Kun je het aantal voedingen terugbrengen?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Kiki, 13 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kiki

Kiki Fanatiek lid

8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Onze Thom doet het prima, drinkt vaak en vast ook veel want hij is al flink gegroeid.
    Sinds hij uit het ziekenhuis is thuisgekomen, 5 dagen na de keizersnede, drinkt hij om de 2 uren: 3.00 5.00 7.00 9.00 11.00 13.00 15.00 17.00 19.00 waarna meneer lekker inslaapt tot we hem wekken voor de laatste voeding ca 23.00 en dan slaapt hij weer verder tot het weer van voren af aan begint. Dit is volgens zijn eigen verzoek, soms is hij met 10 minuten klaar, maar overdag is het al snel 15 minuten per kant.
    Vorige week heeft hij 2x een flesje gehad omdat ik weg was en manlief vertelt vol trots: beide keren 60-70 cc...
    Ik heb even zitten rekenen, en een baby van zijn maat heeft ongeveer 1 liter voeding per dag nodig, als ik dat deel door de 10 voedingsmomenten, zou hij toch 100cc per keer moeten hebben (gemiddeld) dus dat heeft hij uit de fles niet gehaald. Toen ben ik gaan zitten redeneren en ik denk dat Thom zo vaak wil drinken omdat hij telkens maar kleine porties neemt, kan ik hem ook in een schema/patroon krijgen dat hij meer in 1x drinkt en op die manier minder vaak hoeft? Dus dat ik probeer het voeden op verzoek meer richting voeden op mijn verzoek?
    Voor mijn gevoel ben ik bijna de hele dag met Thom zijn voedingsmomenten bezig en daardoor kan ik niet de aandacht geven aan de andere kinderen, wat ze wel nodig hebben.

Hoe doen andere v/moeders dat met de andere kids?
    Tips zijn zeer welkom.

Groetjes van Kiki

2. chacha

chacha Fanatiek lid

20 jan 2006
    4.918
    0
    0
    Ik lees met belangstelling mee! Ben ook wel benieuwd of ik er wat meer sturing in kan krijgen
    Hier ook een dame wat "maar" 80 cc uit de fles haalt (waar ze ook nog eens een half uur over doet, terwijl ze aan de borst binnen 10 min. klaar is). Misschien halen ze wel meer uit de borst? En drinken ze niet op ieder moment dezelfde hoeveelheid.

Mila krijgt ook zo rond de 8 a 9 voedingen. 's ochtends laat ze er langer tijd tussen, 's avonds volgt het vlot op elkaar.

Wat doet Thom als je hem niet wakker maakt voor de laatste voeding van 23 uur?

3. Nemo

Nemo Niet meer actief

Mijn zoontje heeft lang om de 1,5 a 2 uur gedronken. Ik herken je gevoelens wel, en snap je redenatie ook wel.
    Die liter is een regel voor kv omdat meer dan 1 liter niet goed is voor de niertjes. Ik ken een moeder die alles kolven en dus via de fles gaf en die gaf echt wel eens meer dan een liter.
    Je kunt proberen een ritme erin te krijgen als het niet bevalt kun je altijd weer terug op voeden op verzoek.

Nog even over mijn zoontje. Ik denk nu wel te snappen waarom hij zo vaak wou drinken. Zijn ontbijt: 3 stukken brood, tussendoor beschuit en fruit, middageten weer 3 stukken brood enz. enz. Ongelofelijk wat hij eet op een dag. Behalve warm eten want dat hoeft ie niet :) Dus ik denk gewoon dat hij een jongentje is die wel wat lust.

4. appeltje

appeltje Niet meer actief

Ik had op een gegeven moment ook veel voedingen en voor mijn gevoel waren dat ook halve voedingen. Ik bleek te snel aan te leggen, want ik verwarde soms vermoeidheid en honger. Toen ik probeerde een beetje ritme erin te krijgen (zo rond de 3,5 maand) volgens het boekje van Gina Ford (De tevreden baby), toen sliep hij ineens langer en ging meer/beter drinken. Ik gebruikte het een beetje als leidraad hoor, niet zo strak en rigide als het boek 'voorschrijft'. Binnen no-time had Kevin's een eigen ritme. De nachtvoeding had ik nog wel, maar overdag zat er al snel 3,5 uur en soms 4 uur tussen. Kon ik ook weer eens wat plannen.

5. Kiki

Kiki Fanatiek lid

8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    @nemo: Met die liter bedoelde ik eigenlijk Thom is 6,5 kg --> x 150 = 975 cc (da's bijna een liter)

Leo was ook zo'n hongerlapje en nu nog, als hij 's ochtends wakker wordt, zegt hij als eerste "Ik wol bôle ite" (=ik wil een boterham). En een vriendin die eens op hem paste viel het op dat hij echt op zijn eten aanvalt en rustig een 2e bord wil.
    Ik mag de jongens niet 1 op 1 vergelijken, maar het is eng hoeveel ze van elkaar weg hebben. Ook wat betreft groei, op 50 gram na groeit Thom exact het zelfde als Leo 2 jaar geleden.

@appeltje: ik zal eens in de bieb kijken naar het boek wat je noemt.

Groetjes van Kiki

6. Nemo

Nemo Niet meer actief

@kiki: o zo bedoel je die liter. Ook die berekeningen is een richtlijn he.
    Heb hier een schema hangen van het voedingscentrum. Kindjes van 1 tot 4 jaar zouden 1-3 boterhammen per dag moeten eten. Dat is het ontbijt van mijn kind :) Hij roept ook de hele dag om bôle (ja hier ook een fries).

@Appeltje: kun je iets meer over dat boek vertellen ? Is het ria blom achtig ? Of toch wat meer kindvriendelijker ? Sorry maar vind Ria niet echt mijn ding.

Deel Deze Pagina