Voorschrift apotheek hoeveelheid, wie kan meedenken?

Discussie in 'De lounge' gestart door tuc, 26 mei 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.884
    6.415
    113
    Maar als je genoeg in je bloed hebt, maar niet in je lichaam, is er een opnameprobleem lijkt me? Waarom werkt een supplement dan ineens wel?

2. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Opnameprobleem is vaak een probleem in de darmen waar de stoffen uit een brei voedsel gehaald moeten worden.
    Een supplement is enkelvoudig, vaak op oliebasis en zeer makkelijk opneembaar.

3. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
  4. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ik zeg toch dat ik niet weet hoe ze dat testen?:roflmao:
    Is me uitgelegd door mensen die verstand hebben van adhd/autisme dus ik neem aan dat het dan wel zal kloppen.
    En zij lezen weer andere artikelen dan die wij te lezen krijgen. Denk ik.

Edit:
    Even gegoogled en dit artikel hebben ze o.a. over 95% een tekort.
    Als je googled op adhd en magnesium tekort dan zie je op meer sites wat de mogelijke verbanden kunnen zijn tussen een magnesium tekort en adhd symptomen. Dat er een verband is.

5. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.580
    113
    Die strenge eisen heb je voor alle geneesmiddelen. Het uiteindelijke risico bepaalt of het verkocht mag worden bij drogist of dat het alleen op recept verkrijgbaar is. Ik zit in de database dat alleen de tabletten met verlengde afgifte alleen op recept zijn, de rest zonder recept.

6. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.580
    113
    Ik kan het ook niet helemaal plaatsen. ik heb ook een ADHD'er thuis en daar zit een overduidelijke genetische component aan. De oorzaak is dus niet tekort aan magnesiuminname. Als het een opnameprobleem zou zijn, dan los je dat ook niet op met extra magnesiumtabletten, dan blijft er namelijk een tekort. Dan zou je met injecties moeten gaan werken.

Als het met orale magnesium op te lossen zou zijn, dan suggereer je dat magnesiumtekort de oorzaak is van ADHD(verschijnselen). Dat lijkt me niet juist.

Een link naar een psycholoog op vitrakruid lijkt mij niet betrouwbaar.

7. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.610
    8.359
    113
    Vrouw
    Ik heb geen cijfers voorbij zien komen. Maar ik heb wel vaker voorbij zien komen dat er vaker een tekort is aan magnesium bij adhd en ass. De reden die daarbij gegeven was is de stress die het met zich mee brengt waardoor het er sneller doorheen gaat. Stress van prikkels, stress van de moeite met organiseren, stress door moeten functioneren met een gebrek aan slaap etc. Als je dan door een tekort gevoeliger wordt voor stress wordt het er niet beter op.

8. Suzy85

Suzy85 Fanatiek lid

16 apr 2016
    2.368
    2.843
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Niemand zegt toch dat het oplossen van het magnesiumtekort de ADHD oplost? Alleen dat veel ADHD-ers ook een magnesiumtekort blijken te hebben. Met de verklaring dat alle prikkels en stress zorgen voor verhoogd magnesiumgebruik van het lichaam. En dat magnesium innemen dan een positief effect kan hebben op bijv het slapen. Ik heb niemand zien beweren (maar ik kan er overheen gelezen hebben) dat magnesium ADHD weg neemt.

cosdy vindt dit leuk.
  9. Suzy85

Suzy85 Fanatiek lid

16 apr 2016
    2.368
    2.843
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Ik kwam deze tegen: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9368235/. Ik kan alleen t abstract lezen, maar ze hebben dus op 3 manieren gemeten staat hier. Zag verder een aantal meta studies waaruit blijkt dat magnesium tekort vaak voor komt bij ADHD, maar niet met die extreme cijfers als in bovenstaand onderzoek.

10. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.580
    113
    Ik heb ook eea proberen op te zoeken. Versnelde uitscheiding had ik idd nog niet meegenomen, maar ik kan daar niets over vinden. Als je alleen zoekt op stress + verhoogde magnesiumuitscheiding, dan ga je er impliciet vanuit dat ADHD voor verhoogde stressniveaus zorgt. Ik heb verschillende zoekcombinaties geprobeerd, maar ik zie niet zo snel een goed wetenschappelijk artikel, een metastudie of een review.

Ik heb ook gekeken op de sites van het voedingscentrum, patientenvereniging en de beroepsvereniging. Geen van allen noemen magnesium in relatie tot ADHD.

Kijk, ik ben ook belanghebbende. Ik heb een kind met milde ADHD. Als iets als een magnesiumtablet symptomen minder scherp zouden maken, dan zou ik daar zeker oren van hebben. Ik ben alleen voor de wetenschappelijke onderbouwing en die vind ik niet.

KleineLai en evaleana vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina