Fotos en social media. Regels opas en omas.

Discussie in 'De bevalling' gestart door Revengeance, 25 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Revengeance

4 jun 2014
    20
    0
    0
    Hallo allemaal.
    Ik zit met een probleempje en ik weet niet of dit geheel egoistisch is of dat ik ongelijk heb ermee...

Mijn schoonouders daar heb ik geen supergoeie band mee..
    Ik doe alsof ik maar overal mee eens ben. Maar zodra ik mijn eigen mening geef dan noemen ze mij gelijk "beledigd"...en is het allemaal maar mijn schuld en moet ik het maar weer goedmaken...

Nou ben ik 28 weken zwanger en hebben het best vaak over de bevalling...
    Ze willen heel heel heel graag fotos maken om te laten zien op social media...
    Nou wil ik juist me kindje beschermen tegen social media. Tot het moment dat ie zelf kan beslissen...
    Dus heb ik een regel bedacht voor in het ziekenhuis na de bevalling...
    Ik wil ook wel heel graag heel veel fotos hebben natuurlijk gewoon voor thuis.
    Het probleem.. Zodra ik begin te vertellen dat ik geen fotos van me kleine op social media wil. Schieten ze in de verdediging met antwoorden zoals:
    Maar ik heb niet zoveel mensen op mijn facebook. Of: ik ben zo trots ik wil hem laten zien dus ik ga toch fotos op fb zetten...
    En dan houd ik maar gauw op met het onderwerp omdat ik gezeur wil voorkomen...

De vraag:
    Is het egoistisch om een regel te stellen in het ziekenhuis dat er geen fotos gemaakt mogen worden met andere toestellen dan die van mij en mijn partner?

En mijn eigen ouders willen ook graag fotos... Die zijn niet zo bezig met social media..
    Is het eerlijk hun wel fotos te laten maken?

Kortom: ik vertrouw me schoonouders voor geen meter...
    Maar me eigen ouders wel...

Hoe hebben jullie dat gedaan? Met lastige schoonouders/ouders?

En wij hebben ook geen vervoer om mee terug te reizen vanaf het ziekenhuis alleen mijn schoonouders.
    Hoe hebben jullie dat opgelost zonder autovervoer?

Groetjes en liefs Rev

2. Logan

Logan Niet meer actief

Eh nee? Jij wil het niet dus dat lijkt me duidelijk. Wat vind je man er van? Misschien kan hij dat eens zeggen? Vaak nemen ze van eigen kinderen meer aan.. ;)
    Hier gaat dat ook absoluut niet gebeuren maar het scheelt dat manlief het er mee eens is. Wij kunnen samen van te voren vertellen dat we dit absoluut niet willen.

3. Lutty

Lutty Actief lid

26 okt 2012
    469
    0
    0
    Ik denk dat hel héél moeilijk is om dat te vermijden.
    Maar ik volg je gedachtegang wel... En heb het zelf liever ook niet, niet alleen over ons toekomstige kindje, maar ook over ons leven.
    Laat mijn vader nu een héél actief persoon zijn in de social media. Hij heeft zo wat van alles een account: FB, Twitter, Google Plus, ... ('t zijn er meer dan 8 in totaal) en hij staat nogal bovenaan op de lijst van ... (geen idee, ben er zelf helemaal niet zo mee bezig).
    Toen ik 14 weken zwanger was hadden we zelf nog niets op FB gezet en had mijn vader geplaatst dat hij trots was op zijn dochters, de ene weer goede punten op de Unif, de andere zwanger. In eerste instantie was ik best kwaad. Maar ben blij dat ik mijn tong toen 20x heb rondgedraaid vooraleer te reageren en heb uiteindelijk niet gereageerd. Rond 18 weken hebben we het zelf op FB gezet omdat we van alle kanten uit via FB felicitaties begonnen te krijgen.
    Ook na de geboorte denk ik dat je niet kan vermijden dat er foto's op FB komen, ook van vrienden die op bezoek komen en je kindje vasthouden bv.
    Ik heb er mij dus maar bij neergelegd... En dan echt bij neergelegd, ga mij er dus ook niet druk in maken!

4. GuuNie

GuuNie Niet meer actief

Wij hebben dat ook..
    Ik ben meteen heel duidelijk geweest..
    De eerste die n foto van onze kinderen op social media plaatst
    Die klaag ik kei hard aan!!

