Hallo meiden, Ik heb me vandaag ingeschreven op deze site. Ik ben Debbie en ben sinds 8 december 2004 trotse mama van dochter Emma. Ik heb zelf Epilepsie en slik hier medicijnen voor. Na lang wikken en wegen hebben mijn man en ik besloten om toch voor een tweede te gaan. 14 oktober aanstaande wordt mijn mirena spiraaltje eruit gehaad. Bij de zwangerschap van mijn dochter was ik binnen 3 maanden zwanger. Ik heb bij de zwangerschap van mijn dochter geen medicijnen hoeven te gebruiken. Ik ben eigenlijk op zoek naar meiden die ook medicatie gebruiken, zwanger willen worden zodat we elkaar kunnen steunen! En contact met andere meiden vind ik natuurlijk ook erg gezellig Groetjes, Debbie
Heyyy Nou je bent niet alleen. Ik heb dan wel geen epilepsie maar ik zal ook medicijnen moeten blijven slikken als ik zwanger zou raken. Heb gevraagd aan mijn arts of ik zou mogen stoppen maar hij zei een zieke moeder is nog altijd schadelijker voor een baby als de medicijnen. Ik heb trouwens een leverziekte. Groetjes
Hoi Deebie, Wat fijn om iemand op de site te zien die hetzelfde heeft als mij. Ik heb ook epilepsie en slik daarvoor medicijnen. Ben eerst bij de neuroloog geweest. Moest verplicht aan de foliumzuur, maar mag de medicijnen wel gewoon blijven slikken. Hoe zit dat bij jou? Liefs
Hey Ik weet er niet veel van maar omdat ik veel over medicatie en een kinderwens heb opgezocht weet ik dat het inderdaad erg belangrijk is om foliumzuur te slikken als je epilepsie hebt... Dan zou je iets meer risco kunnen lopen als je het niet zou slikken... groetjes
Ja dat klopt. Foliumzuur is ook tegen open ruggetje e.d. Daar heb je meer kans op als je anti-epileptica slikt. Dus om dat te voorkomen krijg je het op recept.
bedankt voor jullie reacties. ik slik idd al foliumzuur, dat is altijd beter. omdat ik een vergroot risico heb voor kindjes met eventuele afwijkingen. soms voel ik me schuldig...omdat ik medicijnen moet slikken hebben jullie dat ook? Ik vind het in ieder geval fijn te weten dat er meer meiden zijn die medicijnen gebruiken en zwanger willen worden. Zijn jullie bezig voor jullie eerste wonder? @stephanie welke medicijnen gebruik jij? Liefs, Debbie
Heyyy Nou voor mij wel de eerste ja... Ben ook nog maar 22... Maar wil niet langer wachten omdat het met de jaren alleen maar moeilijker kan worden voor mij om kinderen te krijgen... Ik voel me zeker schuldig en vond het ook een hele moeilijke beslissing om te nemen... Maar heb er goed met mijn arts over gesproken en hij zegt dat het echt geen kwaad kan omdat er al genoeg mensen zijn die deze medicijnen hebben moeten slikken en gezonde kinderen hebben gehad... Maar toch het blijft eng... Ik heb trouwens een leverziekte en maar 5 % kans dat mijn kindje mijn ziekte krijgt... Groetjes
Nou wel fijn te weten dat je kindje 5% kans heeft op jou ziekte. Het is idd een hele moeilijke beslissing. Ik vind het juist super goed dat je rekening houdt met je leeftijd. Ik ben al trotse mama en ik was toen 25 jaar. Het is een lang verhaal, maar ik heb toen veel last gekregen van zware epilepsie aanvallen en toen hebben ze tegen mij gezegd dat ik er mss over na moest denken om het er bij eentje te laten. Nu gaat het al een jaar hartstikke goed met me en wil ik graag mijn gezin compleet maken. Begrijp me niet verkeerd, ik mag me al gelukkig prijzen met een gezonde dochter! Ik vind het gewoon fijn om met meiden te praten die dus zwanger willen worden en medicatie slikken. Loopt jou cyclus goed? Liefs, Debbie
Hoi, is idd fijn. Alle onderwerpen komen aan bod hier. Behalve deze op het moment. Ik voel me niet echt schuldig. De kans is niet heel groot, maar de kans op afwijkingen is er ook als je gewoon gezond bent. Ook kan ik me voorstellen dat je toch voor een tweede gaat terwijl de eerste moeizaam verliep. Zelf slik ik depakine 300 2x daags. Niet zoveel dus. Vanaf wanneer in je zwangerschap kreeg je die aanvallen eigenlijk? En shay, heb je dagelijks veel last van je ziekte? Dat zou het ook wel lastiger voor je maken of niet? Ik heb niet veel last van m'n epilepsie dus denk er ook niet zo vaak aan. (twee keer per dag bij de medicijnen dan haha) Wij zijn in de tweede ronde bezig voor onze eerste. Jullie? Liefs
Ik snap heel goed dat je dat wilt en gelijk heb je... En juist nu het goed met je gaat moet je ervoor gaan... Als je langer zou wachten loop je het risco dat het minder met jou gaat en ze het dan helemaal afraden... Je zal toch heel goed onder controle blijven neem ik aan... Ik zou het nog niet weten hoe mijn cyclus verloopt... Ben nog maar 3 weken geleden gestopt met de pil... En voordat ik begon met de pil was mijn cyclus onregelmatig vanwege mijn lever die toen nog niet helemaal stabiel was... Ik heb een tijdje geleden een goed gesprek met mijn arts gehad over hoe het zou gaan mocht ik zwanger willen worden en een tijdje later hebben wij besloten dat we toch echt niet langer wilde wachten en nu een kindje willen... Dus mijn dokter weet er nu niks van zodra ik zwanger ben ga ik bij hem langs om te vragen hoe het nu verder zal gaan... Hoe zit het bij jou met je cyclus en hoe lang ben je nu bezig? groetjes
