Toen ons zoontje net leerde traplopen hebben wij hem geleerd om achterstevoren de trap af te lopen, zodat hij met zijn handjes houvast had op de hogere treden. Op dezelfde manier zoals een kind ook omhoog klimt, zeg maar. Zo doet hij het nu nog steeds, en dat vind ik eigenlijk wel veilig. Maar ik ben wel benieuwd vanaf welke leeftijd de meeste kinderen 'gewoon' de trap op en af lopen door de leuning vast te houden. Hoe ging dat bij jullie?
Onze oudste deed dat toen ze net drie jaar was. Maar de tweede gaat nog steeds op z'n billen de trap af (is 4 jaar). En de derde gaat achterstevoren de trap af. (bijna 2 jaar)
Hier ging ze eerst op haar billen de trap af, zodat ze zich aan de tree kon vasthouden. En ik liep dan voor haar met m'n gezicht naar haar toe. En op een gegeven moment wilde ze lopend de trap af, dus zijn we dat aan doen. Eerst met leuning + mijn hand (ik dus nog steeds achterstevoren de trap af), toen wilde ze geen hand meer en liep ze dus mooi aan de leuning naar beneden (ik nog steeds achterstevoren om haar op te kunnen vangen ). En nu sinds een paar weken loopt ze gewoon zelf de trap af zonder mij. Onze trap is niet steil, dat scheelt wel enorm, en ze kan dus ook bij de leuning. Mijn ouders hebben bv een steilere trap, met vrij smalle treden, daar laat ik haar nog niet alleen op en af lopen. Bij mijn schoonouders is geen leuning en is de trap aan 1 zijkant open; ook daar laat ik haar echt niet alleen.
Hier liepen ze vanaf het begin gewoon vooruit de trap af. Achteruit snapten ze niet. Ik loop dan natuurlijk wel voor ze uit, achteruit (snap je 'm nog), zodat ik ze op kan vangen.
hier ook vanaf het begin. Wij hebben in huis 3 etages in huis dus 3 trappen en ook nog een portiek met 4 trappen. Ze is 1 keer in het portiek gevallen met regenlaarsjes.
Wij hebben een rechte trap en onze dochter loopt vanaf 2 jaar vooruit van de trap (houd de leuning vast) Ze gaan op haar kont van de trap als ze iets in haar handen heeft. Ze doet dit al een tijd zelfstandig gaat ook gerust iets boven halen als ik beneden ben.
Onze jongste (17 maanden) doet dat nu al een maandje, onder begeleiding uiteraard. De oudste ook wel rond die leeftijd, nog voor hij 2,5 was ook alleen de trap af.
Hier loopt ze nu met een hand aan de reling en een hand aan mijn hand de trap af (en op ) Al kan ze op ook zonder hulp en dan nog razend snel ook
Vanaf ze bij de leuning kan eerlijk gezegd Geen idee meer hoe oud ze precies was maar ze is vrij klein van stuk. Daarvoor wel vaak aan de hand maar sinds ze er echt zelf bij kon deed ze het altijd gewoon vooruit. (Tot grote angst van opa's en oma's... Maar wij waren niks anders gewend)
Ligt aan de trap. Wij hebben een steile wenteltrap met kleine treden (en gat ernaast tot in het souterrain). Sinds een paar maanden wil ze zelf perse vooruit lopen. Mag ze alleen als ik erbij ben. Anders moet ze van mij nog steeds achterste voren (ze is 5). Kindjes die komen spelen, durven vaak de trap niet af. Ze moeten van mij ook allemaal andersom (sommigen moet ik dragen, omdat ze echt niet durven). Zitten dus ook nog steeds traphekjes. En zelf ben ik er ook al een paar keer vanaf gevallen. Andere trappen kan ze prima, vanaf dat ze kon traplopen.
Zodra ze bij de leuning konden. Ik denk met een jaar of 2,5/3 ofzo. Mijn jongste is net 2 en kan er nog echt niet bij, mijn oudste is 4,5 en doet het al een hele poos. Dus ergens daar tussen Maar het is meer de lengte van het kind wat er toe doet dan de leeftijd denk ik, mijn meiden zijn allebei vrij kort.
Sinds een maand. Daarvoor idd achterstevoren, zoals ze ook trap opgaan. Naar boven loopt ie nu ook met hand aan de leuning. Maar dan moeten we zijn andere hand ook vasthoude .
Hier nog niet. Hij gaat er achterstevoren vanaf klimmen (net zoals hij er ook op klimt naar boven). Hij is klein van stuk en kan nog niet bij de leuning komen. Hij wil al wel lopen naar boven aan de hand, maar naar beneden dus niet, hij vind het ook eng geloof ik... Ach komt vast vanzelf wel.
Mijn dochter is 2 jaar en 3 maanden en loopt al een maand of 2 vooruit de trap af. De oudste was ook rond de 2 toen ze vooruit de trap af ging.
Jongste doet het ook van ong haar 2. Is steeds goed gegaan - ze loopt 10-tallen keren per dag op en af zonder mij, maar als ik erbij ben, ga ik voorop, vind het nog steeds een eng zicht.
hier doen ze het op beide manieren (2 en 3 jaar) de ene keer lopen ze vooruit aan de leuning en de andere keer gaan ze achteruit...
D. heeft altijd gewoon vooruit de trap op en af gelopen. In het begin ging ze dus alleen omhoog, want toen kon ze nog niet bij de leuning. Vanaf dat ze net geen 2 was kon ze daarbij, dus sindsdien houdt ze die vast. Op de billen (uitglijden) of achterstevoren (minder zicht) vind ik eng, dus dat mogen ze hier niet.
Al sinds hij 2 werd. Maar hij mag het niet alleen! Hij is niet heel handig Vriendinnetje moet nog 2 worden en loopt zo alleen naar beneden, valt nooit. Maar zij liep ook heel vroeg en is heel handig met alle bewegingen!