na lang twijfelen plaats ik nu toch maar dit onderwerp. Ik vraag mij namelijk erg af of zwanger worden met antidepressiva nou heel erg veel schade kan aanrichten. Ik slik zelf namelijk al vanaf mijn 18 jaar antidepressiva. Jaren geleden ben ik overgegaan op fluoxetine, waarvan ik nu nog 20 mg per dag slik. Ik ben toen hierop overgestapt in verband met mijn toekomstige kinderwens, dit middel had namelijk de voorkeur als je zwanger wilde worden. Nu heb ik pas geleden een miskraam gehad, en vraag mij serieus af of de medicijnen hierop van invloed waren. Hoeveel meer kans heb je op een miskraam met dit middel? Mijn verloskundige zegt dat het daar niet aan zal liggen en dit geen verband heeft met de miskraam, terwijl mijn huisarts zegt dat het inderdaad zou kunnen. Ik twijfel nu erg over stoppen met deze medicatie... Ik heb eindelijk na jaren (zo voelt het althans), mijn leven helemaal op de rit. En vraag me dus af of stoppen dan wel juist is nu in dit stadium in mijn leven..gezien zwanger willen worden/zijn natuurlijk ook wat met je doet. En het volgens mij geen zorgeloze tijd kan zijn . Met andere woorden, ik vermoed dat ik mijn medicatie dan goed kan gebruiken. Maar als dit teveel risico's met zich meeneemt ...dan wil ik er acuut mee stoppen. Heb de huisarts nog terug gebeld met de vraag of ik een doorverwijzing kan krijgen naar de POP-poli. Maar wilde het toch alvast hier ook even opgooien om misschien wat ervaringsverhalen te kunnen lezen zodat ik mijn keuze wat gegronder kan maken.
Je hebt als het goed is een psychiater die de medicijnen voorschrijft. Ik neem aan dat hij/zij wel weet wat er wel of niet kan. Ik heb zelf geen ervaring met anti-depressiva.
Geen antidepressiva hier maar soort gelijke medicijnen. Ik heb me door laten verwijzen naar een pop poli. Behandelcentra - Landelijk Kenniscentrum Psychiatrie en Zwangerschap Ik heb met hun gekeken wat ik slikte en of dat mocht en kon tijdens een eventuele zwangerschap. Erg fijn!
Klopt, heb die ook geprobeerd te contacten, maar heeft nu vakantie. Ik zal het zeker ook met hem en de gyneacoloog nog even bespreken. Bedankt voor de reacties alvast in ieders geval.
Voor zover ik weet kan het geen kwaad. Het enige wat er kan gebeuren os dat de baby 'verslaafd' geboren wordt. De baby zal dan veel huilen, maar dat is dan binnen 24 uur over. Het risico om te stoppen en dat het zelf niet goed met je gaat tijdens de zwangerschap is meestal erger dan dat je het gewoon door blijft slikken. Dit is wat ik ooit gelezen heb toen ik het opzocht he. Maar dat was dan sertraline, ik weet niet of dit met ieder antidepressiva hetzelfde is. Ik ben zelf uiteindelijk wel gestopt, maar ook omdat ik dacht dat ik wel zonder zou kunnen ondat het goed met me ging. Nu bijna 2 jaar later ben ik er nog steeds vanaf en gaat het nog goed. Ik ben helaas alleen nog steeds niet zwanger, maar goed van de medicijnen ben ik wel af Het hangt af van hoe ernstig de depressie is. Als je denkt beter af te zijn met, moet je het gewoon blijven slikken. De voordelen wegen dan wel op tegen de kans op een 'verlsaafde' baby. Dat klinkt dan misschien rottig. Maar beter dat, wat zo over is, dan zelf in de put zitten en dan misschien niet eens blij kunnen zijn met je zwangerschap!
Vraagt het na bij je huisarts. Ik slik ook anti depressiva en die kan ik gewoon blijven slikken als ik nog een 2e kinderwens heb. Kan absoluut geen kwaad. Ik gebruik sertraline.
Ik gebruik een andere anti-depressiva vanwege mijn angststoornis en deze zou voor het zwanger worden geen problemen moeten geven. Er was een hele kleine kans dat het kindje een hartafwijking zou kunnen hebben, maar deze stijging was zo minimaal dat ze niet met zekerheid kunnen zeggen of dit wel veroorzaakt wordt door de anti-depressiva. Als je een hoge dosis zou gebruiken, moet je kindje afkicken na de geboorte en daarom moet je wel vaak 24 uur blijven. Ik slik 20 mg en de kans dat mijn dochter af moest kicken was al heel klein. Ze heeft er na de geboorte gelukkig ook geen last van gehad. Voor jezelf moet je beslissen of je borstvoeding wil geven of niet, het kan geen kwaad wordt er gezegd maar de baby krijgt hoe dan ook wat stofjes binnen en dat was voor mij de reden om flesvoeding te geven. Ik zou zeker ook bij de pop-poli bespreken of je de dosis na de bevalling zou kunnen verhogen. De weken na mijn bevalling waren vreselijk, dus bij een 2e kindje ga ik bespreken of ik preventief een hogere dosis kan nemen om die klap van de hormonen op te vangen en zorg ik dat er mensen zijn die me in de gaten houden, aangezien ik zelf niet makkelijk om hulp kan vragen.
Dank voor alle reacties! Op zich heb ik dus jaren terug al besproken wat dit medicijn doet met zwangerschap. Maar je leest tegenwoordig zoveel tegenstrijdige berichten ...kwam zelfs bepaalde informatie tegen dat anti depressiva het risico op een miskraam met 68 procent kan verhogen. Terwijl dus op andere sites inderdaad staat dat het geen kwaad kan. Ik zag ook een site stopandgo of zo dat eigenlijk nog steeds aan het onderzoeken is wat het precies doet en wat beter is. Vandaar dat ik weer wat in de war werd gebracht...maar jullie berichten geven me wel wat rust . Ik weet dat de kans op een hartafwijking in plaats van 1 naar 2 procent is verhoogd, en van het afkicken bij de geboorte ben ik ook op de hoogte. Al zal dat met dit middel wat geleidelijker gaan omdat het schijnbaar nog even aanwezig blijft in het bloed. Borstvoeding mag ik sowieso niet geven, daar staat dit medicijn ook om bekend. Dus daar heb ik mij op zich al op ingesteld. Maar werd gewoon zo onzeker door de miskraam en daarna de tegenstrijdige berichten. Ik vraag me vooral af of er dus een verband is tussen de medicatie en miskramen. Want natuurlijk wil je dit risico zoveel mogelijk beperken ...al ben ik ook wel van mening dat je er misschien helemaal geen invloed op kan hebben.
Ik denk dat je er niet echt invloed op hebt, er zijn bijvoorbeeld mensen die aan de drugs of drank zijn en zo zwanger worden terwijl er ook mensen zijn die heel gezond leven en een miskraam krijgen. Zou er vanuit gaan dat als de dokter zegt dat het geen hoger risico geeft op een miskraam dat het ook zo is, anders zouden ze het wel zeggen. Hoop dat ze je bij de pop-poli gerust kunnen stellen!