Adenomyose zonder klachten maar wel herhaalde miskramen (3x)

Discussie in 'Zwanger worden clubs' gestart door HS91, 29 dec 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. HS91

    HS91 Lid

    29 dec 2022
    12
    1
    3
    Vrouw
    Hi :)!

    Ik ben volledig nieuw hier op dit forum en ben op zoek naar mensen met ervaring met a) adenomyose (zonder enige klacht in het verleden?) en herhaalde miskramen (hopelijk wat lichtpuntjes?) b) evt. tips / behandelingen / onderzoeken die ik nog niet gehoord/gezien heb (zie onderstaande samenvatting van wat ik gedaan heb/gepland heb) en c) ervaringen met adenomyose en het nemen van Utrogestan om miskramen te voorkomen.

    We zijn na een pauze sinds de laatste miskraam in september weer gestart met proberen in december (eerste poging negatief), en gaan in januari starten met Utrogestan na eisprong om de luteale fase een beetje te verlengen (die was de vorige cyclus te kort).

    Even een samenvatting van mijn verhaal tot nu toe:
    Ik heb een relatief regelmatige cyclus (27-31 dagen), niet veel bloedverlies en geen hevige pijn (alleen een paracetamol op dag 1), weeg 57 kg bij 1,71m lengte dus geen overgewicht.
    We zijn in Dec 2021 begonnen met onze pogingen om zwanger te worden en ik heb sinds dien 3 miskramen gehad:
    #1: MA na 8 weken (traag hartje, bloedverlies), gestopt met groeien na 6 weken, positieve test in Jan 2022, MA eind Feb 2022 - medicatie
    #2: Vroege MK na 5 weken, positieve test in Mei 2022
    #3: MA na 8 weken (traag hartje, geen bloedverlies), gestopt met groeien na 6 weken, positieve test in Jul 2022, MA begin Sept 2022 - medicatie

    Daarna ben ik de medische molen ingegaan met:
    - gynaecologische echo (niets afwijkends te zien volgens 2-3 verschillende gyns)
    - hormonen (zelf betaald want werd niet getest in NL)
    - genetische test (negatief)
    - antistolling + schildklier (negatief/normaal)

    Vervolgens overgestapt naar Düsseldorf vanwege slechte ervaringen Nederlandse gynaecologie. Daar werd bij de eerste echo vastgesteld dat ik adenomyose heb maar ze konden niet aangeven of het een heftige vorm was of een milde vorm (vind ik nog steeds vreemd). Verder werden de volgende testen uitgevoerd:
    - aanvullende bloedtesten (Vit D tekort etc., B12, schildklier, hormonen) (alles normaal)
    - AMH (resultaat: bovengemiddeld voor leeftijd)
    - spermiogram partner: goede kwaliteit
    - scratching/hysteroscopie: alles normaal (anatomisch) en geen verhoogde ontstekingsfactoren dus ik krijg geen ontstekingsremmer (wat ze vaak voorschrijven bij adenomyose en miskramen)
    - In principe uitbehandeld in Düsseldorf, er is nu puur experimenteel Utrogestan voorgeschreven (300 mg) om te gebruiken na ovulatie (verlengen luteale fase en voorkomen mk).

    Aanvullende acties:
    - Afspraak in UZ Gent in januari voor second opinion
    - Afspraak bij endo/adeno kliniek in Den Haag in April voor aanvullend onderzoek
    - Acupunctuur / Chinese kruiden

    Alvast heeel erg bedankt voor jullie reacties :)!
     
  2. Emmi

    Emmi Actief lid

    13 mei 2007
    138
    0
    16
    @HS91 ik heb ook adenomyosis zonder klachten en heb 4 miskramen gehad. Na mijn laatste miskraam ben ik naar een fertiliteitsarts geweest en door een MRI hebben ze gezien dat ik adenomyosis heb. Ik ben nu net gestart met decapeptyl spuit. Deze spuit krijg je drie maanden zodat de adenomyosis kan verminderen in de baarmoeder. Het brengt je in een soort van kunstmatige menopauze. Daarna moet je zo snel mogelijk weer zwanger geraken aangezien adenomyosis weer terug groeit. Ik heb gehoord dat andere vrouwen ook deze behandeling gehad hebben en daarna een succesvolle zwangerschap. Hopelijk kan dit jou ook helpen
     
  3. HS91

    HS91 Lid

    29 dec 2022
    12
    1
    3
    Vrouw
    Hi Emmi!

    Bedankt voor je reactie! Ik heb deze optie nog niet gehoord (van de kliniek in Duitsland) maar dat klinkt interessant! Mag ik vragen bij welk ziekenhuis ze dit geadviseerd hebben? Heb je ook ervaring met het gebruiken van Utrogestan?
     

Deel Deze Pagina