pril zwanger en trage schildklier, medicatievraagje!

Discussion in 'Zwangerschap' started by MotherMary, Feb 12, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MotherMary

MotherMary Fanatiek lid

Sep 10, 2014
    1,748
    2
    0
    theaterdocent, regisseur en leerkracht basisonderw
    Overijssel
    Vraagje voor de zwangere dames met een trage schildklier: Hoe snel nadat je uitvond dat je zwanger wad moest je medicatie worden bijgesteld? En wie deed dat dan, de internist of huisarts? Ik heb geen internist, laat mijn waardes altijd checken via de huisarts. Nu hoorde ik dat je zsm je medicatie moet bijstellen als je erachter komt dat je zwanger bent. Mijn huisarts zegt dat ze dit nu niet meer doet en heeft me doorverwezen naar de internist. Daarvan krijg ik over 2 weken een uitnodiging voor waarschijnlijk nog eens een aantal weken later.... Maar is dat dan niet erg laat? Heb het gevoel dat ik NU al iets moet doen. Extra pilletje thyrax nemen ofzo?

2. Gizzie1983

Gizzie1983 Fanatiek lid

Apr 11, 2011
    3,367
    234
    63
    Secretaresse
    Noord-Brabant
    Je gevoel is juist. Zodra je weet dat je zwanger bent, moet je direct bloedprikken en de medicatie ophogen (meestal met 1 'blauwtje' = 0,025 mcg). Het is vooral in het eerste trimester essentieel dat je schildlklier goed is ingesteld omdat dan alle organen worden aangelegd.

Zou dus zeker actie ondernemen!

Ik ben hier trouwens voor onder behandeling bij een internist, niet bij de huisarts.

3. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Ja hier ook gedoe gehad met medicatie. Internist vond het top dat ik uit mijzelf was gaan opgogen, huisartsen dn verkoskundigen weten er niet zo veel vanaf. 25% erbij doen.
    Als je zoekt naar de officiele richtlijnen voor schildklier en zwangerschap staat dat er ook gewoon in.
    Ik ben ook doorgestuurd naar een internist maar daar kon ik pas na 3 pf 4 weken terecht, vandaar dat ik dus zelf die 25% erbij ben gaan doen.

4. 19831

19831 Actief lid

Mar 16, 2012
    199
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook meteen op moeten hoge en bloedlaten prikken.
    Zou inderdaad ook meteen actie ondernemen

5. MamaPrinsesje

MamaPrinsesje Actief lid

Nov 5, 2014
    245
    0
    0
    NULL
    NULL
    Was met 5 weken naar de huisarts gegaan; en die heeft gelijk opgehoogd. Slikte 0,075 mvg en ben 0,0875 gaan slikken en eigenlijk tot nu toe genoeg geweest.
    Bij mij keek ze of ik antistoffen aanmaakte. Zonder antistoffen mocht ik bij de huisarts blijven, wat gelukkig het geval is. Nu laag ik elke 4 weken m'n bloed prikken voor m'n waardes.
    Zou als ik jou was iets ophogen. Juist in het begin is het belangrijk. Of misschien vragen om een urgente afspraak? Kan je misschien je dillema uitleggen aan d'r assistent?

6. MotherMary

MotherMary Fanatiek lid

Sep 10, 2014
    1,748
    2
    0
    Overijssel
    Heb inmiddels voor elkaar dat ik volgende week woensdag een afspraak heb. Eerder kon niet. Zal ik maar op eigen houtje wat ophogen dan? Slik nu 0.075 mcg. Vorige zwangerschap zat ik op 0.125
    Zal ik maar gewoon zelf al naar 0.100 gaan dan? Ben er ook een beetje onzeker over, bang dat ik ook schade aan kan richten als ik zomaar teveel neem ofzo...

7. Gizzie1983

Gizzie1983 Fanatiek lid

Apr 11, 2011
    3,367
    234
    63
    Secretaresse
    Noord-Brabant
    Heb je onlangs nog eens laten prikken? Hoe zijn je laatste waardes?

Eigenlijk zou je eerst moeten prikken en dan ophogen. Als je nu ophoogt en volgende week prikt heb je eigenlijk geen reële waarde, omdat het een paar weken duurt voordat de ophoging optimaal zichtbaar is in je bloed. Maar als het niet anders kan, zou ik denk ik nu naar 0.087,5 gaan.

Heb je wel een afspraak met de internist volgende week?

8. ShallY

ShallY Fanatiek lid

Sep 14, 2013
    3,870
    736
    113
    Zodra ik weer zwanger ben moet ik gelijk een half pilletje omhoog en de internist bellen. Is zo afgesproken.

9. MwMariska

MwMariska Actief lid

Jun 8, 2010
    331
    0
    0
    Doetinchem
    Hee

Niets zelf gaan ophogen. Ik heb toen bleek dat ik zwanger was gelijk afspraak gehad met huisarts en deze heeft gezegd wat ik moest gaan slikken. Ook direct bloed geprikt en maakte gelukkig geen antistoffen aan dus nu elke maand prikken en hoef niet naar de internist maar mag via huisarts onder controle blijven.

Groetjes Mariska

10. Patriezz

Patriezz Lid

Mar 27, 2012
    77
    0
    6
    NULL
    NULL
    Ik ben ook direct opgehoogd op advies vande internist/ endocrinoloog. 0,025.
    Of je wel of geen antistoffen hebt is wel belang voor de waardes. Is dat ooit geprikt? Zelf heb ik aangestuurd op een tsh waarde van 1 maar er zijn ook internisten die een tsh tot 4,5 oke vinden. Vroeger had je het hypomaarniet happyforum, daar stond de richtlijn op waarnaar internisten/ endocrinologen naarhandelen.
    Hoeveel thyrax gebruik je nu?

