Vooruit kijken na miskraam - part 2

Discussie in 'Zwanger worden clubs' gestart door 4days, 21 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

30 jul 2009
    3.133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    LOL :D Weten ze wel meteen hoe het zo gekomen is! Ben het trouwens met je eens hoor, ik heb al laten vallen dat "heel veel vrouwen een diamant van hun mannen krijgen bij de geboorte van een kind". Ik meen het natuurlijk niet serieus... maaruh, mocht hij zich tijdens de bevalling heel schuldig voelen, dan weet hij hoe hij het goed kan maken :D.

@ Cossy: Jeetje... dat klinkt uhm.... niet echt fijn. Ik kijk nu al uit naar mijn bevalling. (even een onsmakelijk detail, maar reden voor mijn hernieuwde bevallingspaniek... ik wordt al bang van grote drollen... gelukkig begint dinsdag mijn cursus "hoe blijf ik rustig" :D)

2. 4days

4days Niet meer actief

Aan je bovenlichaam mankeert er niets na een bevalling hoor :D Althans ik kon zonder problemen gewoon zelf mijn t-shirt uit trekken. Die knoopjes aan de voorkant zijn alleen voor de borstvoeding, maar dat heb je eigenlijk pas een hele tijd later nodig. Vlak na de bevalling moet de baby toch op je blote buik/borst liggen, dus dan maakt het niet zoveel uit. Ik trek zelf overigens een oud XXL t-shirt aan tijdens de bevalling. Trek ik erna meteen uit en gooi het weg.

Trouwens nog een tip voor iedereen: beval in zwarte kleding! :D Er zullen een hoop foto's worden gemaakt, en als je iets lichts aan hebt hangt alles (zichtbaar) onder het slijm en bloed. Op zwart valt het niet zo op. Bij mij was het puur toeval dat ik bij Vince ook een zwart shirt aan had...

3. 4days

4days Niet meer actief

Ohwjaaa, 37 weken zwanger!!! :D :D Daarmee is de zwangerschap officieel voldragen! Wauwie. :p

4. D1982

D1982 Actief lid

12 mrt 2009
    301
    0
    0
    Limburg
    Even een kort berichtje:

@ Krokodieltje: nog gefeliciteerd met jullie huwelijk. Je zag er echt ontzettend mooi uit, wat jammer van je huwelijksnacht.

@ Kirrebir: Yoehoe je bent de 13 weken voorbij. Ik ben echt ontzettend blij voor je!!!

@ Slapen: ik slaap nog niet eens tot half 5, ben elk 1-1,5 uur wakker... bah, bah, bah!

Van de week probeer ik een lang berichtje te typen. Ons weekend was erg druk en ben dus echt doodmoe nu...

5. April1

April1 Fanatiek lid

5 jun 2008
    1.385
    1
    0
    @ Zilvervosje Haha, ja leuk he dat soort gesprekken in de trein;):D Nou ja, nog even en dan kun je helemaal meepraten over babyvoeding.;):D
    Zucht, de Franse Hema? Die ga ik zo gelijk even opzoeken op internet. Ik ben ook zó gek op internetshoppen!:) En zeker bij bijzondere webwinkeltjes. Helaas moet ik me nogal inhouden, aangezien we van 1 salaris moeten leven, dus ik ga mijn slag wel weer slaan als ik zelf ook weer ga meeverdienen.;):D

@ Cossy Ja, zou wel een beetje sneu zijn voor de kinderen als we ze zouden meeslepen naar zo'n beurs.
    Oh dat zwarte t-shirt tijdens de bevalling is wel een goeie! Ik had een grijze aan en deze was eigenlijk nog helemaal schoon naderhand, maar echt mooi voelde ik me er niet in. En ik had ook zog eens een enorm plofhoofd van al het vocht8). Had gewoon een onderkin.:$:D Oh wat zag ik er niet leuk uit na die bevalling. Gelukkig trok het al vlot weer bij.:D

@ Ano Leuk dat je kamertje af is! Straks lekker inrichten!:)

@ D1982 Wat vervelend dat je zo slecht slaapt. EN je bent nog aan het werk ook zeker? Lijkt me erg zwaar. Wanneer ga je met verlof?

