zilvervosje -> ja de kans is gelukkig aanzienlijk dat ze over de allergieën heen groeit. Het zal wel altijd een heel gevoelig kindje blijven, maar veel kans op hooikoorts en bronchitis enzo. Vandaar dat ik maar zo lang mogelijk borstvoeding geef. Waarom leg je eigenlijk niet meer aan? Sorry als je het al eens verteld hebt, dan ben ik het ff kwijt. kirrebir -> RELAX! Je hoeft je echtEchtECHT geen zorgen te maken over borstvoeding. En weet je waarom? Het maakt namelijk helemaal niks uit! Zo lang jij een tevreden actieve baby hebt die regelmatig plasluiers heeft, kan alles. Veel drinken, weinig drinken, veel bijkomen, weinig bijkomen, veel poepluiers, weinig poepluiers.... Het is allemaal normaal bij borstvoeding. Vertrouw op je zoontje! Hij weet echt wel wanneer hij honger heeft, en zal dan ook drinken tot hij genoeg heeft. Over je voorraadje aanleggen en stuwing, nou kijk da's een mooie toeval! Kolf de stuwing weg en je hebt een voorraadje, hihi. Door af en toe te kolven voer je langzaam de productie op, en dan kun je een tijd lang bijvoorbeeld 1 flesje per dag bijkolven, zodat je een voorraad krijgt. Als de voorraad groot genoeg is bouw je het kolven langzaam weer af. Qua kolf, ik heb de mini electric van Medela, bevalt erg goed! Ik kolf wel niet zo vaak, als je echt heel vaak kolft is het misschien slimmer om voor een dubbele te gaan. Over de volksverhuizingen en andere babystress, het is echt zooooooo veel makkelijker bij de tweede! Het is echt een wereld van verschil. Bij de tweede ben je vanaf het begin gewoon heel relax en denkt over alles 'ach komt wel goed'. Waar je bij de eerste nog ligt te piekeren over voedingstijden en slapen, wacht je het bij de tweede rustig af. Althans, zo ging het bij mij. Ook weg gaan met een baby maakt mij vanaf het begin niks uit. Ga maar eens weg met een peuter, dat is 10 keer zo erg, hahaha. Wat ik gewoon wil zeggen, je went er echt aan! En je onthoudt het ook, straks bij de 2e, hihi!
@Zilver: heb je de Medela Freestyle? Freestyle Da's wel een dure... Of heb je deze? Medela Pump In Style Advanced | MEDELA kolf | Moedermelk Netwerk BorstKolf Winkel Ik ben ook wel benieuwd waarom je niet meer aanlegt eigenlijk... Hoe vriezen jullie de voorraad in? Ik heb nu wat restjes in ijsklontjeszakjes, maar nou las ik op borstvoeding.com dat dat eigenlijk helemaal niet geschikt is... Ik ben er gister achter gekomen dat de productie in mijn borsten erg verschillend is per borst... Heel irritant. Eerst kwam hij nadat hij uit de rechterborst dronk elke keer al weer na 2 uur (hij krijgt normaalgesproken 1 borst per keer). Links daarentegen is de laatste dagen heel erg vol. B verslikt zich ook vaak als ik hem aan die borst aanleg. Gister merkte ik dat het er letterlijk uit spuit in het begin. Dus ik heb eerst 50cc afgekolfd voordat ik hem aanlegde. Daarna heeft hij flink gedronken. Omdat na de voeding mijn borst nog steeds zo vol was, heb ik hem nog leeggekolfd. Toen haalde ik er nog eens 60cc uit Ik heb rechts ook afgekolfd (omdat ik iig 1 keer mijn borsten helemaal leeg wilde hebben) en toen haalde ik daar maar 40cc uit... terwijl er niet aan gedronken was... Kirman is zo lief om vaak 1 van de nachtvoedingen van me over te nemen, dus ik kolf vaak iig een keer voor die voeding. Of ik dan ook nog kan gaan sparen weet ik dus niet zo goed. @Cossy: ik wou dat ik er zo relaxed in kon staan. Elke keer merk ik weer iets aan mijn borsten en dan twijfel ik of hij wel genoeg krijgt. Maar ik probeer idd vooral op B te vertrouwen. Dus als hij na 2 uur al weer wil, krijgt hij ook! Dat relaxte komt vast voor mij ook nog wel
Door heel veel aan te leggen aan die 'lege' borst kun je de productie weer gelijk krijgen. Gewoon standaard als eerste aan die kant aanleggen, en daarna pas aan de volle kant. Ik vries de melk gewoon in in die flesje van medela, zo kolf eraf en dop erop. Ik kolf toch ongeveer 1 portie per keer. Ach en het is toch ook normaal, dat je bij de eerste in het begin wat bezorgder bent? Maar het is net wat je zegt, als junior honger heeft meldt hij zich wel weer. Dus als je voedt op verzoek kun je eigenlijk niks fout doen.
