vooroordeel over je hond

Discussie in 'De lounge' gestart door Dyja, 24 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vollutto

Vollutto Niet meer actief

Moet wel lachen om je verhaal! :) Wat een herkenning! Wij hebben ook een boerboel gehad. Wat was iedereen bang van 'em zeg. En het was echt een goedsul, en zo lomp.....
    Als ik nu aan hem denk krijg ik gewoon weer heimwee naar 'em, 't was zo'n lieverd!

2. alecia

alecia Fanatiek lid

23 okt 2007
    2.295
    17
    38
    student
    drenthe
    Ik ken een amerikaanse stafford en dat is echt een schat met kinderen, komt voor ze op in lief en leed.
    Daarin tegen is er door zijn vorige ( rassistische eigenaar) erin geslagen dat hij mensen met een kleur moet aanvallen.

Gelukkig wordt het al minder en is er nog niks gebeurt behalve grommen.

Ik ken ook een dwergmalthezer die kinderen wel pakt.

Ras zegt niet zoveel over de hond, de karakter zegt veel meer over de hond.

3. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Als je hond een kronkel in z'n kop krijgt, kan het zijn dat je daar pas achter komt als het te laat is.
    Omdat je onvoorspelbaar gedrag dus niet ziet aankomen. Kijk, wanneer je je hond altijd vast hebt en kleine kinderen niet bij hem laat komen of andersom en je ook in huis kinderen niet met hem laat spelen.
    Dan lijkt het me idd dat je problemen voorkomt. Maar dat betekent niet dat hij nooit zoiets zou kunnen doen! Alleen dat je ervoor zorgt dat je situaties vermijdt waarbij hij iets zou kunnen doen.

4. Marjanneke

Marjanneke Fanatiek lid

11 aug 2008
    1.477
    1
    36
    Thuiszorg medewerker
    Vlissingen
    Gelukkig! ;)

Ik skip er tussenuit hier, moet zo met m'n beestje naar de dierenarts, 's even kijken of ze 'm nog levend mee teruggeven.

5. ella27

ella27 VIP lid

22 jan 2010
    13.977
    1
    0
    oei dat klinkt niet zo goed...
    sterkte!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

6. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.669
    1.427
    113
    Ik heb ook vooroordelen over honden maar zeker niet bij de grote honden, maar als het klein en wit is vertrouw ik het voor geen meter. Die hondjes (uitzonderingen daar gelaten) worden meestal niet vanaf het begin opgevoed want ze zijn zo klein en lief en tja tegen de tijd dat de mensen door hebben dat ze toch ook wel erg eigenwijs zijn, is het erg moeilijk om ze nog bij te sturen :D.

Ik heb zelf 2 grote "gevaarlijke" herders als ik iedereen moet geloven, zodra je als vrouw met 2 herders aan de lijn loopt en een kinderwagen erbij taj dan loopt echt iedereen een blokje om ;).
    Mijn honden lopen nooit los, ook niet in het hondenlosloopgebied waar ik tegenover woon, omdat het midden in de woonwijk is, er een basketbalveld en kinderspeelplaats middenin liggen. Ik vind het zelf vreselijk als ik daar loop met mijn aangelijnde honden er honden aan komen stormen om mijn honden en mij lastig te vallen. Ik vind altijd dat een hondenlosloopgebied iets anders is als een hondenlastigvalgebied en als jouw hond niet bij je blijft en op andere mensen en honden afgaat je hem aan de lijn moet laten. En niet omdat ik niet van honden hou of er bang voor ben maar omdat het niet netjes is en je hond dan niet goed genoeg luisterd.

Vind het wel altijd jammer dat een hond op ras of uiterlijk wordt afgerekend, ipv dat er naar het karakter op zich wordt gekeken, dat ben ik wel helemaal met ts eens.

7. Marjanneke

Marjanneke Fanatiek lid

11 aug 2008
    1.477
    1
    36
    Thuiszorg medewerker
    Vlissingen
    Even snelle reactie, valt mee hoor, was m'n cynisme dat even de kop opstak, haha!

Hij heeft een bloedoor wat moet worden behandeld, is niet ernstig zeggen andere hondenmeiden hier, maar moet wel even gebeuren.

