Hallo allemaal, ik ben 21, mijn vriend 34 en we gaan over een maand beginnen met proberen zwanger te worden! Ik zit in een stabiele relatie en sinds een halfjaar is mijn (en de zijne ook) kinderwens zo groot geworden dat ik aan niets anders meer kan denken, waardoor ook studeren een stuk minder makkelijk gaat. Ik zit in het tweede jaar European Studies (HBO) maar ga deze studie waarschijnlijk sowieso niet afmaken omdat we naar Oost-Vlaanderen gaan verhuizen. Mijn vriend komt uit West-Vlaanderen en we willen tussen zijn en mijn ouders in gaan wonen. We hebben een aantal huizen op het oog en ik ben van plan een flexibele studie aan de hogeschool in Gent te volgen, zodat ik het zwanger/moederschap kan combineren met studeren. Twee maanden geleden gestopt met de pil om eerst de natuur haar werk te laten doen en om te kijken hoe (on)regelmatig mijn menstruatiecyclus is. We doen het momenteel met condoom omdat we echt pas over een maand willen beginnen ivm. tentamenperiode waar ik nog het beste van wil maken. Dus, so far so good... Dan nu de minder leuke kanten van het verhaal: mijn beste vriendin reageerde erg negatief toen ik haar vertelde dat we gaan proberen zwanger te worden en dit vond ik op z'n zachtst gezegd vervelend. Zelf ben ik enig kind en mijn moeder was 37 toen ze mij kreeg. Zij ziet me het liefst eerst afstuderen, 10 jaar werkervaring opdoen en dan pas aan kinderen beginnen, maar zo werkt het voor mij niet. Uiteraard speelt ook mee dat mijn vriend al wat ouder is, maar het is absoluut niet zo dat hij me onder druk zet! We zijn samen gelukkig, zijn er samen klaar voor en willen deze grote stap samen maken! Gelukkig kunnen we wel rekenen op de steun van zijn ouders; die zijn wat traditioneler van aard. Ik ben erg benieuwd hoe andere jonge (aanstaande) moeders met de reacties van hun omgeving omgaan en hoe zij hun studie/werk met het moederschap combineren. Tegen welke vooroordelen loop je aan, in hoeverre houdt je school er rekening mee etc. Kortom, hoe ervaren jullie het om bewust voor het moederschap te kiezen op relatief jonge leeftijd? Groetjes, Wernhilde