@Kirrebir: Je bent pas drie weken mama. Geen wonder toch, dat het allemaal nog moet wennen en nog erg spannend is. Het wordt echt steeds makkelijker.nals je over nog een keer drie weken deze berichtjes terugleest, zul je erom moeten glimlachen. Het gaat wel snel. Ik heb in het begin ook 1x oer week gewogen bij het cb. Ik vond het toch wel handig om, naast het tellen van de plasluiers, te zien dat hij genoeg binnen krijgt. Bovendien ben ik dol op grafiekjes. Ik tel nu geen luiers meer en ik zie bij he bureau wel wee hoe veel hij weegt. Af en toe weeg ik hem op onze eigen weegschaal, maar die is niet echt betrouwbaar. Oh, wortelprut is warm. Eerst maar even ons ventje voeren.
@kolf: ik heb een philips isis IQ uno. (enkele kolf) + Voordelen: je kunt hem op batterijen, elektrisch en handmatig gebruiken. Je regelt het tempo en de kracht helemaal zelf. - Nadeel: de bewaarbakjes zijn niet geweldig. Ik kolf in principe 10 keer per week (3 keer pd / 3 dgn pw op mijn werk en nog één keer vanwege het sporten). Voor mij is een enkelzijdige kolf voldoende. Het duurt wat langer, maar ik vind het wel handig om een hand vrij te hebben om bijvoorbeeld nakijkwerk te doen. Of een spelletje op de iPad. Bovendien vind ik het op mijn werk om eerlijk te zijn vaak wel een lekker rustmoment. (Hoewel het soms vervelend is dat ik een half uur bezig ben als ik die middag bijv. een vergadering of andere afspraak heb.)
@ kirrebir & cossy: ik maakte me vooral zorgen (en terecht, bleek later) over de hoeveelheid voeding die ze kreeg. Toen ik ging kolven zag ik dat het echt veel te weinig was. Daarnaast hapte ze vaak verkeerd aan, of ging het goed, maar liet ze daarna snel los om opnieuw aan te happen. Toen ook nog reflux vermoed werd en we de melk moesten verdikken was dat het einde van het aanleggen. Wel jammer, want het was wel gezellig. @hier: zilverman legde net voor de 100ste keer uit hoe het was toen ze nog zoveel huilde. Dit keer aan zijn moeder. Ik weet niet of ze het ooit gaat begrijpen, maar het hoeft ook niet. Terwijl ik luisterde besefte ik me ineens hoe ver we inmiddels gekomen zijn. Ik ben zo trots op onze kleine meid! Het is zo anders nu!
Ja het KAN natuurlijk altijd dat ze door het een of ander te weinig binnen krijgen, maar dat zie je dan wel toch, het heeft geen zin om je daar bij voorbaat al druk over te maken want zo'n vaart loopt het niet. Kolven geeft trouwens geen goed beeld, want meestal kolf je bij lange na niet de hoeveelheid wat het kindje 'live' drinkt. Balen dat je allen moet verdikken enzo, dan wordt het inderdaad een lastig verhaal. Je kunt wel later alsnog proberen haar terug aan de borst te krijgen als je dat wilt.
@Zilver: wat een heerlijk besef! Reageer later uitgebreider. Zit nu alleen bij te lezen met een slapend engeltje op schoot. Typt lastig. Wel genieten!
Was ook niet bij voorbaat, hoor, ik had niks door en had er lang naar uitgekeken. Maar ze viel heel erg af en kwam daarna weinig aan. En ze bleef maar hongerig, duurde soms een uur of twee voor ze klaar was met drinken, terwijl ze niet in slaap viel ofzo (vandaar de kloven en het onrustige drinken, er kwam gewoon heel weinig uit). Nu is het nog steeds niet genoeg, we vullen aan met poeder. Ach ja, het is wat minder speciaal zo, maar we zijn het gewend en knuffelen gewoon extra. @tupp: wat lekker zo! Heeft hij al nieuwe smaakjes geprobeerd? @hier: mijn moeder heeft vandaag na een mammo te horen gekregen dat het voor 70 - 80% zeker is dat ze borstkanker heeft. Gelukkig zijn ze er dan - als het zo is - vroeg bij en is borstkanker vaak relatief goed te behandelen, maar het is wel even schrikken!
