Dit wordt de eerste maand dat wij gerichter gaan vrijen zodat ik hopelijk zwanger raak. Nu ben ik maar meteen met de hele rataplan begonnen van ovulatietesten, temperaturen en cervixslijm bij houden, maar omdat het allemaal nieuw voor me is en er zóveel tegenstrijdige info op internet staat, had ik nog wat vraagjes. Hopelijk kunnen de ervaringsdeskundigen me er wat bij helpen 1. Ik ben op de eerste dag van mijn cyclus begonnen met temperaturen. Zo gauw de wekker s ochtends gaat, temperatuur ik (met een thermometer van sensitest.nl, eerst met een eigen thermometer maar die gaf steeds aan dat ik koorts had ). Is het normaal dat er sowieso wat variatie in zit? Gisteren was mijn temperatuur 37,01C, vandaag 36,76C. Ik ga braaf door met temperaturen hoor maar ik had verwacht dat het gewoon hetzelfde zou zijn. Nu had ik gisteren wel de laatste dag van mijn menstruatie, en vandaag is deze voorbij. Of doe ik wellicht wat fout? 2. Ovulatietesten, op welke dag van de cyclus kan ik het beste beginnen? Ik neem aan dat het op dag 4 nog geen zin heeft.. maar omdat mijn cyclus vrij onregelmatig is heb ik totáál geen idee wanneer mijn eisprong ongeveer is. 3. Normaal hebben wij an sich wel redelijk vaak sex, maar nu we het echt gericht gaan proberen vraag ik mij af wat het beste is. Ik lees soms minimaal 3x per week, op andere plekken om de dag, en andere koppels doen het rond de ovulatie elke dag of zelfs 2x per dag. Elke dag sex, gaat de kwaliteit van het sperma daarvan niet achteruit? Ik had zelf gedacht om het om de dag te gaan doen, dus zon 3-4 keer per week. Zou het dan nodig zijn om rond de eisprong elke dag te vrijen? Mijn dank is groot
Over temperaturen kan ik je niks vertellen. Gezien het feit dat je ook een aantal vrij korte cyclussen hebt gehad zou ik wel lekker vast met de ovu-testen beginnen, als je cyclus weer 19 dagen zou zijn zou je al heel snel een eisprong kunnen hebben. De fase na je ovulatie (luteale fase ookwel LF) duurt vaak een dag of 14 ( kan wisselen). Verder gewoon lekker doen wanneer je zin hebt en wij deden rondom ovulatie wel elke dag
Hoi Vonniej. Ik heb zelf ook nog niet zo veel ervaring, maar ik hoop dat ik je toch een beetje kan helpen. 1. Ik ben zelf nu twee maanden aan het temperaturen en wat mij opvalt is dat de eerste week tot 4-5 dagen voor mijn ovulatie mijn temperatuur erg schommelt. Ik heb het ingevuld in FF en daar kun je ook andere kaartjes bekijken en ik zag dat het bij meer mensen voorkomt. Dan stabiliseert mijn temperatuur (laag) en na een aantal dagen (dus vlak na de eisprong) gaat hij omhoog en schommelt dan nog een beetje. Vervolgens gaat mijn temp omlaag en wordt ik ongesteld (als je zwanger bent blijft hij hoog naar het schijnt). 2. Ik weet niet wanneer je het beste kunt beginnen als je geen idee hebt wanneer je eisprong is. Ik zag afgelopen twee maanden duidelijk een temperatuurverhoging en heb nu ovulatietesten besteld om te bevestigen dat ik dan mijn eisprong heb, maar ik weet ongeveer wanneer hij komt. (ik wil 4 dagen voor de verwachte eisprong beginnen met meten) 3. wij doen om de dag, maar blijkbaar werkt het nog niet zo goed. Dus misschien gaan we ook wel over op elke dag rond de eisprong. Ik heb ook wel ergens gelezen dan om de dag het beste is (dat anders het zaad niet voldoende wordt aangevuld) Hopelijk heb je hier wat aan. Groetjes!
Hoe meet je je temperatuur? Zeker niet rectaal? Vind hem nl aan de hoge kant voor het begin van je cylus. Je temperatuur gaat 1-2 dagen ná je ovulatie omhoog. Het schommelt inderdaad een beetje. Ik zit voor mijn ovulatie tussen de 36.1-36.4 en ná eisprong tussen 36.9-37.1. Dan heb je een beetje een idee. Hou je het bij in een app? Als je om de dag seks hebt zijn er altijd levende zaadcellen in je bm aanwezig (uitgaande dat het zaad goed is). Dus dat zou in feite voldoende moeten zijn. De kwaliteit van het sperma gaat er inderdaad op achteruit als je het te vaak doet. Het duurt nl 1-3 maanden (uit mijn hoofd, correct me if i'm wrong) voordat vl nieuwe zaadjes heeft aangemaakt, dus je put de voorraad een beetje uit als je het te vaak achter elkaar doet. Ovulatietesten heb ik geen verstand van. Ik gebruik temperatuur, cervixslijm en stand bm.