11. Leaf

Leaf Niet meer actief

Ik weet nu net dat ik zwanger ben en heb meteen mijn internist gebeld. Vandaag zei ze dat ik van 75mg naar 100mg moest en dat ik over 4 weken langs moet komen voor een bloedonderzoek.
    Ze zei daarbij ook dat het goed was dat ik meteen contact heb opgenomen omdat in de eerste 3 maanden er meer om schildklierhormonen gevraagd wordt.

Ik zou als ik jou was ook meteen even bellen naar je HA (als je niet bij een internist loopt).

12. Leaf

Leaf Niet meer actief

Ik lees dit berichtje nu pas. Zoals ik net al zei ik moet van 75 naar 100.
    Misschien niet heel fout om het inderdaad zelf op te hogen. Wat vervelend dat je tot woensdag moet wachten. Ik zou niet durven zeggen of ik het uit mezelf zou ophogen, je weet het nooit. Maar aan de andere kant weet je dat het opgehoogd moet worden en als het bij je vorige zwangerschap 125 was, zit je vast met 100 veilig.

13. Doornroosje1987

Doornroosje1987 Bekend lid

Oct 25, 2014
    593
    1
    0
    Hier ook een trage schildklier en zwanger!
    Bij 4 weken meteen internist gebeld en ik moest meteen ophogen en bloedprikken.
    Omdat ik zwanger ben van een tweeling moest ik al gauw het dubbele nemen, nu zelfs nog een beetje meer.
    Mijn internist zei overigens ook "beter iets teveel dan te weinig" bij zwangerschap! Het is juist in het begin van groot belang. Ik denk dat je zonder problemen iig met 25% van je gewone dosering kunt ophogen!

14. Pien15

Pien15 VIP lid

Oct 12, 2010
    5,789
    191
    63
    In het begin is het juist van belang dst je voldoende schildklierhormoon hebt. Zodra je zwanger bent, schiet de tsh snel omhoog en dst moet je zoveel mogelijk zien te voorkomen. De officiele richtlijn voor de eerste ophoging is 25% van de waarde die je tot nu toe gebruikte. Ik zou zeker wel direct ophogen en als het kan ook direct nu bloed laten prikken. En dan over 4 weken weer.

15. Sappie25

Sappie25 Actief lid

May 19, 2010
    386
    0
    16
    Er sinds 5 weken achtergekomen dat ik zwanger ben van de tweede. Mijn nieuwe huisarts wilde (en wist niet eens!!!! :x ) dat ik bijgesteld moest worden. Hij stuurde me naar de gynaecoloog (ook vanwege verleden) en die heeft me vervolgens bij week 6 pas extra laten slikken (na bloedonderzoek en overleg met endocrinoloog). Ben nu op 0,225 Thyrax ingesteld :$:$

16. studentje84

studentje84 Nieuw lid

Jan 7, 2015
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik heb toen ik wist dat ik zwanger was, de huisarts gebeld en 2 dagen later zat ik bij de internist en had bloedgeprikt. Mijn waardes blijven goed (heb tot de 15 weken om de 2 weken moeten bloedprikken).
    op dit moment werkt mijn schildklier te snel, zonder ophoging, geen probleem volgens de internist.
    Dus mijn advies is, bloedprikken en niet zelf gaan aanrommelen met je medicijnen

17. MotherMary

MotherMary Fanatiek lid

Sep 10, 2014
    1,748
    2
    0
    Overijssel
    Dank voor alle reacties en adviezen! Ik ga inderdaad morgen bloed laten prikken en denken ik toch maar ( heel eigenwijs) zelf alvast 0.025 extra slikken. Precies afstemmen moet daarna toch nog en 100x bloedprikken ook, maar ik vind het nog zo lang wachten tot woensdag voor actie anders...

18. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

Jun 26, 2009
    5,330
    0
    36
    Midden v/h land
    Ik lees hier nu al paar keer 25% omhoog, maar is dat niet een beetje heel erg veel?

Ik ben toen ik zwanger bleek meteen naar de internist gegaan en zelfde dag nog bloed laten prikken. M'n waardes waren op dat moment prima en geen reden tot ophogen. Volgende week ga ik weer prikken en evalueren we weer.

Ik zit zelf intussen op 175mcg

19. maartje84

maartje84 VIP lid

Oct 8, 2008
    12,810
    4,446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ik zou juist willen adviseren nog niet te gaan verhogen. Ik lees hier wel vaker dat mensen direct sowieso gaan ophogen. Maar mijn internist is het hier niet mee eens.
    Ik heb met hem wel de afspraak gemaakt dat ik in geval van een zwangerschap inmiddels ga bloedprikken en ik dezelfde dag nog een spoed afspraak kan krijgen. Zo is het ook beide keren gegaan.

Ik hoefde met beide zwangerschappen uiteindelijk niet direct op te hogen, maar pas wat later in de zwangerschappen.
    Ik zou dus niet nu al gaan ophogen zonder dat je de waardes weet. Te weinig schildklierhormoon is niet gunstig, maar te veel ook niet.

20. ester77

ester77 Actief lid

Sep 6, 2009
    127
    0
    0
    Mijn internist en gyn waren juist blij dat ik gelijk vanaf een posietieve test 25 % ben opgehoogd, je kindje heeft dit nodig... gewoon doen en via je ha morgen bloed prikken en door laten verwijzen naar de gyn/internist

Share This Page