@groentenhapje: we zijn begonnen met broccoli en inmiddels heeft hij ook wortel en bloemkool op. En aardappel, want gisteren aten we hutspot en toen heeft hij dus met de pot mee gegegeten. Vandaag kreeg hij bloemkool, maar die was met het oureren erg nat en dun geworden. Ik wilde er wat biobm (rijstemeel) in doen om het in te dikken. Maar het was te veel en toen werd het net cement. Dat heb ik weer dunner gemaakt met moedermelk. Ik dacht dat het helemaal niks meer zou worden, vieze drap. Maar L vond het heerljk. Het is duidelijk dat smaak nog niet echt goed ontwikkeld is bij baby's, haha. Maar goed, hij heeft er met smaak van gegeten. Morgen krijgt hij gewoon waterige bloemkool. Hij moet toch groenten leren eten. @Zilervosje: Bah, wat een schrik! Houd je ons op de hoogte?
Zilver, wat verschrikkelijk! Ik moest toevallig pas nog aan je moeder denken, hoe raar dat ook klinkt... Ik meende me nl te herinneren dat toen je nog zwanger was, je ooit hebt gezegd dat je je zorgen maakte over hoe dat met je moeder zou gaan (qua "bemoeienissen" dacht ik) en ik vroeg me af hoe het nu ging tussen jou en haar. Sterkteen hou ons idd op de hoogte!! @hier: geen zorgen meer over hoeveelheid bv, B is in een week tijd 280 gram aangekomen!! Klein vreetzakje... Hij heeft alleen wel spruw... verschrikkelijk vind ik het om hem het medicijn te geven, hij gaat er altijd van kokhalzen... verder genoeg andere twijfels, maar die zijn voor een andere keer. Ik kan wel wat advies van ervaringsdeskundigen gebruiken!!
Zo, de kleine man was weer vroeg wakker vandaag. Hij heeft vannacht ook veel gedronken. Volgens mij werd hij steeds wakker omdat hij weer zo benauwd was. (verkouden) En hij had me toch een poepbroek!!!!! Ik heb hem maar gewoon in de douchebak gelegd om hem af te spoelen Nu zitten we alweer een paar uur beneden. Hij zit nu lekker even in zijn wipstoel te feesten. Ik hoop dat hij snel moe wordt, dan kan moeder ook weer even terug naar bed. (Of ik ruk papa er straks uit - aflossing van de wacht.) We zijn nu naast groente ook begonnen met fruit. Gisteren heeft hij voor het eerst appel gehad, maar dat vond hij niet zo lekker. De sperziebonen waren ook al niet naar het zin. Vandaag nog een keer appel en maar eens kijken wat we met de groenten doen vanavond. Voor de rest van de week hebben we nog peer en banaan liggen voor 's middags. Ik ben benieuwd wat hij daar van vindt. @Kirrebir: Ze zeggen toch altijd "kleine kindjes, kleine zorgen - grote kinderen, grote zorgen". Ik heb me dus voorgenomen om me vooral niet te veel zorgen te maken. Het schijnt namelijk allemaal nog veel erger te worden. Het is makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Maar ik denk dat kindjes op deze leeftijd vrij goed aan kunnen geven wat ze nodig hebben. Zo eet L op dit moment meestal nog maar een paar hapjes per keer. Ik ga me daar niet druk om maken. Wat hij eet, dat eet hij. En als het genoeg is geweest, ga ik hem niet dwingen. Gisteren kreeg hij even een te grote hap binnen. Manlief schrok er van, want L liep nogal rood / paars aan. Maar ik zag dat hij goed aan het kokhalzen en hoesten was en ja hoor: hij werkte het hapje keurig buiten. Wat mij betreft dus geen reden voor schrik of angst. Nu moet ik wel bekennen dat L het ons vrij makkelijk maakt. Hij huilt in de regel niet veel. Als hij wel huilt is vrij snel duidelijk wat hij wil. (En daarmee is het gehuil ook opgelost.) Hij drinkt goed, groeit goed etc. Als je een kindje hebt dat veel huilt en waarvan je maar niet ontdekt wat er aan de hand is, kan ik me goed voorstellen dat je je sneller zorgen maakt. Maar wat de normale dingen betreft, zou ik zeggen: gebruik je gezond verstand en dan komt het wel goed!