@ Hier zijn we begonnen met behangen, is erg goed gelukt!:) Nog een middagje de tijd nemen en dan mogen we ook gaan inrichten. Hoera!
    Ik vind het zo hartverwarmend te lezen dat de mama's in spé zo lekker bezig zijn met de voorbereiding voor hun 1e kindje. Het is ook zo'n bijzondere tijd. :) Niet dat het niet bijzonder is voor de mama's die al een kindje hebben, maar het is anders, omdat je bij je 1e niet precies kan voorstellen hoe het allemaal zal gaan verlopen en bij een 2e weet je een klein beetje wat je te wachten staat. Tenminste, je weet een beetje hoe het is om te bevallen en hoe het loopt met een kraamhulp in huis, etc. Wat ik wel heel spannend vind en waar ik me soms een beetje druk om kan maken is hoe het straks met mijn zoontje gaat, als ik wel in het zh bevallen moet. Loopt vast vanzelf wel, oma (zijn beste vriendin) zal bij hem thuis zijn, maar toch vind ik het helemaal niks dat er niet 1 van ons bij hem kan blijven. het liefst laat ik mijn man thuis bij onze zoon en beval ik desnoods in mijn eentje imet de vk/gyn.:)

@ Tupp Hier ook geen leuke tip voor een papa-cadeau helaas. Mijn tante gaf mij en mijn man beiden een heerlijke Weleda douchegel. Dat vond ik wel erg leuk en mijn man vond het ook erg lief. Wij geven elkaar eigenlijk nooit echt cadeautjes. Behalve boeken.

@ ziekenhuistas Ik had helemaal geen tas ingepakt, was ervan overtuigd dat ik thuis zou bevallen. Niet dus.:):D Heb een jurkje en slippers aangetrokken en een t-shirt mee voor in het zh en een schoon nachtjurkje meegenomen. Het was hoogzomer en erg warm, dus dat maakte het wel makkelijk. Hoefde gelukkig maar 1 nachtje te blijven. Ondergoed was niet eens nodig, want ik kreeg zo'n sexy gaasbroekje aan met kraamverband erin. Voor thuis had ik wat big shirts geregeld. Nou, dat doe ik dit keer niet. Heb een mooi, vrouwelijke pyjamaatje (x2) gekocht en de borst haal ik er zo uit voor de voeding. Zijn spaghettibandjes en een lage, rechte hals boven mijn borsten, dus lekker makkelijk.:) Zit een 3 kwart broek bij, ideaal. Dunne zijden zwarte peignoir erover en ik ben helemaal het dametje.;)

Wat ik dit keer meeneem:
    - Ruim shirt om in te bevallen
    - Pyjama, seemless slips (ivm eventuele pijn van uitscheuren)
    - zwarte joggingbroek en een top.
    - zak (honingdrop) voor het geval ik weer onder narcose moet en daarna weer met een enorme kriebelkeel zit.;)
    - sloffen en sokjes (voor op de kraamafdeling)
    - haarborstel en elastiekjes
    - monstertje cremespoeling. (shampoo + douchegel hebben ze daar)
    - opfrisdoekjes (voor het geval ze me weer niet gaan wassen na de bevalling. :x Ik kon zelf niet opstaan, heb volgens mij wel om een washandje gevraagd, maar even douchen of het hele lijf wassen was wel zo prettig geweest)
    - kleertjes, dekentje en maxi-cosy voor de baby.

Wat ik nu NIET meeneem:

- Spulletjes om me mee te vermaken. Heb zoals Cossy al zei waarschijnlijk nauwelijks de tijd om te ontspannen. Vorige keer toen de bevalling thuis begon kwamen de weeen zo snel, dat er geen tijd was voor een tijdschrift. Binnen 4 uur zat ik in het zh. Eenmaal in het zh kon ik al gaan persen. Daarna was de baby het mooiste tijdverdrijf wat er maar is.:) (pinkt traantje weg). Op de kraamafdeling is er genoeg tijdverdrijf, visite andere mama's en mijn eigen mooie baby.
    - Deodorant. Vind ik geen prettig idee voor de baby als deze aan de borst drinkt. Mama's lichaamsgeurtje is naar mijn idee beter. Later gebruikte ik van Weleda wel een deo, maar heel weinig.
    - Voedingsbeha Ik heb geen beha's gedragen tijdens de borstvoedingsperiode (13 maanden). Vond ik onprettig en onpraktisch. Deed er enkel een aan wanneer ik op visite ging. Heb de mazzel gehad nooit te lekken, alleen in de eerste weken een beetje.