Als ze dadelijk ouder zijn dan mogen ze dat zelf beslissen..

Tot nu toe gaat dat prima.
    Ze mogen verder fotoos maken zoveel ze willen..
    Druk ze maar af in n hoesje en ga daar je 1000 fb-vrienden maar mee af..

5. Revengeance

4 jun 2014
    20
    0
    0
    Van me vriend mag ik alles zelf uitmaken en hij is het overal wel mee eens.
    Al weet ik dat hij er niet tussen wilt staan dus laat ie alle keuzes aan mij over.
    Dat is wel fijn gelukkig.

Helaas zijn mijn schoonouders echt supermoeilijk en lappen regels aan hun laars...nals ze iets in dr hoofd heeft MOET het gebeuren...

Zal ik dit doorgeven aan de verpleging? Stel dat kind en ik gescheiden worden en ze willen bij de kleine kijken?
    Of mag dat alleen met toestemming van ons?

Dit word me eerste en ben echt superbang voor dramagedoe in ziekenhuis.
    Dat wilt natuurlijk niemand hebben.

Bedankt voor de reactie. Weer een stapje dichterbij een beter gevoel thanks!

6. poisson1987

poisson1987 Bekend lid

23 okt 2013
    643
    0
    0
    Huisarts in opleiding
    't Gooi
    Hoe mogen vrienden/familie/kennissen foto's van jou kindje online zetten? Omdat ze hem/haar even vasthouden? Héél vreemd! Moeten ze ij mij niet doen!

7. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier wil ik dat ook niet hebben hoor, alleen met toestemming. Gelukkig vindt mijn familie dat volledig vanzelfsprekend en zet niemand er foto's van mijn dochter op.
    Geef expliciet aan dat je géén foto's op fb wil hebben, dat ze de foto's bv afdrukken en aan vrienden laten zien als die koffie komen drinken; fine! Maar simpelweg niks op internet. Luisteren ze daar niet naar? Dan zijn ze extreem respectloos en zou ik klaar met ze zijn, echt te belachelijk voor woorden om zo'n verzoek te negeren.

8. Revengeance

4 jun 2014
    20
    0
    0
    Bedankt voor de reacties. Ik ga dit zoiezo verwerken in mijn persoonlijke
    Geboorteplan/ regelgeving. (Hang een briefje aan de deur met regels die ze moeten lezen voordat ze van alles komen vertellen en doen).

Dat keihard aanklagen dat is niet eens zo een slecht idee...
    Zal daar als laatste optie mee gaan smijten als ze echt niet willen luisteren.

Ik wil graag samen met me partner degene zijn die de keuzes voor social media maken. En heb een speciaal leuk idee om een supermooi geboortekaartje foto te maken met een leuk naam rompertje en mutsje
    Voor die tijd wil ik zoiezo niet dat iemand de kleine ziet totdat ze dat kaartje hebben ontvangen. (Weet nou niet of dit logisch klinkt)

Hetgene waar ik gewoon zwaar mee zit is dat ze gewoon hun eigen zin willen doordrijven.. Ik wil ze nergens in beperken om opa en oma te zijn ofzo. Maar een btje respect voor de wensen van de nieuwe ouders, zou heel fijn zijn.

Zoals ze altijd zeggen: geduld is een schone zaak.
    (Helaas zien zij dat niet zo).... Zucht...

Me wens kwa kraamtijd is ook gewoon liever geen bezoek.
    Me vriend is na de kraamweek 2 weken vrij en we willen tot die tijd lekker met zn 3tjes doorbrengen om te wennen aan alles.
    Gelukkig heb ik maar 3 echte vriendinnen die wel langs zouden willen komen. Maar die koman apart langs dus dat valt te doen...
    De rest die ik ken, hebben alleen maar oren ernaar als er iets fout gaat...
    Dus al bij al. Ik weet wie me vrienden zijn en heb er liever geen dan dat ik neppe vrienden heb ;).

Maar dat terzijde.
    Erg bedankt voor de reacties ik kan hier zeker wat mee!

Groetjes Rev

9. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Wij hebben hier ook afspraken over gemaakt. Alleen de foto's die ik op facebook zet, mogen de opa's, oma's, ooms en tantes delen.

10. Revengeance

4 jun 2014
    20
    0
    0

Dat is dus precies wat ik bedoel!