@ kirrebir: stel ze maar hoor, die vragen. Ik weet niet of we kunnen helpen en soms werkt advies juist voor jouw kindje niet (ik heb stiekem een beetje gelachen toen onze cb zuster bij me thuiskwam voor de 3 R-en en na een half uur met rode konen en warrig haar, met Fay op schoot beneden zat en zei 'zo, dat werkt dus niet' nadat ik telkens te horen had gekregen dat het wel mee zou vallen en we gewoon meer de drie R-en toe moesten passen.) Dus, ervaringen genoeg en meningen ook, maar soms maakt dat alleen maar onzekerder of werkt het op je eigen manier toch beter. Wat grappig dat je aan mijn moeder moest denken! Ik moet eerlijk zeggen dat het erg meevalt, ze is de afgelopen maanden erg fijn. Het liefst zou ze elk weekend claimen, maar erger dan dat wordt het niet. We horen het dinsdag. Als het niet goed is zoon we er toch nog snel bij hoor en het is goed te behandelen. Maar het spookt wel steeds door mijn hoofd. @ Tupp: Kon je nog een beetje slapen? Het lijkt me echt leuk om samen met je kindje smaken te gaan ontdekken! Geef je elke dag een groente of fruit? Of meerdere keren per dag? Ik heb me nog helemaal niet verdiept in hoe dat eigenlijk gaat. Maar beginnen met 1 voeding, denk ik? Ach, voorlopig taalt Fay er nog niet naar. Moest wel ff slikken toen je dat opschreef, dat hij weinig huilde en het dan wel duidelijk is wat er aan de hand is. Pfff...dat was hier wel anders. Gelukkig gaat het hier nu ook beter, want als ze zo huilen 'zonder reden' wordt je inderdaad wel heel onzeker! Ik hoop dat het qua zorgen bij ons omgekeerd is.... dat de zorgen even niet met fay meegroeien ;-p.
@Zilvervosje: Ja, jullie hebben het wel voor je kiezen gehad. En dan kunnen mensen 1000x keer roepen dat jij je geen zorgen hoeft te maken, maar dat heeft dan echt geen zin. Met Fay was echt wat aan de hand en dan zijn je zorgen gewoon terecht. Wij zijn begonnen met 1x keer per dag een groentehapje. Stel je daar niet te veel bij voor. Meestal doen we twee eetlepels in een bakje. Soms krijgt hij dat wel op. Maar meestal eet hij niet eens de helft. Na twee weken alleen groente (als wij avondeten), krijgt hij nu tussen de middag een beetje fruit. We hebben nu twee keer appel gegeven. Dat vond hij niet zo lekker, geloof ik. Hij was vooral bezig het uit te spugen. En hij deed heel hard PRRRRR terwijl ik net een lepel in zijn mond stopte, dus toen zat het echt overal. Haha. Ik ben blij dat we tegels hebben.
@ tupp: LOL! Toen wij trots vertelden dat Fay al 'prrrr' met haar tong naar buiten kon, zei ze al dat dat leuk zou worden met eten. We hebben vandaag maar vast zo'n plastic slab met mouwen gekocht. Ik zie het al voor me. Jij geeft stukjes groente en fruit, toch?
Groenten geven we gepureerd. We hebben het in het begin wel geprobeerd, maar hij kneep die gekookte groente helemaal fijn en dan kon hij er nog niet veel mee. Ik heb gisteren wel een stuk appel gegeven ter grootte van zijn vuist. Daar heeft hij wel lekker op gesabbeld. Dus ik denk dat we het zo blijven doen: fruit geprakt en daarnaast een stuk om mee te spelen. Groente gekookt en gepureerd.
Zilvervosje, sterkte met je moeder!!! Heeeeelemaal mee eens! je kunt je nog zoooo veel voornemen, in de praktijk is elk kindje gewoon anders, en wat voor het ene kindje een geweldig middel is werkt voor het andere helemaal niet. Dus gewoon je gevoel volgen. Ik ben ff blij want ik ben weer al mijn (25) zwangerschapskilo's kwijt! *jeujjj* Na ruim 6 maanden dus, terwijl het bij Vince een jaar duurde. heeft het dieet voor Esmée toch nog een pluspunt, hahaha.
Wow, Cossy! Wat goed! :-D Dat vind ik echt heel knap! Kan je ook je eigen kleding weer aan? Hoe gaat het met Esmee? Ik moet nog minstens een kledingmaat (ik heb geen weegschaal), maar heb ook het gevoel dat mijn lijf gewoon veranderd is, bredere ribbenkast ofzo. Ach, ik zie het wel. Sporten is sowieso fijn, dus het komt vast goed.
Tnx!! Nou ik heb wel nog een buikje hoor. Dat had ik van tevoren ook wel een beetje, maar nu puilt het echt wat uit zeg maar, hahaha. Maar ik denk dat dat niet meer weg gaat, is gewoon uitgerekt. Of ik moet heel veel buikspieroefeningen doen ofzo. Maar qua benen / bovenlichaam /gezicht etc ben ik weer 'normaal'. Nu nog de 5 tot 10 kilo eraf die al teveel waren voordat ik zwanger werd, hihi.