@ bevalling de beste tip die ik kreeg voor het persen was die van mijn vriendin: "Het voelt alsof je moet poepen. Dus dan weet je gelijk hoe je persen moet." Dat heeft mij door het persen heen geholpen, aangezien ik dus geen persweeen had. Ik ben er zonder aambei uitgekomen!:D En dat scheuren bij mij schijnt te zijn gekomen doordat mijn zoontje een groot hoofd had. (37 cm omtrek) Ik denk dat het kwam doordat ik op eigen racht heb moeten persen en af en toe de kluts even kwijt was.

Zo dat was weer een schaamteloos lang bericht.....:)

6. April1

April1 Fanatiek lid

5 jun 2008
    1.385
    1
    0
    ps: Cossy 37 weken alweer! Mijn mobiel staat op scherp!!! ;)

7. 4days

4days Niet meer actief

Nog helemaal schoon na de bevalling?! Da's netjes dan! :D En ik zag er ook neit uit hoor... Rooie plofkop, coupe ravage op mn hoofd, en daarnaast nog eens vreemde gezichten trekken... Sexy! :D

En 37cm?! :$ Nou dan vind ik het niet vreemd dat je bent uitgescheurd! Vince zijn hoofd was 32cm... (en nog een subtotaal ruptuur, knap he... :)) Ik had overigens echt mega sterke persweeen, volgens mij was hij er net zo goed uit gekomen als ik zelf helemaal niks had gedaan. Mijn persweeen waren echt 10 keer sterker en krachtiger dan de ergste ontluitingsweeen...

Ik merk trouwens wel dat ik de laatste week echt ontzettend veel met de bevalling enzo bezig ben! Volgens mij ben ik me psychisch voor aan het bereiden, haha. :p

8. April1

April1 Fanatiek lid

5 jun 2008
    1.385
    1
    0
    :Dhaha, ja ik kan het me ook verkeerd herinneren hoor. Selectief geheugen. ;):D In elk geval mijn bovenlijf was volgens mij redelijk schoon, maar mijn handen zaten onder het opgedroogde bloed. (ik had het bolletje van mijn zoon even gevoeld toen hij eruit begon te komen, was heel onwerkelijk) Ik moest supersnel naar de ok, dus veel tijd om aan wassen denken was er niet. Op de kraamafdeling werd ik pas de volgende morgen onder de douche geholpen.;)
    Oooh, dus 32 cm is eigenlijk een 'standaard' hoofdmaatje? Ik heb er gewoon een reusje uitgewerkt.8):D

Hoe voelde dat eigenlijk die persweeen? Vond je het akeliger dan de ontsluitingsweeen? Je zei dat ze sterker en krachtiger waren, maar vond je ze ook echt pijnlijker? Die lichte persweetjes die ik voelde door de oxitocine waren echt niet noemenswaardig, maar wel alsof er niks tegen in te brengen was, zeg maar. Ontsluitingsweeen, hmmm. Toen ik op een gegeven moment zei tegen mijn man dat als het nu nog pijnlijker zou worden, dan zou ik het niet meer trekken. (had ook flinke rugweeen die dus ook tussen de weeen door bleven:x), toen bleek ik op al 8 cm te zitten en brak de vk mijn vliezen, toen ging het rap hoor.:)

9. 4days

4days Niet meer actief

Nee 32cm is behoorlijk smal. Gemiddeld is het 35cm geloof ik. (mijn zoontje heeft overigens altijd een smal hoofdje gehouden, ook nu nog) Lijkt me echt rot om zo snel naar de ok te moeten... :( Weg magische moment.

En de persweeen.... Tsja, of pijnlijker nou het goede woord is... Toen ik nog neit mee perste wel. Als je ze weg moet puffen zijn ze echt 100 keer zo erg (vind ik dan). Maar zodra ik mee perste waren ze niet echt pijnlijker. Het is alleen echt zo'n brute oerkracht die op je los wordt gelaten.

