Diplomaat onschendbaar?

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door vlindermoeder, 8 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vlindermoeder

vlindermoeder Fanatiek lid

30 mrt 2009
    2.593
    1.048
    113
    Hier
  2. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ze mogen ook overal op stoepen parkeren etc.

3. mamabri

mamabri Niet meer actief

Dat is ook belachelijk, heb ik altijd al gevonden, diplomaten mogen alles tot moord toe en ze kunnen/mogen daar niet voor worden gearresteerd, absurd gewoon :x

4. Pleak

Pleak Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.620
    218
    63
    zuid-holland
    bizar zeg, dus omdat hij diplomaat is, mag hij alles maar doen? echt bizar.. ik begrijp ook niets van die diplomatieke onschendbaarheid!

5. Aszz

Aszz Niet meer actief

WTF? Als hij zijn kinderen heeft mishandeld, moet hij worden gestraft. Al was het de koning.
    Nu gaat de discussie dat er een diplomaat is opgepakt wat niet zo mogen, terwijl de discussie moet zijn dat een diplomaat met voorbeeldfunctie zijn kinderen heeft mishandeld.
    Of nog beter, dat 1 of andere mafkees het lef heeft om zijn kinderen te mishandelen.

6. fayenne

fayenne Bekend lid

3 sep 2013
    935
    0
    0
    NULL
    Apart dat hij in prive sfeer ook als diplomaat wordt gezien en dus niet als vader??? hij moet met zijn handen van zijn kinderen afblijven ongeacht wie het is.

Apart ook dat ze zo zeuren over zijn mensen rechten , homo's en lesbies in Rusland hebben geen enkel recht :x en dan lopen zeuren over een vent die zijn kinderen slaat en terrecht wordt opgepakt ??

7. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Dat heeft alles te maken met internationale verdragen, die NL ook heeft getekend.
    Nu kennen wij een vrij faire rechtspraak, maar je als als NL diplomaat gepakt worden in een niet zo fijn land, zoals bijvoorbeeld Rusland, die het met de mensenrechten niet zo nauw neemt, dan is het maar wat goed dat een Nederlandse Diplomaat niet voor een vergrijp naar Siberie kan worden afgevoerd.

8. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    De wereld op z'n kop he...:x

9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.766
    18.911
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Denk even na wat de reden hiervoor is. Wij staan in Nederland niet zo vaak stil bij corruptie / valse rechtspraak. Maar dat komt in grote delen van de wereld wel voor. Onder andere in Rusland, dus zij kijken al met een andere bril dan wij naar dit incident.

Op dit moment is de relatie tussen Rusland en Nederland niet al te best. Wij bemoeien ons (in hun ogen) met hun wetten en rechtspraak als het gaat om de nieuwe homo-wetgeving en en de aanklacht wegens piraterij tegen Greenpeace-activisten. Prompt wordt een Russische diplomaat opgepakt. Wij vertrouwen blijkbaar erg op onze rechtspraak en politiemacht en zoeken hier niet te veel achter. In Rusland is dat allemaal erg onbetrouwbaar dus het is logisch dat zij ook met wantrouwen naar andere landen kijken. En de timing is ook wel bijzonder ongelukkig, natuurlijk.

En hoewel de regel van onschendbaarheid vast voor misstanden zorgt, zou het denk ik nog erger zijn als deze regel er niet was. Diplomaten zijn ontzettend kwetsbaar. Dan zou je elke keer als de banden tussen twee (corrupte) landen verslechterd zien dat er diplomaten opgepakt worden of 'verdwijnen'. En dat terwijl deze mensen juist de rol hebben om de verhoudingen tussen landen te verbeteren.

10. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Buitenlandse diplomaten uit bepaalde landen (Iran, China, Rusland etc) maken op grote schaal misbruik van de Nederlandse gastvrijheid (parkeerboetes, aanrijdingen etc). In de Conventie van Wenen staat dat diplomaten zich in een ander land goed dienen te gedragen. Als deze persoon schuldig is, dan wordt hij persona non grata in Nederland en dan moeten ze in Rusland maar zien wat ze ermee doen. Hij mag dan gewoon nooit meer Nederland in. Nou, wat een verlies.

11. Deliana

Deliana Niet meer actief

Eens met Tupp, maar toch vind ik ook dat het wel erg ver gaat met die "onschendbaarheid". Natuurlijk lastig om een lijn te trekken, maar moord, verkrachting, kindermishandeling, gaat wel erg ver hoor....

12. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Ik snap de diplomaten beschermd dienen te worden en dat zij zeer belangrijk werk verrichten, maar ik vind de onschendbaarheid ook te ver gaan. Het is trouwens ook weer niet zo dat diplomaten er maar op los kunnen moorden en verkrachten hoor, de onschendbaarheid kan namelijk ook weer ingetrokken worden en diplomaten kunnen gewoon ontslagen worden. De vader van mn ex-vriend was diplomaat en dit weet ik van hem.

13. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.766
    18.911
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Voor ontslag moet het land van herkomst wel meewerken, geloof ik. Maar als er echt overtuigend bewijs is, zullen ze dat -mag ik hopen- wel doen.

@Deliana: Moord, verkrachting en kindermishandeling gaan inderdaad erg ver. En als een diplomaat daar echt schuldig aan is, is het afschuwelijk als die persoon niet aangepakt kan worden. Aan de andere kant denk ik dat dit juist de dingen zijn waarvan diplomaten vals beschuldigd zouden kunnen worden. Dus als je uitzonderingen gaat maken, dan werk je (in sommige situaties dan) juist in de hand dat ze onterecht opgepakt en aangeklaagd worden.
    Wat dat betreft zouden ze van mij eerder de onschendbaarheid wat betreft verkeersovertredingen aan kunnen pakken. Daar wordt veel meer misbruik van gemaakt. (Ik geloof nl. niet dat de meeste diplomaten er op los moorden, maar wel dat veel het niet zo nauw nemen met de verkeersregels.) En het uitschrijven van een parkeerboete, zal niet gauw tot een diplomatieke rel leiden, denk ik. Maar het (onterecht) oppakken wegens een zwaar misdrijf wel.

14. adi

adi Niet meer actief

Denk jij echt dat de Nederlandse economie zit te wachten op een verstoring van diplomatieke banden met Rusland (of China)? Gewoon even op de wereldkaart kijken...
    wij hebben hen (veel) harder nodig dan zij ons...

Voor de rest ben ik het natuurlijk mee eens dat de onschendbaarheid zijn grenzen moet kennen. Kindermishandeling is een prima reden om wie dan ook op te pakken.
    maar dingen als verkeersboetes ed... Nederlandse diplomaten in het buitenland zijn ook niet altijd lieverdjes en hebben vaak laks aan de plaatselijke regelgeving.

15. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.766
    18.911
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Zodra je iemand macht geeft en hem boven de wet plaatst, gaat ij er misbruik van maken. Zo simpel is het 9 van de 10 keer helaas.

16. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    #16 Chebu, 8 okt 2013
    Laatst bewerkt: 8 okt 2013
    Ik spreek Russisch en ben met een Rus getrouwd. Ik weet wel wat de 'banden' zijn tussen Nederland en Rusland. Ik ben afgestudeerd tijdens mijn opleiding diplomatie over de misstanden in de Russische oliesector (geval Chodorkovski)
    Tegelijkertijd ben ik ook van mening dat we ons niet gek moeten maken over wat Poetin wel en niet zegt en meent te kunnen zeggen over Nederland. Kom nou zeg. De bloemenexport ed zal heus niet instorten naar Rusland. Poetin heeft altijd dat dreigende vingertje.
    De Nederlandse export naar Rusland bedraagt nog niet eens 2%. De import is helaas veel groter, daarom ben ik ook voor meer verdragen met andere olielanden als Kazachstan ed. De Russen zullen trouwens nooit de olie ed dichtdraaien voor Nederland. Dat loopt allemaal via Duitsland.
    Kortom, die onbeheerste angst voor alles wat Poetin zegt en doet is imo overdreven.

17. adi

adi Niet meer actief

Ik heb het helemaal niet over een angst (?), maar over vaak superieure/denigrerende manier waarop vanuit Nederland gereageerd wordt op landen die economisch en politiek gezien veel grotere machten zijn.
    Ik snap dat deze gevoelens gevoed worden door propaganda, maar dat zul jij ook wel snappen.

18. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Propaganda? Ja als er een land kampioen Propaganda is, dan is het Rusland. Poetin is propaganda. Daar kan Nederland nog heel wat van leren.

Aan dit voorval is trouwens wat vooraf gegaan.
    De vrouw van deze diplomaat reed op 5 oktober in een auto zonder cd-kenteken in dronken toestand 4 auto's in de prak. Toen zij mee moest naar het ziekenhuis in een ambulance heeft zij zich verzet. Daarop zijn twee agenten naar haar huis gegaan waar zij haar man eveneens dronken aantroffen en er voor de kinderen van het stel een gevaarlijke situatie ontstond. Aangezien Nederland het Verdrag voor de rechten van het kind heeft ondertekend, werd er door de agenten ingegrepen. De vraag is nu, wat gebeurt er met deze drankorgels?

Onder invloed tegen geparkeerde auto's aan - www.regio15.nl

Laat Timmermans het maar uitzoeken. Als blijkt dat er fout is gehandeld dan excuses en anders intrekking visum en weg uit het land.

19. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    En trouwens, het moet niet zo zijn dat juist omdat een land economisch en politiek groter is, dat ze om die redenen overal maar mee weg komen....

20. xlns

xlns Actief lid

20 dec 2007
    423
    0
    16
    Sorry dat ik het zeg maar visum intrekken en weg uit het land? Dat is voor die kinderen toch ook geen oplossing?

Deel Deze Pagina