Voorverpakte maaltijdsalades ja of nee?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Pippa2, 14 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beastie

Beastie VIP lid

9 jul 2007
    10.314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity
    die bacterie komt alleen voor op dierlijke producten niet op sla en andere groentes ;)

Enne sla is niet vacuuum verpakt...dat trekt de sla echt niet :)

2. Jenna09

Jenna09 Fanatiek lid

30 aug 2006
    1.017
    0
    0
    Hier in Belgie raden ze het énorm af. Ook als je in de tuin werkt kan je de toxoplasmose bacterie oplopen, dus raden ze aan om handschoenen te dragen. De bacterie kan op de groentjes komen doordat een kat bijvoorbeeld plast op je sla... Maar blijkbaar hangt het van regio tot regio af wat ze af- of aanraden. Gewoon doen en laten waar je jezelf goed bij voelt

3. henkie24

henkie24 Niet meer actief

in kattenplas zit die bacterie helemaal niet. alleen in kattenkak

4. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Ik las de reacties en dacht echt precies hetzelfde als jij. Ik ben straks bang dat ik iets heb gegeten wat blijkbaar niet mocht. Ik ben op het forum al veel dingen tegengekomen die opeens afgeraden werden. Als de maaltijdsalades zo schadelijk waren waarom word dat dan niet bij de vk gemeld? Ik va hierbij dus jullie niet aan want wij horen het ook maar via via, maar ik val al die bronnen aan die opeens met een klein onderzoekje al de zwangeren gek kunnen maken. De lijst word steeds langer en ik denk nu ook dat vroeger dan bijna iedereen een ongezond kind of helemaal geen kind op de aarde heeft kunnen zetten want toen aten ze dit ook gerust allemaal hoor. Ik eet geen rauw vlees, geen rauwe kazen die niet mogen, ik rook en drink niet en luister naar mijn lichaam als die halt zegt! Verder probeer ik vers fruit te eten en gezond te eten. Dat moet toch goed genoeg zijn? Ik wil niet steeds in de stress zitten met wat ik wel of niet mag en bang zijn dat ik iets heb gegeten wat niet mag omdat het niet op het lijstje staat. Bij twijfel natuurlijk altijd de vk informeren. Sorry dit wilde ik even kwijt :oops:

5. Pippa2

Pippa2 Actief lid

11 nov 2008
    444
    0
    0
    Blijft dus lastig. Ik bedoel idd die van de ah en dan vooral kaas bacon zo lekker! En idd als je beroerd bent dan is juist iets fris wel heel erg lekker. Ik zit me net te bedenken dat ik ook gewoon sla op een broodje eet bij de mac. Maar daar is alles wel heel schoon en bij de appie denk ik ook. Bij een restaurant zou ik het minder snel doen omdat ik weet hoe het bewaard wordt.
    Ik mis de filet american en biefstuk ook al zo!
    Ik ben er nog niet uit of ik het ga eten. Ik denk dat het wel kan. En kattepis aan mijn sla dat ruik ik wel ;).

6. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

hahaha ja dat mag ik wel hopen hahaha :D

7. Pippa2

Pippa2 Actief lid

11 nov 2008
    444
    0
    0
    Ellen je hebt gelijk hoor! Maar ik ga ook zo twijfelen van die verhalen. Ik vraag me ook wel eens af wie er ziek is geworden van de listeria bacterie? Had er nog nooit van gehoord. Heb ook wel eens gehoord dat een aanrechtdoekje gevaarlijker is dan alles bijelkaar. Maar het komt veel via horen en zeggen en je wil het zo graag goed doen.
    We hebben nu ovulatietesten zwangerschapstesten het wordt tijd voor listeria testen steek het staafje in de sla bij twee streepjes niet eten ;)

8. valentijn1980

valentijn1980 Actief lid

13 dec 2008
    329
    0
    0
    rotterdam
    HAHAH dat zou idd zuper handig zijn. Maar dan krijg je weer gedoe met lichte streepjes, streepjes die verdwijnen en gevoelige sticks.

Ik ga ook gewoon lekker uit eten enzo hoor! Zo snel raak je idd niet besmet.

9. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Was ook maar eenmalig, er was niets anders in huis. En t vlees ertussen ga ik echt niet afspoelen. Dus daarom maar geen maaltijdsalades meer, want idd als er iets op de sla zou zitten, zit t ook op de rest.

Toch adviseren ze echt om sla uit zakjes - ook al staat erop dat t (4x) gewassen is - thuis nogmaals te wassen. Dit doe ik gewoon met alle groenten die ik rauw eet, uit een zakje of niet. Tuurlijk, de kans dat er iets opzit is minimaal, maar kleine moeite toch.

En dat je in een kooitje moet gaan zitten als je zwanger bent. Wat een onzin. Ik heb absoluut geen moeite om rauwe melk/kaas/vlees en alcohol te laten staan. Groenten kun je wassen, dus ook gewoon eten.
    Dat zou ik zo nog een jaar kunnen volhouden als t moest.

10. Pippa2

Pippa2 Actief lid

11 nov 2008
    444
    0
    0
    Of : Het zat wel op mijn rode sla en niet op mijn groene zal ik het wel of niet eten? Het is ook meer de Histeria bacterie.
    Maar serieus vind het wel moeilijk. Maar ik denk dat ik de ah wel vertrouw koop dan de langst houdbare dan zal het vast wel goed zijn.

