Deze vraag is misschien al veel vaker gesteld maar wilde het toch nog een keer vragen: Wanneer wordt een bevalling medisch? Vanaf de 24e week liep ik bij de gyn omdat mijn suikers te hoog waren. Vanaf 28 weken mocht ik wel weer terug naar mijn vk omdat ik de suikers dmv een dieet onder controle heb maar ik moet mezelf wel elke dag controleren. Mijn vk zei dat ik sowieso met 40 weken wordt ingeleid omdat meneer aan de grote kant is. Ik wil sowieso in het ziekenhuis bevallen maar is het dan medisch of...
Ik had hetzelfde als jou en moest sowieso in het ziekenhuis bevallen. Ze doen namelijk bij kindjes van moeders met (zwangerschaps)diabetes na de geboorte 3x glucose bepaling. Volgens mij ben je dus medisch. Je zou wel met je eigen verloskundige in het ziekenhuis kunnen bevallen. Zo is het mij uitgelegd.
Medisch kan ook poliklinisch zijn, overigens... Poliklinisch wil zeggen dat je in verloskamer bevalt, maar daarna meteen naar huis kan/mag en dus niet opgenomen hoeft te worden op kraamafdeling. Medisch wil zeggen dat de gynaecoloog eindverantwoordelijk is en je niet thuis mag bevallen. Zwangerschapssuiker is medisch. Gynaecoloog heeft bemoeienis met je en idd, na bevalling moet je kindje extra gecontroleerd worden. Ik ben bij mijn eerste medisch geweest vanaf 35 wkn, bloeddruk schommelde beetje en was soms net te hoog en ik verwachtte een groot kind. Vrijwel alle controles zijn echter gedaan door verloskundige van ziekenhuis. Ben poliklinisch bevallen onder leiding van verloskundige en omdat alles goed was, mocht ik meteen weer naar huis. Heb geen gynaecoloog meer gezien ... Maar officieel was het wel onder zijn verantwoordelijkheid.
Als je ingeleid gaat worden dan word je volgens mij automatisch medisch want een inleiding wordt niet door de VK gedaan voor zover ik weet. Mocht hij zich eerder melden en je dus geen inleiding nodig hebben dan is het wat anders.
Ik heb een medium risk bevalling gehad. Een tussenvorm: je hebt wel je eigen vk, maar een verpleegkundige ipv kraamzorg. Bij een probleem blijf de verpleegkundige dan en blijft je begeleiden. Anders moet er een hele overdracht gedaan worden. Nu maar een deel. En je houdt een bekend gezicht aan je bed. Gelukkig de gyn niet nodig gehad, maar het werd gewoon vergoed. Inleiding is sowieso vergoed, en als je verplicht wordt in het ziekenhuis te bevallen bij de gyn ook. Maar verder zou ik het overleggen met je vk hoe dat gaat..
Mij is uitgelegd dat poliklinisch veranderd in medisch als er iets op doet tijdens de bevalling wat thuis niet had gekund. Even in hele simpele taal. Dus inleiden is zoiezo medisch. En poliklinisch veranderd in medisch als er bijv. poep in het vruchtwater zit of dat je pijnbestrijding wil etc. Mijn bevalling starte poliklinisch met een kraamverzorgster van het ziekenhuis en een eigen verloskundige maar werd medisch. Toen kwamen er een verpleegkundige en een gynaecoloog bij. Alles is vergoed.
Ik moet verplicht in het ziekenhuis bevallen maar wel gewoon met mijn eigen VK. Dat komt omdat ik bij de eerste veel bloed ben verloren en ik daarom een verhoogd risico heb op herhaling. Ik geloof wel dat ik daarom medisch ben want de VK gaf aan dat dit om deze reden niet ten kostte gaat van mijn eigen risico. Ik denk dus dat de vraag is, moet jij verplicht in het ZK bevallen of niet? Het inleiden buiten beschouwing laten want dan ben je sowieso medisch.
Inderdaad zodra je ingeleid word, word je bevalling medisch. Jou eigen VK mag geen weeenopwekkers etc. geven. Hier ook gehad, poliklinsch begonnen, maar weeenopwekkers nodig gehad, dus overgedragen naar ZH, onder supervisie van gyn, maar de bevalling is uiteindelijk gewoon gedaan door de Vk van het ZH. Liefs,