Wij doen 2 keer per week boodschappen. Dus afhankelijk van de dag van de week, hebben we hier 1 of 4 verse maaltijden in voorraad. Daarnaast altijd een ruime hoeveelheid brood (dat gaat hard hier, brood per dag). Daarnaast 1 of 2 pakken pasta & potten pastasaus. Wat blikken soep (ook handig als je ziek wordt, komt altijd onverwacht!). Pakje rijst, nasikruiden en een zak soepgroenten in de vriezer. Op dit moment hebben we ook wat extra zakken diepvriesgroente en wat meer pasta, rijst, saus, diepvriesaardappeltjes e.d. op voorraad.
Ipv alles uittypen maar een foto van de voorraadkast. Daarnaast heb ik nog vanalles in keukenkastjes, de vriezers en koelkasten. We kunnen zeker 2 weken vooruit in geval van nood.
Levensmiddelen die al lang over de datum zijn. Of tig pasta, omdat je dacht dat je niets meer in huis had. Allerlei losse producten, dus wel tig pasta maar niet de pastasaus bijv.
Pas helemaal opgeruimd en ingedeeld, we hebben 2 delen. Een ijzeren voorraad voor calamiteiten en een lopende voorraad. Lopende voorraad is voor 2 weken ongeveer. Groente, fruit, aardappels, pasta, sauzen, vlees etc. Ijzeren voorraad is voor 1.5 maand, dan heb je het over gedroogde waren (bonen, linzen, kikkererwten, gedroogd vlees), soepen, tomatenpuree, vlees uit blik, broodbak spullen (let op je locatie ivm risico meelwormen) en nog een bak met conserven. De watervoorraad is gelimiteerd tot globale duur verontreiniging na gesprongen waterleiding met wat marge, met zn 3'en rekenen we op 15liter voor nu. Vanwege corona zijn hier nu de spullen voor reiniging bij evt quarantaine extra bijgezet zoals extra fles bleek, wegwerphandschoenen, wegwerp schoonmaakdoeken enzo. (man in t onderwijs, dat is momenteel niet algeheel risicoloos) Daarnaast nog een vriezer met 4 lades en een diepvrieskist van 200 liter. Die rouleert geregeld ivm houdbaarheid van diepvriesproducten. T kan langer mee maar niet eeuwig. Geneesmiddelen etc hebben we altijd op voorraad, wordt ook periodiek gecontroleerd. Wasmiddel in 1+1 aanbieding bij de makro (handig die pasjes), wc papier laatst meegenomen 80 rollen 20 euro, we zijn weer voorzien. 20kg kattenvoer (zooplus grootverpakkingen scheelt een berg) dat is voor +- 6 maanden. Zelfreinigingsmiddelen zoals scheerspul, maandverband/tampons, douchegel ligt er een jaarvoorraad (aanbieding). En ik ben tegenwoordig om voor de shampoobars. (probeer ook nog wel eens wat nieuws) Die naturebox voelt best vreemd aan als je nog aan t wassen bent. Maar eenmaal droog is t zijdezacht. Bevalt me beter dan de andrelon. En een stuk compacter dan die net wat te hoge flessen. Ik kom overigens uit een gezin waar bulk inkoop hardstikke normaal was en ik heb een schurft aan boodschappen doen. Wij hadden echt maand, kwartaal en jaar boodschappen. Dat ging gecombineerd met de periodieke schoonmaak zodat je ook niet met teveel thuis kwam.
