Voorverpakte sla?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door IrisB, 11 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. IrisB

    IrisB Fanatiek lid

    Kon het niet direct vinden men de zoek functie, dus sorry als dit al eens eerder gevraagd werd...

    Kan het kwaad om voorverpakte sla te eten ivm listeria? Sla is natuurlijk altijd rauw of je het nu voorverpakt of niet, maar ik hoor hier verschillende dingen over. Dat het echt helemaal niet mag of dat het wel mag als je gewoon de sla heel lang en grondig wast.

    Ik eet bijvoorbeeld geen belegde broodjes met sla waarvan ik niet weet hoe die gewassen is, maar sla die ik zelf 5 minuten lang gewassen heb...mag die wel?
     
  2. brussie

    brussie Fanatiek lid

    22 nov 2006
    1.927
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Amersfoort
    Sla is sla toch? Ik heb het wel altijd gewoon gegeten (na wassen ook al staat er op het pakje dat het al gewassen is!).
    Ik zou niet weten waarom niet...

    Eetsmakelijk!
     
  3. Willow

    Willow Actief lid

    31 jul 2007
    339
    0
    0
    De vorige zwangerschappen heb ik het ook gewoon gegeten. Voorverpakte sla, sla in restaurants en sla op broodjes uit bv. een broodjes zaak.

    Maar nu hoor je inderdaad regelmatig het advies om dat niet te doen. Dus voorverpakte sla alsnog te wassen, voorzichtig te zijn met sla in restaurants etc.

    Ik probeer er nuchter in te zijn, want de vorige twee kwamen er ook gezond uit.
    Maar nu ik het eenmaal gehoord heb, sta ik de sla uit een zakje wel uitgebreid te wassen.
     
  4. Bri

    Bri Niet meer actief

    De reden dat voorverpakte (en vooral: voorgesneden) sla soms wordt afgeraden, is het risico op toxoplasmose door uitwerpselen van dieren op die sla. Voor de zekerheid kun je het nog 's extra wassen, maar ik vind dat persoonlijk te veel gedoe... voor het wordt verpakt wordt die groente namelijk ook al gewassen.
    Als je rauwe groente eet, ook uit eigen tuin, moet je die altijd goed wassen.

    volgens mij kan listeria niet groeien op sla, alleen op dierlijke producten.
     
  5. Konijn

    Konijn Niet meer actief

    Sjonge... Ik eet groente en sla uit een zakje (waarop staat dat het gewassen is) altijd gewoon zo op, zonder nog eens te wassen. En eigenlijk denk ik er, als ik buiten de deur eet, nooit over na of de groente wel goed gewassen is. Diepsvriesgroente gooi ik trouwens ook zo in de pan. Ik moet zeggen dat ik sowieso niet zo precies ben in het wassen van groente normaal gesproken :oops:. Ik maak het natuurlijk wel schoon, maar ja: schoon is schoon. Ik doe dat verder niet heel grondig. Ook nu niet eigenlijk.

    Ik vergeet zelfs heel erg vaak om mijn appel te wassen voor ik hem opeet.

    Kan het echt heel veel kwaad? Ik heb er zelf nooit wat van gemerkt...
     
  6. Bri

    Bri Niet meer actief

    Appels hebben niet echt kans op toxoplasmose (hoog in de boom ipv in de aarde), je zou hooguit wat bestrijdingsmiddelen kunnen binnenkrijgen maar dat zijn heel lage concentraties. Ik schil m'n appeltjes altijd omdat ik anders ontzettende jeuk krijg (allergie).
    Groente die je verhit zijn ook sowieso veilig, of je ze nu hebt gewassen of niet.
    Over rauwkost wordt wel gezegd dat je er voorzichtig mee moet zijn, maar of dat nu echt heel slecht is? Ik hoop het niet, want die voorverpakte/voorgewassen groente was ik ook niet!
     
  7. Moppiepoppie

    Moppiepoppie Fanatiek lid

    13 jan 2008
    2.072
    250
    83
    Eh... en een krop sla? Ik haal er een blaadje af, was het effe snel en doe het op mijn brood... Is dat niet goed? Zou k wel graag willen weten...
     
  8. Bri

    Bri Niet meer actief

    Als je dat blaadje maar goed wast! Vooral bij de buitenste bladeren van de krop is dat belangrijk.
     
  9. Moppiepoppie

    Moppiepoppie Fanatiek lid

    13 jan 2008
    2.072
    250
    83
    Pffff, dat wist ik niet zeg... Ik vind het erg lastig om sla goed te wassen want je komt niet goed tussen de nerven. En ik ben wel van het snel snel, zeg maar. Hoop maar dat die buitenste blaadjes niets hadden, dan.... En dat listeria-gedoel geldt dus voor alle groente en fruit die je niet kookt? Aangezien ik ook al een bakje sherrytomaatjes leeg heb gegeten...
     
  10. Judith75

    Judith75 VIP lid

    9 okt 2006
    5.623
    0
    0
    Mama
    Bergen op Zoom
    Gewoon eventjes wassen en lekker opeten hoor ;)
     
  11. valhalla

    valhalla Niet meer actief

    Volgens voedingscentrum:

    Kortom zo lang er geen kat bovenop je kropje sla heeft zitten poepen, is er niets aan de hand...

    Er staat verder dat je wel moet oppassen met lang bewaren, maar ook dat er per jaar 80 besmettingen zijn. Kortom je moet het wel erg bont maken wil je van voorverpakte sla een miskraam krijgen...
     
  12. Moppiepoppie

    Moppiepoppie Fanatiek lid

    13 jan 2008
    2.072
    250
    83
    Hahahaha, nou, mijn kat komt niet in de koelkast, dat scheelt ;)

    Mijn moeder die zegt dat het allemaal BS is en dat ik me niet zo druk moet maken. Volgens mij is het net zo als dat je overal k***er van krijgt. Het kan wel, maar de kans is klein. Toen ik pas paar dagen zwanger was (wist ik toen nog niet) deed ik de kattenbak ook nog en één keer had ik gelijk door gestofzuigd en dus vergeten m'n handen te wassen. Daar word ik dan ook weer helemaal panisch van... Nou ja, relativeren is denk ik voor mij geen overbodige luxe dan... Maar je wil zo graag dat alles goed gaat natuurlijk.
     

Deel Deze Pagina