

19. Klevkin

Klevkin Bekend lid

26 aug 2008
    659
    1
    0
    Begeleider van zelfstandig wonende l.v.b.ers (24 u
    Friesland
    Ik heb niet alles gelezen, maar wil toch ook mijn mening geven.

Het gaat mij niet om rassen of "vooroordelen". Het gaat meer om principes. Kinderen of geen kinderen, jij kiest er voor om een hond te hebben, dat is prima, anderen kiezen er voor om geen hond te hebben. Dus vind ik dat anderen er ook geen "last" van hoeven te hebben.
    Mijn man is bang voor honden, ongeacht of dit reacties oproept bij de hond of niet, hij is niet de enige. Maar betekent dit dat hij moet accepteren als er honden loslopen (buiten de losloop gebieden) en maar gewoon op hem af komen rennen??

En ja, bovenstaande resulteert idd ook in situaties dat mijn man idd onze dochter van 1,5 optilt als er een loslopende hond aangestormt komt. Hoe hard de eigenaar ook zegt dat hij niks doet.

Als wij ervoor kiezen om in een losloopgebied te komen, tja, dan is het onze eigen fout. Maar op plekken waar een hond aangelijnd hoort te zijn, vind ik toch echt dat een hond aangelijnd MOET zijn.

Dus ik kan me wel in die vader indenken.

Wij hebben meegemaakt dat er een pup (niet in losloopgebied) aangestormt kwam toen onze dochter nog maar 8 maanden was en in de kinderwagen zat. Hij dook zo wat in haar kinderwagen en sprong ook bij mij op. Gevolg, kinderwagen vies, ik vies, dochter overstuur, en mijn man en ik kwaad.
    Wat zegt die vrouw, tja, hij moet toch ook leren om met andere mensen om te gaan?? Maar zij hoort hem aan de lijn te hebben, en persoonlijk vind ik het prima (een vereiste zelfs) dat je een hond dingen wilt leren, maar niet door vreemden lastig te vallen. Dat hoor je een hond te leren voordat je hem los laat.

20. ella27

ella27 VIP lid

22 jan 2010
    13.977
    1
    0

haha doe ik ook niet hoor! ;)

Deel Deze Pagina