Heel heel heel erg fijn dat ik niet de enige ben die er zo over denkt :D

11. Knoopster

Knoopster Bekend lid

24 dec 2013
    543
    28
    28
    NULL
    NULL
    mijn moeder is ook iemand die van alles foto's op fb zet, vooral van haar kleinkinderen en oppaskindjes.
    De ouders vinden dat ook allemaal leuk hoor!

Ik heb haar een aantal weken terug al aangegeven dat wij het niet leuk zullen vinden als er continu foto's van onze kleine op fb komt.
    Eens een keer natuurlijk helemaal niet erg (oma is ook trots). Maar de kleine gaat straks 4 dagen naar haar toe.
    Dat ze zelf veel foto's maakt prima, hartstikke leuk maar ze hoeft het niet te delen op fb.

Ik zie de foto's liever per mail verschijnen:)

gelukkig is daar alle begrip voor.

zo ie zo zal de eerste foto op fb door mijzelf geplaatst worden.... als ik al een foto van de kleine op fb zet. Kan me best voorstellen dat ik dat helemaal niet ga doen.

12. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Nee dat is niet egoïstisch!! Ik heb in mijn geboorteplan ook staan dat er alleen foto's met onze camera's gemaakt mogen worden. Niet vanwege ouders of schoonouders maar vanwege de VK. Zij is in haar vrije tijd fotograaf en vind het leuk om foto's te maken. Ze mag best foto's maken van de kleine of geboorte maar niet maar eigen toestel.

Wij zijn heel duidelijk, mijn man gelukkig ook, dat wij bepalen wanneer er wat gebeurd. Ook wanneer ze mogen vermelden op social media dat de kleine geboren is bepalen wij. Gevolg is dat wij alle telefoontjes en berichtjes krijgen als zij iets vermelden en daar heb ik misschien nog geen zin in.
    Ik zou gewoon heel duidelijk zijn in wat jullie willen, nu kan het nog. En pech gehad als ouders/schoonouders dan boos zijn.
    Kan je partner niet inspringen daarin? Wat vind hij ervan dat zijn ouders foto's willen maken enzo.

13. Yinxy

Yinxy Fanatiek lid

22 dec 2012
    1.461
    2
    38
    Noord Brabant
    Nee hoor je bent niet egoïstisch. Ik wil ook geen enkele foto van mn kleine op FB, pas wanneer hij/zij dat zelf wil, dan mag dat. Eerder wil ik gewoon niet. Ik ga bv ook niet op fb zetten dat ik zwanger ben. Mn echte vrienden die krijgen dat persoonlijk van ons te horen.
    Maar fotos van onze kleine in spe op fb? Nee wil ik niet. Ik wordt al boos wanneer iemand een foto van mij zomaar zonder toestemming op fb zet.
    Heel erg veel succes in deze situatie.

14. Revengeance

4 jun 2014
    20
    0
    0
    Helaas kan me vriend niks doen.
    Ze luisteren gewoon totaal niet, zodra ik het woord fotos in me mond neem begint het gelazer al.
    En als ik ertegen in ga dan ben ik degene die fout zit...
    Heel jammer helaas. Maar het is niet anders.
    Kan geen stress gebruiken voor de kleine.

Groetjes Rev

15. Sassie1981

Sassie1981 Fanatiek lid

2 mrt 2006
    2.888
    617
    113
    Ik ben daar heel makkelijk in: mijn kind, dus ik bepaal! Wil je het anders, ga dan maar je eigen kind baren!

Sorry hoor, maar kan zo niet tegen mensen die de wensen van de ouders niet respecteren.

16. JongeMama22

JongeMama22 Niet meer actief

Mijn man en ik hebben afgesproken dat wij de eerste foto op fb zetten en ook als eerste erop zetten als onze dochter geboren is. Alleen de foto's die wij maken mogen andere delen op fb, geen eigen foto. Het zijn onze kinderen, wij zijn de ouders en wij bepalen wat het beste is voor onze kinderen. Ik vind het niet goed als er te pas en te onpas foto's op fb komen te staan van onze kinderen die wij niet gemaakt hebben.

17. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    Jep, hier willen we ook geen foto's op social media en dat hebben ze maar te respecteren. Het is ook iets wat we samen hebben besloten en zo kun je elkaar steunen in die beslissing mochten mensen moeilijk gaan doen.