In elk geval thanks! ;)

8. Bebek Istiyorum

Bebek Istiyorum VIP lid

24 sep 2008
    7.353
    0
    0
    op een roze wolk ;)
    De vooroordelen herken ik wel en het is best sneu af en toe...Wij hebben een rottweiler reu van ruim 50 kilo en als ik met hem wandel in een losloopgebied gebeurt het ook regelmatig dat mensen van een kilometer afstand al beginnen te gillen dat ik mijn hond aan moet lijnen. Waarom? Het is een losloopgebied en hij doet geen vlieg kwaad, hij heeft net zoveel recht om daar los te lopen als alle andere honden!
    Hier in de buurt woont zo'n pleuris jack russell (sorry :D) die constant mijn hond aanvalt, ook als hij aangelijnd is. Het baasje doet er niets tegen, maar als het straks een keer fout gaat en mijn hond terug bijt, dan hebben wij het gedaan en is het weer die gevaarlijke rottweiler, terwijl hij nooit reageert op dat rotbeest!
    Ik vind het erg jammer en ook zielig voor de hond dat mensen zo reageren, want de schat wil vaak alleen maar spelen met andere hondjes en dan gaan die baasjes meteen hun hond optillen en hard weglopen en dan kijkt mijn mop me echt zo aan van 'he,mag ik niet spelen? '. Zo zielig echt!

Ik weet trouwens niet wie het zei, maar ik ken mijn hond ook door en door, maar ik zal nooit met zekerheid zeggen dat hij niets doet! Ik zou mijn eigen hand afbijten als hij iets doet, want ik durf te zweren dat hij echt nooit iets zal doen, maar het blijft een dier en dieren blijven altijd onvoorspelbaar, hoe goed je ze ook traint en opvoedt!

9. mamadieneke

mamadieneke Actief lid

6 jun 2009
    205
    0
    0
    mama
    zuid-holland
    Oh hiihi, leuk topic!

Hier 2 grote labradors, echte lekkere sullen! Ook altijd lief voor de kids. Al hou ik ze altijd goed in de gaten, het blijven dieren.
    Maar ik moet buiten altijd zo vreselijk lachen...
    Loop ik te wandelen, 2 kids lopend erbij. Kom je mensen met een kindje tegen die aan t wandelen zijn, krijg je te horen, pas maar op hor (naam kindje van diegene) Grote honden bijten!!!
    Met stomheid sta ik dan.... er lopen notabene 2kids bij me......
    ach mensen....

10. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    Jij kent je hond het beste en ook al doet hij helemaal niks, ik hou er ook niet van als vreemde honden op mijn zoontje aflopen. De ene hond is de andere niet. Als ik een hond beter ken dan mag hij hem best aaien, maar geen vreemde hond, ook al is het een goedzak van een beest.

11. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik lees af ff mee in dit topic, maar moest hier toch even op reageren. Niet aanvallend bedoelt naar jou Marjanneke, maar dit (vetgedrukte en dan met name het rode) vind ik een beetje een naïefe houding. Ik heb een hond gehad als kind die werkelijkwaar nog geen vlieg kwaad deed. Je kon alles met haar doen! Tot ze dus een kronkel in haar kop kreeg en bijna onze andere hond en de kat dood beet. Dan kan je corrigeren tot je een ons weegt, zo'n dier is dan ziek in z'n hoofd en dat heeft dan ook geen enkele zin. Op advies van de dierenarts hebben mijn ouders haar toen in laten slapen, voor ze ons kon gaan aanvallen.

Ik heb zelf nu ook een hondje en die is erg lief met mijn dochter, maar ik zal haar nooit de volle 100% vertrouwen. Het blijft een dier en ik ben altijd in de buurt. Andere kinderen vind ze zelf niks en die mogen dan ook niet aaien. En ondanks dat ik zelf honden heb, mogen vreemde honden ook niet zomaar naar mijn dochter toe en andersom. Zeker loslopende honden worden aan de kant geduwd als ik aan het wandelen ben met die kleine. Ik heb een keer gehad dat ik met Kyra in de buggy liep en zo'n grote hond aan kwam rennen en z'n kop in de buggy deed. Ik ben daar niet van gediend en die baas keek niet op of om! Walgelijk. Houd je beesten bij je, dat doe ik ook. Ik hou die van mij ook altijd aangelijnd.

