Hoi dames, Ik heb me onlangs opgegeven voor een zgn zwangerschapscursus maar twijfel of ik me niet toch moet afmelden. Uit mijn omgeving heb ik nog van niemand gehoord dat het echt zinvol was omdat tijdens de bevalling niets gedaan is met de opgedane kennis, eerder dat het leuk was om ervaringen te delen. Nu zijn er in mijn omgeving genoeg zwangeren om mijn ervaringen mee te delen, dus daarvoor hoef ik niet te gaan. Wat doen jullie of hebben jullie gedaan? Vast bedankt!
ik ben ook niet op cursus gegaan ik denk dat als het moment daar is je echt wel mensen om je heen hebt die je zeggen hoe je moet ademen enz. zag echt een ruimte voor me met 12 zwangere, puffend op een skippybal niet iets voor mij. en er zijn zoooo veel vrouwen die geen cursus hebben gedaan waarbij het echt allemaal goed gekomen is.
Ik ga meedoen aan een yogacursus, op aanraden van mijn fysio ivm mijn bekkenpijn. Ook heb ik juist gehoord van iemand dat ze achteraf te horen kreeg dat ze tijdens de bevalling eigenlijk helemaal verkeerd ademde, iets wat je ook leert tijdens zo'n cursus. En hier in de buurt niet echt veel zwangeren, dus daar ga ik ook voor
ik ben wel op cursus gegaan. Vond het wel gezellig en de 'technische' uitleg vond ik ook erg interessant. Verder heb ik toch wel goede tips gehad om weeen op te vangen (verschillende manieren) , maar vooral ook om m'n mannetje m'n rug te laten masseren. Ook toen ik nog niet aan het bevallen was, maar wel door het gewicht inmiddels behoorlijk last had van een pijnlijke/vermoeide onderrug, was dat prettig . Deze keer ga ik weer. Vorige keer naar Yoga, nu naar Fit zwanger. Vooral voor de gezelligheid en ook wel om naderhand m'n bekkenbodem-spieren te trainen. Dat heb ik vorige keer niet gedaan, maar dat was achteraf gezien toch wel handig geweest denk ik .
bij mijn dochter heb ik zo'n spoedcursus gedaan (van 4x) maar om te zeggen dat je het echt nodig hebt, neuh ik had net zo goed niet hoeven te gaan. Het is wel handig hoe je met je ademhaling moet omgaan tijdens de wee, maar anders doet de kraamverzorgster / verloskundige enz het voor. Dit keer ga ik dus ook niet.
ik heb woensdagavond de laatste cursusavond gehad. Ik moet zeggen dat ik blij ben dat ik het heb gedaan. Niet alleen voor het puffen en houdingen tijdens de ween en persween... maar ook voor de gezelligheid en de ervaringen van anderen. Verder hadden wij een cursusleidster die ook echt met tekeningen enz liet zien wat er gebeurt tijdens een bevalling, wat het kindje doet enz. En de partneravond vond ik fijn omdat mn mannetje nogal een paniekhaas is hahaha. En die weet nu wanneer ie wel en niet in paniek mag raken! En wat hij wel en niet moet doen. Succes met het maken van je keus! xx sas
Ik ga maandag naar de proefles voor zwangerschapsyoga. Lijkt mij erg leuk en leerzaam. En het lijkt me ook een handige manier om nieuwe mensen te leren kennen..
ik doe geen zwangerschapscursus/gym, wel zwem ik elke week een uurtje mee met de huisvrouwen, gewoon om de spiertjes soepel te houden, en me even niet zo zwaar te voelen
Dank je voor jullie reacties! Ik merk dat het voor iedereen anders is en dat iedereen een reden heeft om wel/niet te gaan. Zal het nog eens met manlief bespreken, maar ik neig er sterk naar om niet te gaan. Voor de gezelligheid hoef ik het niet te doen, heb al zo veel zwangeren om me heen. Ik heb vorige week nog een boek over bevallen gekregen, hoe je lichaam werkt etc, en als de vlos/kraam me ook nog ondersteunt dan lijkt me dat inderdaad voldoende. Dank jullie voor jullie mening en ervaringen!