Ik heb toevallig van de week een bericht op fb geplaatst dat we dit niet willen en dat dit ook betekend dat anderen dat ook niet mogen. Ook willen we zelf kunnen vertellen wanneer het geboren is dmv kaartje, mondelijk of op fb en aangezien de tamtam hier enorm snel gaat heb ik dat nu al er op gezet.
    Dat mochten ze het eerder weten en er staat nog niks op mijn pagina dat ze dan nog even hun mond houden.

Dus niet dat er tig felicitatie's opstaan eerst en dat andere vrienden dus daardoor erachter komen dat er wat geboren is. Ik wil dat zelf vertellen. Heb ook mijn instellingen aangepast zodat berichten eerst mijn toestemming moeten krijgen voor ze erop komen.

Ik vind dat je absoluut niet onredelijj bent en dat je schoonouders jouw wens moeten respecteren. Zetten ze het er toch op? Dan ga je maar vervelend doen en dwing ze dit te verwijderen.

Het is denk ik wel beter om samen een front te zijn. Anders ben jij weer de boeman.

18. MaMa

MaMa Fanatiek lid

21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    ik heb de kleine ook liever niet op het internet
    maar zolang het normale foto's zijn zie ik het probleem niet zo.
    Mijn schoonma kan echter niet goed zelf bepalen wat normale foto's zijn. (zet gerust een foto dat hij in zn nakie ligt op FB) tuurlijk akn het geen kwaad voor de kleine als een viezerd daar verkeerd naar kijkt maar ik wil dat absoluut niet.
    Dus nu krijgt schoonma alleen foto's die door ons zijn goedgekeurd.
    ik wil ook niet met mn bakkes op FB ivm mijn werk dus ze krijgt alleen foto's met papa en zoon geen gezinsfoto's en als ze er zelf 1 maakt prima maar als ze er 1 op FB zet wordt ze direct gesommeerd hem eraf te halen.
    Wij bepalen wat er van ons op het internet beland niet een ander
    gewoon heel duidelijk in zijn lijkt me het beste
    verbieden foto's te maken gata me wat te ver

19. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Ik ben zelf iemand die wel foto's op FB zet. Wel alleen van mijn eigen kind, natuurlijk. En ook gewoon de leuke, mooie. Geen vieze luier foto's ofzo ;). (het bestaat, serieus....)
    Maar mijn mening is dat jullie de ouders zijn, dus jullie beslissen.
    Je schoonouders hebben dat te respecteren.
    Mocht je heel bang zijn dat het gewoon niet gaat werken of alleen met veel ruzie zou je nog een klein compromis kunnen overwegen, namelijk dat jullie met jullie toestel een foto maken van opa en oma die de baby vasthouden, en jij daar een foto van maakt en zij die op FB mogen plaatsen. Op die manier ben je ten eerste zelf de regisseur van het moment en de precieze foto, en kun je ten tweede ervoor zorgen dat het ook vooral een foto van hen is, waarop je kindje niet heel duidelijk in beeld komt.
    Maar het risico is natuurlijk dat het een glijdende schaal is; dat ze denken; 1 foto is ons gelukt, dan gaan we door voor foto 2, foto 3, enz.
    Het klinkt alsof zij niet heel redelijk zijn hierin; met redelijke mensen zou je een dergelijk compromis kunnen sluiten, maar als ze het alleen gaan misbruiken om nog meer foto's online te gooien dan kun je ze beter het gewoon algeheel verbieden. Verbieden klinkt misschien heel hard, maar dat hangt dan ook samen met hun eigen gedrag. Als zij meer voor rede vatbaar zouden zijn zou jij wellicht ook meer geneigd zijn hen tegemoet te komen...
    Jullie zijn de baas hierin.

20. Revengeance

4 jun 2014
    20
    0
    0
    Ja precies. Zo denk ik ook.
    Ik wil het ze ook niet verbieden. Dat is echt het laatste wat ik wil.
    Zou het juist leuk vinden als ze duizenden fotos hebben.
    Voor prive gebruik en laten zien in vriendenkring is prima.
    Snap hun kant ook wel dat ze heel trots zijn.
    Maar wil gewoon geen foto van de kleine op socialmedia.

Gewoon erg jammer dat ze het niet respecteren.
    Ik ga het in september als we verhuist zijn nog eens proberen te vertellen en anders zie ik wel wat er gebeurd denk ik..

Bedankt allen.

Groetjes Rev

Deel Deze Pagina