Of baasjes die hun honden midden op straat los laten lopen, waar het niet mag. Ik kom dan met mijn aangelijnde hondje aanlopen en dan duikt zo'n dier op die van mij. De baasjes gelijk roepen: "hij doet niks hoor"! Nee...maar die van mij wel, daarom is ie aangelijnd :x Hou gewoon je hond bij je!

12. denise89

denise89 Bekend lid

22 dec 2010
    820
    1
    16
    partime baan
    het is veel in het nieuws geweest dat een husky baby's gedood hebben dat klopt. de denkgang erachter van de husky is 'meestal' niet kwaad wat ze in zich hebben om een kind te doden of aan te vallen.
    vaak huilen deze kinderen en husky's beschermen hun 'kroost'. dus zoals ze met hun pups zouden doen is ze bij het nekvel pakken en bij hun nemen. en daar zit het probleem een baby heeft geen vacht om zo op gepakt te worden en wordt dus in zijn nek gebeten. met alle gevolgen van dien.

het probleem van de husky hier in nederland is dat ze vaak herplaatst worden en als ze ergens slecht tegen kunnen is dat. het zijn roedeldieren die niet graag alleen zijn en daarnaast zich snel aan een baas hechten. wanneer hij steeds uit die situatie getrokken wordt omdat ze nou eenmaal niet langer als een aantal uurtjes alleen kunnen zijn en wegkwijnen in een bench of steeds op hun donder krijgen omdat ze slopen uit eenzaamheid en verveling heb je heel snel husky's met gedragsproblemen.

in zweden heb je heel veel husky's en daar zie je deze problemaliek niet in combinatie met kinderen.

neemt niet weg natuurlijk dat het probleem hier blijft en ja je moet uitkijken met vreemde husky's vooral omdat je niet weet wie en hoe hij opgevoed is en hoe hun gedrag is.

zou ook nooit een herplaats husky meer nemen nu we een zoon hebben omdat de kans op die problemen dan veel groter is.

en voor bij elke hond geld laat een kind niet alleen met hond en heb je een husky zorg dat de hond niet op de babykamer kan komen.

13. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Als er een hond naar Evy toekomt zou mijn eerste reactie ook zijn, dat ik het niet leuk vind en bij een grote of drukke hond zou ik denk ik ook schrikken en Evy 'beschermen'. Ik kan niet aan die hond zien wat voor kop d'r op zit. Dat hij met jouw kind goed kan omgaan, wil niet zeggen dat dat met mijn kind ook zo is. Daarbij ben ik d'r zelf ook niet van gediend als een hond op me af komt rennen en begint te snuffelen of springen.

14. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Dat weet ik meid;) maar goed dat je het wel een keer uitlegd nu, miss ook wel fijn voor mensen die dat allemaal niet weten:)

15. Jenala

Jenala Fanatiek lid

16 apr 2010
    1.906
    60
    48
    Met mijn oude hondje had ik ook altijd vooroordelen, dat was een Jack Russel, dus iedereen ging er van uit dat het een druk onopgevoed keffend mormel was. Maar het was een goed luisterende en sociale hond:D.
    Maar hij vond ook iedereen leuk en als hij de kans kreeg huppelde hij ook zo naar vreemden toe voor een aai over zijn bol. Ik hou daar niet van, dus ik liet dit niet toe. Maar op een gegeven moment ging hij steeds slechter luisteren en werd hij eigenwijzer. Hij bleek doof te worden en hij begon te dementeren, vanaf toen heb ik hem niet meer los gelaten op plekken waar veel andere mensen waren om te voorkomen dat hij deze lastig zou vallen.
    Inmiddels is mijn kanjer helaas overleden, maar dit lieve en super sociale hondje had ik geen seconde vertrouwd met mijn kind in de laatste maanden van zijn leven. Door pijn en desorientatie ging hij uitvallen en happen...

16. Rica

Rica VIP lid

16 mei 2008
    7.521
    105
    63
    Vrouw
    Mama en meer
    Boven de ijssel
    Nou ik zou nooit zeggen mijn hond doet nooit wat, er kan van alles gebeuren! ik zou mn kinderen nooit alleen laten met mn honden en met vreemde kinderen zou ik gewoonweg uitkijken! niet omdat ik ze niet vertrouw, nee ze zijn gek op kinderen maar het zijn dieren..het hoeft ook niet altijd aan de honden te liggen, er kan van alles gebeuren ookal ben je er bij...