Ik ben eigenlijk nog wel nieuwsgierig wat zo'n zwangerschapscursus eigenlijk kost. Kan iemand vertellen hoeveel je ervoor betaald hebt?
Ik heb me opgegeven voor mensendieck (start als ik 26 weken ben). Door mijn houding heb ik wel eens last van mijn rug dus kan me voorstellen dat dit later in mijn zwangerschap ook parten gaat spelen. Daarnaast is het mijn eerste zwangerschap en ik vind het voor mijn gemoedsrust ook beter om een cursus te volgen (denk dat ik me dan iets zekerder voel over de bevalling).
Ik ben er een paar keer geweest, maar vond er niks aan en werd er nie veel wijzer van. Dus ipv na de cursus ging ik lekker na t terras. Kleine komt er toch wel uit en dat puffen gaat vanzelf.. teminste zo denk ik erover en dat was mijn ervaring.
@Druif: ik start a.s. woensdag met Mensendieck. Ik heb dit al 2x eerder gehad. Eenmaal voor klachten in de onderrug (lichte scoliose) en later vanwege klachten in schouders / nek (te hoge spierspanning). Het is mij toen goed bevallen. Nu merk ik dat ik toch weer meer last krijg van mijn rug, m.n. onderin, dus de keuze was snel gemaakt.
de zwangerschapsyoga die ik ga doen, kost 150 euro voor 10 lessen er was er ook een van 100 euro voor 10 lessen, maar die zat al helemaal vol toen ik me er voor opgaf
de eerste keer was het volgens mij rond de 90 euro. Deze cursus kost 150 euro! Maar, daar staat tegenover dat ik dat zover ik weet, volledig terug krijg van m'n ziektekosten verzekering (viel onder preventie -waarvoor ik 400 euro per jaar mag uittrekken) . Anders had ik het ook niet gedaan hoor. Het zijn 9 uren (8 lessen) voor de bevalling en 6 lessen van 1 uur ná de bevalling. Dus 10 euro per uur hier eigenlijk.
Hier 165 euro voor 10x cursus samen bevallen. Zover ik mijn polis goed begrijp, krijg ik het ook vergoed. Ik heb ook erg getwijfeld. Eerst wilde ik wel, toen niet en daarna toch weer wel en ben nu erg blij dat we het wel doen. We hebben een hele gezellige groep, zie nu meer ontspannen en gerustgesteld de bevalling tegemoet, krijg veel goede tips en vind het met name erg leuk dat we dit samen doen. Op deze manier leven we echt samen naar de bevalling toe en weet ook Treesman wat hij kan doen en verwachten. Ik ben tot nu toe echt positief, terwijl ik normaal absoluut niet van cursussen hou.
Ik heb gisteren op een verjaardag een paar vrouwen gesproken die onlangs zijn bevallen en die me allebei aanbevolen om het wel te doen. Zelf hadden ze het niet gedaan, maar deden dus ook best wel wat dingen verkeerd zoals ademen en persen. Beiden hadden de bevalling enorm stressvol ervaren en hadden het ook erg onderschat, en een ander die het wel had gedaan had juist een meer ontspannen bevalling gehad (pijn doet het natuurlijk altijd). Tijdens de bevalling zegt de verloskundige wel hoe je het wel moet doen, maar dat is geen fijn moment om dingen nog te leren lijkt mij. Ook waren ze over een aantal zaken tijdens de bevalling en ervoor erg onzeker. Soms duurt het heel lang, soms heel kort, de ene ligt van alle inspanning heel erg te trillen, en nog meer rare dingen die je tijdens de bevalling kan hebben. Het lijkt mij wel fijn om te weten wat normaal is en wat niet en wat je allemaal kan verwachten. Ik ga het liefst lekker voorbereid die bevalling in, het is al zwaar en spannend genoeg denk ik. Dus ik ga het denk ik wel doen! Ik heb zelf liever de wetenschap dat ik dingen overbodig heb gedaan dan dat ik informatie heb 'gemist' die het misschien makkelijker hadden kunnen maken..