Hallo allemaal, Ik wil even mijn verhaaltje kwijt hoor Vanaf de geboorte geef ik Frederique borstvoeding en dit is eigenlijk heel erg goed gegaan. Er is alleen 1 ding. Ze drinkt nog steeds om de 2 a 2,5uur! Inmiddels ben ik dan ook erg moe. Want tussen 7.00 en 19.00 uur geef ik haar dus gemiddeld 7 keer voeding. Ik heb dus toch besloten om te gaan afbouwen, aangezien ik straks weer moet gaan werken. Tijdens mijn werk om de 2 uur kolven is wel heel erg veel. Maar merk nu dat mijn gevoel het toch wel erg moeilijk vind. Nooit gedacht dat zo iets, zoveel emoties met zich mee brengt. Komt dit jullie een beetje bekent voor?
Het is volledig normaal dat je dochter zovaak drinkt. Beide kids van mij deden dat zeker de eerste 6 maanden, daarna zat er wel eens wat langer bij omdat je dan heel langzaam begint met bijvoeding. Misschien dat het ook zwaar valt omdat je kennelijk iets anders had verwacht? Maar echt het is heel normaal voor bv kindjes. Als je straks werkt/kolft hoe je waarschijnlijk niet ook zovaak te kolven maar kan je ook om de 3u kolven. Het kdv (of wie ook oppast) moet gewoon ff uitzoeken hoevaak ze wil drinken uit een flesje dan. Je hebt ook kindjes die dan bij de oppas heel weinig drinken en dan savonds de schade inhalen. Over het stoppen met bv; mijn zoon van bijna anderhalf begint nu zelf te laten merken dat de borst minder belangrijk is en dat vind ik ook moeilijk ookal is hij al zo groot. Het is toch iets heel bijzonders die bv-periode.
hoi vanes, ik kan me voorstellen dat het je wel aan het hart gaat. wat zeeuwmeisje zegt klopt hoor, je kunt het straks waarschijnlijk met 2 of 3 keer per dag kolven wel af. ik deed altijd maar 2x, om 11.00 en om 15.00 bijvoorbeeld en dan om 18.00 weer voeden. er zit nog een heleboel tussen helemaal stoppen met bv en om de 2,5 uur voeden. je zou zelfs kunnen proberen als je toch niet wilt kolven) de voedingen overdag af te bouwen en dan 's ochtends en 's avonds (en 's nachts eventueel) nog te voeden. waarschijnlijk blijft je productie niet in stand als je dit doet omdat je nog niet zo lang voed maar het zou wel nog een poosje goed kunnen gaan. En weet je dat je je kolfrecht ook mag gebruiken om later te beginnen met werken of om eerder op te houden zodat je je kind kunt voeden? je mg hiervoor maximaal 25% van je werktijd gebruiken. Misschien is dit bespreekbaar op je werk? Succes met je keuze in ieder geval!
Wat een moeilijk besluit he? Dat gaat echt met veel emoties gepaard. Alleen klinkt het alsof je er nog niet helemaal achterstaat. Qua verstand wel, maar op gevoelsniveau niet. En idd wat Geke zegt, er zit een heleboel tussen volledig afbouwen en volledig borstvoeding geven. Zal ik je even mijn situatie schetsen, misschien heb je er wat aan? Yara dronk met drie maanden ook nog om de 2,5 uur. Na 4 maanden ben ik aan het werk gegaan en in het begin kolfde ik 3x per dag. Rond 10 uur, rond 13.00 en nog een korte sessie rond 16.00 uur. Als je niet drie keer wil kolven zou je bijvoorbeeld twee keer kunnen kolven en dus 1x borstvoeding kunnen vervangen door 1x flesvoeding. Het kolven kostte bij mij in het begin veel werk, maar na een aantal weken was ik er ong. 20 -25 minuten mee bezig. Moeheid. Dit heb ik ook ervaren. Maar tegelijk gaf het mij enorme rust als ik thuis kwam en Yara kwam lekker bij mij aan de borst liggen. Super! Dat gaf mij heel veel energie . Ik wens je heel veel sterkte met het maken van een beslissing. Ik hoop dat het een beslissing wordt waarbij gevoel en verstand op dezelfde lijn zitten. Succes!
Ik ga een stukje afbouwen en dan kijk ik of ik voldoende melk heb om ochtend en avond aan te houden. Daarna kan ik altijd weer verder kijken. Bedankt voor jullie tips!
Vanes: Ik heb ook nog een tijdje 3 x per dag voeding gegeven. Zo hou je de BV nog redelijk op pijl. En hoef je maar 1 keer te kolven. Succes met je keuze en het belangrijkste is dat jij kan genieten van je meisje. Annemarie