Hallo lactatiedeskundige, Sinds maandagavond is mijn dochter erg onrustig. Inmiddels denkne we er achter te zijn wat er aan de hand is: ze heeft last van haar darmen? Ze heeft dinsdag en woensdag geen poepluiers gehad. Wel liet ze veel scheetjes. Vannacht zijn de poepluiers begonnen: dunne ontlasting en volle luiers! Omdat het dun is, zit het ook echt in de luier en ligt het er niet alleen bovenop. Wat kunnen we doen om haar van de krampjes af te helpen? Ik weet dat er verschillende middeltjes bestaan. Wat adviseren jullie? Ik lees ook over koemelkallergie en lactatie intolerantie. Is er een mogelijkheid dat ze daar last van heeft? Ik geef haar sinds de geboorte (4 weken geleden) afgekolfde moedermelk in de fles. Ik gebruik een borstvoedingsspeen op de fles.
Hoi. Wat is de kleur van de poep? Als deze groen en schuimend is, kan je denken aan lactose-intolerantie. Echter denk ik niet dat dit het geval is. Dan had je dit al eerder gezien. Ook koemelk allergie had je eerder gemerkt. Komt het in de familie voor? Drink je zelf veel zuivel? Ik denk dat je kleintje helaas een buikvirusje te pakken heeft. Blijf op verzoek borstvoeden. Hier zitten veel anti-stoffen in die je kindje helpen om het virus te bestrijden. Tegen de darmkrampjes kan je het buikje masseren met de klok mee. Een warmte kussentje op de buik is ook erg fijn en dragen op de buik op je arm vinden ze vaak ook erg prettig. Houd de plasluiers in de gaten. Je kleintje moet elke luier goed plassen. Wordt het plassen minder, de poep erg dun (diaree) en duurt dit te lang, ga dan voor de zekerheid even bij je huisarts langs. Groetjes Saskia