Weinig groei

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door pien25, 25 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pien25

pien25 Fanatiek lid

2 dec 2008
    1.272
    0
    0
    Beste Heidi,

Vanmorgen ben ik met onze kleine man (2 weken oud) naar het cb gewandeld om hem eens te laten wegen. De laatste weging is precies een week geleden en hij woog toen 3280 gram. Vandaag was dat 3330 gram. Hij is dus in een week tijd maar 50 gram aangekomen. De wijkverpleegkundige wil het nog een week aankijken en dan bekijken wat de opties zijn omdat zij dit niet voldoende groei vond. Ik vroeg me een aantal dingen af:

- T krijgt minstens 7 voedingen per dag, soms meer (ik voed op verzoek, maar met niet meer dan 3,5 uur ertussen. Komt hij vaker, prima, slaapt hij na 3,5 uur nog dan maak ik hem wakker). Is dit te weinig? Moet ik hem vaker wakker maken?

- Ik bied meestal beide borsten aan, behalve als hij na een kant echt in slaap is. Moet ik dan toch de andere kant aanbieden?

- sinds gisteren geeft hij af en toe een mondje melk terug, dit is toch normaal?

- ik ben vanaf dag 1 begonnen met tussendoor kolven om mijn productie goed op gang te brengen. De eerste week kolfde ik na elke voeding, nu alleen nog na de voeding van 7 uur en 19.30 uur. Moet ik vaker kolven?

- T lijkt heel tevreden, slaapt veel en huilt weinig. Valt na elke voeding ook meteen in slaap. Hij poept regelmatig (zo'n 6 a 7 poepluiers per dag) en plast goed. Is het dan wel nodig om me druk te maken over de groei?

- is het verstandig om nu al contact op te nemen met een LK, of beter de controle volgende week afwachten?

Sorry voor de vele vragen maar ik word hier erg onzeker van.

Alvast bedankt!

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Wat ik lees kan 2 kanten uit gaan. Algemeen ziet het er goed uit: 7 voedingen mag wat meer, probeer naar minimaal 8 te gaan. Poepluiers: hoeveel? meer dan 4? Of is het 4 x 'natte scheet'? En tel je deze los van de plasluiers?

Dan: Lijkt tevreden, slaapt veel, huilt weinig. Moet je hem zelf wekken voor de voeding? Hoe houdt je kindje zich op temperatuur?

Waarom ben je gaan kolven? Welke kolf? Kolf je met de hand na?

Ik zou het weekend gaan wisselboeken: bij pauze activeren, zet dit niet aan tot veel slokken (maar slechts 3-4 en weer pauze) dan wisselen naar andere kant. Dit doen gedurende 20 min. of tot je kindje zelf aangeeft dat het genoeg is.
    Maandag weer wegen en ws zie je dan ander beeld. Dan kun je alsnog LK inschakelen.

Groetjes en succes!

3. pien25

pien25 Fanatiek lid

2 dec 2008
    1.272
    0
    0
    Bedankt voor je reactie.

Inmiddels zit ik op 8 voedingen (7.00 - 10.15 - 13.30 - 16.15 - 19.30 - 23.00 en hij komt twee keer per nacht)

Ik ben meteen na de bevalling gaan kolven omdat bij mijn dochter door omstandigheden de productie niet goed op gang kwam en ik dit wilde voorkomen. Gebruik hiervoor de medela swing.
    Nu probeer ik met het kolven ook iets van een voorraad op te bouwen.

Ik maak hem vaak wakker voor een voeding, maar hij komt sinds 2 dagen wat vaker zelf. Dan leg ik hem meteen aan.
    Hij kan zichzelf goed op temperatuur houden, alleen voor de nacht gebruiken we nog een kruik.

Ik ga in ieder geval het wisselen eens uitproberen, bedankt voor deze tip!
    En nu duimen voor voldoende groei volgende week!

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Denk dat het wel goed komt dan met die extra voeding erbij, nachtvoedingen en wisselen.

Groetjes,

Deel Deze Pagina