Hoe doen jullie dat met 2 babies?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door tjejfromsverige, 9 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tjejfromsverige

tjejfromsverige Actief lid

6 jul 2015
    295
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb een zoontje van 9 maanden en inmiddels 33 weken zwanger.
    Hij zal dus rond de 11 maanden zijn als tweede baby geboren word.
    Naarmate het dichterbij komt benauwd het idee mij en ben ik gewoon ontzettend bang voor wat komen gaat.

De zwangerschap was totaal niet gepland, en het duurde vrij lang voor ik aan het idee gewend was dat er zo snel een 2de baby komt.
    Eerlijk gezegd ben ik nog steeds niet echt aan gewend, maar ik kan niets anders dan mij er aan over geven.

De paniek word groter, omdat mijn zoon van 9 mnden ontzettend veel aandacht eist, druk is en veel energie opvreet omdat hij zo beweeglijk is en van alles uit probeert met de nodige vallen. Kruipt, loopt aan de hand van meubelstukken, muur, trekt zich overal aan op. Trekt elke kastdeur open om vervolgens er alles uit te gooien en dan weer op naar de volgende kast.

Misschien valt het allemaal wat zwaarder omdat ik natuurlijk zwanger ben en best weinig energie heb. Vermoeiheid haakt erin, terwijl zoontje redelijk goed slaapt. Ochtendslaapje, middagdutje en de nacht maakt hij 10 a 11 uur. Slaapt helaas niet meer het klokje rond zoals voorheen.

Maar hoe doen jullie moeders het met 2 kleine babies?
    Ik denk alleen in kom niet aan slapen toe, want ze zullen waarschijnlijk een totaal andere slaapschema hebben.
    Ik heb een klein netwerk, dus bang dat ik op niemand kan terugvallen behalve man natuurlijk. Ik begin er lichtelijk van in paniek te raken.

2. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    #2 amdaa, 9 sep 2015
    Laatst bewerkt: 9 sep 2015
    Veel verdelen met je man, voornamelijk de nachten. Verdeel s avonds en s nachts de zorg zodat jullie beiden voor 1 kind zorgen. Ook al moet hij werken.

Overdag is het in het begin even zoeken naar je ritme qua voeding en het eten. Wat jou goed kan helpen is een draagdoek voor de baby, je oudste leren om zelf te eten, en een playpen aanschaffen voor de woonkamer.
    Zo kun je een goed afgebakende speelplek creëren voor kinderen. Dit wordt vaak bij meerlingen gedaan.

Probeer te werken naar een ritme dat je veel om en om doet: baby voeding, dan dreumes fruit, dan baby voeding, dan dreumes boterham enz, en tijdens de slaapjes even tot je rust komen.

Leer de baby om beneden in de kinderwagen te slapen, zo blijf je mobiel, en hoef je de oudste niet vaak alleen beneden te laten.
    Zorg dat je beneden een verschoningskussen en verechoningsspullen hebt, scheelt heel veel onnodig rondlopen.

In bad kun je ze ook om doen, zodat ze beide om de dag in bad gaan.

3. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.264
    11.877
    113
    Kalm aan. Het komt echt goed. Je hebt kraamhulp de eerste week, ga ik vanuit.Die helpt je echt wel om zaken op poten te zetten. En daarna kan het consultatiebureau je daar ook goed bij helpen.
    Juist die hele kleine baby's slapen nog veel en dat zal echt wel samen vallen met het slapen van je andere kindje.
    Het is natuurlijk even pittig, maar je vind je weg wel.

4. Boommm

Boommm Niet meer actief

Ik had 8 maanden verschil en het komt uiteindelijk allemaal goed! Ik heb de baby in hetzelfde strakke schema als de oudste gedaan, zodat ze zoveel mogelijk tegelijk sliepen. Nu slapen ze nog steeds tegelijk en dat is heerlijk!
    Verder was ik ontzettend blij met onze oppas die de oudste af en toe een middagje meenam.

5. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Niet in paniek raken, in het begin valt het allemaal wel mee. De baby krijgt mss wat minder aandacht dan je zoontje in het begin maar dat is ook normaal. Hier was mijn zoontje net 1 jaar toen ik in verwachting raakte van mijn dochtertje. In het begin vond ik het makkelijker dan nu. Nu ons dochtertje begint te kruipen eist ze meer aandacht op. In het begin vond ik het net makkelijker.
    Onze zoon deed op 1 jaar nog een 2 slaapjes. Hoe meer slaapjes, hoe makkelijker volgens mij. Ook al doen ze dat op verschillende tijden. Het is alleen wat moeilijker om even weg te gaan, maar een baby slaapt toch vrij makkelijker in de wandelwagen. Het enige wat wel wat moeilijk was was de jaloezie en de "mamitis" van mijn zoontje. Ineens wou hij voortdurend bij mama op schoot en zo. Alleen mama mocht hem aankleden, alleen mama mocht hem te slapen leggen. Maar dat is nu over. Verder was hij wel heel lief met zijn zusje.

6. tjejfromsverige

6 jul 2015
    295
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dank jullie voor je woorden en ervaringen.
    De ene keer denk ik gewoon er aan overgeven en de andere keer maakt de gedachten mijn heel angstig juist omdat man en ik erg op elkaar gewezen zijn.
    We wonen in het buitenland dus even makkelijk extra handen van de oma's en familie zijn er niet. Helaas ook geen kraamzorg hier.
    Wel beval je in het ziekenhuis waar je na de bevalling tot 3 dgn kan blijven in een kraamhotel afdeling.

Juist omdat mijn zoontje zo een makkelijk was en nog steeds is, ben ik zo bang dat ik het tegenovergestelde krijg. Een huilbaby aan de borst en een stouterd die heel het huis overhoop haalt en ik daar dan als een ongewassen kip zonder kop achter aanrent want een beetje me-time zal er niet in zitten.(My worst thoughts).

7. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.264
    11.877
    113
    Natuurlijk zit er ook me-time in. Tijdens de slaapjes van de kinderen! Ik zou met je man over dit onderwerp praten en kijken waar hij kan inspringen. En hoe jullie zaken verdelen.
    Ik weet niet waar je woont, maar daar zullen toch ook wel bepaalde voorzieningen zijn. En heb je hèlemaal geen vrienden, kennissen of collega's daar?

8. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    #8 dorisn, 11 sep 2015
    Laatst bewerkt: 11 sep 2015
    Ik geef zelf ge bv maar hoor regelmatig dat moeders hun baby voeden in de draagdoek. Dan heb je je handen vrij voor je zoontje mocht het nodig zijn.
    Tussen mijn oudste en middelste zit ruim 2jaar maar mn dochter kon er ook wat van tijdens het voeden. Uiteindelijk wat gepuzzeld en zo kreeg mn zoontje de fles als mn dochter op bed lag bv en zette ik haar wel eens voor de tv.
    Nu werk ik als gastouder en mn jongste is 3maanden en ik heb een kindje in de opvang van 11maanden die lekker op ontdekkingstocht is maar als ik de fles geef komt hij kijken. Mijn jongste slaapt veel in de wagen. Ik pas mn activiteiten aan op het kindje van 11 maanden. Het is even puzzelen en ik heb mn draai er nog niet helemaal in gevonden maar dat komt vanzelf.
    Als mensen hulp aanbieden, gewoon aannemen. Komt allemaal goed.
    Ik weet dat ik makkelijk praten heb want het lijkt me super pittig, maar misschien dat je er toch iets aan hebt.

9. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.264
    11.877
    113
    Draagdoek vooral ook voor binnenshuis is een goed idee. Voor buitenshuis een duowagen. Echt doen hoor. Zo handig. En hoeft niet duur te zijn.

10. tjejfromsverige

6 jul 2015
    295
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dankjullie wel voor het meedenken. Duowagen hebben we gelukkig.
    Draagdoek was ik van plan aan te schaffen, alleen kom ik er niet uit welke ik moet nemen.
    Hebben jullie mss tips?

Mijn moeder komt wel na de bevalling hierin gevlogen, bij mijn zoontje was ze 5 dgn na de bevalling zodat we eerste dgn als gezin tijd met elkaar konden doorbrengen. Dus wel wat hulp en mijn man heeft sws 2 weken verlof en erna moeten we even kijken hoe en wat.

Vrienden werken natuurlijk ook en daarnaast hebben de meeste zelf ook een gezinsleven. Ik moet er maar blanco ingaan en zien hoe het allemaal loopt. Voorlopig mijn handen vol aan kleine stoute boef die elke dag op avontuur gaat hier in huis en niet rustig kan blijven zitten.
    Wist niet dat zo een kleine baby zoveeeeeeel troep kan maken.

Deel Deze Pagina