10. April1

April1 Fanatiek lid

5 jun 2008
    1.385
    1
    0
    Oh dan is 37 cm ook niet zo extreem. Hm, ja dat lijkt me inderdaad niet prettig als je nog niet mee mag persen. Ik hoop het dit keer ook mee te mogen maken, echte persweeen.
    Och, ik had gelukkig al vanaf dat zoontje was geboren hem op mijn borst en het duurde een half uur voordat die placenta er eens uitkwam, ondertussen raakte ik versuft door het bloedverlies, dus ik was echt in een soort roes, maar wel heel gelukkig met mijn baby dicht tegen me aan. :)

11. 4days

4days Niet meer actief

Ja ik mocht gewoon mee persen, alleen had ik niet in de gaten dat het persweeen waren. :D (ja wist ik veel...) Want ik had totaal geen drang om mee te persen ofzo. Pas toen ik ineens het hoofdje een stuk dieper voelde zakken dacht ik goh, volgens mij heb ik volledige ontsluiting. :D

Ooh dus je hebt toch nog een half uurtje gehad na de geboorte! Dat is wel fijn. :) Mijn magische moment werd ook wel doorbroken moet ik zeggen, toen ze me gingen hechten zonder verdoving... :)

12. April1

April1 Fanatiek lid

5 jun 2008
    1.385
    1
    0
    Huuuh bah, zonder verdoving, wat een holbewoners! Onvoorstelbaar, vonden ze soms dat je nog niet genoeg pijn had geleden?:(
    Oh je herkende het niet als zodanig, dus jij maar lekker wegpuffen die weeen, haha. Gelukkig weet je dit keer een beetje wat je te wachten staat, dus lekker gaan meepersen :D
    Gelukkig hebben ze mij wel verdoofd, tenminste dat zegt mijn man, ik herinner me er niks meer van, maar ja dan zal hij wel gelijk hebben, want nders had ik hety wel gevoeld.
    Wat wel erg naar was, was dat de vk na een paar dagen op mijn verzoek mijn hechtingen eruit ging halen. Het leek wel alsof ze in mijn huid knipte (kleine schaamlip). Au, dat was niet leuk!!! Gelukkig ben ik niet zo'n paniekvogel, maar het was wel naar!;):D

Jee meid, ik snap helemaal daty je er zo mee bezig bent, het is al bijna zover voor jou!:)

13. 4days

4days Niet meer actief

Maar hoe voelde het voor jou dan, het hechten? Was het, ondanks verdoving, toch pijnlijk of onprettig? Want ik voelde dus letterlijk elke steek, brrr... Volgens mij dacht die gyn gewoon dat ik nog wel genoeg endorfines enzo van de bevalling in mn lichaam zou hebben... Trouwens het eruit halen van de hechtingen was bij mij niet echt pijnlijk. Er is er wel maar 1 uit gehaald, omdat ik daar last van had. De rest hebben ze laten zitten.

14. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

30 jul 2009
    3.133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Hi Cossy: gefeliciteerd met de voldragen zwangerschap!! (ik heb de rest van je berichtjes gescand op enge dingen en geprobeerd niet te lezen.... sorry!.... ben vandaag een beetje bevallingsmiep) Zag wel je lijstje voorbijkomen, heel handig! Ook die tip van een donker shirt! Wat vreemd dat een aantal meiden hier zich niet mochten/konden douchen. Ik denk dat ik - als dat lukt - wel even flink mijn mening zou geven... ik ga echt niet de hele nacht door zonder te douchen, hoor! (ws, ben ik nu heel naief en gaat het allemaal anders)

@ April: ik heb je een pb gestuurd met de link en nog een paar andere links. Niet boos worden als je straks toch veel geld kwijt bent, hoor! Je bent gewaarschuwd :)

@ hier: Zilverman heeft een hoop nesteldrang... niet te geloven! Het begint zowaar irritant te worden! Hij is bezig met de babykamer, het kaartje, de fiets in de was zetten (?!), de tuin opruimen, de wekker vervangen, afwassen, nog meer babykamer.... ik zie hem nauwelijks meer! Hij heeft zelfs het hele babykamertje gesopt... en (heel erg ondankbaar van me) ik baal er een beetje van. Ik keek er zo naar uit, had al eco-schoonmaakmiddeltjes gehaald... en nu is het al af (en de helft van ecospulltjes zijn op).... Oh shoot, ik ben echt een ondankbaar krengetje! Ik ga hem maar even knuffelen. Maar ik hoop dat zijn hormonen straks weer een beetje normaal gaan doen... anders kom ik nooit aan schoonmaken toe :D