17. denise89

denise89 Bekend lid

22 dec 2010
    820
    1
    16
    partime baan
    zo zijn er over elke hond vooroordelen en dat komt vooral omdat de incidenten met honden worden gepubliceerd en de goede dingen aan zo'n hond niet. wat logisch is en dat gaat zijn eigen leven leiden.

ook zit het verschil in type hond. verschil in karakter maar ook waar ze officieel voor gefokt zijn. een bordercolie vind het leuk om te drijven en kan dat net zo goed met kinderen als met schapen. je kan een hond leren het niet bij kinderen te doen maar hun natuur blijft aanwezig. je kan een jachthond nog zo goed africhten wanneer de lust en verlangen naar een rond rennend prooi te groot is gaat hij er op af. en in het geval om terug te komen op kinderen. rennende kinderen op straat en in huis zijn dan erg leuk om achterna te zitten.

denk dat het een hoop zal schelen als hondeneigenaren hun hond aan de lijn houden op de plekken waar het niet toegestaan is. dus binnen de bebouwde kom aangelijnd en alleen los in parken waar het toegestaan is. hoe lief en leuk en goed je hond ook luistert. als je hem aan de lijn houd weet je zeker dat er nooit een probleem zal ontstaan en scheelt ook boetes.
    op de plekken waar ze los mogen weten ouders, kinderen en overigen dat daar de kans groter is dat er een hond op je afgestormd kan komen.
    maar daarbij moet het natuurlijk niet zijn dat je dat kunt doen als je hond agressie vertoont naar andere mensen en dieren en als 9 van de 10 keer bananen in zijn oren heeft en dus niet luistert.

18. Chai

Chai Niet meer actief

Ik hou er ook helemaal niet van als vreemde honden vrolijk op me af komen. Al helemaal niet wat grotere honden.
    Ik snap die reactie van die man eigenlijk wel, je kan niet verwachten dat iedereen maar staat te popelen dat je hond ze benadert. Of je hond nou bijt ofniet..

19. Marjanneke

Marjanneke Fanatiek lid

11 aug 2008
    1.477
    1
    36
    Thuiszorg medewerker
    Vlissingen
    Ik wil nog even iets nuanceren van wat ik heb geschreven, want anders krijgen we 'dat' weer ;);

Ik heb nooooooit gezegd dat mijn hond nooit zal bijten, of iemand aanvallen, of op iemand af zal rennen. Ik gaf alleen maar aan, dat ik hem daar de kans niet voor geef. Ik heb 'm altijd aangelijnd, mijn hond is nog nooit alleen geweest met baby's of erg jonge kinderen (erg vreemd als je dat zou toelaten overigens), maar mijn neefjes en mijn stiefzoontje zijn genoeg met hem samen geweest of uitgelaten. Maar zij weten dat ze hem niet moeten gaan klieren of uitdagen, want die leeftijd hebben ze en zo zijn ze grootgebracht.

Het ging mij erom dat niet de baasjes de vooroordelen over zich heen krijgen hier, terwijl zij het zijn die we op onacceptabel gedrag moeten aanspreken, een hond moet je leren niet voor zichzelf te laten beslissen, maar jij moet beslissen voor hem. Dat is namelijk je taak als baas.

Over de eventuele toekomstige kronkel in de kop van mijn hond kan ik kort zijn; ik zou nooit en te nimmer willen dat er ook maar iemand 'last' kan krijgen van mijn hond. Ik ben dan wel gek met mijn hond, maar niet zo kierewiet dat ik dat zou negeren.
    Mijn beestje is nu 12,5 jaar oud en heeft inmiddels z'n kwaaltjes, vandaar dat ik nu nog meer erop let dan voorheen. Hij verdient een gezonde en fijne oude dag en mocht het betekenen dat het op een bepaald moment beter is om afscheid van hem te nemen, zal ik dat doen al is het met de grootste pijn in mijn hart.

Uch. ;)

20. Dyja

Dyja Actief lid

2 sep 2009
    151
    0
    0
    full time mama van 2 heerlijke zoons
    ergens in Nederland
    Pffff ja heeel herkenbaar en die mensen zijn echte zwart wit kijkers.

Deel Deze Pagina