11. Pippa2

Pippa2 Actief lid

11 nov 2008
    444
    0
    0
    Maka.. Ik snap je punt. Maar waar ik een beetje tegen aanloop is dat het mij dus niet geadviseerd is. Ik lees het alleen af en toe hier. Daarom ga ik twijfelen. 11 Feb kan ik het aan de vk vragen. Als ik van een betrouwbare bron hoor dat het niet mag ga ik het natuurlijk niet nemen dat is dan pech gehad. Dat wil niet zeggen dat ik er geen moeite mee heb. Maar nu hoor je alles een beetje via via en weet ik niet zo goed wat ik nou moet geloven.

12. OemHudaifa

OemHudaifa Fanatiek lid

12 mei 2008
    1.074
    0
    0
    Huisvrouw and proud to be!!!
    Ja better safe then sorry, maar ik had er met 16 weken ook 1 gegeten en gaat nog allemaal goed : P

Ik kijk wel uit, maar sommige dingen gaan mij dan net iets te ver.

Is een persoonlijke keuze denk ik. Als je je er onprettig bij voelt, zou ik het niet doen.

13. OemHudaifa

OemHudaifa Fanatiek lid

12 mei 2008
    1.074
    0
    0
    Huisvrouw and proud to be!!!
    ohw ja en mijn vk zei al: Niet teveel luisteren naar magazines, internet en goedbedoelde adviezen, anders mag je helemaal niets meer als je zwanger bent.

Ik zou rauwmelkse kazen, vlees etc ontwijken maar ze zei ook, mocht je per ongeluk een keer een hapje gegeten hebben bedenk je dan dat de kans erg klein is dat er wat gebeurd.

In Turkije drinken ze trouwens allemaal gewoon rauwe koemelk en die zetten ook allemaal kindjes op de wereld hoor..

(NU zeg ik niet dat je dat ook moet gaan drinken dat doe ik ook niet, maar even ter versterking)

Mag helemaal niets meer eten als ik dit forum zo lees : P

14. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Van de site van het Voedingscentrum, informatie over Listeria:

In gesneden rauwkost en salades is de kans op vermenigvuldiging groter, zeker bij langdurig bewaren.
    ...
    was groente en fruit goed. Dat geldt in het bijzonder bij kant-en-klare salades.

15. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ik vind de opmerkingen van "vroeger kregen de mensen ook gezonde kindjes ed" altijd een beetje flauw.

Natuurlijk, de kansen zijn allemaal heel klein, en natuurlijk hoef je jezelf niet helemaal gek te maken als je een keer (per ongeluk) iets 'verkeerds' hebt gegeten of gedaan. Gebeurd is gebeurd en de kans dat het inderdaad verstekkende gevolgen zal hebben is heel klein.

Maar... vroeger overleden wel meer kindjes als gevolg van 'gebrek aan kennis'!
    Ik maak er graag gebruik van als ontdekt wordt dat iets echt heel schadelijk zou kunnen zijn. En daar hoef je niet voor in een kooitje te gaan leven, maar je kunt er wel op letten.

16. Jenna09

Jenna09 Fanatiek lid

30 aug 2006
    1.017
    0
    0
    Maka 123 Ik ben het helemaal met je eens!

17. Pippa2

Pippa2 Actief lid

11 nov 2008
    444
    0
    0
    Maka je hebt wel gelijk hoor. Maar niet iedereen krijgt dezelfde informatie. De ene vk zegt dit en de ander zegt dat. Voedingcentrum is een goede bron dus daar ga ik verder ook niet over zeuren. Maar ik kan best begrijpen dat mensen hier op het forum iets hebben van "waaaaat mag dat ook al niet!". Als mij gelijk door de vk was verteld dat het niet mocht ga ik heus het lot niet tarten en ik denk dat er weinig moeders dat om een salade wel gaan doen. Maar als je het niet weet.. tja dan kan het allemaal wat overdreven overkomen.
    Vroeger had je geen sla in een zakje en vlees kwam vers geslacht bij de slager weg dat kun je niet vergelijken met nu.

Maar goed ik heb besloten morgen toch echt een salade te gaan eten. Ik ga hem wel wassen (incl vlees) en zie wel wat er van overblijft. Maar iig bedankt voor de info :)

18. evelien30

evelien30 Actief lid

4 jul 2008
    161
    0
    0
    zuid holland
    Ik eet 1 keer in de week de AH boerensalade. En ik was deze zelf ook nog een keer. Op de datum letten scheelt ook al heel wat. Moet zeggen dat het bij mijn AH de salades heel hard gaan dus lang liggen doen ze nooit. Maar ik heb gewoon groen licht voor salades van mijn vk.

Het enigste wat ik gewoon weg niet mag is rauw rood vlees, rauwe kaassoorten (lust ik niet eens de meeste) en opletten met vaciuumverpakte vissoorten.

19. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

26 mrt 2008
    1.987
    1
    0
    Ja, je kan gewoon voorverpakte salades eten. Niets mis mee

20. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    En wassen helpt echt geen moer tegen de bacterien hoor, die blijven lekker zitten.

Deel Deze Pagina