15. 4days

4days Niet meer actief

Hihi, sorry voor de horrorscenario's... ;) Zal ik er maar ter compensatie bij vertellen dat een meisje wat ik ken totaal geen pijn heeft gehad tot 10cm ontsluiting, en tijdens het persen een beetje pijn... :D Zo kan het dus ook!

Trouwens dat niet douchen vind ik ook raar hoor! Bij mij kwamen ze na anderhalf a 2 uurtjes. Maarja ik zat wel ook onder het bloed en de meconium, zo hadden ze me echt niet naar huis kunnen alten gaan.

(en nu ben ik snel slapen, tis alweer laat, pfff...)

16. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    @Cossy: Wow, 37 weken. Laat maar komen dan. :D

@April1: Bevallen van een eerste is inderdaad spannend omdat je niet weet wat je te wachten staat. Maar ik denk dat straks het voorstellen van je 2e kindjes aan de oudste ook heel bijzonder is!
    Hoe ging het trouwens met je zoontje tijdens het behangen? Heeft ie zich vermaakt?

@Zilvervosje: De fiets in de was zetten....!!! Haha. Nou, als hij zich verveeld, mijn voortuin moet nog even onkruidvrij gemaakt worden. :D

@bevallen / zhtas: Goed, zwart shirt dus. (Ik heb nu inderdaad een witte klaarliggen. Oude van mijn moeder, echt zo'n XXL-mag-wel-weg-tent.) En een pakje natte doekjes is misschien ook wel handig. Als alles goed gaat, mag je in ons zh gewoon douchen. Maar je weet natuurlijk maar nooit.
    Volgens de mensendieck therapeut waar ik bij zit, zijn de persweeën over het algemeen minder vervelend dan de ontsluitingsweeën. (Ze zei heel tactvol minder 'vervelend', niet minder pijnlijk. ;)) Het verschil is volgens haar dat je de ontsluitingsweeën alleen maar moet ondergaan, terwijl je met de persweeën tenminste wat mag gaan doen. Ik laat jullie over hooguit 7 weken weten of het klopt. SPANNEND!
    Trouwens, zowel de mensendieckster als de vk hadden het erover dat je sowieso één perswee moet wegpuffen, namelijk de wee dat het hoofdje 'staat'. De vk geeft aan wanneer dat is. Lijkt mij niet prettig, net het moment dat je maximaal opgerekt wordt ;) maar volgens hun is het goed omdat je dan een beetje opgerekt wordt (AAAAAAAAAAAAARRRRRRRGGGGGGGGGGHHHHHHHHHH) en er dan dus minder kans is op uitscheuren.