Ik budgetteer eigenlijk alles er omheen. Ik ben ook opgevoed met t principe groot boodschappen doen, dus voor mij is t de normaalste gang. Wij hanteren fifo (first in first out). We weten redelijkerwijs wel wat we nodig hebben in een maand. En voordat ik er op uitga controleer ik mn voorraden eerst. Dus ipv 2-3x per week langs de super, kunnen we t meeste met 1x per maand af. Afgezien wat vers producten maar dat is te overzien ook qua kosten. Begin je net en heb je redelijk discipline kan je bijv een maandkalender pakken zo'n grote en een maandmenu maken. Kijk even in de folders wat er in de aanbieding is qua vlees (indien niet vega) dat bespaart al een klap. Dan hoef je nog niet daadwerkelijk gelijk eens per maand boodschappen te doen, maar kijk eens of je t volhoud om daadwerkelijk te eten wat je gepland had (dagje wisselen zal geen ramp wezen). Begin met eens per week bijv. neem je gelijk vers producten mee. Een simpel tripje naar de supermarkt met manlief lag al vlot tegen de 30-40 euro. En dan kom je met zooi terug waarvan je kan betwijfelen of dat nou zo gezond is (magnetron cheeseburgers, haribo collectie). Een keer per maand boodschappen kijkt ie wel link uit, heeft ie echt geen trek in, maar hij helpt wel met uitladen. En een snoepje zit daar echt wel bij, maar geen 10 zakken en absoluut die magnetron dingen niet. En die vers producten haal ik samen met mn dochter. Per saldo ben ik dan ook zonder aanbiedingen voordeliger uit. Als je aanbiedingen meerekent ben ik heel wat voordeliger uit. Wij hebben uitsluitend dolce gusto koffie en drinken best wel wat weg, maar ik kom rond de 200-250 euro voor zn 3'en. (vlees is best een impact). Wasmiddel bijv gaat mee met een 1+1 actie van de makro dan heb je twee grote dozen dash voor 26/28 euro geloof ik. Daar komen we een lange tijd mee door. (makro haal ik alleen wcpapier en wasmiddel, de rest is bijna altijd duurder dan de winkel) Vaatwastabletten koop ik niet, wij gebruiken die Sun poeder. Iets van 8 euro voor geloof 70-80 draaibeurten. Ik gebruik 1.5 fles op jaarbasis. En ik heb een slowcooker, dus alles portioneer ik van te voren en gaat dan de vriezer in. Ik snij dan ff door voor mn andere groentemixen voor de vriezer. Scheelt ook aardig! Slowcooker zit vaak veel peen in de gerechten, die is ook best goedkoop, scheelt ook weer. Normaliter tref je hier geen enkele peen, totdat ik die slowcooker ontdekte. My new buddy! Toen man nog mee ging haalden we de 400 wel. Doe ik mn best dan kan ik m wel richting de 150 krijgen misschien lager (geen koffie of andere koffie nemen hakt enorm in).
@Vero0504, goed bezig! Maar je hebt dan toch nog wel zo'n 2 x per week vers nodig toch... zuivel, broden, groente, fruit, kaas... En ik heb ook best wel wat in de diepvries liggen maar ik wil alsnog gevarieerd eten dus ook al is veel op voorraad, je wil niet steeds diezelfde diepvries groentes of potten eten. Moet ik toch een keer gaan bijhouden dus, hoeveel appelstroop er bijvoorbeeld door heen gaat in een maand. Voornamelijk het houdbaar broodbeleg en de havermout enzo kopen we vrij vaak opnieuw... Ik vind het daarom nog best lastig... en dan nog de weekmenu's inderdaad die je vantevoren moet inkopen...
Jeetje, wat veel hebben sommige mensen! Hier, pasta, bloem, tomatenpuree, suiker, koffie, thee, stroop, gelatine wat er nu in de voorraadkast staat. Ik ben even een recept aan het zoeken.....
Vorige week onze trapkast helemaal opgeruimd en heb weer overzicht. Wat wij standaard op voorraad hebben: - wc papier - luiers - wasmiddel - noten - rijst - pasta - houdbare melk - houdbare chocolademelk - aardappelen - uien - schoonmaakmiddelen (ook schuursponzen en doekjes) Ik denk dat ik er dan ver ben
Hier staat van de meeste producten 1 op voorraad. Pakken we die uit de voorraadkast, dan gaat het meteen in de bestellijst van Jumbo. Hou er echt niet van om mis te grijpen. Koffie, hagelslag, melk, wasmiddel sla ik groot in als het in de aanbieding is.