Ik heb epilepsie vanaf mijn 17de. Alleen ik ben heel lang aanvalsvrij geweest, waardoor ik dus geen medicijnen hoefde te slikken (tijdens mijn zwangerschap). Alleen door de gebroken nachten toch weer last van aanvallen gekregen. Ik slik 200 Lamictal, dus niet echt een hele hoge dosis. Ik ben het nu nog aan het afbouwen naar 100 en over anderhalve week word mijn spiraaltje eruit gehaald. Ik zal voor het "echte" werk nog even geduld moeten hebben hahahahaha. Mijn cyclus is wel altijd goed geweest en kon ik de klok erop gelijk zetten. Ik ben benieuwd of het ook zo is, nadat ik mijn spiraaltje verwijderd heb Spannend voor jullie zeg! Ik hoop zo dat het jullie ook gegeven is! Liefs, Debbie
Is je lever nu wel stabiel dan? En misschien is het toch verstandig om eerst bij de dokter langs te gaan. Die heeft misschien wel goede adviezen voor jullie. En dan weet hij er vast van. Hij kan het je ook afraden, maar dan nog kan hij je niet verbieden er toch voor te gaan. Ik was ook bang dat de neuroloog zou zeggen dat het beter was om het nog niet te doen of iets anders akeligs zou zeggen, maar dat viel 100% mee. Met epilepsie schijn je wel goed onder controle te komen. Daar weet Deebie meer over! Hoe was dat bij jou eerste zwangerschap? En kom jij ook streng onder controle als het zover is? Kan een zwangerschap met jou nog wat doen?
Hoi meiden, Ik slik nu driekwart jaar anti-depressiva (Zoloft). Het gaat nu heel goed en we zijn nu 5 maanden bezig voor een 2e wonder. Bij de 1e was ik meteen de 1e ronde zwanger. Mijn medicatie zou geen invloed moeten hebben op de conceptie, maar stiekem maak ik me er wel een beetje zorgen om. Fijn dat je zo'n topic gestart bent. Groetjes, Emma
Hey Ja met mij gaat het al jaren heel erg goed... Heb me medicijnen al heel ver afgebouwd mag helaas niet stoppen... Mijn arts is ook heel tevreden en hij heeft toen gezegd mocht het zo ver zijn dan kijken we hoe we verder gaan en zorgen dat ik onder goede controle blijf... Mocht het niet lukken of juist heel snel wel dan maak ik gelijk een afspraak... En afraden doet ie niet want dan had hij dat toen al gedaan hij zei juist tuurlijk kan dat en je kan gewoon gezonde kinderen krijgen.... Ik heb ook helemaal geen last van me ziekte... Alleen die stomme medicijnen die ik elke dag in moet nemen herrineren me eraan...
Ik heb voor en tijdens mijn zwangerschap geen last van mijn epilepsie gehad en dus niet onder controle van de neuroloog. Dit keer wel en zal ik goed in de gaten gehouden worden, dat geeft me eigenlijk wel een prettig gevoel hoor. @ Emma...welkom! voor jullie dus ook een spannende tijd! heb je je angst met iemand besproken? @ shay01...mss toch contact met je arts. hoeven jou medicijnen niet aangepast te worden? je weet verder wel wat je eigen lichaam wel en niet aankan, maar zou het doorgeven aan je arts. Liefs, Debbie
Shay01, wat goed dat je al zo afgebouwd bent zeg! En het is altijd fijn om van een dokter te horen dat de kans groot is dat je gezonde kinderen krijgt. Heerlijk joh! SPANNEND!
Hoi Emma, welkom! Kan me je zorgen voorstellen hoor. Heb je al de bijsluiter en internet doorgezocht of het invloed kan hebben? Hoe oud is je eerste nu? Shay, wel fijn dat je al zo afgebouwd hebt! En medicijnen zijn nooit leuk. Ik heb ze het eerste jaar gewoon niet ingenomen. dom dom dom Doe je trouwens aan ovulatietesten? Is handig om je ei mee te zoeken. Debbie, ik vind het ook wel fijn om extra controle te hebben straks. (en misschien wel extra echo's ) Kan nooit kwaad iig. Fijn he, zo'n forum. Als een van ons straks zwanger is kunnen we mekaar mooi op de hoogte houden. Ik ga zo even douchen. Heb het koud!
@ emmma slikte je bij de eerste ook al die medicijnen? Ik ben daar ook wel bang voor dat die medicijnen de vruchtbaarheid verminderen ook zegt mijn arts dat dat niet kan... @ Debbie Ach ik moet binnenkort toch een afspraak met hem maken dus kijk dan wel even en mijn medicijnen hoeven niet veranderd te worden... Zit al op een lage dosering
En nee stephanie ik gebruik nog geen ovu testen ben nog maar net begonnen dus ja veel klussen en dan zien we het wel he... Gebruik jij ze wel dan? vanaf het begin al? jij zit nu in de tweede ronde toch?
Idd tweede ronde. Ik gebruik ze al sinds vorige maand. Ook omdat je in het begin je cyclus en dus je ei niet weet. En het is gewoon erg leuk om te doen en te ontdekken hoe dat werkt en zo!