17. Brix

Brix Fanatiek lid

25 jan 2009
    1.969
    0
    36
    Zilver, koesteren die man! Ik doe er een moord voor als mijn vent een fractie van de nesteldrang van de jouwe zou hebben. Ik heb afgelopen zaterdag de Babydump leeggekocht, ging met zware tas, babybadje en klossen naar huis op een gebroken teen, terwijl meneer lekker aan het kitesurfen was. Gister begonnen met alles op zijn plek te zetten in het kamertje, kleertjes/lakentjes wassen, dingen opruimen, soppen etc, ook weer op een gebroken teen. Toen vroeg meneer wel of hij nog wat kon doen, maar ja, wat zeg je dan? Op zo'n moment zit je er zo in en weet je zo goed wat er nog gebeuren moet, dat het ook wel weer lastig is om vanalles te delegeren. Ik heb hem toen maar wat spulletjes naar het schuurtje laten sjouwen en het bed op klossen laten zetten, maar dat was natuurlijk een taakje van niks vergeleken bij waar ik mee bezig was. Nu heb ik denk ik wel een beetje hetzelfde gevoel als jij: "Ikke doen!" Dus ik had er veel plezier in gister en eergister.
    En ik kreeg een rolberoerte toen hij vorige week plots thuis kwam met een babyfoon van Prénatal (gelukkig wel een DECT), net terwijl ik nog aan het twijfelen was of het er een met of zonder camera moest worden en ik neigde naar de Philips zonder camera. Toen moest ik me heel erg inhouden om niet te zeggen: "Laat dat nou allemaal aan mij over, want nu kom je met de verkeerde thuis :x!" Dus zei ik maar heel lief dat ik zo blij was dat hij dat gekocht had en dat was ik na een minuut, na de eerste schrik, ook wel echt en toen vond ik hem wel erg schattig!
    Maar ja, zo af en toe heb ik graag wat meer initiatief van hem ;). Ik roep al maanden dat zijn kitesurfspullen uit de gang moeten. We hebben een smalle gang en dan gaan een berg kitesurfspullen niet samen met een kinderwagen en met een eventuele brancard die een vrouw in barensnood naar het ziekenhuis moeten brengen (je weet nooit wat voor spoedsituatie zich voor zal doen). Maar die spullen liggen er nog steeds. Dus ik zei gister: "Die spullen gaan VANDAAG de gang uit!" Hij begreep niet waarom. Nou, misschien omdat ik 36 weken zwanger ben en ik elk moment zou kunnen bevallen. Dinsdag (zijn vrije dag) gaat hij haken aan de muur hangen, zodat de spullen daar op kunnen. Waarop ik zei: "Als die spullen dinsdag niet opgeruimd zijn, zet ik ze bij het grof vuil :x!" Haha, je had zijn gezicht moeten zien.
    Hmm ;), heel verhaal om te zeggen dat je je kerel moet koesteren dat hij zoveel uit zichzelf doet, Zilver. Maar dat ik ook je gevoel dat je het zelf zo graag wil doen, snap. Zet de mannen maar in voor de zware klussen, dan :p

18. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Haha, lastig hè, dat dubbele gevoel. Als ze niks doen is het niet goed. Doen ze wel wat, hebben we weer wat te zeuren. Nou ja, zolang we maar in de gaten hebben dat onze hormonen ons een beetje dwars zitten (en ons dus een beetje beheersen) is het nog wel te doen toch.
    Ik moet tuppman ook af en toe laten begaan hoor. Het is voor hem geloof ik ook het enige wat hij kan bijdragen, op dit moment. Ik bedoel: aan de baby hoeft ie niet zoveel meer te doen. :D Dat ie dan vervolgens tijdens het boren een hoop stof maakt op de babykamer, neem ik dan (met veel moeite) maar even voor lief. Heb ik tenminste ook weer even wat te doen. ;)
    Morgen gaat hij naar de stort. En dan weet ik ECHT helemaal NIKS meer te verzinnen om op de babykamer te doen. Dan staat het gewoon helemaal klaar allemaal. Te wachten...

Je zou nog bijna zin krijgen in de bevalling ;)

19. D1982

D1982 Actief lid

12 mrt 2009
    301
    0
    0
    Limburg
    @ Mannen: of ze helpen of niet, voor ons is het nooit goed... oh zo herkenbaar.

@ Bevallingsverhalen: op zich vind ik het wel prettig om ze te lezen, mentale voorbereiding ;) Mijn vriend is een aantal weken geleden zich ook gaan voorbereiden, door bevallingsfilmpjes te gaan kijken op YouTube :D

@ Hier: vandaag bij gyn. geweest. Bloeddruk was goed, baby lag prima. Met de gyn besproken dat het werk me nu echt fysiek te zwaar is en ik ontzettend slecht slaap, dus doodmoe ben overdag, dat ik vanaf morgen nog maar 50% ga werken! Heerlijk

20. 4days

4days Niet meer actief

Hihihi, mannen he... Die van mij is er nog niet echt mee bezig hoor. Maar dat was hij bij Vince ook niet. Volgens mij is een zwangerschap niet concreet genoeg voor hem om er echt iets mee te kunnen. Hij vindt het wel heel leuk enzo, en doet ook wel wat ik hem vraag, maar verder ziet hij alleen een dikke buik. Bij hem begint dat hele proces (ook mentaal) pas na de geboorte.

D1982, nou bevallingsvideo's kijken zou ik dan juist weer NIET doen... :D ;)

Deel Deze Pagina