Operatie en borstvoeding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Bloezem, 19 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bloezem

Bloezem Actief lid

22 jul 2012
    444
    37
    28
    Vrouw
    Utrecht
    Hoi,

Ik moet binnenkort aan mijn voet geopereerd worden.
    Ik geef al een halfjaar borstvoeding en wil hier niet mee stoppen.
    De operatie heb ik, uit angst en later door mijn zwangerschap, al lang uitgesteld maar dat lukt echt niet meer, ik kan tegenwoordig niet meer lopen met schoenen aan omdat dit zo een pijn doet.

Ik wil niet stoppen met borstvoeding tot Sam een jaar oud is, het kan ook eigenlijk niet want Sam wilt absoluut geen fles, als ik een aantal dagen weg ben eet hij ook gewoon niet. Ook wilt hij geen fruit of groentehapje. Ja, dat was met mijn oudste wel anders, die wilde ook geen fles maar de rest ging er wel in!

Nu is het zo dat ik mag kiezen of de operatie onder volledige narcose gebeurd of met de ruggenprik, vanwege mijn angst leek volledige narcose beter maar als dit niet kan in verband met de borstvoeding moet ik maar even op mijn kiezen bijten.
    De arts vertelde mij dat ik twee dagen moet blijven en morfine krijg omdat het na de operatie echt heel pijnlijk is. Dit moest ik niet onderschatten zei hij. Een man die lekker eerlijk is dus maar niet heel goed voor mijn zelfvertrouwen.

Hoe zit dat nou met de borstvoeding als ik 2 dagen weg ben en onder de morfine zit?
    Hoe zit het met die kleine ivm eten want iets anders dan de borst hoeft hij niet.

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Normaal gesproken kun je meteen na een narcose weer aanleggen, kijk maar naar vrouwen die een keizersnede gehad hebben.
    Als je twee dagen moet blijven, informeer dan of je kind bij je kan blijven.

3. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.819
    5.954
    113
    Vrouw
    Ik kreeg na de ks ook morfine, maar dochter mocht gewoon drinken.
    Dus dat zou niet het probleem hoeven zijn.
    En je kan inderdaad vragen of je kindje kan blijven, hangt
    een beetje van het ziekenhuis af. Leg de situatie even uit?
    Ook mbt het flesweigeren..

4. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Ik had een (kleine) ingreep onder volledige narcose (klein uurtje) toen mijn jongste dochtertje 4 weken oud was. De ingreep was niet gepland en ik wist pas de avond voordien dat ik geopereerd zou worden. Jij hebt het voordeel dat je eventueel wat voorraad kan kolven voor wanneer je morfine zou moeten krijgen. Zelfs al zou je met de medicatie mogen voeden, dan zou het kunnen dat je kind weigert. In dat geval kan je gekolfde melk geven, desnoods via fingerfeeding, cupje, bekertje, lepelhapje, borstvoeding hulpset...

Ik mocht in feite doorvoeden. Maar omdat ze nog zo jong was, hebben we haar 1 flesje ('s nachts nog inderhaast gekolfde melk) gegeven en heb ik onmiddellijk na ontwaken gekolfd en weggegooid. Echt schadelijk was het narcosemiddel niet (anesthesist had rekening gehouden met de borstvoeding bij de keuze van middel) maar mijn dochtertje kon er wel suf van worden en dieper slapen. Dat wilde ik zelf niet. Het was haar eerste flesje, maar ze dronk flink zonder oefening vooraf (oef!).

Ik heb er vervolgens voor gekozen na de ingreep af te zien van enige pijnstilling of andere medicatie. Dat is me gelukt, maar dat ligt aan je eigen pijndrempel en het soort ingreep natuurlijk. En verder mocht het enkel als ik een nachtje extra bleef ter observatie (risico op nabloeden of shock door de pijn).

Op mijn verzoek werd ik trouwens samen met mijn dochtertje opgenomen, dat was op de materniteit. Ik bleef dus nog 1 nacht ter observatie, en de volgende dag verliet ik een 2de keer de materniteit onder felicitaties van de verpleging met zo'n flinke baby :p

Sterkte met de ingreep en revalidatie. En petje af dat je er de borstvoeding niet voor opgeeft!

5. Mommyplus

Mommyplus Actief lid

22 jul 2014
    358
    0
    16
    Ik zou deze vraag bij een lactatiekundige neerleggen. In het ziekenhuis waar je geopereerd wordt loopt er vast wel een rond.
    Morfine komt wel in de moedermelk terecht maar met kleine hoeveelheden. Na een keizersnede krijg je ook morfine maar meestal maar 1 dag. En in de meeste gevallen is de borstvoeding die eerste dag nog niet goed op gang dus krijgen ze heel kleine hoeveelheden binnen. Jouw kindje drinkt volop.
    Dus ik durf daar geen advies over te geven wat wijsheid is. Maar het lijkt me toch wel dat ze dit vaker bij de hand hebben.

6. Bloezem

Bloezem Actief lid

22 jul 2012
    444
    37
    28
    Vrouw
    Utrecht
    Ja borstvoeding is gewoon beter toch :) Zolang het kan doe ik het graag!
    Het punt is dat er in bot gezaagd gaat worden en botpijn schijnt de ergste te zijn, arts zei dat ik 2 dagen moest blijven omdat ik zo een pijn zou krijgen, dat is nou niet echt geruststellend vind ik :s
    Maar goed, wat moet dat moet, ik kan mijn schoenen niet eens meer aan van de pijn dus ik kan niet anders.
    Overleggen dus en op hoop van zegen..

7. roomsoesje27

roomsoesje27 Bekend lid

28 jul 2013
    899
    1
    16
    Assen
    Morfine is alleen in hoge dosering versuffend maar verder niet gevaarlijk van je zoontje.
    Ik heb morfine en diclofenac gehad na mijn keizersnee en heb daar ook mee gevoed.

8. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.819
    5.954
    113
    Vrouw
    Goed idee inderdaad, neem eens contact op met de LK die daar werkzaam is. Die krijgt waarschijnlijk wel vaker dit soort vragen :)

Deel Deze Pagina