Wanneer je moet starten met ovu test staat in de bijsluiter. Is adhv je cyclus. Je kunt het eventueel iets ruimer nemen als je dat fijn vindt. En voor de kwaliteit van het zaad is om de dag beter idd. Behalve als de kwaliteit gewoon goed is. Dan kan elke dag ook geen kwaad. Hoe meer hoe beter 😜 Succes! Hoop dat het snel raak is
Mbt starten ovutesten.... Ik heb deze ronde mijn slijm in de gaten gehouden. Ik had altijd een week voor postieve test, al slijm. Eerst dik wit, en werd steeds meer lotionachtig. Eens een testje gedaan, nog niks. Daarna werd het steeds vloeibaarder dus weer een test, licht streepje. Op woensdag avond buikpijn, donderdochgend flinke krampen energ rekbaar slijm. Test gedaan en een knaller! Die middag en avond nig meer pijn en ineens helder slijm... Dus zo ga ik te werk Voorheen begon ik ergens op dag 12 wat complete laddertjes aan testen gaf en zo de vh geld...
Ook ik schrijf even mijn antwoorden voor je op, sommige zijn al gegeven 1. Je temperatuur kan inderdaad wat verschillen. Als je het vaker doet merk je wat je 'basis' temperatuur is. Mijne is in mijn periode voor de eisprong tussen de 36,4 en 36,6. Na de eisprong 36,8 - 37,1. Rectaal meten is wel het meest betrouwbaar, de rest niet zo.. In de bijlage vind je mijn temperatuurkaartje van deze maand, daarin zie je de verschillen 2. Ik test ook adh mijn cervixslijm. Eerst wordt het wat waterig daarna rekbaar. Zodra het rekbaar wordt start ik met testen. 3. Om de dag is het beste voor de kwaliteit van het sperma, een keertje extra op de dag van de eisprong (minder dan 24u erna) kan ook nog wel een kansje geven! Dus zodra je ovulatietest positief is of beter, als je waterig/rekbaar slijm hebt, dan starten met vrijen. Ow ja en ik voel sinds deze maand ook mijn baarmoedermond. In je niet vruchtbare periode zit die erg laag en voelt de mond wat hard aan. In jue vruchtbare dagen zit je baarmoeder hoger, staat je bmmond wat meer open en is het zachter. Deze maand klopte dat iig met de rest van de verschijnselen
Bedankt voor alle info dames, hier kan ik echt wat mee! Ik deed inderdaad rectaal temperaturen, maar nu is mn (nieuwe..) thermometer stuk. Maar even een klacht naar Sensitest sturen, want daar betalen we toch niet voor natuurlijk Dus nu loop ik alweer een paar dagen achter.. dus deze maand wordt lastig vrees ik. Maar goed, ik ben wel trouw begonnen met ovulatietesten.. had gisterenochtend een heel licht streepje maar vanochtend weer niets.. dus misschien dat het een indrogertje is? Verder met vriendlief afgesproken dat we deze week elke dag gaan vrijen.. maar ik voelde me wel een beetje een trut toen ik hem er vanochtend wakker voor moest maken en hij eigenlijk niet zoveel zin had.. ik voelde me best wel lullig. Nogmaals erg bedankt allemaal!
Ik heb net dezelfde thermometer! Bij mij heeft het ook wel wat geschommeld hoor in het begin, ik was toen ook nog wat aan het zoeken voor de makkelijkste manier. Nu weet ik exact waar onder m'n tong ik 'm moet steken! Deze tweede ronde heb ik wel 3x dezelfde temperatuur. Ik zet even m'n kaartje erbij van vorige maand (onderaan) achteraf ga je er wel een lijn in kunnen trekken! Het veiligste lijkt mij: uitgaan van je kortste cyclus. Dan ben je zéker op tijd. Ik zie dat die 19 dagen is... Ik weet niet, zo rond cylusdag 5? Mij lijkt dat dan weer vroeg, maar mijn cycli zijn allemaal wel wat langer . Ik heb al gelezen dat het een fabel zou zijn, dan elke dag seks gelijk staat aan minder kans op zwangerschap... Maar in theorie is om de twee dagen ook goed hoor. Zaadcellen leven langer dan een dag ^^
Oh ik zie net dat ie stuk is oeps! Ovulatietestjes kunnen schommelen; kijk ook eens of de controlestreep overal even donker is. Die schommelt op zich ook vaak wat. Geloof me, je zal het verschil wel zien als je LH-piek er is vooral als ie voorbij is ^^
Volgens mij is er al het eea gezegd.. Temperaturen: het is belangrijk dat je het elke dag op hetzelfde tijdstip meet (ook in het weekend), rectaal en niet eerst uit bed gaat (ook niet om de thermometer te pakken). Je temp is niet elke dag precies hetzelfde, maar voor en na de eisprong moet je wel duidelijk verschil zien. Maar een virusje of een uurtje later tempen zie je wel meteen terug (ik wel iig). Ovulatietesten: heb ik niet zoveel ervaring mee, maar je moet het niet met ochtendurine doen. Je maakt altijd wel iets van LH aan, en zeker met ochtendurine pik je dit makkelijker op. HEt kan dus ook een licht streepje verklaren. Bij een positieve test is het streepje minstens zo duidelijk als de controlestreep, dus zo lang dat niet in de buurt komt, je vriend 's ochtends lekker laten slapen frequentie: is eigenlijk al gezegd, om de dag is prima. Zaadcellen overleven minimaal 1 dag (afhankelijk vd kwaliteit volgens mij wel 3-5 dagen) dus dan ligt er altijd een vooraadje klaar. En idd, als de kwaliteit vh zaad goed is maakt elke dag seks niet uit, is de kwaliteit minder dan kun je het beter niet elke dag doen. Wij deden het rond de eisprong wel elke dag, maar dat is meer dat ik anders in de stress raakte dat ik dat ei miste dan dat het biologisch gezien nodig is Maar...vooral ontspannen, probeer er nog niet teveel een moeten van te maken! Stress is ook niet goed! succes en ik hoop dat het snel raak is!